Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Nej. Det har jeg ikke, og jeg tvivler på, at en sådan samling eller oversigt ville have nogen gang på jord. Simpelthen fordi vi jo er forskellige, og fordi det, når alt kommer til alt, blot er personlig smag.

Jeg poster lige et par vidt forskellige eksempler, og jeg tænker, at vi ikke engang an blive enige om disse.

Hvilke af disse fem tegneserier ville du anbringe i den gode og fine respektable samling? Lad os kalde den for A'erne.

Og hvilke ville du blot anbringe i den anden, B'erne, som er sådan lidt af en fluffy kategori. Ok album, men ikke noget videre...



Skærmbillede 2022-05-22 121154.jpg
images.jpg
images.jpg (8.54 KiB) Vist 807 gange
download.jpg
download.jpg (19.03 KiB) Vist 807 gange
9788791611865.jpg
300px-Lucky_Luke_14.jpg
300px-Lucky_Luke_14.jpg (30.33 KiB) Vist 807 gange
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 22. maj 2022, 12:15 Nej. Det har jeg ikke, og jeg tvivler på, at en sådan samling eller oversigt ville have nogen gang på jord. Simpelthen fordi vi jo er forskellige, og fordi det, når alt kommer til alt, blot er personlig smag.

Jeg poster lige et par vidt forskellige eksempler, og jeg tænker, at vi ikke engang an blive enige om disse.

Hvilke af disse fem tegneserier ville du anbringe i den gode og fine respektable samling? Lad os kalde den for A'erne.

Og hvilke ville du blot anbringe i den anden, B'erne, som er sådan lidt af en fluffy kategori. Ok album, men ikke noget videre...




Skærmbillede 2022-05-22 121154.jpgimages.jpgdownload.jpg9788791611865.jpg300px-Lucky_Luke_14.jpg
Det er underligt at du ikke kan komme med det bud, det handler vel ikke det mindste om hvad vi andre mener, men hvad du mener. Du har allerede kommet med et bud på en samling som er finere end den anden, hvorfor kan du så ikke føre den længere ud i livet og komme med et rigtig bud på den helt fine samling?

Jeg kan sige hvilke af de viste tegneserier jeg ville anbringe i min samling, det er bare at gå ind og kigge på reolen, og hvis de ikke står der så vurdere om de burde høre til. "Respektable samling" er i mine øjne helt væk, det beskæftiger jeg mig ikke med. Og "gode og fine samling" tolker jeg som det jeg kan lide står i min samling, så den tager jeg udgangspunkt i.

Jeg har ikke valgt Burgeon til, jeg har vist kigget flere gange men de har ikke fænget nok til at jeg har læst fra ende til anden, men jeg kan ikke afvise at den måske kunne komme i samlingen, hvis historie og tegninger fænger. Under Stjernerne ville ikke have en chance. Mads og Mette, ja. Death Save, nej, den gik jeg i gang med for nyligt og nåede et godt stykke ind i den, men den fængede ikke rigtig og slet ikke så meget at den ville komme i samlingen. Lucky Luke ville helt klart komme i samlingen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Antaeus skrev:
Det er underligt at du ikke kan komme med det bud, det handler vel ikke det mindste om hvad vi andre mener, men hvad du mener. Du har allerede kommet med et bud på en samling som er finere end den anden, hvorfor kan du så ikke føre den længere ud i livet og komme med et rigtig bud på den helt fine samling?
Nej. Det er ikke underligt. Ikke underligt, for hvor skulle jeg begynde, og hvor skulle jeg slutte? Der er jo så meget at vælge imellem, og alle mine valg ville lynhurtigt føre til kommentarer som, hvad med den og den, og hvorfor har du den med, når du ikke har den med? En glidebane af dimensioner, er jeg bange for.

Jeg er, som du og de fleste tegneseriefolk jeg kender, glad for de klassiske. Ingen tvivl om det. Men jeg, måske i modsætning til dig, har også et godt og nysgerrigt øje til nyere sager, herunder graphic novels. En ganske særlig 'ny' kategori ville også have min bevågenhed, nemlig de der ekstraordinere eventyr. Dem kan jeg lide, og flere af dem ville få en plads i den 'bedste'' kategori. Lucky Luke'erne fx

Men altså. En umulig opgave er det. Netop fordi der er så mange. Jeg har, fordi jeg venter på superligaens afslutning og slår timerne lidt ihjel, kigget på Cobolts nyheder. Og af de nyheder som jeg har læst eller har kendskab til, der ville følgende komme i den gode kategori:


Yoko-Tsuno-30-forside-t.jpg
Yoko-Tsuno-30-forside-t.jpg (28.6 KiB) Vist 790 gange
Wanted-Lucky-Luke-forside-t.jpg
Wanted-Lucky-Luke-forside-t.jpg (20.57 KiB) Vist 790 gange
Tintin-Krabben-jubilæumsudgave-forside-med-sticker-t.jpg
Tintin-Krabben-jubilæumsudgave-forside-med-sticker-t.jpg (20.68 KiB) Vist 790 gange
Thorgal-39-forside-t.jpg
Thorgal-39-forside-t.jpg (18.26 KiB) Vist 790 gange
Splint-Haabets-tid-3-forside.jpg
Splint-Haabets-tid-3-forside.jpg (38.8 KiB) Vist 790 gange
Splint-56-forside-t.jpg
Splint-56-forside-t.jpg (19.93 KiB) Vist 790 gange
Manden-der-skoed-Lucky-Luke-forside-t.jpg
Manden-der-skoed-Lucky-Luke-forside-t.jpg (22.39 KiB) Vist 790 gange
Lucky-Luke-sadler-om-forside-t.jpg
Lucky-Luke-sadler-om-forside-t.jpg (21.89 KiB) Vist 790 gange
Lucky-Luke-Jolly-Jumper-t.jpg
Lucky-Luke-Jolly-Jumper-t.jpg (18.68 KiB) Vist 790 gange
Lucky-Luke-En-ulden-affaere-forside-t.jpg
Lucky-Luke-En-ulden-affaere-forside-t.jpg (23.45 KiB) Vist 790 gange
Vedhæftede filer
I-hovedet-på-Sherlock-Holmes-2-forside-t.jpg
I-hovedet-på-Sherlock-Holmes-2-forside-t.jpg (25.55 KiB) Vist 790 gange
Heksene-Roald-Dahl-forside-t.jpg
Heksene-Roald-Dahl-forside-t.jpg (20.43 KiB) Vist 790 gange
Gammelpot-15-forside-t.jpg
Gammelpot-15-forside-t.jpg (25.62 KiB) Vist 790 gange
Fremtidens-araber-5-MIDL-t.jpg
Fremtidens-araber-5-MIDL-t.jpg (20.37 KiB) Vist 790 gange
Franka-25-forside_WEB-t.jpg
Franka-25-forside_WEB-t.jpg (28.72 KiB) Vist 790 gange
Buddy-Longway-3-forside-p.jpg
Blueberry-5-forside.jpg
Blueberry-5-forside.jpg (46.2 KiB) Vist 790 gange
Blake-og-Mortimer-Den-sidste-Sværdfisk-forside-t.jpg
Blake-og-Mortimer-Den-sidste-Sværdfisk-forside-t.jpg (24.9 KiB) Vist 790 gange
Blacksad-Det-store-samlebind-forside.jpg
Blacksad-Det-store-samlebind-forside.jpg (46.67 KiB) Vist 790 gange
Batgris-1-forside-t.jpg
Batgris-1-forside-t.jpg (21.28 KiB) Vist 790 gange
Asterix-3-og-goterne-forside.jpg
Asterix-3-og-goterne-forside.jpg (64.54 KiB) Vist 790 gange
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Og at fortsætte ville være uoverskueligt for os alle.

Alene blandt Cobolts varer ville jeg kunne udpege en del.

Tilsvarende ville det være lige så uoverskueligt at nævne de værker, der ikke ville få plads i det gode selskab.

Skal alle Tintin'erne være med? Skal alle Asterix'erne? Alle Lucky Luke'erne?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Gimli »

At en samling er finere end en anden samling er en umulig diskussion. Men der kan være andre "greb" som kan identificerer om nogle album har mere gennemslagskraft end andre album.

Sjældenhed (har intet med kvalitet at gøre, men er bare udtryk for at nogle værker er vanskeligere end andre at få fat i).
"Dybde" (Nogle fortællinger har mere på hjertet end andre fortællinger. De kan f.eks. have elementer af; politiske, litterære, og/eller personlige aspekter, mens andre fortællinger ikke har disse "dybere" lag).
"Friskhed" (De fleste serier når på et eller andet tidspunkt til en mæthed, hvor serien er kørt træt i sit eget univers. For mange af den slags album kan ende med at påvirke opfattelsen på samlingen. (Kan også kaldes; Basserne-syndromet)).


Jeg vil igen understrege, at disse egenskaber intet siger om 'finheden' i ens samling. Men jeg tænker at det er værker som har mindst 1 af disse karakteristika, som kunne være bestemmende for, hvilket album man ville vise en "udenforstående" hvis man skulle vise noget frem, fra ens samling.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Antaeus »

Berti, jeg har også et nysgerrigt øje til GN og andet nyt især hvis jeg synes det er tegnet godt, men i modsætning til dig er der mange GN der ikke falder i min smag, især hvis jeg opfatter dem som dårligt tegnet og der kan også være noget i fortællestilen. Manga har aldrig rigtig fænget på grund af tegningerne og stilen, men der er sikkert noget af det der godt kunne fænge.

Jeg kan godt prøve at sætte en "god samling" op for mig, sådan meget bredt set, nogle nævnte ville være med udvalgte tegnere/forfattere
Euroklassiske større albumserier
US-klassikere som fx avisserier m.m : fx Rip Kirby, X9, Steve Canyon, Prins Valiant, EC, Tarzan, Fantomet, Steen & Stoffer, lidt Star Wars
De største Marvel klassikere som jeg bare synes hører til selv om det er lidt sekundær læsning, men de er flot tegnet og farvelagt
De store Disney tegnere, især Carl Barks, Paul Murry, Romano Scarpa, Floyd Gottfredson plus de første 20 Jumbobøger og første AA-årgange
Diverse: der kan være noget nyere samt andet som ikke lige er blevet fanget af ovenstående kategorier

Og udover det synes jeg nu det kunne det have været spændende og sjovt, hvis jeg i sin tid også havde samlet noget for investering fx:
Original tegneseriekunst og/eller amerikanske Mavel blade eller Disney i høj stand.
I dag har jeg intet til investering, det er udelukkende en samling for læsning samt pynt og som gør mig glad at have stående og læse.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Gimli skrev: 22. maj 2022, 15:16 At en samling er finere end en anden samling er en umulig diskussion. Men der kan være andre "greb" som kan identificerer om nogle album har mere gennemslagskraft end andre album.

Sjældenhed (har intet med kvalitet at gøre, men er bare udtryk for at nogle værker er vanskeligere end andre at få fat i).
"Dybde" (Nogle fortællinger har mere på hjertet end andre fortællinger. De kan f.eks. have elementer af; politiske, litterære, og/eller personlige aspekter, mens andre fortællinger ikke har disse "dybere" lag).
"Friskhed" (De fleste serier når på et eller andet tidspunkt til en mæthed, hvor serien er kørt træt i sit eget univers. For mange af den slags album kan ende med at påvirke opfattelsen på samlingen. (Kan også kaldes; Basserne-syndromet)).


Jeg vil igen understrege, at disse egenskaber intet siger om 'finheden' i ens samling. Men jeg tænker at det er værker som har mindst 1 af disse karakteristika, som kunne være bestemmende for, hvilket album man ville vise en "udenforstående" hvis man skulle vise noget frem, fra ens samling.

Jeg kan især lide det med dybde. Fortællinger med noget eksistentielt på hjerte. Ikke at der er noget som helst galt med hverken spas eller spænding, for det er også kvalitet, men der er en dimension højere.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad var det første album herhjemme, der brød 100 kr. barrieren?

Indlæg af Antaeus »

Berti, af dit sæt 2 så skal følgende være i mit bibliotek (evt. i en anden udgave):
Franka Gratis Guld
Buddy Longway
Blueberry
Blake & Mortimer Den Sidste Sværdfisk
Asterix
Blacksad

Flere af de andre må også godt stå i biblioteket, men det er ikke et skal.
Yoko Tsuno var tidligere et skal, men de nyere album er ikke i samme kvalitet som tidligere så de nye er ikke længere nødvendige, men til gode tilbud så bliver de nok købt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar