Hvad er definitionen på en god ryg?

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Jakobsen skrev: 7. jun 2022, 17:46
Men retroudgaverne kan ikke have numre, og efter min mening skal de heller ikke have det. Og heller ikke titler. Det er en del af hele deres stråleglans, at de ikke har noget som helst på ryggen. Og at der end ikke er noget logisk system i rygfarverne. Det gør de 22 retroalbum i farver til en særpræget ikonisk og iøjnefaldende enhed i enhver bogreol. Der findes ikke noget lignende i hele verden. Og meget kan man sige om Nick Rodwell, men nogle gange har han altså ret, det har han i dette spørgsmål. Bare se tråden her, folk taler om det og diskuterer og debatterer det endnu, selv om det er snart 20 år siden, de udkom.
Jeg er enig med Carsten i at halvbindsudgaverne ikke skal have tekst på ryggen. Så vil det komme til at ligne gamle biblioteksbøger. Men der er nu trods alt logik i rygfarverne alligevel. Bøgerne er genoptryk af førsteudgaverner (Sådan da) i farver - dvs. hver gang der udkom et nyt album trykte man hele serien op med ny rygfarve.
Øhh... stemmer virkelig det? :shock: Man trykte HELE serien opp hver gang det utkom et nytt album? Det kan jeg ikke tro. Vel solgte Tintin godt i Belgia, men SÅ fantastisk kan salget dog ikke ha vært, at det kunne være behov for det.

Så vidt jeg husker fra tidligere, har Carsten sagt at det ikke er noen logikk i ryggfargene, og at de rett og slett ble valgt tilfeldig for hvert album.
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Jakobsen »

Mesterius skrev: 7. jun 2022, 18:42
Jakobsen skrev: 7. jun 2022, 17:46
Men retroudgaverne kan ikke have numre, og efter min mening skal de heller ikke have det. Og heller ikke titler. Det er en del af hele deres stråleglans, at de ikke har noget som helst på ryggen. Og at der end ikke er noget logisk system i rygfarverne. Det gør de 22 retroalbum i farver til en særpræget ikonisk og iøjnefaldende enhed i enhver bogreol. Der findes ikke noget lignende i hele verden. Og meget kan man sige om Nick Rodwell, men nogle gange har han altså ret, det har han i dette spørgsmål. Bare se tråden her, folk taler om det og diskuterer og debatterer det endnu, selv om det er snart 20 år siden, de udkom.
Jeg er enig med Carsten i at halvbindsudgaverne ikke skal have tekst på ryggen. Så vil det komme til at ligne gamle biblioteksbøger. Men der er nu trods alt logik i rygfarverne alligevel. Bøgerne er genoptryk af førsteudgaverner (Sådan da) i farver - dvs. hver gang der udkom et nyt album trykte man hele serien op med ny rygfarve.
Øhh... stemmer virkelig det? :shock: Man trykte HELE serien opp hver gang det utkom et nytt album? Det kan jeg ikke tro. Vel solgte Tintin godt i Belgia, men SÅ fantastisk kan salget dog ikke ha vært, at det kunne være behov for det.

Så vidt jeg husker fra tidligere, har Carsten sagt at det ikke er noen logikk i ryggfargene, og at de rett og slett ble valgt tilfeldig for hvert album.
Jo, i 1958 serien var ryggene røde, - i 1963 serien var de f.eks gule. (Original udgaven af koks i lasten kom i rød i 1958) Men med gul ryg i 1963 da serien udkom med Juvelerne som præmierealbum :)
Det var ikke sådan i starten - i de sort hvide udgaver - der kom de med hh. papir ryg og stofryg. Faraos første udgave kom med stofryg i 1934 og med papirryg i 1941 - men ellers ligner de fuldstændigt hinanden.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Jakobsen skrev: 7. jun 2022, 20:32
Mesterius skrev: 7. jun 2022, 18:42
Jakobsen skrev: 7. jun 2022, 17:46

Jeg er enig med Carsten i at halvbindsudgaverne ikke skal have tekst på ryggen. Så vil det komme til at ligne gamle biblioteksbøger. Men der er nu trods alt logik i rygfarverne alligevel. Bøgerne er genoptryk af førsteudgaverner (Sådan da) i farver - dvs. hver gang der udkom et nyt album trykte man hele serien op med ny rygfarve.
Øhh... stemmer virkelig det? :shock: Man trykte HELE serien opp hver gang det utkom et nytt album? Det kan jeg ikke tro. Vel solgte Tintin godt i Belgia, men SÅ fantastisk kan salget dog ikke ha vært, at det kunne være behov for det.

Så vidt jeg husker fra tidligere, har Carsten sagt at det ikke er noen logikk i ryggfargene, og at de rett og slett ble valgt tilfeldig for hvert album.
Jo, i 1958 serien var ryggene røde, - i 1963 serien var de f.eks gule. (Original udgaven af koks i lasten kom i rød i 1958) Men med gul ryg i 1963 da serien udkom med Juvelerne som præmierealbum :)
Det var ikke sådan i starten - i de sort hvide udgaver - der kom de med hh. papir ryg og stofryg. Faraos første udgave kom med stofryg i 1934 og med papirryg i 1941 - men ellers ligner de fuldstændigt hinanden.
Og det var virkelig økonomi og etterspørsel til å trykke opp de eldre album så ofte på den tiden? Og til å trykke opp alle?

Dog... Bedetheques listing for f. eks. "Koks i lasten" ser ut til å hinte i den retning. Der er det nemlig listet mange opplag/utgaver fra de tidlige år. Men jeg skjønner ikke helt; "Coke en stock" er listet med tre utgaver med henholdsvis rød, gul og oransje rygg som kom allerede i 1958! Ble albumene utgitt parallelt med forskjellige ryggfarger?

Billede
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Jakobsen »

Der også forskel på om det er den belgiske udgave eller den franske - ex. er 1955 udgaven af Faraos både gul og rød. Jeg ved ikke om man helt skal stole på de scans der ligger på BD Gest' - men de er nu rimelig retvisende - der er nogle ting hist og her der dog ikke passer. Ryggene kom f.eks også i blå i en periode :)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Jakobsen skrev: 7. jun 2022, 21:45 Der også forskel på om det er den belgiske udgave eller den franske - ex. er 1955 udgaven af Faraos både gul og rød. Jeg ved ikke om man helt skal stole på de scans der ligger på BD Gest' - men de er nu rimelig retvisende - der er nogle ting hist og her der dog ikke passer. Ryggene kom f.eks også i blå i en periode :)
Hm, ja... jeg har merket at noen av albumene i den britiske standardutgave har blå rygger. Så det er fordi noen album hadde blå rygg i sin første utgave...? Eller er de basert på senere utgaver? Jeg tror ikke noen av de danske retroutgaver har blå rygg.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

Jakobsen skrev: 7. jun 2022, 17:46
Men retroudgaverne kan ikke have numre, og efter min mening skal de heller ikke have det. Og heller ikke titler. Det er en del af hele deres stråleglans, at de ikke har noget som helst på ryggen. Og at der end ikke er noget logisk system i rygfarverne. Det gør de 22 retroalbum i farver til en særpræget ikonisk og iøjnefaldende enhed i enhver bogreol. Der findes ikke noget lignende i hele verden. Og meget kan man sige om Nick Rodwell, men nogle gange har han altså ret, det har han i dette spørgsmål. Bare se tråden her, folk taler om det og diskuterer og debatterer det endnu, selv om det er snart 20 år siden, de udkom.
Jeg er enig med Carsten i at halvbindsudgaverne ikke skal have tekst på ryggen. Så vil det komme til at ligne gamle biblioteksbøger. Men der er nu trods alt logik i rygfarverne alligevel. Bøgerne er genoptryk af førsteudgaverner (Sådan da) i farver - dvs. hver gang der udkom et nyt album trykte man hele serien op med ny rygfarve. Senere kom igen et nyt sæt med røde rygge - og tager man så alle første udgaverne ud af de forskellige årgangs sæt - så får man så alle første udgaverne med for skellige rygfarver. Anyways, der burde man nok have overvejet at give dem alle en ensartet flot rød farve - da det trods alt er et genoptryk folk skal have stående samlet på reolen - lige som man ændrede de sidste 3 album til halvbindsryg - hverken Juvelerne, Sydney eller Piccaroerne har været udgivet i første udgave med halvbindsryg.
Jeg har også tidligere ytret at jeg helst havde set dem alle i samme røde farve, men jeg har dog ikke noget imod at de har forskellige farver fordi man sagtens kan se at det er en samlet serie (lige som fx Yoko Tsuno og Jerry Spring, som fungerer fint og giver en farverig reol, sidstnævnte kan jeg godt lide). Jeg skal ikke kunne vurdere om de med titel kommer til at ligne gamle biblioteksbøger, men som sagt så foretrækker jeg klart med titel og også numre og i hvert fald en af delene, alt andet er jo rodet (kaos) og er i mine øjne bestemt ikke skønt. Og nu er der jo en anden udgiver som gør det samme (som jeg tidligere nævnte), nemlig Faraos i deres Faraos Klassikere serie. De har dog valgt at køre med samme farve i samme serie (Alix, Lefranc, Eric Hedspore), her er det også rodet, men der er endnu ikke så mange i serien som de mange i Tintin (som i mine øjne er ret mange og alt for mange med det her system - selv med kun to album så kommer jeg ikke til at bifalde det her system).

Tim & Thomas, som Googa nævne er også en gang rod, her er titel på ryggen, men man aner ikke hvilken rækkefølge de skal stå i så det skal man finde ud af og hvis man kommer til at sætte et album forkert nogle gange så er der uorden i det hele og man skal igennem dem alle og nøjagtig det samme med Titans Modesty Blaise. Det er ret irriterende som ejer.

Og jeg lærer ikke at forstå hvorfor man ikke inkluderer alle 24 album i hver Tintin serie og har givet dem nummer 1 - 24 bare fordi det ikke lige går op med en navngivning man engang har lavet. Det kunne man bare ændre så det passede og var brugervenligt i stedet for hvad vil kalde uvilje og stædighed. Nå, men det er bare min mening som samler og ejer af retroudgaven. Er det er stort problem, nej men irriterende er det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Jakobsen »

Jeg kan sagtens forstå hvad du mener. Jeg vil også langt hen ad vejen give dig ret. Man skal bare forstå at det er tegneserier der er udgivet for 50 eller flere år siden. Dengang var de lavet for at ligge på stuebordet og blive læst af hele familien - fordi de var kendt fra aviserne. Nu skriver vi 2022 og den tid er forbi. Vi køber bøger for at samle på dem og eje dem for evigt og læse de gamle og klassiske historier. Hele læseoplevelsen og samtiden har forandret sig - når man så udgiver dem som de var dengang, konflikter det jo naturligt med tendensen idag. Mht. Tintin ville jeg måske hellere have haft ensartede rygge - tekst eller ej - de mange farver virker lidt forvirrende. Allerhelst ville jeg gerne at de havde lavet dem i en bedre scanningskvalitet.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 7. jun 2022, 15:55 Det er jo det rene fetichisme
Ja, det er det. Og ja, det er fascinerende, at en næsten 100 år gammel tegneserie stadig udkommer i nye udgaver og i nye oplag mange steder i verden og stadig finder både nyt og gammelt publikum. Det fetichistiske ses også i det enorme omfang af luksuriøst merchandise, der forhandles og sælges mange steder i verden, ofte i virkelig highbrow-butikker, eller for eksempel samleriet omkring Tintin-bilmodellerne, det er jo ikke billigt plasticlegetøj, men kunstgenstande, som mange mennesker kan lide at pryde deres hjem med.

Tintin er verdenskulturarv, og det er da fascinerende, at det er en levende kulturarv. I særdeles med tanke på, at selve grundlaget er en tegneserie, som er næsten 100 år gammel, og som stammer fra et så undseligt land som Belgien, som knap nok er et land. Og at der faktisk kun udkom nye bind i serien i første halvdel af dens snart 100-årige historie. Det er da vildt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 7. jun 2022, 18:14Personligt undrer jeg mig mest over, at Carlsen ikke benyttede lejligheden til at gå tilbage til det gode gamle ILLUSTRATIONSFORLAGET som forlagsnavn på alle retroudgaverne. Det havde været konsekvent.
Men også et helt lavpraktisk ubrugeligt navn, simpelthen fordi det er alt for langt. Der var jo en grund til, at Per Carlsen ændrede det til Carlsen/if (ikke at det var et meningsfuldt eller særlig smart navn, men det var dog kortere).
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Om det med farverne på ryggene: Det er rigtigt, som Jakobsen beskriver, at farverne har ændret sig i årenes løb. Hvilket ganske enkelt skyldtes, at det i 1940'erne og 50'erne ikke var muligt at vælge en præcis farve, når noget skulle trykkes, man måtte tage til takke med de kulører, der tilfældigvis kunne skaffes.

Jeg aner ikke, om det virkelig var tilfældet, at samtlige album blev genoptryk med ens rygfarve, hver gang et nyt album udkom. Det er måske tænkeligt. Men svært at se nogen logisk begrundelse for det, for alle dem, der allerede havde anskaffet de tidligere album, ville vel ikke hver eneste gang købe et nyt eksemplar af samtlige tidligere album, bare fordi de nu havde samme rygfarve som det allernyeste. Så de fleste mennesker ville alligevel have rygge i flere forskellige farver i deres reol.

Selv i vore dage er det sådan set et problem. Ganske vist er det bestemt, at rygfarverne på retroudgaverne har den farve, eller cirka den farve, førsteoplaget havde, men også i nutiden kan der være problemer med at få de præcise farvetoner. De er dog alle sammen røde, orange eller gule, men i de forskellige oplag i årenes løb er der forskellige toner af rød, orange og gul. I Cobolts logistiske system ringer der en klokke, når lagertallet for et album når et vist lavpunkt, som for retroudgaverne er mindst et halvt år, før det forventes at være udsolgt. Fordi man ved, at det kræver mindst 6 måneder at sikre både det særlige retropapir og materialet til ryggene i den (omtrentlige) rigtige farve til et genoptryk.

Efter min mening er det, som det skal være. Hvis alle retroudgavernes rygge var røde, orange, gule eller blå, ville det se røvsygt ud i reolen - i særdeleshed når der ikke er hverken titler eller numre på ryggene. Og hvis, som Antaeus foreslår, Sovjetunionen og Alfa-kunsten blev inkluderet i retroudgaverne, fordi det ville være "brugervenligt", så ville begrundelsen for overhovedet at have både retro- og standardudgaven blive udvisket. Hovedparten af publikum er alligevel ligeglad med, at Hergé lavede noget om i nogle af albummene i årenes løb. Så der skal være noget "mystisk" og "upraktisk" omkring dem, for at det giver mening. På de fleste sprog findes der faktisk kun én udgave.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

Jakobsen skrev: 7. jun 2022, 23:58 Jeg kan sagtens forstå hvad du mener. Jeg vil også langt hen ad vejen give dig ret. Man skal bare forstå at det er tegneserier der er udgivet for 50 eller flere år siden. Dengang var de lavet for at ligge på stuebordet og blive læst af hele familien - fordi de var kendt fra aviserne. Nu skriver vi 2022 og den tid er forbi. Vi køber bøger for at samle på dem og eje dem for evigt og læse de gamle og klassiske historier. Hele læseoplevelsen og samtiden har forandret sig - når man så udgiver dem som de var dengang, konflikter det jo naturligt med tendensen idag. Mht. Tintin ville jeg måske hellere have haft ensartede rygge - tekst eller ej - de mange farver virker lidt forvirrende. Allerhelst ville jeg gerne at de havde lavet dem i en bedre scanningskvalitet.
Hvilken scanningskvalitet er benyttet (taler vi pixels og dpi) og findes bedre i andre udgaver?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

Hvilke album sælger egentlig bedst, retro- eller standardudgaven?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 8. jun 2022, 00:35 Hvilke album sælger egentlig bedst, retro- eller standardudgaven?
Retroudgaverne sælger mellem 30-50 % mere end standardudgaverne.
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Jakobsen »

Antaeus skrev: 8. jun 2022, 00:31
Jakobsen skrev: 7. jun 2022, 23:58 Jeg kan sagtens forstå hvad du mener. Jeg vil også langt hen ad vejen give dig ret. Man skal bare forstå at det er tegneserier der er udgivet for 50 eller flere år siden. Dengang var de lavet for at ligge på stuebordet og blive læst af hele familien - fordi de var kendt fra aviserne. Nu skriver vi 2022 og den tid er forbi. Vi køber bøger for at samle på dem og eje dem for evigt og læse de gamle og klassiske historier. Hele læseoplevelsen og samtiden har forandret sig - når man så udgiver dem som de var dengang, konflikter det jo naturligt med tendensen idag. Mht. Tintin ville jeg måske hellere have haft ensartede rygge - tekst eller ej - de mange farver virker lidt forvirrende. Allerhelst ville jeg gerne at de havde lavet dem i en bedre scanningskvalitet.
Hvilken scanningskvalitet er benyttet (taler vi pixels og dpi) og findes bedre i andre udgaver?
Vi har skrevet lidt om det i denne tråd...

https://serieland.dk/forum/viewtopic.ph ... 4&start=45
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Jakobsen skrev: 8. jun 2022, 01:44
Antaeus skrev: 8. jun 2022, 00:31
Jakobsen skrev: 7. jun 2022, 23:58 Jeg kan sagtens forstå hvad du mener. Jeg vil også langt hen ad vejen give dig ret. Man skal bare forstå at det er tegneserier der er udgivet for 50 eller flere år siden. Dengang var de lavet for at ligge på stuebordet og blive læst af hele familien - fordi de var kendt fra aviserne. Nu skriver vi 2022 og den tid er forbi. Vi køber bøger for at samle på dem og eje dem for evigt og læse de gamle og klassiske historier. Hele læseoplevelsen og samtiden har forandret sig - når man så udgiver dem som de var dengang, konflikter det jo naturligt med tendensen idag. Mht. Tintin ville jeg måske hellere have haft ensartede rygge - tekst eller ej - de mange farver virker lidt forvirrende. Allerhelst ville jeg gerne at de havde lavet dem i en bedre scanningskvalitet.
Hvilken scanningskvalitet er benyttet (taler vi pixels og dpi) og findes bedre i andre udgaver?
Vi har skrevet lidt om det i denne tråd...

https://serieland.dk/forum/viewtopic.ph ... 4&start=45
For å spesifisere, handler det om skanningskvaliteten på de rutene og sidene i noen av fargealbumene som det ikke fantes trykkfilmer til de retroutgavene skulle i gang. Trykkmaterialet til originalversjonene ble ikke nødvendigvis tatt vare på, som tilfellet f. eks. er med de endrede ruter i Krabben. Der kan man se tydelig forskjell i gjengivelseskvaliteten på rutene som er skannet inn fra originalutgaver fra 40-tallet og resten av albumet.
Besvar