Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af Niels Jørgen »

Nå, tror faktisk jeg fandt Greg Theakstons teknik. I al sin simpelhed går det ud på at finde gamle ex af de blade der skal scannes, og så blege siderne, så farverne er væk, inden de scannes. Efter indscanning, bliver den sorte streg renset op (i PhotoShop), og efterfølgende bliver farverne tilføjet.

Men stadigvæk - Det er en scanning … som behandles.

Om Gregøs metode er en fordel tvivler jeg på. Den flytter blot noget arbejde fra efter scanning til før. Personligt ville jeg selv meget hellere have urørt original-materiale scannet til videre-bearbejdelse.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af GoogaMooga »

Niels Jørgen skrev: 22. jun 2022, 09:29 Nå, tror faktisk jeg fandt Greg Theakstons teknik. I al sin simpelhed går det ud på at finde gamle ex af de blade der skal scannes, og så blege siderne, så farverne er væk, inden de scannes. Efter indscanning, bliver den sorte streg renset op (i PhotoShop), og efterfølgende bliver farverne tilføjet.

Men stadigvæk - Det er en scanning … som behandles.

Om Gregøs metode er en fordel tvivler jeg på. Den flytter blot noget arbejde fra efter scanning til før. Personligt ville jeg selv meget hellere have urørt original-materiale scannet til videre-bearbejdelse.
Jeg er ikke ubetinget fan af Theakstonizing, da slutresultatet på de ting fra Pure Imagination og AC Comics fremstår i sh, men selve den sorte streg står skarpt, ingen pixellering, efter hvad jeg kan se.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af The Elder »

Her blive jeg så også lidt fagligt nysgerrig.

Er det noget med at hive i "levels" inden skanning.
Og så hive lidt bagefter.
og ende med at lave den til sort hvid, der kan traces.

hvorefter man vupti har en vector tegning?
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af Niels Jørgen »

The elder:

Du kan først hive i Levels når tegningen er scannet ind :) Levels er en funktion i Photoshop. Svært at gøre med et stykke papir.

Det er noget mere kompliceret end du beskriver. Betydeligt mere.
Kort fortalt:

Scanne.
Rense minutiøst i Photoshop
Adskille farver og streg.
Rense streg, og importere billedet i Illustrator, og her trace filen.
Rense, tilpasse, oprette, osv
Placere vektor-filen i InDesign.
farvelægge ovenpå stregtegnungen i Photoshop/Illustrator
Samle i InDesign
Tilpasse, justere
Eksportere til tryk

Plus en 15-20 ting indimellem :)
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af Andrebyboer »

Niels Jørgen skrev: 21. jun 2022, 12:36 Tracing: Det er en metode man bruger i et program der hedder Adobe Illustrator, hvor den indscannede tegning efterbehandles.
Her tror jeg du misforstår litt. Du har sikkert rett i at det finnes en funksjon i Illustrator som heter "trace," men den opprinnelige betydningen av ordet, og den som er relevant her, er å lage en kopi/etterligning av en tegning (eller håndskreven tekst) ved å "følge strekene" (derav navnet) i originalet, som på ett eller annet vis er gjort synlig på arket eller flaten man arbeider på (f.eks. med et lysbord eller ved å projisere bildet på papiret, eller nå digitalt). Det skiller seg altså fra retouchering ved at det dreier seg om en ny tegning heller enn å redigere en eksisterende, men her kan det være glidende overganger.

Chasing Amy har en vits rundt spørsmålet om inking er en form av tracing: https://www.youtube.com/watch?v=epHCMiCtt3M

Dette er altså metoden Marvel bruker for å "gjenskape" tegninger der de mangler originalet eller trykkfilmene, og skiller seg fra faksimiletrykk. Det er til en viss grad kontroversielt, i og med at noen purister mener at dette rett og slett innebærer forfalskning. Ut fra linken morlyk1 deler går det frem at denne reproduksjonen hvertfall tildels blir gjort på papir, ikke digitalt.

