De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Besvar
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Indlæg af Frank Madsen »

For at sparke lidt gang i debatten her i sommerheden, vil jeg søsætte nogle tråde, hvor vi kan debattere de bedste tegneserieudgivelser i 2022 so far — vel at mærke udgivelser af nyproducerede tegneserier, ikke genudgivelser/reprints af gammelt materiale.

Så hvilke 3 europæiske tegneserieudgivelser udgivet i 2022 synes du er bedst — og hvorfor?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Indlæg af Frank Madsen »

Jeg lægger for med denne:

Fremtidens-araber-5-MIDL-p.jpg

Riad Sattouf – Fremtidens Araber 5 (Cobolt)
Nyeste bind i Sattoufs bemærkelsesværdige skildring af sin barndom spændt ud mellem Syrien og Frankrig.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Indlæg af Erling Søby »

Dracula af Georges Bess, som her fortolker Bram Stokers klassiker:

https://e-voke.dk/#!/forlaget-e-voke/products/dracula

Udgivet af E-voke tidligere i år. Dog udgivet i Frankrig i 2019, så tæller den med her?

Anyway, en imponerende god fortolkning, sagt af mig selv, der både har læst bogen, flere tegneserieversioner og set en del filmversioner. Det er svulstig gotisk horror, og tegnemæssigt på niveau med Berni Wrightson, Mike Kaluta og Mike Ploog. Endelig fik vi så en tegneseriefortolkning, der lever op til originalen.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev: 25. jul 2022, 00:00Udgivet af E-voke tidligere i år. Dog udgivet i Frankrig i 2019, så tæller den med her?
Lad os sætte grænsen ved tegneserier, der er udkommet på originalsproget for senest et års tid siden (og i dansk udgave i 2022). Men ellers et fint bud.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Sympatisk initiativ, og undskyld, hvis det nu bliver en debat i debatten ... men vil der ikke være et meget spinkelt udvalg af titler, der falder ind under den opstillede ramme, hvis de kun må være et års tid gamle i hjemlandet?

Jeg kan af 2022-udgivelser fra Cobolt kun komme i tanke om tre udgivelser indtil videre i år: Thorgal 39, Franka 25 og Yoko Tsuno 30, med andre ord typiske mainstreamserier. Fremtidens araber 5 er vel egentlig også på vippen, udkom november 2020 på fransk. Der er flere på vej, som udkommer samtidig eller næsten samtidig med originalen (Splint af Émile Bravo: Håbets tid 4, Linda og Valentin: Der hvor historier bliver født, Lucky Luke: Ratatas arv og årets nye Blake og Mortimer-album) ... men det har jo ikke rigtig relevans, da kun jeg har læst dem indtil videre.

Måske kunne rammen udvides til fx 3 eller 5 år, hvad angår originaludgaven? Selv om det måske kan være lidt svært at holde styr på ...
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 25. jul 2022, 00:58Sympatisk initiativ, og undskyld, hvis det nu bliver en debat i debatten ... men vil der ikke være et meget spinkelt udvalg af titler, der falder ind under den opstillede ramme, hvis de kun må være et års tid gamle i hjemlandet?
Nej. Der udkommer mange tusind titler om året alene i Frankrig og tilsvarende i USA, så der er skam rigeligt at tage af. Meningen med denne liste er netop at pege på det bedste af det allernyeste og allerhelst noget, der er udkommet for første gang i 2022. Og det behøver ikke være fra Cobolt alt sammen. :lol:

Som du kan se, er det at udpege favoritterne blandt nyproducerede tegneserier en populær sport, der dyrkes mange andre steder - så lad os vove pelsen også her på Serieland:

https://www.google.com/search?client=fi ... cs+in+2022
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 25. jul 2022, 01:51Nej. Der udkommer mange tusind titler om året alene i Frankrig og tilsvarende i USA, så der er skam rigeligt at tage af. Meningen med denne liste er netop at pege på det bedste af det allernyeste og allerhelst noget, der er udkommet for første gang i 2022.
Aha, så de behøver altså ikke være udkommet på dansk. Så er der selvfølgelig et gigantisk udvalg. Af titler altså, men vel ikke af folk som læser fx fransk :|
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Indlæg af Erling Søby »

Netop, Carsten. Jeg ser da jævnligt titler på franske sider, som ser interessante ud, men da jeg ikke læser fransk, vil det være useriøst at nævne dem i denne sammenhæng.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 25. jul 2022, 12:52Aha, så de behøver altså ikke være udkommet på dansk.
Næ, det stod der jo heller ikke noget om. Meningen er jo at inspirere hinanden til at tage et kig på noget af det, der er udkommet for nylig rundt omkring i verden.
Couv_403768.jpg
Don Vega — af Pierre Alary
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Indlæg af Frank Madsen »

BeDe.fr vover løbende pelsen med en liste over de indtil nu bedste (eller i hvert fald bedst sælgende) album fra 2022:

https://www.bede.fr/meilleures-bd-2022
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 29. jul 2022, 23:55 BeDe.fr vover løbende pelsen med en liste over de indtil nu bedste (eller i hvert fald bedst sælgende) album fra 2022:

https://www.bede.fr/meilleures-bd-2022
Jeg kan i hvert fald sige, at fire på den liste er noget af det bedste, jeg har læst i år. Når jeg har læst dem, er det, fordi de snart udkommer på Cobolt.

Nemlig Bilals BUG 3 (han er skarpere end nogen sinde og vanvittigt i tråd med tiden (og endnu en gang laver han en trilogi på 4 bind, der kommer endnu et); og Émile Bravos Håbets tid 4, det bliver ikke meget bedre, og han snirkler helt vildt sjovt omkring både Splint- og Tintin-sindbilleder i dette afsluttende bind); og børnetegneserien "Elles", der handler om en pige med adskillige personligheder (den har endnu ikke fået en dansk titel, "Elles" betyder "Henderne" ud over "Elle'erne"); og den fabelagtige koreanske web comic Solo Leveling.

Men det kan jeg jo sagtens sige, det er vel kun Solo Leveling, andre overhovedet har haft chancen for at læse indtil videre.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hov! Solo Leveling hører jo ikke hjemme i denne tråd. Er der en tråd for de 3 bedste asiatiske tegneserieudgivelser i 2022?

Dybt tragisk, og nærmest bizart nu hvor serien faktisk udkommer på dansk, er seriens tegner, Sung-rak Jang, afgået ved døden i en alder af 40 år i sidste uge. Hvad det kommer til at betyde på længere sigt, ved ingen endnu.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: De 3 bedste europæiske tegneserieudgivelser fra 2022

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 30. jul 2022, 02:07Hov! Solo Leveling hører jo ikke hjemme i denne tråd. Er der en tråd for de 3 bedste asiatiske tegneserieudgivelser i 2022?
Den opretter du bare. :D

Da jeg var i Angoulême i marts, kom jeg forbi køen til Bilal — den var rigtig, rigtig lang.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar