Sid Jacobson RIP

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg vil medgive, at Harvey ikke førte på salg, men de havde den mest markante og skarpe profil som udgiver af børnetegneserier. De blev kendt og betragtet som et børneforlag i langt højere grad end et all-round forlag som Gold Key.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 23:44Hvis vi holder os til Gold Key, så havde de ikke en decideret børnelinie, hvilket f.eks. de skiftende serier og historier i Four Color serien kan bevidne. Det var mere tilfældighedernes spil og ikke et integreret univers med egen house style, samme redaktør, samme skabere. Det, der får mig til at betragte Harvey som det førende børneforlag er profilen, ikke oplag. Harvey startede ud som et all-round forlag (jeg har f.eks. en del horror og Black Cat Mystery, den slags ting) og gik så næsten ensidigt ned til at koncentrere sig om børnetegneserier.
Det er jo noget vrøvl. Hvis man læser Mike Barriers "Funnybooks", som jeg gjorde sidste år, så vælger han netop at fokusere på Dell (Gold Key), fordi dette forlag havde en unik stil og gode redaktører. Og Harvey havde ligesom Dell/ Gold Key også masser af titler, der ikke var for børn, især da de uden held forsøgte at diversificere deres udgivelsesprogram i 1960erne med superhelte osv.

Her er en oversigt over Gold Keys børnetegneserier:

Baby Snoots
The Little Monsters
Wacky Adventures of Cracky
Wacky Witch
Astro Boy
The Banana Splits
The Beagle Boys
Beep Beep the Road Runner
Bugs Bunny
Bullwinkle and Rocky
Chilly Willy
Daffy Duck
Donald Duck
The Flintstones
Hanna-Barbera Fun-In
Hoppity Hooper
Huckleberry Hound
Huey, Dewey and Louie, Junior Woodchucks
Little Lulu
Looney Tunes
Mickey Mouse
Mighty Mouse
Moby Duck
Porky Pig
Super Goof
Tom and Jerry
Top Cat
Tennessee Tuxedo
Tweety and Sylvester
Uncle Scrooge
Underdog
Wacky Races
Walt Disney Comics Digest
Walt Disney's Comics and Stories
Walt Disney's Showcase
Where's Huddles?
Woody Woodpecker
Yogi Bear
Yosemite Sam (and Bugs Bunny)
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Din liste stikker i alle mulige retninger og lægger man alle de andre Gold Key titler oveni, kan det ikke sammenlignes med et så integreret univers og look som Harvey linien.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 29. jul 2022, 00:21Din liste stikker i alle mulige retninger og lægger man alle de andre Gold Key titler oveni, kan det ikke sammenlignes med et så integreret univers og look som Harvey linien.
Min liste omfatter Gold Keys børnetegneserier. Lad mig se din over Harveys. Så kan vi se, hvilke retninger den stikker i. :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af GoogaMooga »

GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 23:47 Jeg vil medgive, at Harvey ikke førte på salg, men de havde den mest markante og skarpe profil som udgiver af børnetegneserier. De blev kendt og betragtet som et børneforlag i langt højere grad end et all-round forlag som Gold Key.
:) Som jeg sagde tidligere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 29. jul 2022, 00:27 :) Som jeg sagde tidligere.
Ja, det er jo din påstand, som du gentager i stedet for at underbygge. Jeg synes, jeg har underbygget min ganske meget, så indtil du disker op med en liste og nogle flere konkrete eksempler, vil jeg trække mig sejrrigt tilbage fra denne diskussion. :)

Untitled-6.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Som et tankeeksperiment: fjern al grafik og tekst fra alle Gold Key's blade og gør det samme med Harvey's. Sidstnævnte vil fremstå som en mere integreret og sammenhængende samling titler med egen house style. Gold Key's kunne i princippet opfattes som værende fra flere forskellige forlag: et Disney forlag, et Warner forlag, osv.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Sid Jacobson RIP

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 29. jul 2022, 00:51Som et tankeeksperiment: fjern al grafik og tekst fra alle Gold Key's blade og gør det samme med Harvey's. Sidstnævnte vil fremstå som en mere integreret og sammenhængende samling titler med egen house style. Gold Key's kunne i princippet opfattes som værende fra flere forskellige forlag: et Disney forlag, et Warner forlag, osv.
Men nu har du jo behændigt flyttet emnet for diskussionen fra "Harvey som USA's førende udgiver" til om Harvey var det forlag i USA med den mest markante "egen house style". Og jeg skal da være den første til at indrømme, at de fleste af deres blade ligner hinanden til forveksling. :)
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar