Temaer - som er fraværende i tegneserier

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Gimli »

Superhelteserier var blandt de første medier, som reagerede på 9/11 tragedien. Det gav kunstformen en masse "kredit" og fik også IKKE enthusiaster, til at kigge/læse (købe?) tegneserier.

Jeg har derfor undret mig over, at en del af de fremherskende/aktuelle temaer højest har fået en marginal andel af tegneserie-udgivelserne.

- seksualitet/køns "debatten". Her må tegneseriemarkedet (især det amerikanske) siges at være rigtigt godt med. Der er virkelig mange udgivelser, som får dette tema ind i fortællingerne. Enten som hovedelement eller som et "twist".

- klimaproblematikken. En meget perifær inddragelse. Enkelte album (som sandet i Sarasvati) har det med som et væsentligt element. Men det - som jeg oplever det- er oftere som et post-apokalypso scenarie at temaet kommer med, frem for et bærende element i fortællingen. Måske er det et vanskeligt tema at inddrage i de anerkendte/velfungerende fortælle-"skabeloner". Men der er helt klart et grundlag for at mennesket har 'en kamp'/'en konflikt', hvad der bør giver mulighed for spændende fortællinger.

-Black Life matters/kvinders historiske betydning. Måske 2 temaer - men for mig handler det begge om "ligestilling" med den hvide mand. Det er heller ikke et tema, som fylder ret meget. Der er klart kommet flere kvindelige hovedfigurer (men ofte som en tiltrækkende figur - mere end end der kæmper for at blive hørt/opnå en fortjent respekt). Og her bør de eksisterende fortælle-skabeloner kunne tilpasses uden for mange problemer.

- Pandemier. Jo der er kommet en del om livet under en pandemi, oftest lavet ud fra skabernes egne oplevelser. Og der er også tegneserier som har problematikken med (Sort hul f.eks). Måske er det også for tidligt at efterlyse temaet. Det er vel først i efteråret at vi kan forvente der kommer serier, der for alvor kan have pandemier som et centralt tema. Men det er - igen i min optik - ret begrænset, hvordan denne problematik har haft betydning for tegneserier.

Min undren går på, at hvis tegneserier gerne vil have en mere almen udbredelse, skal det vel afspejle nogle af de problematikker, som optager de fleste mennesker og den offentlige debat? Eller skal tegneserien alene holde sig til "klassiske" fortællinger - og dermed også få 'stemplet' som børnelitteratur, der ikke giver ny indsigt eller blander sig i aktuelle temaer?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Antaeus »

Jeg husker ikke at tegneserier gjorde det i aktuelle temaer for at være alment udbredt i tegneseriernes storhedstid.
Men alment udbredt var de i hvert fald, næsten alle læste dem. Og det kan være det er det der skal til i dag.

Der er sikkert mange der gerne vil læse om de nævnte temaer, mig interesserer det ikke den døjt i tegneserier og slet ikke et sted jeg ville søge hen, tværtimod, men det er altid der Oscars er at hente når vi fx taler film og det er sikkert det samme gældende tegneserier. Jeg vil helst bare have en godt fortalt og tegnet historie med spænding og underholdning.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Frank Madsen »

Gimli skrev: 29. jul 2022, 09:24-Black Life matters/kvinders historiske betydning. Måske 2 temaer - men for mig handler det begge om "ligestilling" med den hvide mand. Det er heller ikke et tema, som fylder ret meget. Der er klart kommet flere kvindelige hovedfigurer (men ofte som en tiltrækkende figur - mere end end der kæmper for at blive hørt/opnå en fortjent respekt). Og her bør de eksisterende fortælle-skabeloner kunne tilpasses uden for mange problemer.

- Pandemier. Jo der er kommet en del om livet under en pandemi, oftest lavet ud fra skabernes egne oplevelser. Og der er også tegneserier som har problematikken med (Sort hul f.eks). Måske er det også for tidligt at efterlyse temaet. Det er vel først i efteråret at vi kan forvente der kommer serier, der for alvor kan have pandemier som et centralt tema. Men det er - igen i min optik - ret begrænset, hvordan denne problematik har haft betydning for tegneserier.
"Jeremiah" har jo raceuroligheder i USA som bagtæppe, og "The Walking Dead" kan vel læses som en epidemi-tegneserie.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 29. jul 2022, 11:27 Jeg husker ikke at tegneserier gjorde det i aktuelle temaer for at være alment udbredt i tegneseriernes storhedstid.
Men alment udbredt var de i hvert fald, næsten alle læste dem. Og det kan være det er det der skal til i dag.

Der er sikkert mange der gerne vil læse om de nævnte temaer, mig interesserer det ikke den døjt i tegneserier og slet ikke et sted jeg ville søge hen, tværtimod, men det er altid der Oscars er at hente når vi fx taler film og det er sikkert det samme gældende tegneserier. Jeg vil helst bare have en godt fortalt og tegnet historie med spænding og underholdning.
Prøv at tjekke tråden; historiske karakteristika.

https://serieland.dk/forum/viewtopic.ph ... 33#p191333

Der er da nogle af fortidens størrere temaer, som har været inddraget i tegneserierne.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Gimli »

Frank Madsen skrev: 29. jul 2022, 13:00 [quote=Gimli post_id=224185 time=<a href="tel:1659079476">1659079476</a> user_id=18944]-Black Life matters/kvinders historiske betydning. Måske 2 temaer - men for mig handler det begge om "ligestilling" med den hvide mand. Det er heller ikke et tema, som fylder ret meget. Der er klart kommet flere kvindelige hovedfigurer (men ofte som en tiltrækkende figur - mere end end der kæmper for at blive hørt/opnå en fortjent respekt). Og her bør de eksisterende fortælle-skabeloner kunne tilpasses uden for mange problemer.

- Pandemier. Jo der er kommet en del om livet under en pandemi, oftest lavet ud fra skabernes egne oplevelser. Og der er også tegneserier som har problematikken med (Sort hul f.eks). Måske er det også for tidligt at efterlyse temaet. Det er vel først i efteråret at vi kan forvente der kommer serier, der for alvor kan have pandemier som et centralt tema. Men det er - igen i min optik - ret begrænset, hvordan denne problematik har haft betydning for tegneserier.
"Jeremiah" har jo raceuroligheder i USA som bagtæppe, og "The Walking Dead" kan vel læses som en epidemi-tegneserie.
[/quote]

Ok til 'The Walking dead' selv om pandemien spredes via zombier og ikke bakterier/viruser. Men hovedfokuset er vel mere på, hvordan mennesker reagerer, hvis den "kendte" verden ikke længere eksisterer. At det så stadig kunne være en traditionel pandemi er faktisk en pointe. Så meget fylder 'zombier' heller ikke i serien. Det kunne lige så godt være mennesker, der er smittet. (Og det er det jo også).

Jeg er mere uenig i 'race'-temaet som et gennemgående tema i Jeremiah. Der er enkelte album som tydelig har denne problematik med (Troldmanden og Afromerica), men ellers er der ikke meget 'race' i serien. Og slet ikke under parolen; Black Lives Matters.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Frank Madsen »

Gimli skrev: 29. jul 2022, 22:32Jeg er mere uenig i 'race'-temaet som et gennemgående tema i Jeremiah. Der er enkelte album som tydelig har denne problematik med (Troldmanden og Afromerica), men ellers er der ikke meget 'race' i serien. Og slet ikke under parolen; Black Lives Matters.
Næh, men ikke desto mindre er det erklærede udgangspunkt for serien en borgerkrig mellem sorte og hvide, jævnfør den faste indledningsside i hvert album og Hermanns egen hjemmeside:

"Vers la fin du 20ème siècle, l’Amérique est secouée par de violentes émeutes raciales : d’un côté se trouvent les Blancs (WASP) et de l’autre les Noirs (Black Power). Cette haine incontrôlable dégénère en une guerre civile sans pitié. La folie humaine va aboutir à un geste fou : un homme, dont on ne connaîtra jamais l’appartenance ethnique, appuie sur le bouton rouge. Le grand champignon atomique se charge de mettre tout le monde d’accord. Cette solution ultime plonge la civilisation américaine en plein chaos et la ramène plus de 200 ans en arrière. Elle ne laisse pas beaucoup de monde debout : une dizaine de millions dans toute l’Amérique."

Jeg er enig med dig i, at Hermann ikke rigtig følger op på det, efterhånden som serien skrider frem.

Rapaces-1-769x1024[1].jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Maximum »

Helt enige med Antaeus! :-)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Gimli »

Maximum skrev: 29. jul 2022, 23:45 Helt enige med Antaeus! :-)
Tidstypiske temaer er ikke en modsætning til gode historier. Det har det ikke været førhen, og det er det ikke i dag!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Frank Madsen »

Ellers er der jo Adam O's "Ruiner" (Fahrenheit 2011) — her refereret af Pingprisens prisudvalg:

"Hvordan gik det så galt? er menneskeheden udraderet fra jordens overflade, med historiens fortæller som eneste undtagelse. Det er udgangspunktet for Adam O’s debutalbum ”Ruiner”, som i én lang enetale sætter sig for at gøre rede for forløbet. Der er tale om en politisk dystopi med autonomt eller modkulturelt fortegn. I verden efter 11. september 2001 er terrorparanoiaen taget til i et omfang, så borgernes rettigheder konsekvent tilsidesættes, bl.a. ved indførelsen af freedomchippen, som alle skal bære i venstre øreflip. Den er en slags avanceret identifikationskort, men viser sig også effektiv som middel for terrorbekæmpelse, da myndighederne gennem chippen kan lamme den enkelte borgers centralnervesystem og på den måde uskadeliggøre dissidenter. Fortælleren er en af samfundets dissidenter."
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Gimli »

Frank Madsen skrev: 30. jul 2022, 20:01 Ellers er der jo Adam O's "Ruiner" (Fahrenheit 2011) — her refereret af Pingprisens prisudvalg:

"Hvordan gik det så galt? er menneskeheden udraderet fra jordens overflade, med historiens fortæller som eneste undtagelse. Det er udgangspunktet for Adam O’s debutalbum ”Ruiner”, som i én lang enetale sætter sig for at gøre rede for forløbet. Der er tale om en politisk dystopi med autonomt eller modkulturelt fortegn. I verden efter 11. september 2001 er terrorparanoiaen taget til i et omfang, så borgernes rettigheder konsekvent tilsidesættes, bl.a. ved indførelsen af freedomchippen, som alle skal bære i venstre øreflip. Den er en slags avanceret identifikationskort, men viser sig også effektiv som middel for terrorbekæmpelse, da myndighederne gennem chippen kan lamme den enkelte borgers centralnervesystem og på den måde uskadeliggøre dissidenter. Fortælleren er en af samfundets dissidenter."


Ja - terror - er et emne jeg har overset. Og det er helt sikkert et relevant tema. Jeg er pt. Ikke sikker på, hvor udbredt dette tema er. Men der er ingen tvivl om, at der har været en del udgivelser omkring dette. Det er jo også det jeg skriver indledningsvis; Tegneseriemediet var blandt de første medier, der reagerede på 9/11. Og jeg opfordre til, at denne dagsorden "opdateres" (min kommentar er ud fra din vedlagte beskrivelse - jeg kender desværre ikke 'Ruiner').
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Laila J. Graf »

"De gale", tegneserien over Kim Fupz Aakesons roman, handler om pandemiske tilstande, imens pandemien rammer.

Men ellers så har du da nok ret, tegneserier har ikke tidligere haft en tendens til at gribe store, svære emner - det har mere handlet om lettere underholdning (og ikke et ondt ord om det!).

Men synes da at de senere års udgivelser har markeret et tøbrud der.
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Frank Madsen »

Niels Rolands "Menigmands guide til Dommedag" kommer rundt om de fleste emner:

Der er ingen grænser for, hvad foretagsomhed kan resultere i: Finanskrise og terrorisme! Pandemier, overbefolkning, råstofmangel og klimaforandringer. Listen over dommedagsscenarier er lang, men hvor reelle er truslerne? Hvem skal vi tro? Videnskaberne? Politikerne? Profeterne? Eller Hollywood? I Niels Rolands inspirerende, humoristiske og vidende tegneseriebog kan læseren se, hvor bekymret der er grund til at være for fremtiden. Og se, om det kan betale sig at foretage langsigtede investeringer i dette univers. Humor, videnskabelige facts og populærkultur blandes i Niels Rolands værk. I kraft af en stor informations- og underholdningsværdi vil bogen kunne finde anvendelse i undervisningen fra 9-10 klasse og i de forskellige ungdomsuddannelser.


guide_til_dommedag_1.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Gimli »

Laila J. Graf skrev: 5. aug 2022, 18:10 "De gale", tegneserien over Kim Fupz Aakesons roman, handler om pandemiske tilstande, imens pandemien rammer.

Men ellers så har du da nok ret, tegneserier har ikke tidligere haft en tendens til at gribe store, svære emner - det har mere handlet om lettere underholdning (og ikke et ondt ord om det!).

Men synes da at de senere års udgivelser har markeret et tøbrud der.
Ok - jeg var ikke klar over at 'De gale' handlede om en pandemi. Den skal jeg have tjekket lidt mere ud. Den har været på ønskelisten flere gange - men er altid blevet frasorteret, når ordren skulle på plads. Jeg ved ikke om den stadig er i salg, men den rykker noget højere op på listen.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Gimli »

Frank Madsen skrev: 5. aug 2022, 18:31 Niels Rolands "Menigmands guide til Dommedag" kommer rundt om de fleste emner:

Der er ingen grænser for, hvad foretagsomhed kan resultere i: Finanskrise og terrorisme! Pandemier, overbefolkning, råstofmangel og klimaforandringer. Listen over dommedagsscenarier er lang, men hvor reelle er truslerne? Hvem skal vi tro? Videnskaberne? Politikerne? Profeterne? Eller Hollywood? I Niels Rolands inspirerende, humoristiske og vidende tegneseriebog kan læseren se, hvor bekymret der er grund til at være for fremtiden. Og se, om det kan betale sig at foretage langsigtede investeringer i dette univers. Humor, videnskabelige facts og populærkultur blandes i Niels Rolands værk. I kraft af en stor informations- og underholdningsværdi vil bogen kunne finde anvendelse i undervisningen fra 9-10 klasse og i de forskellige ungdomsuddannelser.



guide_til_dommedag_1.jpg
Den kender jeg heller ikke - umiddelbart ser den ud til at have flere temaer - og ikke en egentlig historie. Det var mest det at temaerne indgik i en narrativ fortælling, jeg gerne vil have. Men den ser sjov ud.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Temaer - som er fraværende i tegneserier

Indlæg af Frank Madsen »

Gimli skrev: 5. aug 2022, 21:12Den kender jeg heller ikke - umiddelbart ser den ud til at have flere temaer - og ikke en egentlig historie. Det var mest det at temaerne indgik i en narrativ fortælling, jeg gerne vil have. Men den ser sjov ud.
Jeg tror bestemt, den har narrativer - vistnok 11 i alt, der gennemgår baggrunden og sandsynligheden for hver sin dommedagsprofeti, heriblandt nogle af de efterspurgte.

Mht. BLM, så har Marvel jo siden 1966 haft Black Panther/Wakanda-universet med verdens første sorte superhelt (eller om man vil: superhero of color):

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Panther_(character)

En af de tidligste tegneserier om borgerrettighedsbevægelsen var "Martin Luther King and the Montgomery Story", et hæfte fra 1957 på 16 sider skrevet af Alfred Hassler og Benton Resnik og illustreret af Sy Barry, som blev distribueret blandt bevægelsens tilhængere. Tegneserien inspirerede i 2015 til trilogien "March" skrevet af Lewis og Andrew Aydin og illustreret Nate Powell, udgivet på Top Shelf Productions. Trilogien er med på Cartoon Studies' BLM reading list:

https://www.cartoonstudies.org/black-li ... ding-list/
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar