Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af Mogens »

Er der nogen, der er bekendt med officielle lister over årlige salgstal af fransk-belgiske udgivelser, f.eks. top 50 eller top 100 de seneste 50 år?

Jeg har søgt lidt på nettet, men på grund af mine ikke-eksisterende franskkundskaber, gik jeg forholdsvis hurtigt kold, men det kunne være interessant at se, hvordan oplags-/salgstallene har udviklet sig over årene og hvilke serier, der har været mest populære, altså i Frankrig og Belgien (ikke Danmark).

På forhånd tak. :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 6. jun 2022, 22:22 Er der nogen, der er bekendt med officielle lister over årlige salgstal af fransk-belgiske udgivelser, f.eks. top 50 eller top 100 de seneste 50 år?

Jeg har søgt lidt på nettet, men på grund af mine ikke-eksisterende franskkundskaber, gik jeg forholdsvis hurtigt kold, men det kunne være interessant at se, hvordan oplags-/salgstallene har udviklet sig over årene og hvilke serier, der har været mest populære, altså i Frankrig og Belgien (ikke Danmark).

På forhånd tak. :wink:
Du vil opdage, at Jerry Spring godt kan sælge bedre end her i Danmark, også set i forhold til befolkningstal. Det er kun i Danmark, at Jijé er undervurderet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 6. jun 2022, 22:50
Mogens skrev: 6. jun 2022, 22:22 Er der nogen, der er bekendt med officielle lister over årlige salgstal af fransk-belgiske udgivelser, f.eks. top 50 eller top 100 de seneste 50 år?

Jeg har søgt lidt på nettet, men på grund af mine ikke-eksisterende franskkundskaber, gik jeg forholdsvis hurtigt kold, men det kunne være interessant at se, hvordan oplags-/salgstallene har udviklet sig over årene og hvilke serier, der har været mest populære, altså i Frankrig og Belgien (ikke Danmark).

På forhånd tak. :wink:
Du vil opdage, at Jerry Spring godt kan sælge bedre end her i Danmark, også set i forhold til befolkningstal. Det er kun i Danmark, at Jijé er undervurderet.
I Norge er da Jijé langt mindre representert på alle måter enn i Danmark. Og hva med Sverige? Det skulle ikke forundre meg om noe av det samme er tilfelle der, ettersom både Sverige og Norge generelt har vært mer til blader enn album historisk sett, sammenlignet med Danmark.

Jeg vil si at Jijé-fans kan være glade for Danmark. Der utkommer Jerry Spring komplett i bokform, og snart også Jijés samlede verker med Splint. Begge inklusive fullt ekstramateriale. :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 6. jun 2022, 22:22 Er der nogen, der er bekendt med officielle lister over årlige salgstal af fransk-belgiske udgivelser, f.eks. top 50 eller top 100 de seneste 50 år?

Jeg har søgt lidt på nettet, men på grund af mine ikke-eksisterende franskkundskaber, gik jeg forholdsvis hurtigt kold, men det kunne være interessant at se, hvordan oplags-/salgstallene har udviklet sig over årene og hvilke serier, der har været mest populære, altså i Frankrig og Belgien (ikke Danmark).

På forhånd tak. :wink:
Ja, det kunne være spændende at se sådan en liste.
Jeg kunne finde en lille smule med fransk/belgiske, men de fleste er japanske.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des ... s_au_monde
Senest rettet af Antaeus 6. jun 2022, 23:21, rettet i alt 1 gang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 6. jun 2022, 22:56

I Norge er da Jijé langt mindre representert på alle måter enn i Danmark. Og hva med Sverige? Det skulle ikke forundre meg om noe av det samme er tilfelle der, ettersom både Sverige og Norge generelt har vært mer til blader enn album historisk sett, sammenlignet med Danmark.

Jeg vil si at Jijé-fans kan være glade for Danmark. Der utkommer Jerry Spring komplett i bokform, og snart også Jijés samlede verker med Splint. Begge inklusive fullt ekstramateriale. :)
Også Luftens Ørne som intégrale. :) Mht. "Jerry Spring", tror jeg, den ville sælge bedre i Norge, hvor I jo i forvejen er begavet med Tex Kronologisk i farver. Men ellers skal man sammenligne med andre albumlande; Norge og Sverige har ikke så stærk en albumtradition.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 6. jun 2022, 23:20
Mesterius skrev: 6. jun 2022, 22:56

I Norge er da Jijé langt mindre representert på alle måter enn i Danmark. Og hva med Sverige? Det skulle ikke forundre meg om noe av det samme er tilfelle der, ettersom både Sverige og Norge generelt har vært mer til blader enn album historisk sett, sammenlignet med Danmark.

Jeg vil si at Jijé-fans kan være glade for Danmark. Der utkommer Jerry Spring komplett i bokform, og snart også Jijés samlede verker med Splint. Begge inklusive fullt ekstramateriale. :)
Også Luftens Ørne som intégrale. :) Mht. "Jerry Spring", tror jeg, den ville sælge bedre i Norge, hvor I jo i forvejen er begavet med Tex Kronologisk i farver. Men ellers skal man sammenligne med andre albumlande; Norge og Sverige har ikke så stærk en albumtradition.
Ja, det er sant, det er jo helt mulig at "Luftens ørne"-bøkene etter hvert også når til Jijé. Selv om jeg gjetter på at Uderzo som den første tegner er en viktig grunn til at Cobolt ble interesserte i å utgi serien.

Men Tex Viller i Norge er mer et fenomen i seg selv, tror jeg. Det har den alltid vært. Og formatet er heller ikke (stort sett) album, men pocketer og etter hvert bøker i mindre størrelse. Tegnestilene er så vidt jeg ser også meget annerledes enn Jijé.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af Erling Søby »

Mogens' spørgsmål:
Er der nogen, der er bekendt med officielle lister over årlige salgstal af fransk-belgiske udgivelser, f.eks. top 50 eller top 100 de seneste 50 år?

Jeg har søgt lidt på nettet, men på grund af mine ikke-eksisterende franskkundskaber, gik jeg forholdsvis hurtigt kold, men det kunne være interessant at se, hvordan oplags-/salgstallene har udviklet sig over årene og hvilke serier, der har været mest populære, altså i Frankrig og Belgien (ikke Danmark).
Hvordan kan dét spørgsmål bevæge sig over til en diskussion om salget af Jijé i Danmark, Sverige og Norge? - Og hvis nogen hellere vil diskutere dét, kan de så ikke oprette deres egen tråd?

Og er der nogen, der har noget at bemærke til Mogens' spørgsmål?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 6. jun 2022, 23:30 Mogens' spørgsmål:
Er der nogen, der er bekendt med officielle lister over årlige salgstal af fransk-belgiske udgivelser, f.eks. top 50 eller top 100 de seneste 50 år?

Jeg har søgt lidt på nettet, men på grund af mine ikke-eksisterende franskkundskaber, gik jeg forholdsvis hurtigt kold, men det kunne være interessant at se, hvordan oplags-/salgstallene har udviklet sig over årene og hvilke serier, der har været mest populære, altså i Frankrig og Belgien (ikke Danmark).
Hvordan kan dét spørgsmål bevæge sig over til en diskussion om salget af Jijé i Danmark, Sverige og Norge? - Og hvis nogen hellere vil diskutere dét, kan de så ikke oprette deres egen tråd?

Og er der nogen, der har noget at bemærke til Mogens' spørgsmål?
Du sier noe. Det var nok Googas absolutte bemerkning om at Jijé i hans øyne er undervurdert (eller eventuelt underutgitt) KUN i Danmark som fikk meg til å svare spontant. For jeg tror nok det er en hel del andre land i verden som har utgitt langt mindre Jijé. ;)

Men Mogens spesifiserte jo "ikke Danmark" (!), så du har helt rett i at dette er fullstendig off-topic.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af Antaeus »

Og lidt links på årstal, Asterix sælger langt mere end alt andet i de to første links, men det er på årstal.
Kunne være fint med et samlet ever.

https://www.bubblebd.com/9emeart/bd/act ... es-en-2017
http://www.comicsblog.fr//images/galeri ... ance-1.JPG
https://www.actuabd.com/Le-marche-de-la ... uis-15-ans
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af Mesterius »

Så er spørsmålet, hvor mye mer solgte det nye Asterix 39 enn det nye Iznogoud 31 da de begge utkom på samme dag i fjor? Sikkert en hel del.

Billede

(Tegning via https://morte-a-elle-meme.tumblr.com/po ... -had-a-new)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af Mogens »

Jeg skal måske lige bemærke, at jeg efterlyser tal for enkeltstående værker i et givent år og ikke samlede tal for alle udgivelser i en given serie. Jeg søger altså ikke det samlede salg over samtlige år for eksempelvis Asterix, men for hvert enkelt album i serien (opdelt i år som del af en top 50/100-liste). :wink:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 6. jun 2022, 23:51 Jeg skal måske lige bemærke, at jeg efterlyser tal for enkeltstående værker i et givent år og ikke samlede tal for alle udgivelser i en given serie. Jeg søger altså ikke det samlede salg over samtlige år for eksempelvis Asterix, men for hvert enkelt album i serien (opdelt i år som del af en top 50/100-liste). :wink:
Nå, jeg troede det var samlet. Både per år og samlet er ret interessant, synes jeg.
Men mine links er måske svarene på et par år.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 6. jun 2022, 23:45 Så er spørsmålet, hvor mye mer solgte det nye Asterix 39 enn det nye Iznogoud 31 da de begge utkom på samme dag i fjor? Sikkert en hel del.

Billede

(Tegning via https://morte-a-elle-meme.tumblr.com/po ... -had-a-new)
Asterix 39 er i hvert fald på øverst her, måske Iznogood også er .
https://www.actuabd.com/60-de-croissanc ... a-jeunesse
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af Antaeus »

2020
https://www.franceinter.fr/livres/voici ... ce-en-2020

Lucky Luke øverst og tegneseriesalget øges, især manga.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Oplags-/salgstal fransk-belgiske udgivelser

Indlæg af Mesterius »

Wow. Jeg ante ikke at Lucky Luke-albumene etter Morris hadde egen nummerering i Frankrike.
Besvar