Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg var i Faraos i dag, den på Strøget, og hvad lå der i nydelige stakke på et bord ved indgangen? De nydeligste danske versioner af "Amazing Spider-Man", de go'e gamle af Steve Ditko, som seriehæfter! I kronologisk orden, med de rigtige forsider - til 30 kr. stykket! Det er ligegodt ikke set siden "Dæmonen" nr. 1 i '67...! Tænk, om Steve Ditko slog igennem i Danmark. Det virker helt surrealistisk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 12. jul 2022, 18:33 Jeg var i Faraos i dag, den på Strøget, og hvad lå der i nydelige stakke på et bord ved indgangen? De nydeligste danske versioner af "Amazing Spider-Man", de go'e gamle af Steve Ditko, som seriehæfter! I kronologisk orden, med de rigtige forsider - til 30 kr. stykket! Det er ligegodt ikke set siden "Dæmonen" nr. 1 i '67...! Tænk, om Steve Ditko slog igennem i Danmark. Det virker helt surrealistisk.
Hvis du ikke mener han er slået igennem i Danmark så gør han det næppe på grund af de nye (gamle) hæfter.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 13. jul 2022, 01:59
GoogaMooga skrev: 12. jul 2022, 18:33 Jeg var i Faraos i dag, den på Strøget, og hvad lå der i nydelige stakke på et bord ved indgangen? De nydeligste danske versioner af "Amazing Spider-Man", de go'e gamle af Steve Ditko, som seriehæfter! I kronologisk orden, med de rigtige forsider - til 30 kr. stykket! Det er ligegodt ikke set siden "Dæmonen" nr. 1 i '67...! Tænk, om Steve Ditko slog igennem i Danmark. Det virker helt surrealistisk.
Hvis du ikke mener han er slået igennem i Danmark så gør han det næppe på grund af de nye (gamle) hæfter.
Hvorfor ikke? Det er bedre end alt andet, der udkommer i Danmark lige nu.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 13. jul 2022, 02:12
Antaeus skrev: 13. jul 2022, 01:59
GoogaMooga skrev: 12. jul 2022, 18:33 Jeg var i Faraos i dag, den på Strøget, og hvad lå der i nydelige stakke på et bord ved indgangen? De nydeligste danske versioner af "Amazing Spider-Man", de go'e gamle af Steve Ditko, som seriehæfter! I kronologisk orden, med de rigtige forsider - til 30 kr. stykket! Det er ligegodt ikke set siden "Dæmonen" nr. 1 i '67...! Tænk, om Steve Ditko slog igennem i Danmark. Det virker helt surrealistisk.
Hvis du ikke mener han er slået igennem i Danmark så gør han det næppe på grund af de nye (gamle) hæfter.
Hvorfor ikke? Det er bedre end alt andet, der udkommer i Danmark lige nu.
Men er han ikke slået igennem for mange år siden?
Jeg tror ikke du finder så mange nye læsere der finder det bedre end alt andet der udkommer af både nye og gamle album/serier.

Og hvis han ikke har haft et gennembrud i Danmark så bliver dette ikke gennembruddet.
Fordi det har har haft chancen, så det er nogle nostalgiske som køber dem og nok knap så mange nye unge læsere, men formentlig ikke i nærheden af de oplag som tidligere. Men jeg tror på at de første hæfter nok skal blive solgt af netop nostalgiske grunde plus lidt ekstra, men det holder næppe i længden.

Jeg selv er faktisk stadig i gang med Spiderman omnibus af Ditko og det har jeg været i flere år, grunden til at det ikke går så hurtigt er at det ikke trækker nok og jeg ofte vælger anden læsning i stedet for at læse videre.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

For mig er der ikke noget, der udkommer i Danmark for tiden, der kan måle sig med Ditko's ASM. Mine virkelige favoritter - Herriman, Toth, Kurtzman, Ditko, Kirby - har aldrig rigtigt slået an i Danmark.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Noget ældre kan pludselig slå igennem, men det sker ikke så tit og skal ofte have en hjælp.

Lige nu ser vi det fx med sangen Running Up That Hill, som har en central rolle i stor-hittet Stranger Things 4.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 13. jul 2022, 18:15 Noget ældre kan pludselig slå igennem, men det sker ikke så tit og skal ofte have en hjælp.

Lige nu ser vi det fx med sangen Running Up That Hill, som har en central rolle i stor-hittet Stranger Things 4.
Det kan du have ret i.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 13. jul 2022, 14:52Mine virkelige favoritter - Herriman, Toth, Kurtzman, Ditko, Kirby - har aldrig rigtigt slået an i Danmark.
Hvordan vil du definere, om en tegneserieskaber "slår an" eller ej?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 14. jul 2022, 23:49
GoogaMooga skrev: 13. jul 2022, 14:52Mine virkelige favoritter - Herriman, Toth, Kurtzman, Ditko, Kirby - har aldrig rigtigt slået an i Danmark.
Hvordan vil du definere, om en tegneserieskaber "slår an" eller ej?
Okay, de har alle fem været udgivet på dansk, men meget sparsomt. En tegneserieskaber har vel slået an, når vedkommende bliver ved med at udkomme på dansk og bliver et kendt navn - i det mindste af fans. Jeg forstår ikke rigtigt spørgsmålet - er det ikke åbenlyst nok?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 15. jul 2022, 02:23Okay, de har alle fem været udgivet på dansk, men meget sparsomt. En tegneserieskaber har vel slået an, når vedkommende bliver ved med at udkomme på dansk og bliver et kendt navn - i det mindste af fans. Jeg forstår ikke rigtigt spørgsmålet - er det ikke åbenlyst nok?
De er vel i hvert fald alle sammen blevet et "kendt navn" hos fans. Så på den måde er de vel slået an.

Og det er jo netop mest fans, der går op i serieskaberes navne og hvem de er. Så det må vel være det, der er det vigtigste.

Ja, det forekommer mig at være et vanskeligt begreb af definere.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 15. jul 2022, 14:44
GoogaMooga skrev: 15. jul 2022, 02:23Okay, de har alle fem været udgivet på dansk, men meget sparsomt. En tegneserieskaber har vel slået an, når vedkommende bliver ved med at udkomme på dansk og bliver et kendt navn - i det mindste af fans. Jeg forstår ikke rigtigt spørgsmålet - er det ikke åbenlyst nok?
De er vel i hvert fald alle sammen blevet et "kendt navn" hos fans. Så på den måde er de vel slået an.

Og det er jo netop mest fans, der går op i serieskaberes navne og hvem de er. Så det må vel være det, der er det vigtigste.

Ja, det forekommer mig at være et vanskeligt begreb af definere.
Jeg tænkte mere i retning af "Mort Walker kendt" eller "Don Rosa kendt". De stakke med seriehæfter i Faraos kunne godt blive et bredt gennembrud. Men det kræver nok, at folaget holder ved og at de kommer ud i kioskerne også, og de dage er ovre.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 15. jul 2022, 15:20Jeg tænkte mere i retning af "Mort Walker kendt" eller "Don Rosa kendt".
Men det er jo først og fremmest Basserne og Anders And, der er kendt, ikke Mort Walker og Don Rosa. De er netop kendt blandt fans, ligesom Herriman, Toth, Kurtzman, Ditko og Kirby.

Hvis Herriman, Toth, Kurtzman, Ditko og Kirby havde lavet tegneserier med samme brede appel som Basserne og Anders And, havde de også været "Mort Walker kendt" eller "Don Rosa kendt".
GoogaMooga skrev: 15. jul 2022, 15:20De stakke med seriehæfter i Faraos kunne godt blive et bredt gennembrud. Men det kræver nok, at folaget holder ved og at de kommer ud i kioskerne også, og de dage er ovre.
Absolut, det er en helt absurd tanke, at de hæfter skulle blive "Steve Ditkos store gennembrud i Danmark". Dels fordi det er gamle sager, der kun siger gamle læsere noget, og dels netop fordi de jo ikke er i nogen distribution, de fås kun i Faraos' butikker. De må snarere betragtes som en sjov lille gimmick, der samtidig bruges som reklamekanal for Fahrenheits Marvel-udgivelser.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 15. jul 2022, 22:53
GoogaMooga skrev: 15. jul 2022, 15:20Jeg tænkte mere i retning af "Mort Walker kendt" eller "Don Rosa kendt".
Men det er jo først og fremmest Basserne og Anders And, der er kendt, ikke Mort Walker og Don Rosa. De er netop kendt blandt fans, ligesom Herriman, Toth, Kurtzman, Ditko og Kirby.

Hvis Herriman, Toth, Kurtzman, Ditko og Kirby havde lavet tegneserier med samme brede appel som Basserne og Anders And, havde de også været "Mort Walker kendt" eller "Don Rosa kendt".
GoogaMooga skrev: 15. jul 2022, 15:20De stakke med seriehæfter i Faraos kunne godt blive et bredt gennembrud. Men det kræver nok, at folaget holder ved og at de kommer ud i kioskerne også, og de dage er ovre.
Absolut, det er en helt absurd tanke, at de hæfter skulle blive "Steve Ditkos store gennembrud i Danmark". Dels fordi det er gamle sager, der kun siger gamle læsere noget, og dels netop fordi de jo ikke er i nogen distribution, de fås kun i Faraos' butikker. De må snarere betragtes som en sjov lille gimmick, der samtidig bruges som reklamekanal for Fahrenheits Marvel-udgivelser.
Ja, Basserne og Anders And har en bred appel, men Spider-man er nu heller ikke helt ukendt med omkring 400 millioner solgte blade og med Ditko som den første tegner og nogle mener også den bedste - så Walker, Rosa og Ditko er vel alle ret kendte blandt fans. Ude blandt almindelige forbrugere er jeg ikke sikker på hvor kendte tegnerne er - og især da de kom ud og virkelig blev solgt i stor stil. Langt de fleste kender vel bare Basserne, Anders And og Spider-man, men ikke tegnerne.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 15. jul 2022, 22:53 De må snarere betragtes som en sjov lille gimmick, der samtidig bruges som reklamekanal for Fahrenheits Marvel-udgivelser.
Så er det jo nærmest trist, hvis de 38 bedste Marvel hæfter reduceres til en salgsgimmick for nye Marvel-udgivelser. Lidt lissom MCU filmene, hvor Ditko får en lillebitte kredit.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kunne dette mon være Steve Ditko's store gennembrud i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 16. jul 2022, 01:14
Carsten Søndergaard skrev: 15. jul 2022, 22:53 De må snarere betragtes som en sjov lille gimmick, der samtidig bruges som reklamekanal for Fahrenheits Marvel-udgivelser.
Så er det jo nærmest trist, hvis de 38 bedste Marvel hæfter reduceres til en salgsgimmick for nye Marvel-udgivelser. Lidt lissom MCU filmene, hvor Ditko får en lillebitte kredit.
Man kan dog godt, måske lidt teoretisk men alligevel, tænke sig at et par ungersvende samler et par af hæfterne op til 30 kroner, sådan som en slags loppefund i mint condition, og så måske får smag for Ditkos tegninger og måske opsøger hvor man ellers kan læse ting, han har lavet. Hvis jeg nu skal forsøge at være lidt positiv :-)
Besvar