Seriernes overlevelse?

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Seriernes overlevelse?

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 5. sep 2022, 19:43
Antaeus skrev: 5. sep 2022, 18:51
Erling Søby skrev: 5. sep 2022, 11:59 Mogens:

Der er faktisk kun kommet de to, vi har fået på dansk, jf. Bedetheque.

Til dit spørgsmål vil jeg sige: Uanset hvor meget jeg forstår, at en serie stopper, hvis den giver underskud, vil det være god stil, at færdiggøre den, hvis det kun er 1-2 albums der mangler. Det gælder således ikke Universal War One.
Hvis man er en person, som har et lille forlag, så har man næppe lyst til at tabe 10.000-vis af kroner ud på to album mere for at færdiggøre serien så den er komplet og man kan hævde "god stil". Det anser jeg som utopi og så kunne Erling spørge sig selv om han ville smide de penge ud af vinduet, hvis han havde et lille forlag?
Jeg ved godt, at det er en svær diskussion, og du har ret i, at ingen ved deres sunde fornuft smider penge ud af vinduet. Det er længe siden, at jeg har haft afsætningsøkonomi i skolen, så jeg skal nok lade være med at gøre mig smart i en fart, men det er vel afgørende, om man betragter hver enkelt udgivelse for sig eller alle udgivelser samlet. Det kan godt være, at indtjeningen er forskellig fra album til album, men at det alligevel godt kan betale sig at holde alle kørende, fordi de løfter i flok.
Mon ikke du så skal være et større forlag før det gør sig gældende, jeg kunne ikke forestille mig at et lille forlag vurderede det sådan.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Seriernes overlevelse?

Indlæg af Mogens »

Antaeus skrev: 5. sep 2022, 18:54
Mogens skrev: 5. sep 2022, 18:00 Da det er svært at finde de rette termer, så ingen føler sig trådt over tæerne, valgte jeg at skelne mellem lovmæssig og moralsk forpligtelse. Det er mig fuldkommen bevidst, at forlagene ikke er forpligtet til noget som helst, men som samler er det jo ikke forbudt at give udtryk for, hvad man mener er god stil (som Erling Søby formulerede det). Find gerne på mere rammende udtryk, hvis muligt. :wink:

I bund og grund handler diskussionen vel blot om, hvordan forlag og samler bedst begår sig på markedet, så vi sikrer en fremtid, hvor ingen føler sig forbigået. Og jeg synes, at det er i orden at stille krav til hinanden på et eller andet plan. :wink:
Hvilke krav forestiller du dig at forlaget skal stille til køberne?
Og hvilke krav forestiller du dig at køberne skal stille til forlaget?
Det er jo ingen hemmelighed, at vi har oplevet et stort boom i tegneserieudgivelserne i Danmark i de seneste 10 år, hvor flere forlag er kommet til og hvor antallet af udgivelser er tårnhøjt, omend oplagstallene ikke er at sammenligne med dem fra 70-80'erne. Jeg har flere gange set forlagene give udtryk for, at køberne skal lade være med at lurepasse på, hvornår de kan finde udgivelserne på tilbud, for hvis alle gør det, så risikerer vi, at markedet falder sammen og at der ikke er råd til at sende flere udgivelser på gaden. I én periode sendte Zoom hellere deres ikke-solgte tegneserier til papirmøllen, fremfor at sætte dem på tilbud. Det var for at respektere de købere, som havde givet fuld pris for varen. Jeg tror dog, at de har ændret strategi siden da.

Omvendt må det også være på sin plads, at samlerne i et vist omfang kan forvente, at forlagene så gør deres bedste for at holde serierne kørende længst muligt (ud fra et ansvarligt økonomisk synspunkt). Her tænker jeg særligt på at fuldføre cyklusser på op til 4 album, selvom der skulle komme et lille tab. Ellers bliver de faste købere taget som "gidsler". Jeg prøver bare at sige, at man må tage det sure med det søde. Og hvis man er et lille forlag, der ikke er i stand til at tage et tab, så skal man fra start af vurdere, hvilke serier der er værd at give sig i kast med.

Som jeg skrev længere oppe i tråden, så er der ikke faldet mange køer igennem isen endnu, så problemet skal ikke gøres større end det er, men jeg fornemmer, at der findes flere samlere, der gør sig tanker om, hvordan markedet udvikler sig, og her ville jeg blot give mine egne tanker til kende. Om jeg har ret i mine holdninger eller fremkommer egoistisk i min ageren, skal jeg lade andre om at vurdere, men jeg tror nu engang, at det er sundt at høre, hvad folk mener.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Seriernes overlevelse?

Indlæg af Mogens »

Antaeus skrev: 5. sep 2022, 20:18
Mogens skrev: 5. sep 2022, 19:43 Jeg ved godt, at det er en svær diskussion, og du har ret i, at ingen ved deres sunde fornuft smider penge ud af vinduet. Det er længe siden, at jeg har haft afsætningsøkonomi i skolen, så jeg skal nok lade være med at gøre mig smart i en fart, men det er vel afgørende, om man betragter hver enkelt udgivelse for sig eller alle udgivelser samlet. Det kan godt være, at indtjeningen er forskellig fra album til album, men at det alligevel godt kan betale sig at holde alle kørende, fordi de løfter i flok.
Mon ikke du så skal være et større forlag før det gør sig gældende, jeg kunne ikke forestille mig at et lille forlag vurderede det sådan.
Det har du nok ret i, men ret beset kan vi samlere ikke gøre andet end at gætte, for forlagene er ikke meget for at røbe deres salgstal eller åbne op omkring deres økonomi. Vi får sjældent tørre tal på bordet, som vi kan forholde os til. :wink:
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Seriernes overlevelse?

Indlæg af Gimli »

Der er kommet mange gode betragtninger herinde. Og personligt mener jeg at forlagene gør en top-indsats. Jeg kan godt følge Mogens indledende opdeling og forslag - men, men, men ender vi så ikke med forlag, der vil ligne den profil som Fahrenheit havde for ca. 3år siden? Ikke et ondt ord om det, men Paw var selv inde på, at uden en lidt større pengepung i ryggen, var der mange muligheder der ikke kunne lade sig gøre at udgive. Og jeg køber VÆSENTLIG mere fra Fahrenheit i dag - end for ca. 3 år siden.

I virkeligheden er jeg mere skuffet over markedet - men jeg kan også forstå at når; inflationen, krigen, og en lidt mere uforudsigelig levering af nye tegneserier næsten sker samtidig, kan jeg godt forstå, at kunderne også holder sig "til det sikre". Selv om jeg til min dødsdag vil mene at 100 album af den seneste Ken Parker er en fornærmelse mod en kvalitetsserie.

Men Mogens' usikkerhed vedr. et "breake-down" som er min virkelige nervøsitet. For hvis det sker, er jeg bange for at genopleve; Arboris-scenariet. Og så er det slaraffenland vi har haft at vælge imellem helt forbi. Så jeg tænker lige som Mogens;

Kære forlag - hvis I nu skruer lidt ned for nyanskaffelserne i de kommende 2 år, så er der stadig et tegneseriemarked, som gerne vil købe de serier, som vedbliver med at komme. I kunne se tiden lidt an - og så vurdere om markedet kan bære mere end det allerede gør. :?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Seriernes overlevelse?

Indlæg af Gimli »

Gimli skrev: 5. sep 2022, 22:39 Der er kommet mange gode betragtninger herinde. Og personligt mener jeg at forlagene gør en top-indsats. Jeg kan godt følge Mogens indledende opdeling og forslag - men, men, men ender vi så ikke med forlag, der vil ligne den profil som Fahrenheit havde for ca. 3år siden? Ikke et ondt ord om det, men Paw var selv inde på, at uden en lidt større pengepung i ryggen, var der mange muligheder der ikke kunne lade sig gøre at udgive. Og jeg køber VÆSENTLIG mere fra Fahrenheit i dag - end for ca. 3 år siden.

I virkeligheden er jeg mere skuffet over markedet - men jeg kan også forstå at når; inflationen, krigen, og en lidt mere uforudsigelig levering af nye tegneserier næsten sker samtidig, kan jeg godt forstå, at kunderne også holder sig "til det sikre". Selv om jeg til min dødsdag vil mene at 100 album af den seneste Ken Parker er en fornærmelse mod en kvalitetsserie.

Men det er Mogens' usikkerhed vedr. et "breake-down" som er min virkelige nervøsitet. For hvis det sker, er jeg bange for at genopleve; Arboris-scenariet. Og så er det slaraffenland vi har haft at vælge imellem helt forbi. Så jeg tænker lige som Mogens;

Kære forlag - hvis I nu skruer lidt ned for nyanskaffelserne i de kommende 2 år, så er der stadig et tegneseriemarked, som gerne vil købe de serier, som vedbliver med at komme. I kunne se tiden lidt an - og så vurdere om markedet kan bære mere end det allerede gør. :?
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Seriernes overlevelse?

Indlæg af Erling Søby »

Antaeus:
Hvis man er en person, som har et lille forlag, så har man næppe lyst til at tabe 10.000-vis af kroner ud på to album mere for at færdiggøre serien så den er komplet og man kan hævde "god stil". Det anser jeg som utopi og så kunne Erling spørge sig selv om han ville smide de penge ud af vinduet, hvis han havde et lille forlag?
Nej, som jeg skrev, så kan jeg udmærket forstå, at et forlag stopper en serie, hvis den ikke sælger. Jeg skrev ikke noget om forlagets størrelse, men det er klart, at jo mindre et forlag, jo mere kan jeg forstå det.

Men hvis det er et større forlag, der har råd til det, og det er 1-2 album i en længere serie der mangler, så kan det være strategisk at færdiggøre serien. Skræmmeeksemplet er Arboris' mange uafsluttede serier - her blev jeg mere forsigtig med at købe, end jeg ellers er, og det kan heller ikke være i et forlags interesse.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Seriernes overlevelse?

Indlæg af dernice »

Forlaget Zoom lufter nu samme strategi, ift. nye serier, på facebook:
https://www.facebook.com/groups/3766706 ... 568640522/

Men det kan ende i en ond spiral, hvor man som læser ikke tør binde an med nye serier, med risiko for at ende med en halvfærdig serie på reolen.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8439
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Seriernes overlevelse?

Indlæg af Frank Madsen »

Mogens skrev: 4. sep 2022, 23:04Jeg forstår godt, at forlagene er nødt til at kigge på kroner og ører. Der skal penge i kassen, for ellers ender de med at gå konkurs, men som læser og samler ser man selvfølgelig lidt anderledes på det, særligt i visse henseender. Jeg skal nok passe på med at tale om forpligtelser, for ingen er selvfølgelig lovmæssigt forpligtet til at gøre noget som helst, men personligt mener jeg, at man som forlag er moralsk forpligtet til at fuldføre visse serier. Her tænker jeg på serier, hvor historierne løber over 2-4 udgivelser. Undskyld mit udtryk, men det er jo pisse irriterende at have købt de to første album og efterfølgende erfare, at afslutningen er sendt til evig hvile i Sibirien. Det forholder sig naturligvis anderledes med serier, hvor historierne afsluttes i hvert enkelt album, f.eks. Allan Falk, Tim & Thomas, Blåfrakkerne og hvad de alle nu hedder. Her har jeg ingen forventninger om fuldførelse, hvis én serie af den art ikke kan sælge.

Problemet eller udfordringen er, at tegneseriemarkedet i Danmark pt. er så suverænt, at vi svømmer i udgivelser, men vi skal passe på, at vi ikke ender med at drukne i dem. Jeg ved ikke, hvad løsningen er, for forlagene ser selvfølgelig deres snit til at smide så meget som muligt ud på markedet og dermed smede, mens jernet er varmt, men i sidste ende gør man måske køberne en bjørnetjeneste, for købekraften er ikke jo større end størrelsen på pengepungen. Specielt i disse tider med krig, energikrise og løbsluppen inflation. Folk er nødsaget til at prioritere, hvad de giver deres penge ud på, unanset hvilken side af bordet, de sidder på.
En løsning for forlagene kunne være i højere grad at satse på tegneserier, der henvender sig til ikke-samlere — folk, som gerne vil læse en tegneserie, hvis emnet interesserer dem, men som ikke nødvendigvis samler på tegneserier, fordi de er tegneserier. Så rammer man en målgruppe, der ikke er så hårdt spændt for med at skulle følge med udgivelsespresset, og hvor pengene sidder lidt løsere — både mht. købsbeslutning og hvilken pris, de er villige til at acceptere for en tegneserie. At udgive tegneserier KUN med henblik på samlermarkedet, er en kamp op ad bakke.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22994
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Seriernes overlevelse?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 12. sep 2022, 18:07
En løsning for forlagene kunne være i højere grad at satse på tegneserier, der henvender sig til ikke-samlere — folk, som gerne vil læse en tegneserie, hvis emnet interesserer dem, men som ikke nødvendigvis samler på tegneserier, fordi de er tegneserier. Så rammer man en målgruppe, der ikke er så hårdt spændt for med at skulle følge med udgivelsespresset, og hvor pengene sidder lidt løsere — både mht. købsbeslutning og hvilken pris, de er villige til at acceptere for en tegneserie.
Her kan man håbe, at den kommende danske udgave af "Michel Vaillant" også vil henvende sig til motorsportsfans. Jeg ved, serien også har sine fans i den målgruppe. Det behøver ikke altid være nye tegneserier, hvis man vil række udover fandom.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8439
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Seriernes overlevelse?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 13. sep 2022, 02:53
Frank Madsen skrev: 12. sep 2022, 18:07
En løsning for forlagene kunne være i højere grad at satse på tegneserier, der henvender sig til ikke-samlere — folk, som gerne vil læse en tegneserie, hvis emnet interesserer dem, men som ikke nødvendigvis samler på tegneserier, fordi de er tegneserier. Så rammer man en målgruppe, der ikke er så hårdt spændt for med at skulle følge med udgivelsespresset, og hvor pengene sidder lidt løsere — både mht. købsbeslutning og hvilken pris, de er villige til at acceptere for en tegneserie.
Her kan man håbe, at den kommende danske udgave af "Michel Vaillant" også vil henvende sig til motorsportsfans. Jeg ved, serien også har sine fans i den målgruppe. Det behøver ikke altid være nye tegneserier, hvis man vil række udover fandom.
I Frankrig er der i hvert fald en del serier, der henvender sig til bil-entusiaster. Jeg tror, der er Editions Paquet, der excellerer i album med biler og flyvemaskiner på forsiden. Hvis Mellemgaard tog ud og promoverede Michel Vaillant på danske stumpemarkeder, ville det måske ikke være dumt.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22994
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Seriernes overlevelse?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 13. sep 2022, 11:29 stumpemarkeder
Stumpemarkeder? Nyt ord for mig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8439
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Seriernes overlevelse?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 13. sep 2022, 13:37Stumpemarkeder? Nyt ord for mig.
Det er lissom comic cons, bare for bilnørder. Der er et stort et i Græsted, der afholdes hvert år i pinsen:

https://www.gvtf.dk/traef-2020/stumpemarked/

Andre steder er Herning, Aars, Fredericia.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Seriernes overlevelse?

Indlæg af ovemunk »

Frank Madsen skrev: 13. sep 2022, 15:13
GoogaMooga skrev: 13. sep 2022, 13:37Stumpemarkeder? Nyt ord for mig.
Det er lissom comic cons, bare for bilnørder. Der er et stort et i Græsted, der afholdes hvert år i pinsen:

https://www.gvtf.dk/traef-2020/stumpemarked/

Andre steder er Herning, Aars, Fredericia.
Det var i virkeligheden et fremragende forslag fordi det er virkelig der de bilgale mødes i hobetal. :)
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Besvar