Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af GoogaMooga »

Den 20. august gjorde jeg et spagt forsøg på at gøre op med årtiers berøringsangst overfor danske tegneserier, men det fik jeg ikke meget ud af, kun læsterlige tærsk og ellers dyb tavshed. Da vi befinder os i en lille andedam, synes konsensus at være "på med fløjlshandskerne". I alle tilfælde. Men er det godt at give alting et "free pass"? Ender man ikke bare med at fremelske amatørisme og middelmådighed? Skabere som Stine Spidsbjerg og Maren Uthaug ender som stjerner trods åbenlys fravær af tegnetalent. Er det godt for tegneseriekulturen?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af Antaeus »

Nej, selvfølgelig skal de ikke det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af Gimli »

Nej - selvfølgelig skal danske kunstnere vurderes på samme skala som internationale ditto.

Omvendt - så længe du "alene" hårdnakket kun vurderer tegneserier på tegnekvalitet og ikke inddrager "manuskriptet" i vurderingen, har du kun øje for den ene vægtskål i forhold til om en serie bliver populær eller ej. Elementer som; genkendelse, tekstbaseret humor mv. kommer ikke i betragtning.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 24. aug 2022, 09:48 Nej - selvfølgelig skal danske kunstnere vurderes på samme skala som internationale ditto.

Omvendt - så længe du "alene" hårdnakket kun vurderer tegneserier på tegnekvalitet og ikke inddrager "manuskriptet" i vurderingen, har du kun øje for den ene vægtskål i forhold til om en serie bliver populær eller ej. Elementer som; genkendelse, tekstbaseret humor mv. kommer ikke i betragtning.
Hvis ikke det er godt tegnet, kan det være lige meget. Et godt manus er bare en bonus.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af Henriette Westh »

Næh, vi har vel ytringsfrihed her i Danmark.
Men af nysgerrighed spekulerer jeg lidt på: Hvordan definerer man 'godt tegnet'? Er det stilen? Er det stregen? Eller hvor mange detaljer, der er? Hvad udgør 'godt tegnet'? Hvor meget betyder ens egne præferencer i definitionen af 'godt tegnet'? Jeg bryder mig f.eks. ikke om den supernøjagtige og hyperrealistiske stil, men jeg kan sagtens se, at det er godt tegnet. Omvendt har jeg hørt andre tale negativt om en løsere streg, som jeg syntes udtrykte meget mere end den supernøjagtige. Så bunder denne diskussion mere i, hvad man foretrækker, og hvad, der taler til én, end egentlige tegneevner?
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af GoogaMooga »

Henriette Westh skrev: 24. aug 2022, 10:32 Næh, vi har vel ytringsfrihed her i Danmark.
Men af nysgerrighed spekulerer jeg lidt på: Hvordan definerer man 'godt tegnet'? Er det stilen? Er det stregen? Eller hvor mange detaljer, der er? Hvad udgør 'godt tegnet'? Hvor meget betyder ens egne præferencer i definitionen af 'godt tegnet'? Jeg bryder mig f.eks. ikke om den supernøjagtige og hyperrealistiske stil, men jeg kan sagtens se, at det er godt tegnet. Omvendt har jeg hørt andre tale negativt om en løsere streg, som jeg syntes udtrykte meget mere end den supernøjagtige. Så bunder denne diskussion mere i, hvad man foretrækker, og hvad, der taler til én, end egentlige tegneevner?
Det spænder vidt. Man kan sagtens tegne "grimt godt", tænk bare på de amerikanske undergrundstegnere. S. Clay Wilson er bestemt ikke nogen Alex Raymond, men han har alligevel fat i noget, han brænder igennem. Det tog mig lidt tid, før jeg fattede interesse for din egen serie, men efterhånden som jeg så flere billedeksempler, kunne jeg se, at du mestrede sidelayout og komposition, også selv om det ikke er hyper-realistisk. Så ja, det skal tale til én. Men jeg mener fortsat, at der skal være en vis standard. Hvis man synes, at jeg er hårdnakket i min vægtning af tegninger, kan jeg vende den om og sige, at en fifty-fifty vægtning af tegning og manus er ligeså hårdnakket.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af Henriette Westh »

GoogaMooga skrev: 24. aug 2022, 11:04
Henriette Westh skrev: 24. aug 2022, 10:32 Næh, vi har vel ytringsfrihed her i Danmark.
Men af nysgerrighed spekulerer jeg lidt på: Hvordan definerer man 'godt tegnet'? Er det stilen? Er det stregen? Eller hvor mange detaljer, der er? Hvad udgør 'godt tegnet'? Hvor meget betyder ens egne præferencer i definitionen af 'godt tegnet'? Jeg bryder mig f.eks. ikke om den supernøjagtige og hyperrealistiske stil, men jeg kan sagtens se, at det er godt tegnet. Omvendt har jeg hørt andre tale negativt om en løsere streg, som jeg syntes udtrykte meget mere end den supernøjagtige. Så bunder denne diskussion mere i, hvad man foretrækker, og hvad, der taler til én, end egentlige tegneevner?
Det spænder vidt. Man kan sagtens tegne "grimt godt", tænk bare på de amerikanske undergrundstegnere. S. Clay Wilson er bestemt ikke nogen Alex Raymond, men han har alligevel fat i noget, han brænder igennem. Det tog mig lidt tid, før jeg fattede interesse for din egen serie, men efterhånden som jeg så flere billedeksempler, kunne jeg se, at du mestrede sidelayout og komposition, også selv om det ikke er hyper-realistisk. Så ja, det skal tale til én. Men jeg mener fortsat, at der skal være en vis standard. Hvis man synes, at jeg er hårdnakket i min vægtning af tegninger, kan jeg vende den om og sige, at en fifty-fifty vægtning af tegning og manus er ligeså hårdnakket.
Tak for det ... men jeg havde nu ikke planlagt at drage mig selv ind i det. ;-) Men når du nu nævner det: Som tegneserietegner oplever jeg, at der også er stor forskel på, hvordan f.eks. lektører ser på det og læsere ser på det - og det gælder både tegninger og historier. Så det bringer mig tilbage til den præferencebaserede vurdering. I modsætning til f.eks. matematik er der for så vidt ingen facitliste andet end: Kan folk lide det? Får man dækket trykprisen? Så, ja - man har al mulig ret til at give udtryk for sin mening. Men kan det egentlig blive en rigtig drøftelse? Bliver det snarere ikke til en udveksling af præferencer?
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af GoogaMooga »

Den diskussion er lige så gammel som fandom selv, og jeg mener stadig ikke, at det hele bare er relativt. Tegneserien, jeg omtalte den 20. august, er entydigt dårligt tegnet efter enhver målestok. Så kan man rose tegneren for at have prøvet og for at have gjort noget ud af udstyret, men selv ikke med bedste vilje kan man sige, den er godt tegnet. Derfor undrer det mig også, at der kom en to'er få år efter.

Man kan opstille mindst to parametre:

(1) Er den idiosynkratisk, d.v.s har den personlighed? Mange newies (i mine øjne de fleste), er kompetent/habilt tegnet, men mangler lige præcis det særkende, der gør dem til andet end upersonlige øvelser. "Largo Winch" er vældig populær i Danmark, men er ikke specielt idiosynkratisk tegnet. Her må det være Jean Van Hamme's historier, der løfter den.

(2) Er den så godt tegnet, at man tænker, det ville man aldrig selv kunne opnå? Slår den benene væk under én? Dette er hvad jeg kalder for "wow faktoren".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af GoogaMooga »

Henriette Westh skrev: 24. aug 2022, 12:58 Som tegneserietegner oplever jeg, at der også er stor forskel på, hvordan f.eks. lektører ser på det og læsere ser på det - og det gælder både tegninger og historier.
Jeg vil gætte på, at lektørerne fokuserer på historierne, mens læserne er mere optaget af tegningerne. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af Henriette Westh »

GoogaMooga skrev: 24. aug 2022, 14:13
Henriette Westh skrev: 24. aug 2022, 12:58 Som tegneserietegner oplever jeg, at der også er stor forskel på, hvordan f.eks. lektører ser på det og læsere ser på det - og det gælder både tegninger og historier.
Jeg vil gætte på, at lektørerne fokuserer på historierne, mens læserne er mere optaget af tegningerne. :)
Det veksler lidt. Generelt er det fifty-fifty. Hvis de ikke bryder sig om tegningerne, fokuserer de på det - og omvendt med historien, selvfølgelig.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 24. aug 2022, 09:54
Gimli skrev: 24. aug 2022, 09:48 Nej - selvfølgelig skal danske kunstnere vurderes på samme skala som internationale ditto.

Omvendt - så længe du "alene" hårdnakket kun vurderer tegneserier på tegnekvalitet og ikke inddrager "manuskriptet" i vurderingen, har du kun øje for den ene vægtskål i forhold til om en serie bliver populær eller ej. Elementer som; genkendelse, tekstbaseret humor mv. kommer ikke i betragtning.
Hvis ikke det er godt tegnet, kan det være lige meget. Et godt manus er bare en bonus.
Og det er årsagen til, at diskussionen om, hvorfor nogle bliver populære (uanset tegnetalent) bliver meningsløs.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 24. aug 2022, 20:55
Og det er årsagen til, at diskussionen om, hvorfor nogle bliver populære (uanset tegnetalent) bliver meningsløs.
Det er så heller ikke den diskussion, jeg tager, men derudover forstår jeg ikke helt hvad du mener i relation til mit udsagn tidligere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 24. aug 2022, 07:11 Den 20. august gjorde jeg et spagt forsøg på at gøre op med årtiers berøringsangst overfor danske tegneserier, men det fik jeg ikke meget ud af, kun læsterlige tærsk og ellers dyb tavshed.... Skabere som Stine Spidsbjerg og Maren Uthaug ender som stjerner trods åbenlys fravær af tegnetalent. Er det godt for tegneseriekulturen?
Øh -det er dette du startede tråden op med ikke?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 24. aug 2022, 21:40
GoogaMooga skrev: 24. aug 2022, 07:11 Den 20. august gjorde jeg et spagt forsøg på at gøre op med årtiers berøringsangst overfor danske tegneserier, men det fik jeg ikke meget ud af, kun læsterlige tærsk og ellers dyb tavshed.... Skabere som Stine Spidsbjerg og Maren Uthaug ender som stjerner trods åbenlys fravær af tegnetalent. Er det godt for tegneseriekulturen?
Øh -det er dette du startede tråden op med ikke?
Men det er dette, du svarer på:
Hvis ikke det er godt tegnet, kan det være lige meget. Et godt manus er bare en bonus.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Bør danske tegneserier være fredet fra hård kritik?

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 24. aug 2022, 22:00
Gimli skrev: 24. aug 2022, 21:40
GoogaMooga skrev: 24. aug 2022, 07:11 Den 20. august gjorde jeg et spagt forsøg på at gøre op med årtiers berøringsangst overfor danske tegneserier, men det fik jeg ikke meget ud af, kun læsterlige tærsk og ellers dyb tavshed.... Skabere som Stine Spidsbjerg og Maren Uthaug ender som stjerner trods åbenlys fravær af tegnetalent. Er det godt for tegneseriekulturen?
Øh -det er dette du startede tråden op med ikke?
Men det er dette, du svarer på:
Hvis ikke det er godt tegnet, kan det være lige meget. Et godt manus er bare en bonus.
Ja Googa. Og når du gerne vil diskuterer kvaliteten af den danske tegneseriekultur og undrer dig over, at visse tegnere får stjernestatus (= populære), og slet ikke vil overveje mulighederne af, at danskerne kan genkende sig selv i tegneserien, fordi det ikke er tegningerne, så bliver diskussionen så ensidig, at den ikke er meningsfuld.

Det er lidt som da du for nogle år siden gerne ville rangliste danske tegneserietegnere - og slet ikke havde nomineret Ivar Gjørup, fordi det alene var baseret på tegningerne. Det er ok, men den nominering var intetsigende for mig. Det gør den ikke forkert for dig - der er bare ikke så meget grund til at vi diskuterer om det, fordi vi ser så forskelligt på, hvad der gør en god tegneserie. Så når du undrer der over, at der ikke er nogen der byder ind på din tråd, så tror jeg svaret ligger der.
Besvar