I hvilken grad de i den påfølgende digitaliseringsprosessen konverterer den innscannede line art-en til vektor-format skal jeg ikke uttale meg om, men det er altså ikke det som diskuteres.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af superboy »

GoogaMooga skrev: 21. jun 2022, 21:52 Er det Taschen bogen, du viser dér til højre?
Bildet er fra nettet hvor man sammenligner Taschen med en omnibus.
Du kan se flere bilder her:
https://www.reddit.com/r/OmnibusCollect ... h_omnibus/
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af Niels Jørgen »

Andrebyboer skrev: 22. jun 2022, 18:47
Niels Jørgen skrev: 21. jun 2022, 12:36 Tracing: Det er en metode man bruger i et program der hedder Adobe Illustrator, hvor den indscannede tegning efterbehandles.
Her tror jeg du misforstår litt. Du har sikkert rett i at det finnes en funksjon i Illustrator som heter "trace," men den opprinnelige betydningen av ordet, og den som er relevant her, er å lage en kopi/etterligning av en tegning (eller håndskreven tekst) ved å "følge strekene" (derav navnet) i originalet, som på ett eller annet vis er gjort synlig på arket eller flaten man arbeider på (f.eks. med et lysbord eller ved å projisere bildet på papiret, eller nå digitalt). Det skiller seg altså fra retouchering ved at det dreier seg om en ny tegning heller enn å redigere en eksisterende, men her kan det være glidende overganger.

Chasing Amy har en vits rundt spørsmålet om inking er en form av tracing: https://www.youtube.com/watch?v=epHCMiCtt3M

Dette er altså metoden Marvel bruker for å "gjenskape" tegninger der de mangler originalet eller trykkfilmene, og skiller seg fra faksimiletrykk. Det er til en viss grad kontroversielt, i og med at noen purister mener at dette rett og slett innebærer forfalskning. Ut fra linken morlyk1 deler går det frem at denne reproduksjonen hvertfall tildels blir gjort på papir, ikke digitalt.

I hvilken grad de i den påfølgende digitaliseringsprosessen konverterer den innscannede line art-en til vektor-format skal jeg ikke uttale meg om, men det er altså ikke det som diskuteres.


... jamen du kommer jo stadig ikke udenom at scanne papiret ind for at få det digitaliseret. Der er ingen der trykker uden digitaliseret materiale i dag. det er alt for omstændeligt, dyrt og kvaliteten er ringere.

At du "pynter" på en papir-tegning inden du scanner den, er jo en selvfølge, nu bedre materialet er, nu bedre bliver det trykte.
Du kan scanne en original tegning, eller et trykt materiale. Men alt skal altså scannes. Jeg tror du blander trykmetoderne fra for 80 år siden sammen med dem man bruger i dag.
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af Andrebyboer »

Det er ingen som har benektet at man scanner (eventuelt fotograferer) materialet i alle tilfeller. Men det er altså ikke det saken dreier seg om.
Niels Jørgen skrev: 24. jun 2022, 09:10 At du "pynter" på en papir-tegning inden du scanner den, er jo en selvfølge
Spørsmålet er hva du faktisk scanner inn. Er det originaltegningen, en trykkfilm, en trykt kopi, eller en gjentegnet etterligning av originaltegningen?

Og så kan man sekundært spørre, særlig hvis materialet er en trykt kopi, hvordan har den blitt behandlet for gjenopptrykket? Altså, er det en faksimileutgave som i hovedsak dupliserer materialet slik det fremstår i den eksisterende kopien (om enn med en viss grad av retouchering, fargekorreksjon o.l.), eller har man på et eller annet vis isolert strektegningen for seg selv (via Theakston-prosessen eller digitalt), og så bare fargelagt den på nytt?

I dette tilfellet er det altså snakk om faksimiletrykk av scannede blader (Taschen) vs. en nyfargelagt versjon der det scannede materialet tildels kommer fra tracing: gjentegnede etterligninger (Marvel Masterworks/Omnibus). Det er sakens kjerne, ikke at begge prosessene involverer scanning (eller fotografering), langt mindre "trace"-funksjonen i Adobe Illustrator.
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af Andrebyboer »

Forresten, en annen metode som ikke har blitt nevnt, men som jeg er overbevist om at det allerede i det minste eksperimenteres med, er å bruke kunstig intelligens for å rekonstruere "original"-tegningen ut fra kopier i dårligere kvalitet. (Lignende funksjoner for å skalere opp bilder/tegninger i tilfeller der man bare har kopier i lav oppløsning er tilgjengelige i f.eks. Photoshop og Waifu2x.)

Hva tenkes om dette? Er det like tvilsomt som tracing, eller kanskje enda mer? Eller blir det som å vektorisere en bitmap-fil?
Besvar