Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Eller gør der? Hvilken?

Jeg elsker westerns. Nu hvor jeg lige fik pløjet mig igennem en del Buddy Longway'er, fik jeg westernlæselysten tilbage, og fik kigget et par albums igennem. Nøj, hvor jeg holder af denne genre.

Tempoet er for det meste neddæmpet. Der flyves eller køres ikke i superfart, for ting tager tid. Landskaberne får mere opmærksomhed, og selvom alle westernlandskaber ligner hinanden, så er der alligevel masser af forskelle. Fx at savle over bjergpas, og se hvorledes forskellige tegnere får sat deres aftryk. Om det er 'for sjov' i Lucky Luke, eller mere for blodig alvor i Blueberry.

Bybilledet er også overskueligt. Saloonen, sheriffens kontor og celler, hotellerne, horehuset, smedjen, diligencen.


Tematikkerne er også til at overse. De gode vs. de onde. Slet og ret. Ikke så mange finurlige dikkedarer, og når alt dette, tempo, illustrationer ud fra mytiske forestillinger og masser af referencer til de elskede cowboyfilm fra 60'erne og 70'erne, så er der mere tid til vores aktører, hovedpersonerne. Vi lærer dem at kende qua deres handlinger, men også, og nu farver jeg paletten lidt, bagom dem. For det er der nemlig taget tid til.

Så - på en solsøndag. Kan du nævne én genre, der overgår westerngenren, og du må gerne fortælle hvorfor.



undertaker_intro1_600.jpeg
undertaker_intro1_600.jpeg (52.11 KiB) Vist 1388 gange
1698_10290933_0.jpg
1698_10290933_0.jpg (103.44 KiB) Vist 1388 gange
370px-Buddy_Longway_og_Chinook_2006.jpg
370px-Buddy_Longway_og_Chinook_2006.jpg (24.98 KiB) Vist 1388 gange
91NYnoalDtL.jpg
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af LarsChristiansen »

Du har ret, Berti! Westerns er vidunderlige – og kan danne en pittoresk ramme om alskens fortællinger! Og bare de klassiske temaer; Pionerers møde med vildmarken / cowboys vs. indianere / Nord vs. Syd / Den ensomme gun-fighter mod den store kyniske kvægavler og hans håndlangere... Osv. osv.

Dog... Selv om det er lidt en umulig og urimelig opgave du stille os; så tænker jeg faktisk at science fiction genren godt kan matche eller næsten overgå western-genren. For her er jo fuldstændig 'fri leg' – Alt kan jo lade sig gøre. Her er ikke helt samme faste modsætningspar som nævnt før (selv om vi kan li' dem) – ikke nødvendigvis nogen der er gode eller onde. Der kan være herlige retro-udgaver, som både kan være Jules Verne eller en storladen helt som "Storm" – eller dystopiske undergangs scenarier –  eller rejser og udforskning af mærkelige planeter eller det dybe rum – eller de mere tænksomme og filosofiske versioner af genren (serien "Eternum", synes jeg har lidt af det). :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Antaeus »

Jeg har ikke western øverst, selv om jeg godt kan lide den og er vild med Blueberry og Lucky Luke, som er nogle af de bedste serier der findes, men ser ikke samme kvalitet i fx Buddy Longway eller Undertaker, selv om de også er gode. Red Kelly er også fin, men heller ikke samme klasse som de to førstnævnte.

Topgenren inden for tegneserier må være krimi/drama kombineret med spænding, selv om sidstnævnte vel næppe kan siges at være en genre. Men her menes, at jeg er mere til fx Tintin og Splint & Co. når der cuttes en del i humor, det holdes seriøst og kører mere over i spænding. Det er fx også derfor jeg synes så godt om Den Blå Lotus fordi den er mere spændingspræget, undtaget Dupond'erne, og så bliver det endnu mere udtalt når vi går over i Blake & Mortimer som jeg holder meget af for den holder sig til krimihistorien i en spændende fortalt historie og med en fantastisk stemning. Og min yndlingstegneserie Modesty Blaise er også i krimi, drama med spænding.
Jeg har også altid holdt mere af Barks og Murrys historier når fokus er på en spændende fortalt historie fremfor humor selv om humoren fungerer fremragende i begge og især er udtalt i Barks historier.

Inden for film holder jeg meget af science fiction og fantasy, men tegneserierne i de genrer er ikke oppe i samme klasse som en del film, selv om der dog er nogle ret gode som fx Linda og Valentin, Yoko Tsuno og Russ Mannings Tarzan. Vi ser også lidt science fiction i fx SOS Meteorer og Det Gule Mærke, hvilket fungerer glimrende.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af GoogaMooga »

Hvis du er så glad for westerns, kan jeg anbefale Jerry Spring. Den har du aldrig nævnt med ét ord.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af GoogaMooga »

Melodrama er bedst, både i tegneserier og på film.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 15. maj 2022, 13:32 Melodrama er bedst, både i tegneserier og på film.
Hvorfor?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 15. maj 2022, 13:31 Hvis du er så glad for westerns, kan jeg anbefale Jerry Spring. Den har du aldrig nævnt med ét ord.
Jeg har læst Jerry Spring tidligere, og kunne godt lide den. Det er nok rigtigt, at jeg aldrig har skrevet om den. Beklager.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Antaeus »

Der er forholdsvis få serier i western genren som fremragende, mens der er langt flere inden for spændingsgenren i krimi/drama eller kan de bare kaldes spændingsserier (bibliotek bruger den i hvert fald)
Jeg tænker der er langt større publikum til sidstnævnte og det sikkert også er nemmere at skrive historier.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 15. maj 2022, 13:39
GoogaMooga skrev: 15. maj 2022, 13:32 Melodrama er bedst, både i tegneserier og på film.
Hvorfor?
Fordi den handler om dig og mig og hverdagen. Giver uanede muligheder og et større følelsesregister. Og fordi kvinder kommer til orde.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 15. maj 2022, 16:52
Berti Stravonsky skrev: 15. maj 2022, 13:39
GoogaMooga skrev: 15. maj 2022, 13:32 Melodrama er bedst, både i tegneserier og på film.
Hvorfor?
Fordi den handler om dig og mig og hverdagen. Giver uanede muligheder og et større følelsesregister. Og fordi kvinder kommer til orde.
Jeg foretrækker klart det mere fantasifulde, det giver uanede muligheder for at komme op med spændende historier og sætte fantasien i spil.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 15. maj 2022, 16:52
Berti Stravonsky skrev: 15. maj 2022, 13:39
GoogaMooga skrev: 15. maj 2022, 13:32 Melodrama er bedst, både i tegneserier og på film.
Hvorfor?
Fordi den handler om dig og mig og hverdagen. Giver uanede muligheder og et større følelsesregister. Og fordi kvinder kommer til orde.
Det er massevis av moderne tegneserier som oppfyller disse kriteriene på fantastisk vis, ikke minst mangaserier. De kan virkelig være gode på slice-of-life og deg og meg og hverdagen. Men når du sier "melodrama", betyr vel det at du vil ha det som amerikanske stripeserier innen genren var for 60-70 år siden.

Og i moderne tegneserier av alle slag er det da heller ikke uvanlig at "kvinner kommer til orde". Det var nok i større grad et trekkplaster for såpeserier i amerikanske aviser på 50- og 60-tallet at her-kan-du-faktisk-lese-om-kvinner.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 15. maj 2022, 18:17
Det er massevis av moderne tegneserier som oppfyller disse kriteriene på fantastisk vis, ikke minst mangaserier. De kan virkelig være gode på slice-of-life og deg og meg og hverdagen. Men når du sier "melodrama", betyr vel det at du vil ha det som amerikanske stripeserier innen genren var for 60-70 år siden.

Og i moderne tegneserier av alle slag er det da heller ikke uvanlig at "kvinner kommer til orde". Det var nok i større grad et trekkplaster for såpeserier i amerikanske aviser på 50- og 60-tallet at her-kan-du-faktisk-lese-om-kvinner.
Det er rigtigt. Der er bare den afgørende forskel, at de gamle soaps var godt tegnet. De få soaps, der har overlevet med nye tegnere, er ikke så godt tegnet, for eksempel Rex Morgan, M.D.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 15. maj 2022, 16:52
Berti Stravonsky skrev: 15. maj 2022, 13:39
GoogaMooga skrev: 15. maj 2022, 13:32 Melodrama er bedst, både i tegneserier og på film.
Hvorfor?
Fordi den handler om dig og mig og hverdagen. Giver uanede muligheder og et større følelsesregister. Og fordi kvinder kommer til orde.
Det er vel sådan i de fleste genrer. Er det ikke?

Jeg skulle mene at westerngenren favner ovenstående. Måske ikke lige så meget med westerns, for selvom der bestemt er et par madammer her og der, så er de om nogen klichéer.

Lidt off topic. Jeg får lyst til at gense Deadwood :D
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 15. maj 2022, 18:36
Mesterius skrev: 15. maj 2022, 18:17
Det er massevis av moderne tegneserier som oppfyller disse kriteriene på fantastisk vis, ikke minst mangaserier. De kan virkelig være gode på slice-of-life og deg og meg og hverdagen. Men når du sier "melodrama", betyr vel det at du vil ha det som amerikanske stripeserier innen genren var for 60-70 år siden.

Og i moderne tegneserier av alle slag er det da heller ikke uvanlig at "kvinner kommer til orde". Det var nok i større grad et trekkplaster for såpeserier i amerikanske aviser på 50- og 60-tallet at her-kan-du-faktisk-lese-om-kvinner.
Det er rigtigt. Der er bare den afgørende forskel, at de gamle soaps var godt tegnet. De få soaps, der har overlevet med nye tegnere, er ikke så godt tegnet, for eksempel Rex Morgan, M.D.
Nei, de få realistisk tegnede "soaps" som er igjen i amerikanske aviser i dag er vel bare levninger fra en svunnen tid. Avismediet i dag egner seg dårlig til slike serier.

Mange moderne tegneserier om slice-of-life, inkludert mangaer, synes jeg derimot kan være veldig godt tegnet. Jeg trenger ikke at tegningene ser realistiske ut for å leve meg inn i hverdagsdrama.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Gimli »

Westerns er en dejlig genre, men det er der mange andre genre, som også er, hvis de er lavet ordentligt. For mit vedkommende er det mere enkeltgenre, som jeg har det svært med, som springer frem i erindringen.

For mit vedkommende er science-fiction (rumrejser) og Conan-inspirerede universer de genre, jeg har det svært med. Eller rettere; barren før noget bliver værdsat ligger noget højere end de øvrige genre.

Men en god western har typisk det der element med; Den enlige (retfærdiges) kamp mod det uretfærdige i et samfund, som er ved at blive opbygget, men endnu ikke har fået en retstat der fungerer endnu. Det giver et setup, hvor de fleste kan 'spejle' sig i situationen, i forhold til uretfærdighedsfølelser og kampen mellem godt og ondt.
Besvar