Sid Jacobson RIP

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Sid Jacobson RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Så døde Sid Jacobson af en blodprop, i en alder af 92 år. Han var ikke tegner, men derimod forfatter og redaktør på de gode gamle Harvey blade. Jacobson var ved Harvey i 35 år, og redigerede stort set hele linien, lige fra 50'er horror, til krimi og romance, men mest bemærkelsesværdig er dog de mange børnetegneserier, han skabte med tegneren Warren Kremer i 1960'erne. I kender dem sikkert godt, selv om de ikke fik et ben til jorden i Danmark: Richie Rich, Wendy the Witch, Spooky, Hot Stuff, Little Dot, Little Lotta, m.fl. Det var Sid Jacobson's store fortjeneste, at Harvey blev USA's førende udgiver af børnetegneserier. RIP Sid Jacobson

Billede Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8443
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 27. jul 2022, 13:34 Så døde Sid Jacobson af en blodprop, i en alder af 92 år. Han var ikke tegner, men derimod forfatter og redaktør på de gode gamle Harvey blade. Jacobson var ved Harvey i 35 år, og redigerede stort set hele linien, lige fra 50'er horror, til krimi og romance, men mest bemærkelsesværdig er dog de mange børnetegneserier, han skabte med tegneren Warren Kremer i 1960'erne. I kender dem sikkert godt, selv om de ikke fik et ben til jorden i Danmark: Richie Rich, Wendy the Witch, Spooky, Hot Stuff, Little Dot, Little Lotta, m.fl. Det var Sid Jacobson's store fortjeneste, at Harvey blev USA's førende udgiver af børnetegneserier. RIP Sid Jacobson

Billede Billede
Hvornår var Harvey "USA's førende udgiver af børnetegneserier"? Det kan da ikke have været i 1940erne eller 1950erne, hvor Dell (og Carl Barks) toppede salgsstatistikkerne:

https://www.comichron.com/yearlycomicss ... /1960.html
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af Antaeus »

Jeg kan huske jeg har læst Wendy, som var fornøjelig læsning da jeg var barn.
Og jeg kan godt lide hans tegnestil.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 27. jul 2022, 15:51 Hvornår var Harvey "USA's førende udgiver af børnetegneserier"? Det kan da ikke have været i 1940erne eller 1950erne, hvor Dell (og Carl Barks) toppede salgsstatistikkerne:

https://www.comichron.com/yearlycomicss ... /1960.html
Nej, det var i 60'erne og 1970'erne, at Harvey havde succés med børnetegneserier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8443
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 27. jul 2022, 18:11Nej, det var i 60'erne og 1970'erne, at Harvey havde succés med børnetegneserier.
Successen må have været begrænset også i 1960erne, for Harvey ligger langt nede på de årlige oversigter over bedst sælgende tegneseriehæfter i USA i det tiår. Forlag som Dell/Gold Key og Archie er konsekvenst repræsenteret med langt flere titler, der sælger bedre.

Her er Harveys bedste placering år for år:

1961 - 31: Richie Rich, 220.505
1962 - 6: Casper, 436,153 (Gold Key indleverede ved en fejl ikke salgsdata dette år)
1963 - Ikke på top 40
1964 - 48: Little Dot, 171.642
1965 - Ikke på top 95
1966 - 72: Sad Sack, 204.253
1967 - 65: Sad Sack, 192.213
1968 - Ikke på top 60
1969 - 32: Little Dot, 213.070

Kilde: https://www.comichron.com/yearlycomicssales.html
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 27. jul 2022, 23:11
GoogaMooga skrev: 27. jul 2022, 18:11Nej, det var i 60'erne og 1970'erne, at Harvey havde succés med børnetegneserier.
Successen må have været begrænset også i 1960erne, for Harvey ligger langt nede på de årlige oversigter over bedst sælgende tegneseriehæfter i USA i det tiår. Forlag som Dell/Gold Key og Archie er konsekvenst repræsenteret med langt flere titler, der sælger bedre.

Her er Harveys bedste placering år for år:

1961 - 31: Richie Rich, 220.505
1962 - 6: Casper, 436,153 (Gold Key indleverede ved en fejl ikke salgsdata dette år)
1963 - Ikke på top 40
1964 - 48: Little Dot, 171.642
1965 - Ikke på top 95
1966 - 72: Sad Sack, 204.253
1967 - 65: Sad Sack, 192.213
1968 - Ikke på top 60
1969 - 32: Little Dot, 213.070

Kilde: https://www.comichron.com/yearlycomicssales.html
Men Harvey var førende med børnetegneserier. Archie og Gold Key var for de lidt større børn og unge. Jeg vil ikke kalde "Space Family Robinson" eller "Boris Karloff's Tales of Mystery" for børnetegneserier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 27. jul 2022, 17:52 Jeg kan huske jeg har læst Wendy, som var fornøjelig læsning da jeg var barn.
Og jeg kan godt lide hans tegnestil.
Nu var Sid Jacobson så forfatter, så du mener vel Warren Kremer.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8443
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 00:31Men Harvey var førende med børnetegneserier. Archie og Gold Key var for de lidt større børn og unge. Jeg vil ikke kalde "Space Family Robinson" eller "Boris Karloff's Tales of Mystery" for børnetegneserier.
Du vil vel kalde "Walt Disney's Comics and Stories", "Uncle Scrooge", "Donald Duck", "Bugs Bunny", "Tom and Jerry" og den slags for børnetegneserier? Harveys bedst sælgende titler når ikke disse til sokkeholderne i 1960erne.

Faktisk virker det som om, man kun kan betegne Harvey som "USA's førende udgiver", hvis man ser bort fra de øvrige forlag.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Forskellen er, at Harvey var en decideret børne-linie. Jeg kender ikke til andre forlag, der havde sådan et program. For øvrigt var der mange genoptryk, da vi nåede til Gold Key, og endnu mere hos afløseren Whitman. Men nok om det.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 17:40 Forskellen er, at Harvey var en decideret børne-linie. Jeg kender ikke til andre forlag, der havde sådan et program. For øvrigt var der mange genoptryk, da vi nåede til Gold Key, og endnu mere hos afløseren Whitman. Men nok om det.
Alle de serier Frank nævner er også børneserier.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 28. jul 2022, 17:55
GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 17:40 Forskellen er, at Harvey var en decideret børne-linie. Jeg kender ikke til andre forlag, der havde sådan et program. For øvrigt var der mange genoptryk, da vi nåede til Gold Key, og endnu mere hos afløseren Whitman. Men nok om det.
Alle de serier Frank nævner er også børneserier.
Tænk, det vidste jeg ikke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 18:04
Antaeus skrev: 28. jul 2022, 17:55
GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 17:40 Forskellen er, at Harvey var en decideret børne-linie. Jeg kender ikke til andre forlag, der havde sådan et program. For øvrigt var der mange genoptryk, da vi nåede til Gold Key, og endnu mere hos afløseren Whitman. Men nok om det.
Alle de serier Frank nævner er også børneserier.
Tænk, det vidste jeg ikke.
Ja, så forstår jeg ikke at du ikke giver Frank ret.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 28. jul 2022, 18:38
GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 18:04
Antaeus skrev: 28. jul 2022, 17:55

Alle de serier Frank nævner er også børneserier.
Tænk, det vidste jeg ikke.
Ja, så forstår jeg ikke at du ikke giver Frank ret.
Der er forskellige måder at se på det; et forlag kunne i teorien have en million-sællert og være det førende så. Jeg måler på antallet af titler, der er decideret børneserier, og jeg kender kun til Harvey, der havde sådan et program dengang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8443
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 17:40Forskellen er, at Harvey var en decideret børne-linie. Jeg kender ikke til andre forlag, der havde sådan et program. For øvrigt var der mange genoptryk, da vi nåede til Gold Key, og endnu mere hos afløseren Whitman. Men nok om det.
Dell/Gold Key var vel også en decideret børnelinje med alle deres funny animal-hæfter fra Disney, Warner, MGM, Little Lulu osv. De udgav så også andre ting, men det gjorde Harvey jo også med Sad Sack (deres storsællert i 2. halvdel af 1960erne), deres superhelteserier mm. Jeg vil vove den påstand, at Dell/Gold Key var USAs førende udgiver af børnetegneserier, både oplagsmæssigt og kvalitetsmæssigt – og at det er derfor, at det fortrinsvis er deres titler, vi har set på dansk, og ikke Harveys.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 28. jul 2022, 23:33
GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 17:40Forskellen er, at Harvey var en decideret børne-linie. Jeg kender ikke til andre forlag, der havde sådan et program. For øvrigt var der mange genoptryk, da vi nåede til Gold Key, og endnu mere hos afløseren Whitman. Men nok om det.
Dell/Gold Key var vel også en decideret børnelinje med alle deres funny animal-hæfter fra Disney, Warner, MGM, Little Lulu osv. De udgav så også andre ting, men det gjorde Harvey jo også med Sad Sack (deres storsællert i 2. halvdel af 1960erne), deres superhelteserier mm. Jeg vil vove den påstand, at Dell/Gold Key var USAs førende udgiver af børnetegneserier, både oplagsmæssigt og kvalitetsmæssigt – og at det er derfor, at det fortrinsvis er deres titler, vi har set på dansk, og ikke Harveys.
Hvis vi holder os til Gold Key, så havde de ikke en decideret børnelinie, hvilket f.eks. de skiftende serier og historier i Four Color serien kan bevidne. Det var mere tilfældighedernes spil og ikke et integreret univers med egen house style, samme redaktør, samme skabere. Det, der får mig til at betragte Harvey som det førende børneforlag er profilen, ikke oplag. Harvey startede ud som et all-round forlag (jeg har f.eks. en del horror og Black Cat Mystery, den slags ting) og gik så næsten ensidigt ned til at koncentrere sig om børnetegneserier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar