Freddy Milton's "Det Store Nys"

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Freddy Milton's "Det Store Nys"

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg vidste ikke, at den rigtige udgave med Donald Duck var udgivet i ændernes hjemland, USA!

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Freddy Milton's "Det Store Nys"

Indlæg af Mesterius »

De to mest interessante versjoner av Miltons "The Big Sneeze" er Donald Duck-versjonen fra 70-tallet og Woody Woodpecker-versjonen fra 80-tallet. Sistnevnte gjør flere interessante endringer (som fletter sammen handlingstråder fra Søren Spætte- og Gnuff-universene på en kreativ måte), og er diskutabelt også bedre tegnet og fortalt. Nå har jeg riktignok ikke lest Kalle Klodrick-utgaven som Milton også tegnet på 70-tallet, så den kan jeg ikke uttale meg om.

Men Familien Gnuff-versjonen av "Det store nys" er ganske trist. Den dreier seg om direkte gjenbruk av Søren Spætte-tegningene, kun med Gnuff-figurene tegnet inn i stedet der det er nødvendig. Og konseptet med at den store dragen skal fungere som et (relativt) skremmende og farlig element i historien, fungerer altså bare ikke like godt når dragen er i familie med protagonistene og de allerede kjenner den fra før.

Jeg synes det er trist å høre at Milton nå gjentegner sine to opprinnelige Søren Spætte-album fra 70-tallet, "Klatten kommer" og "Lykkevandet", i Gnuff-versjoner til Fantagraphics' nye "Nuft"-bokserie. Det skjer jo selvsagt fordi Universal ikke er villige til å lisensiere rettighetene til Woody Woodpecker-tegneseriene for en rimelig penge (som Milton også har nevnt i forbindelse med Forlaget Zoom tidligere), og Milton er lei av å ikke kunne utgi disse historiene. Men Gnuff-utgavene vil jo aldri være de originale og som sådan mest interessante versjoner.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Freddy Milton's "Det Store Nys"

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 8. sep 2022, 11:55
Men Familien Gnuff-versjonen av "Det store nys" er ganske trist. Den dreier seg om direkte gjenbruk av Søren Spætte-tegningene, kun med Gnuff-figurene tegnet inn i stedet der det er nødvendig. Jeg synes det er trist å høre at Milton nå gjentegner sine to opprinnelige Søren Spætte-album fra 70-tallet, "Klatten kommer" og "Lykkevandet", i Gnuff-versjoner til Fantagraphics' nye "Nuft"-bokserie. Det skjer jo selvsagt fordi Universal ikke er villige til å lisensiere rettighetene til Woody Woodpecker-tegneseriene for en rimelig penge (som Milton også har nevnt i forbindelse med Forlaget Zoom tidligere), og Milton er lei av å ikke kunne utgi disse historiene. Men Gnuff-utgavene vil jo aldri være de originale og som sådan mest interessante versjoner.
Gnuff-versionen af "Det store nys" er jeg nu heller ikke interesseret i. Jeg er ganske tilfreds med min Kalle Klodrik, og så vil jeg anskaffe Donald Duck-versionen, som jeg formoder er den første, han tegnede.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Freddy Milton's "Det Store Nys"

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 8. sep 2022, 11:59
Mesterius skrev: 8. sep 2022, 11:55
Men Familien Gnuff-versjonen av "Det store nys" er ganske trist. Den dreier seg om direkte gjenbruk av Søren Spætte-tegningene, kun med Gnuff-figurene tegnet inn i stedet der det er nødvendig. Jeg synes det er trist å høre at Milton nå gjentegner sine to opprinnelige Søren Spætte-album fra 70-tallet, "Klatten kommer" og "Lykkevandet", i Gnuff-versjoner til Fantagraphics' nye "Nuft"-bokserie. Det skjer jo selvsagt fordi Universal ikke er villige til å lisensiere rettighetene til Woody Woodpecker-tegneseriene for en rimelig penge (som Milton også har nevnt i forbindelse med Forlaget Zoom tidligere), og Milton er lei av å ikke kunne utgi disse historiene. Men Gnuff-utgavene vil jo aldri være de originale og som sådan mest interessante versjoner.
Gnuff-versionen af "Det store nys" er jeg nu heller ikke interesseret i. Jeg er ganske tilfreds med min Kalle Klodrik, og så vil jeg anskaffe Donald Duck-versionen, som jeg formoder er den første, han tegnede.
Det er den nemlig akkurat. Det er også derfor jeg anser Donald Duck-versjonen som den mest interessante i historisk perspektiv. Det er både den første versjonen av historien og Miltons første Anders And-tegneserie. Morsomt nok tegnet han den også fullstendig på spec, og satset på at Western Publishing i USA ville kjøpe den, hvilket de ikke ville. Det ville heller ikke Gutenberghus eller andre utgivere på det tidspunktet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Freddy Milton's "Det Store Nys"

Indlæg af GoogaMooga »

Ved du, om hollandske Oberon tog den senere? Eller er den ovenfor viste den første udgave?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Freddy Milton's "Det Store Nys"

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 8. sep 2022, 12:36Ved du, om hollandske Oberon tog den senere? Eller er den ovenfor viste den første udgave?
Den først offenliggjorte udgave af historien er Kalle Klodrik fra 1976:

Kalle-Klodrik-nr-1-1976_700[1].jpg

Den først offentliggjorte udgave med Anders And er i Oberons "Groot Vakantieboek" fra 1980:

pdf_53b5ecd0-3d07-012d-0490-0050569439b1[1].jpg

Gnuff-udgaven fra 1997:

8112963-img_0001[1].jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Freddy Milton's "Det Store Nys"

Indlæg af Mesterius »

Takk for oversikten med bilder, Frank. Du utelater dog én versjon: Søren Spætte-utgaven som gikk som føljetong i det skandinaviske bladet i 1983-84. Det er altså den versjonen Gnuff-historien er direkte omtegnet fra. Hvis jeg ikke tar feil, gikk den i de nedenstående numrene av det norske Hakke Hakkespett-blad, som ganske sikkert hadde tilsvarende danske utgaver. (Milton begynte å tegne Søren Spætte for bladet fra januar 1982, og fra 1983 leverte han enten en Søren Spætte- eller en Gnuff-serie til omtrent hvert nummer. Så selv om historiene var føljetonger, fortsatte de ikke alltid i det direkte påfølgende hefte.)

Her har Milton også tegnet forsidene, som ellers er rene gags og ikke knyttet til historien. Men legg merke til tekstene utenpå hvert nummer, som beskriver hvor handlingen i Søren Spætte-føljetongen befinner seg for øyeblikket.

Billede

Billede

Billede

Billede

Forøvrig mener jeg at den senere Gnuff-utgaven av Søren Spætte-historien gikk i det amerikanske Critters-bladet noen år før den kom som dansk album i 1997.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Freddy Milton's "Det Store Nys"

Indlæg af Mesterius »

En fyldig oversikt over alle de fire versjonene av historien kan sees på bloggen Disney Comics Randomness. Der avbildes også Critters-numrene som opprinnelig trykket Gnuff-versjonen:

Billede
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Freddy Milton's "Det Store Nys"

Indlæg af Mesterius »

Jeg ser også i den nevnte bloggposten at jeg husket feil angående Western Publishing: det var Gutenberghus Milton prøvde å selge historien til etter at han hadde tegnet den, naturlig nok når man bor i Danmark. Da de ikke ville ha den, endte han med å omtegne og utgi den som Kalle Klodrik istedenfor. (Uheldigvis med et "Nr. 1" på coveret, som ga Gutenberghus inntrykk av at Milton hadde planer om å lansere en pågående serie med figurer som var en klar kopi av Anders And. Det gjorde Milton til persona non grata hos Vognmagergade.)

Deretter prøvde Milton å selge Anders And-versjonen av "The Big Sneeze" til Western Publishing rundt årsskiftet 1979-80, og fikk avslag også der. Men så endte historien i stedet - litt overraskende - i et sommeralbum utgitt av nederlandske Oberon senere i 1980, fordi de trengte mer stoff til heftet og Milton jo hadde serien liggende. Men det skulle være en engangsforeteelse, som bloggposten forklarer:
When being payed twice for the same 10-pager, Milton made a deal with the Dutch publisher allowing them to print The Big Sneeze in a summer album instead of creating a new story for free. But the deal was that this was going to be a one-time print, so they didn’t buy the story so other publishers with a Disney license could use it.

It would take another 33 years for the next print, again in the Netherlands in Donald Duck Extra. According to inducks the story then got published in Finland and Germany and now finally in English by IDW.
Inducks' komplette oversikt kan vi se her: https://inducks.org/story.php?c=H+80001
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Freddy Milton's "Det Store Nys"

Indlæg af benadikt »

Freddy Milton har lidt information om historien på sin hjemmeside:
http://freddymilton.dk/big_sneeze/intro.htm

The_Big_Sneeze.jpg
The_Big_Sneeze.jpg (86.36 KiB) Vist 882 gange
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Freddy Milton's "Det Store Nys"

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 8. sep 2022, 17:21Takk for oversikten med bilder, Frank. Du utelater dog én versjon: Søren Spætte-utgaven i 1997.
Næh, jeg udelod den ikke - jeg anede bare ikke, hvilke numre af Søren Spætte-bladet, den gik i. Og forsiderne siger jo ikke rigtig noget om SS-udgaven af "Det store nys".

Jeg sad på Tegnestuen Gimle og arbejdede sammen med Freddy på flere opgaver på den tid, og jeg kan huske, at han havde alle sine Søren Spætte-blade hængt op på opslagstavlen bag sig. Det betød, at når journalister kom ind for at interviewe os, så ville fotografen som regel altid have os til at stå med Freddys opslagstavle som baggrund, uanset om vi tegnede Søren Spætte eller ej. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Freddy Milton's "Det Store Nys"

Indlæg af Mesterius »

Litt morsomt at min kommentar
Mesterius skrev: 8. sep 2022, 17:21 Takk for oversikten med bilder, Frank. Du utelater dog én versjon: Søren Spætte-utgaven som gikk som føljetong i det skandinaviske bladet i 1983-84.
har blitt til "Søren Spætte-utgaven i 1997" i sitatet under. ;) Men jeg tror jeg kan se for meg hvordan det skjedde, ut fra egne erfaringer med å omformatere kommenterer når jeg siterer dem.
Frank Madsen skrev: 8. sep 2022, 23:37
Mesterius skrev: 8. sep 2022, 17:21Takk for oversikten med bilder, Frank. Du utelater dog én versjon: Søren Spætte-utgaven i 1997.
Næh, jeg udelod den ikke - jeg anede bare ikke, hvilke numre af Søren Spætte-bladet, den gik i. Og forsiderne siger jo ikke rigtig noget om SS-udgaven af "Det store nys".
Nei, bortsett fra de tekstlige teaserne sier forsidene ingenting om den. Og jeg tror forøvrig ikke at noen av kapitlene i Hakke Hakkespett-bladene het "Det store nys" heller. Det siste norske nummer har overskriften "Storeglams kur" på coveret, som godt kan tenkes å også være tittelen på selve historien i bladet. Det ble jo også tittelen på det danske Familien Gnuff-album mye senere.
Mesterius skrev: 8. sep 2022, 17:21 Jeg sad på Tegnestuen Gimle og arbejdede sammen med Freddy på flere opgaver på den tid, og jeg kan huske, at han havde alle sine Søren Spætte-blade hængt op på opslagstavlen bag sig. Det betød, at når journalister kom ind for at interviewe os, så ville fotografen som regel altid have os til at stå med Freddys opslagstavle som baggrund, uanset om vi tegnede Søren Spætte eller ej. :lol:
Forståelig. Søren Spætte er jo en fargerik figur. :P
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Freddy Milton's "Det Store Nys"

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 8. sep 2022, 23:37Jeg sad på Tegnestuen Gimle og arbejdede sammen med Freddy på flere opgaver på den tid, og jeg kan huske, at han havde alle sine Søren Spætte-blade hængt op på opslagstavlen bag sig. Det betød, at når journalister kom ind for at interviewe os, så ville fotografen som regel altid have os til at stå med Freddys opslagstavle som baggrund, uanset om vi tegnede Søren Spætte eller ej. :lol:
Forresten, jeg merker meg at du sier "uanset om vi tegnede Søren Spætte eller ej". Betyr det at du assisterte Freddy på noen av Søren Spætte-seriene hans?
Besvar