Jeg elsker 2. oplag

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 28. jun 2022, 00:21
Carsten Søndergaard skrev: 27. jun 2022, 23:51
benadikt skrev: 27. jun 2022, 17:27siden fra 2. franske oplag har samme tegninger som mit eksemplar af 1. oplag af albummet.
Mener du dit eksemplar af 1. oplag på dansk? Så siderne har været ucensureret fra starten på dansk?
Nej, jeg må have forklaret lidt uklart.
På Comicwiki kan man først se side 1 fra det franske 2. oplag; tegningerne svarer nøje til dem i mit danske album, som er 1. oplag.

Billy_the_Kid_F_side_1.jpg


Så bliver der vist to ucensurerede sider med dansk tekst. Og de svarer nøjagtig til tegneserieside 1-2 i Lucky Luke luxusbind 4.

Billy_the_Kid_side_1-2.jpg

Så i Danmark brugte man først den censurerede version, og så gik man over til at bruge den ucensurerede version. Luksusbogen indeholder sandsynligvis 5. oplag af Billy the Kid, de er begge fra 1982.
Men det kunne være sjovt at finde ud af, hvilke versioner der er i 2., 3. og 4. oplag af Billy the Kid.
Ifølge Googa er det fra 4. opplag de usensurerte sider kommer inn. Har du det 4. (og kanskje tidligere) opplag selv, Googa?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 28. jun 2022, 00:21det kunne være sjovt at finde ud af, hvilke versioner der er i 2., 3. og 4. oplag af Billy the Kid.
Bestemt, og nu forstår jeg i hvert fald, hvad du mener.

Ifølge Faraos' oversigt er der følgende oplag:

1 - 1973 - redaktør: Tonny Lützer
2 - 1974 - redaktør: Tonny Lützer
3 - 1975 - redaktør: Henning Kure
4 - 1977 - redaktør: Henning Kure
5 - 1982 - redaktør: Henning Kure

Det kan udelukkes, at Tonny Lützer har været opmærksom på censureringen eller gjort anstalter til at ændre på den. Han har bare taget dem, som de kom fra Bonnier i Stockholm, der stod for de nordiske udgaver og produktionen.

Henning Kure derimod, som blev albumredaktør i 1974, har uden tvivl været opmærksom på det, og han begyndte jo straks at ændre på alt, hvad han kunne komme til (fx også udredigerede ruder og sider i Splint & Co.). Om han allerede har kunnet gøre sin indflydelse gældende over for Bonnier i 1975, er måske nok tvivlsomt, men ikke helt utænkeligt. Mest sandsynligt vil jeg tro, at ændringen er indført i 1977.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 28. jun 2022, 00:28
Ifølge Googa er det fra 4. opplag de usensurerte sider kommer inn. Har du det 4. (og kanskje tidligere) opplag selv, Googa?
Nej, desværre. Den er ikke nem at finde. Jeg kan ikke huske, hvor jeg læste det, men det var noget, jeg hæftede mig ved.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af Mesterius »

Mesterius skrev: 26. jun 2022, 18:30
GoogaMooga skrev: 26. jun 2022, 17:00 I tilfældet "Billy the Kid" skal vi helt op i 4. oplag, før han sutter på det revolverløb.
Apropos dette: hvilket år fikk mon den danske albumutgave de komplette og uredigerte side 1-2 innsatt gjen? Det står ikke så mye spesifikt på ComicWiki om når de ulike opplag utkom. Men sidene skal også være usensurerte i Lucky Luke Luxusbind 4 som utkom i 1982, så det må være en del år siden. (...)

Jeg er nysgjerrig fordi de uredigerte sider så vidt jeg vet ikke utkom i regulær albumform i Norge før i 2020, da Egmont utsendte Billy the Kid på nytt. Før det skal de kun ha vært utgitt i sin originale form i Lucky Luke-bokserien fra 2000-tallet. Så jeg er overrasket over at danskene fikk dette fikset så lenge før nordmennene, med tanke på at Billy the Kid fikk mange norske opplag på 80- og 90-tallet, i 1986, 1991 og 1993. 3. opplag fra 1986 har jeg inspisert, og der var sidene stadig redigerte.
En oppdatering: jeg fikk sjekket det norske 1993-opplaget av Billy the Kid på Nasjonalbibliotekets nettsider, og der er sidene stadig redigerte. De har også samme håndteksting som i 1986-opplaget, vist under:

Billede

Men det er én ting jeg finner mystisk her. Håndtekstingen i disse senere opplag er utført av Kåre Stensvold, en av de beste norske teksterne gjennom tidene. Men jeg er nokså sikker på at Stensvold IKKE håndtekstet den første norske utgaven av "Billy the Kid" fra 1973. De fleste norske Lucky Luke-album jeg har sett fra de tidlige år har en helt annen og mindre attraktiv tekstestil. Og jeg tror heller ikke Stensvold var aktiv som håndtekster så tidlig som 1973.

Så dette BURDE med andre ord bety (med mindre jeg tar feil om hvor tidlig Kåre Stensvold begynte i bransjen) at Semic på et senere tidspunkt fikk Stensvold til å tekste albumet på nytt. Og når det først ble gjort, hvorfor benyttet man ikke samtidig anledningen til å oversette og få inn de få manglende ruter? Det er merkelig.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af benadikt »

Hvis oplysningerne på Bedetheque er rigtige, så er 2. oplag (1963) censureret, som vi allerede ved. Men allerede oplaget fra 1967 (4. oplag?) har de originale sider igen.

Her ses første tegneserieside i oplaget fra 1963:
LL_Billy_the_Kid_1963.jpg

Og her første side i oplaget fra 1967:
LL_Billy_the_Kid_1967.jpg

Men der er i hvert fald én ting, der ikke stemmer på Bedetheque: Begge versionerne kan ikke være på 44 tegneseriesider, hvis de danske versioner følger de franske. Den censurerede version er på 43 tegneseriesider i det danske 1. oplag, og de ucensurerede versioner i bl.a. Lucky Luke luxusbind 4 er på 44 tegneseriesider (som de fleste LL-album).
Kan nogen tjekke, hvilken version bliver brugt i Tempo nr. 37 fra 1978? Mine Tempo-hæfter ligger nedpakket.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af benadikt »

Jeg fandt nu et andet eksemplar af Lucky Luke 7 i gemmerne. Prisen på bagsiden er 14,50. Og oversigten indeni går frem til nr. 29, Pyskopater på slap line. Efter det at dømme må der være tale om 4. oplag fra 1977. Der er bare den hage ved det, at der står "Trykt i Belgien, 1975" i kolofonen. Men det har de måske glemt at ændre fra 3. oplag, som ifølge Faraos havde prisen 12,85.
Og vigtigst i vores tråd, dette oplag indeholder den censurerede version!
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 28. jun 2022, 23:55 Jeg fandt nu et andet eksemplar af Lucky Luke 7 i gemmerne. Prisen på bagsiden er 14,50. Og oversigten indeni går frem til nr. 29, Pyskopater på slap line. Efter det at dømme må der være tale om 4. oplag fra 1977. Der er bare den hage ved det, at der står "Trykt i Belgien, 1975" i kolofonen. Men det har de måske glemt at ændre fra 3. oplag, som ifølge Faraos havde prisen 12,85.
Og vigtigst i vores tråd, dette oplag indeholder den censurerede version!
Det lyder som en svipser. At trykåret ikke er blevet rettet til 1977. Så det må være 4. oplag. Dermed er den ucensurerede version først kommer med i 1982, og det må den med sikkerhed være, for ellers ville den ikke være i "luxusbindet".
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 28. jun 2022, 23:55 Jeg fandt nu et andet eksemplar af Lucky Luke 7 i gemmerne. Prisen på bagsiden er 14,50. Og oversigten indeni går frem til nr. 29, Pyskopater på slap line. Efter det at dømme må der være tale om 4. oplag fra 1977. Der er bare den hage ved det, at der står "Trykt i Belgien, 1975" i kolofonen. Men det har de måske glemt at ændre fra 3. oplag, som ifølge Faraos havde prisen 12,85.
Og vigtigst i vores tråd, dette oplag indeholder den censurerede version!
Hvordan er forresten håndtekstingen og oversettelsen i de eldre, sensurerte utgavene? Er den identisk med de usensurerte sidene som vises på ComicWiki? Eller ble hele albumet håndtekstet (og kanskje oversatt) på nytt da de komplette sider skulle innlemmes?
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 29. jun 2022, 00:19Hvordan er forresten håndtekstingen og oversettelsen i de eldre, sensurerte utgavene? ...
Jeg skal skanne siden i morgen eller en af de første dage.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 29. jun 2022, 00:19Hvordan er forresten håndtekstingen og oversettelsen i de eldre, sensurerte utgavene? Er den identisk med de usensurerte sidene som vises på ComicWiki? Eller ble hele albumet håndtekstet (og kanskje oversatt) på nytt da de komplette sider skulle innlemmes?
Både den censurerede og ucensurerede udgave er på dansk uden tvivl oversat og håndtekstet af Tonny Lützer. De serien startede i 1971, var han selv redaktør på Interpresse, og han var selv med til at sætte det hele i gang sammen med Interpresses direktør Arne Stenby og Bonnier i Stockholm. Han stoppede som redaktør omkring 1974, netop for at leve af at oversætte og håndtekste (og undervise i guitarspil på aftenskole), og det gjorde han til et stykke op i 1990'erne. Så han har været tilgængelig, da Henning Kure har bedt ham om at ændre den danske tekst på de første sider.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af Mirko Woelck »

benadikt skrev: 28. jun 2022, 23:55 Jeg fandt nu et andet eksemplar af Lucky Luke 7 i gemmerne. Prisen på bagsiden er 14,50. Og oversigten indeni går frem til nr. 29, Pyskopater på slap line. Efter det at dømme må der være tale om 4. oplag fra 1977. Der er bare den hage ved det, at der står "Trykt i Belgien, 1975" i kolofonen. Men det har de måske glemt at ændre fra 3. oplag, som ifølge Faraos havde prisen 12,85.
Og vigtigst i vores tråd, dette oplag indeholder den censurerede version!
Den med prisen kr. 14.50 på bagsiden er 4. oplag. Carsten sandsynliggør, jeg bekræfter endeligt. Jeg mener selv, at jeg har fundet alle oplag i den nummererede serie (nr. 1-74). Faraos hjalp til med den sidste for mig ubekendte, som vist var nr. 13 købt engang i 2012.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af Mesterius »

Apropos Faraos: jeg tittet litt på opplagsinformasjonen til de tidlige Lucky Luke-album, og var overrasket over å se at mange av dem kom i massevis av opplag det første tiåret - f. eks. fikk Billy the Kid fem opplag fra 1973 til 1982 - men deretter... ingen? Jeg ville trodd at et albumland som Danmark ville hatt større etterspørsel etter de klassiske Lucky Luke-album også i de følgende tiår.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 29. jun 2022, 15:39 Apropos Faraos: jeg tittet litt på opplagsinformasjonen til de tidlige Lucky Luke-album, og var overrasket over å se at mange av dem kom i massevis av opplag det første tiåret - f. eks. fikk Billy the Kid fem opplag fra 1973 til 1982 - men deretter... ingen? Jeg ville trodd at et albumland som Danmark ville hatt større etterspørsel etter de klassiske Lucky Luke-album også i de følgende tiår.
Det skyldes vel bl.a. den efterfølgende intégrale, så var markedet mættet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 29. jun 2022, 16:07
Mesterius skrev: 29. jun 2022, 15:39 Apropos Faraos: jeg tittet litt på opplagsinformasjonen til de tidlige Lucky Luke-album, og var overrasket over å se at mange av dem kom i massevis av opplag det første tiåret - f. eks. fikk Billy the Kid fem opplag fra 1973 til 1982 - men deretter... ingen? Jeg ville trodd at et albumland som Danmark ville hatt større etterspørsel etter de klassiske Lucky Luke-album også i de følgende tiår.
Det skyldes vel bl.a. den efterfølgende intégrale, så var markedet mættet.
Men mettet i to tiår fremover?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Jeg elsker 2. oplag

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 29. jun 2022, 17:25
GoogaMooga skrev: 29. jun 2022, 16:07
Mesterius skrev: 29. jun 2022, 15:39 Apropos Faraos: jeg tittet litt på opplagsinformasjonen til de tidlige Lucky Luke-album, og var overrasket over å se at mange av dem kom i massevis av opplag det første tiåret - f. eks. fikk Billy the Kid fem opplag fra 1973 til 1982 - men deretter... ingen? Jeg ville trodd at et albumland som Danmark ville hatt større etterspørsel etter de klassiske Lucky Luke-album også i de følgende tiår.
Det skyldes vel bl.a. den efterfølgende intégrale, så var markedet mættet.
Men mettet i to tiår fremover?
Var der ikke to bogserier med LL?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar