1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 30. sep 2022, 18:55

1980: Blueberry – Brækket Næse
1980: Linda og Valentin – Metro Chatelet, Retning Cassiopeia
1981: Linda og Valentin: Brooklyn Station, Endestation Kosmos
1982: Blueberry - Indianerne Der Blev Væk
1982: Vakse Viggo - Viggo eller og kaos
1983: Blueberry – Det Sidste Kort
1983: Modesty Blaise – Ørkenens Fanger
1984: Modesty Blaise – Sweet Caroline
1984: Franka – Dragens Tænder
1985: Steen & Stoffer Striberne (valgt som markering for hele perioden)
1985: Linda og Valentin – Tordenkilen fra Hypsis
1985: Modesty Blaise - Vildsvinet
1986: Blueberry – Hvor Sporet Ender
1986: Fantomet – Duellen i Venedig/Striden på Malta (afslutn. Skatte på Rhodos fra 1980)
1987: Modesty Blaise - Butch Cassidy Rides Again
1987: XIII – Nettet Strammes
1988: Linda og Valentin – Over Ukendte Grænser
1988: Natacha – Himlens Nomader
1989: Illustreret Danmarkshistorie for Folket 2. Del
Jeg er lidt overrasket over at du har så mange Blueberry og Linda og Valentin album med. (Modesty Blaise har jeg ikke læst, så dem kan jeg ikke udtale mig om). I forhold til Blueberry så er det især 'Brækket næse' og 'Indianerne der blev væk' der undrer mig. Jeg oplever helt sikkert at det er gode fortællinger, men at de dykker en del i kvaliteteten i forhold til 70'er-albummene. Nu er start 80'erne ikke årtiets højdepunkt, men jeg er alligevel overrasket over at du vurderer dem så højt. Linda og Valentin er det nok mine fordomme der spiller ind. 'Metro' og 'Brooklyn' albummene hører helt klart til seriens højdepunkt, så dette valg er vel ikke så overraskende. Serien har bare ikke rangeret blandt mine favoritter. 'Tordenkilen' har jeg derimod aldrig rigtigt oplevet som noget særligt. Bevares - pointen er da en god ide - men at bygge 2 album op på en ret kort afslutning giver ikke et godt album (eller 2) i min bog.

Måske er min overraskelse mere en konsekvens af,at vi ellers har haft en del ligheder i serievalg, men her i 80'erne "skilles vi mere" i smag. Men som Carsten siger - der er godt nok også meget at vælge mellem.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af superboy »

Umulig å lage en enkel liste ut ifra alle de gode serien som kom. Hvis jeg lager en liste i dag, så vil jeg kunne lage en helt annen liste i morgen. Men her er noen av mine favoritter:

- Jerome K Bloche, Zelda
- Tårnen i Maury skoven, Alda
- Fantomet av Hasse Lindahl og Claes Reimerthi, Kairos rose
- Daredevil born again
- Uti vår hage, album. En undervurdert svensk humorserie som startet på 80-tallet.
- Vindens passasjerer
- Swamp thing av Alan Moore
Vedhæftede filer
00 vi.jpg
00 uti.jpg
00 tårnene.jpg
00 tårnene.jpg (94.18 KiB) Vist 1188 gange
00 swamp.jpg
00 jerome.jpg
00 jerome.jpg (61.42 KiB) Vist 1188 gange
00 fa.jpg
00 dd.jpg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 1. okt 2022, 21:16
Antaeus skrev: 30. sep 2022, 18:55

1980: Blueberry – Brækket Næse
1980: Linda og Valentin – Metro Chatelet, Retning Cassiopeia
1981: Linda og Valentin: Brooklyn Station, Endestation Kosmos
1982: Blueberry - Indianerne Der Blev Væk
1982: Vakse Viggo - Viggo eller og kaos
1983: Blueberry – Det Sidste Kort
1983: Modesty Blaise – Ørkenens Fanger
1984: Modesty Blaise – Sweet Caroline
1984: Franka – Dragens Tænder
1985: Steen & Stoffer Striberne (valgt som markering for hele perioden)
1985: Linda og Valentin – Tordenkilen fra Hypsis
1985: Modesty Blaise - Vildsvinet
1986: Blueberry – Hvor Sporet Ender
1986: Fantomet – Duellen i Venedig/Striden på Malta (afslutn. Skatte på Rhodos fra 1980)
1987: Modesty Blaise - Butch Cassidy Rides Again
1987: XIII – Nettet Strammes
1988: Linda og Valentin – Over Ukendte Grænser
1988: Natacha – Himlens Nomader
1989: Illustreret Danmarkshistorie for Folket 2. Del
Jeg er lidt overrasket over at du har så mange Blueberry og Linda og Valentin album med. (Modesty Blaise har jeg ikke læst, så dem kan jeg ikke udtale mig om). I forhold til Blueberry så er det især 'Brækket næse' og 'Indianerne der blev væk' der undrer mig. Jeg oplever helt sikkert at det er gode fortællinger, men at de dykker en del i kvaliteteten i forhold til 70'er-albummene. Nu er start 80'erne ikke årtiets højdepunkt, men jeg er alligevel overrasket over at du vurderer dem så højt. Linda og Valentin er det nok mine fordomme der spiller ind. 'Metro' og 'Brooklyn' albummene hører helt klart til seriens højdepunkt, så dette valg er vel ikke så overraskende. Serien har bare ikke rangeret blandt mine favoritter. 'Tordenkilen' har jeg derimod aldrig rigtigt oplevet som noget særligt. Bevares - pointen er da en god ide - men at bygge 2 album op på en ret kort afslutning giver ikke et godt album (eller 2) i min bog.

Måske er min overraskelse mere en konsekvens af,at vi ellers har haft en del ligheder i serievalg, men her i 80'erne "skilles vi mere" i smag. Men som Carsten siger - der er godt nok også meget at vælge mellem.
Hvis jeg lige tager det med stil først, i dine valg, så handler det bare om at tegneserierne ligner lidt hinanden, som jeg lige husker det. Det er tilbage i tiden og detaljerede tegninger i realistisk stil og lidt mørke fortællinger. Det kan godt være du ser lidt anderledes på det, men det var bare lige min første tanke.

Ja, jeg er meget glad for næsten hele serien inden for Blueberry og Linda og Valentin, selv om der selvfølgelig er forskelle fra album til album.
Jeg synes Brækket Næse og Indianerne Der Blev Væk er fantastiske album, næsten lige så høj standard som de lidt tidligere. Linda og Valentin Tordenkilen er ganske rigtig ikke blandt de bedste Linda og Valentin album, men stadig ret godt og jeg fandt ikke et andet album/historie der kunne stikke den. Med hensyn til de bedste Linda og Valentin så er jeg ikke sikker på at det er Metro og Brooklyn albummene, men de er i hvert fald højt oppe at ringe. Der er også nogle andre album, der trænger sig på.

Og ja vi har lidt forskellige valg, denne gang, hvilket jeg ser som at du er glad for Jeremiah og Thorgal m.fl., mens mine første valg er i Blueberry, Linda og Valentin samt Modesty Blaise, som stadig holder høj kvalitet for de fleste album selv så langt inde i serien. Jeg kan også godt lide mange af dine valg, men de er bare ikke helt i min top.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Superboy, en fin liste og jeg er især glad for at du også har en Fantomet, nu når jeg fik lidt på hattepulden, og så med en anden tegner end jeg har valgt, Hans Lindahl.

Personligt er jeg mest til Vallvé, men mit valg var jo på Kari Leppänen som tegner, hvilket skyldes at jeg elsker historien, men han er i hvert fald mindst i min top 3 for Fantomet tegnere.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 2. okt 2022, 14:45
Hvis jeg lige tager det med stil først, i dine valg, så handler det bare om at tegneserierne ligner lidt hinanden, som jeg lige husker det. Det er tilbage i tiden og detaljerede tegninger i realistisk stil og lidt mørke fortællinger. Det kan godt være du ser lidt anderledes på det, men det var bare lige min første tanke.
Ok - det var en anden tilgang end jeg lige havde i hovedet. Og det har jeg ikke rigtigt overvejet. Jeg kan godt se,hvad du mener med 'mørke fortællinger'. Det kan godt være det appellerer mere til mig end 'lyse' fortællinger. Det har jeg faktisk aldrig overvejet. Thorgal har generelt en lidt dyster fortællestil og den serie er virkelig en af mine absolutte favoritter. Jeremiah er jo en post-appokalypse fortælling, så den skal jo (pr. definition) være lidt dyster - ellers fungerer den jo ikke. Om 'Slangetimen' og 'Ren som sne' er mørke fortællinger - ja det er de jo nok. Og det er 'Ozymandiaz' helt sikkert også. Så jeg kan godt se din pointe.

Realistiske tegninger - Hm, her er jeg mere usikker. For mig er Vindens passagerer og Spurvehøgen ikke en reel realistisk streg. Det samme gælder; Rejsen til Italien, Watchmen og Franka. Så her ser jeg mere en fifty-fifty fordeling. Men det afhænger jo også af, hvor bredt man forstår 'realistisk streg'.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 2. okt 2022, 16:05
Antaeus skrev: 2. okt 2022, 14:45
Hvis jeg lige tager det med stil først, i dine valg, så handler det bare om at tegneserierne ligner lidt hinanden, som jeg lige husker det. Det er tilbage i tiden og detaljerede tegninger i realistisk stil og lidt mørke fortællinger. Det kan godt være du ser lidt anderledes på det, men det var bare lige min første tanke.
Ok - det var en anden tilgang end jeg lige havde i hovedet. Og det har jeg ikke rigtigt overvejet. Jeg kan godt se,hvad du mener med 'mørke fortællinger'. Det kan godt være det appellerer mere til mig end 'lyse' fortællinger. Det har jeg faktisk aldrig overvejet. Thorgal har generelt en lidt dyster fortællestil og den serie er virkelig en af mine absolutte favoritter. Jeremiah er jo en post-appokalypse fortælling, så den skal jo (pr. definition) være lidt dyster - ellers fungerer den jo ikke. Om 'Slangetimen' og 'Ren som sne' er mørke fortællinger - ja det er de jo nok. Og det er 'Ozymandiaz' helt sikkert også. Så jeg kan godt se din pointe.

Realistiske tegninger - Hm, her er jeg mere usikker. For mig er Vindens passagerer og Spurvehøgen ikke en reel realistisk streg. Det samme gælder; Rejsen til Italien, Watchmen og Franka. Så her ser jeg mere en fifty-fifty fordeling. Men det afhænger jo også af, hvor bredt man forstår 'realistisk streg'.
De jeg nævnte i første omgang var vist også dine valg, minus Cosey, Watchmen og Franka.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Noeffe
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 191
Tilmeldt: 10. mar 2006, 13:25

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Noeffe »

1983
1983
bh1.PNG (137.83 KiB) Vist 1077 gange
1984
1984
bh2.PNG (181.43 KiB) Vist 1077 gange
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Noeffe skrev: 3. okt 2022, 14:15bh1.PNGbh2.PNG
Du må se frem til de kommende album fra Zoom...

Har du også nogle favoritter for de andre år end 1983 og 1984?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Noeffe
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 191
Tilmeldt: 10. mar 2006, 13:25

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Noeffe »

Antaeus skrev: 3. okt 2022, 18:52
Noeffe skrev: 3. okt 2022, 14:15bh1.PNGbh2.PNG
Du må se frem til de kommende album fra Zoom...

Har du også nogle favoritter for de andre år end 1983 og 1984?
Det første bind "Vores kvarter" ligger skam allerede på natbordet.

Det var lige de album, jeg bedst husker fra 80erne.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Årtiets historie:
1985-: Steen & Stoffer (men det er en humor stribe og ikke rigtig en historie, så jeg går også med én egentlig historie, herunder)
1980/81: Linda og Valentin – Metro Chatelet, Retning Cassiopeia - Brooklyn Station, Endestation Kosmos

Det var også meget tæt løb med Blueberry albummene, som stadig er glimrende i starten af 80'erne.
Jeg var i øvrigt også et øjeblik fristet til at vælge Fantomet Skatten på Rhodos, der er én lang historie i tre dele, jeg synes stadig det er en fantastisk historie (1. Fantomets Krønike).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

1980: The Dark Phoenix Saga af Claremont og Byrne
1980: Inkalen af Jodorowsky og Moebius
1980: Vindens Passagerer af Bourgeon
1980: Corto Maltese i Sibirien af Pratt
1980: Bloom County af Breathhed
1982: Nothing Can Stop the Juggernaut! af Stern og Romita Jr
1982: Akira af Otomo
1982: Torpedo 1936 af Abulí og Bernet
1982: Nausicaä af Miyazaki
1982: Jagten på Tidsfuglen af Le Tendre og Loisel
1984: Tårnene i Maury-skoven af Hermann
1984: Usagi Yojimbo af Sakai
1985: Steen og Stoffer af Watterson
1986: Watchmen af Moore og Gibbons
1986: Nestor Burma 120, Rue de la Gare af Tardi
1986: Hemmelighedsfulde byer Tårnet af Peeters og Schuiten
1986: The Dark Knight Returns af Miller
1986: Dylan Dog af Sclavi
1986: Fantomet Striden på Malta af Worker og Leppänen
1988: The Killing Joke af Moore og Bolland
1989: The Sandman af Gaiman
1989: From Hell af Moore og Campbell
1989: Berserk af Miura
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

marius skrev: 9. okt 2022, 09:51 1980: The Dark Phoenix Saga af Claremont og Byrne
1980: Inkalen af Jodorowsky og Moebius
1980: Vindens Passagerer af Bourgeon
1980: Corto Maltese i Sibirien af Pratt
1980: Bloom County af Breathhed
1982: Nothing Can Stop the Juggernaut! af Stern og Romita Jr
1982: Akira af Otomo
1982: Torpedo 1936 af Abulí og Bernet
1982: Nausicaä af Miyazaki
1982: Jagten på Tidsfuglen af Le Tendre og Loisel
1984: Tårnene i Maury-skoven af Hermann
1984: Usagi Yojimbo af Sakai
1985: Steen og Stoffer af Watterson
1986: Watchmen af Moore og Gibbons
1986: Nestor Burma 120, Rue de la Gare af Tardi
1986: Hemmelighedsfulde byer Tårnet af Peeters og Schuiten
1986: The Dark Knight Returns af Miller
1986: Dylan Dog af Sclavi
1986: Fantomet Striden på Malta af Worker og Leppänen
1988: The Killing Joke af Moore og Bolland
1989: The Sandman af Gaiman
1989: From Hell af Moore og Campbell
1989: Berserk af Miura
Det er også en meget spændende liste.
Superhelte er kun sekundært for mig, men alligevel har jeg vel fået samlet de fleste af de helt store klassikere, gennem især omnibus indkøb for at have et forholdsvis komplet klassisk tegneseriebibliotek, og ser frem til at læse dem. Dark Phoenix historien har jeg hørt nævnt mange gange så de omnibus er indkøbt og det samme med Sandman samt bindet The Dark Knight Returns. The Killing Joke har jeg faktisk læst og den synes jeg højst var en middel tegneserie, måske endda lige under.

Så synes jeg også det er ret spændende at du har Nausicaä på, som jeg også har stående, og selvfølgelig kender som film. Filmen er ret god, men dog ikke en af hans top film. Men at du har den på tyder på at det også er god læsning.

Jeg kan dog også se at din smag er lidt anderledes i forhold til min så det er ikke sikkert at de valgte også falder i min smag.

Nå ja, og så glæder det mig at du også har Fantomet Malta-historien på, som sagt så elsker jeg den krønike historie og har alle de 20 norske krønike samlebind, et fantastisk værk.

Har du i øvrigt et bud på årtiets album/historie?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

Antaeus skrev: 9. okt 2022, 12:09
marius skrev: 9. okt 2022, 09:51 1980: The Dark Phoenix Saga af Claremont og Byrne
1980: Inkalen af Jodorowsky og Moebius
1980: Vindens Passagerer af Bourgeon
1980: Corto Maltese i Sibirien af Pratt
1980: Bloom County af Breathhed
1982: Nothing Can Stop the Juggernaut! af Stern og Romita Jr
1982: Akira af Otomo
1982: Torpedo 1936 af Abulí og Bernet
1982: Nausicaä af Miyazaki
1982: Jagten på Tidsfuglen af Le Tendre og Loisel
1984: Tårnene i Maury-skoven af Hermann
1984: Usagi Yojimbo af Sakai
1985: Steen og Stoffer af Watterson
1986: Watchmen af Moore og Gibbons
1986: Nestor Burma 120, Rue de la Gare af Tardi
1986: Hemmelighedsfulde byer Tårnet af Peeters og Schuiten
1986: The Dark Knight Returns af Miller
1986: Dylan Dog af Sclavi
1986: Fantomet Striden på Malta af Worker og Leppänen
1988: The Killing Joke af Moore og Bolland
1989: The Sandman af Gaiman
1989: From Hell af Moore og Campbell
1989: Berserk af Miura
Det er også en meget spændende liste.
Superhelte er kun sekundært for mig, men alligevel har jeg vel fået samlet de fleste af de helt store klassikere, gennem især omnibus indkøb for at have et forholdsvis komplet klassisk tegneseriebibliotek, og ser frem til at læse dem. Dark Phoenix historien har jeg hørt nævnt mange gange så de omnibus er indkøbt og det samme med Sandman samt bindet The Dark Knight Returns. The Killing Joke har jeg faktisk læst og den synes jeg højst var en middel tegneserie, måske endda lige under.

Så synes jeg også det er ret spændende at du har Nausicaä på, som jeg også har stående, og selvfølgelig kender som film. Filmen er ret god, men dog ikke en af hans top film. Men at du har den på tyder på at det også er god læsning.

Jeg kan dog også se at din smag er lidt anderledes i forhold til min så det er ikke sikkert at de valgte også falder i min smag.

Nå ja, og så glæder det mig at du også har Fantomet Malta-historien på, som sagt så elsker jeg den krønike historie og har alle de 20 norske krønike samlebind, et fantastisk værk.

Har du i øvrigt et bud på årtiets album/historie?
Jeg har aldrig set filmudgaven af Nausicaä, men der skulle være mange flere fortællelag i tegneserieudgaven. Jeg synes den er fantastisk episk og er lavet i en for manga meget europæisk stil. Den er holder sig på 1100 sider og tempoet er ikke overdreven opskruet.

Jeg har selvfølgelig også de 20 norske krønike samlebind.

Mit bud på årtiets bedste histore er Watchmen.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Årtiets bedste i 1980erne er godtnok svær... men mit bud er Akira.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1980'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Marius, Watchmen er et valg mange har. Flere steder bliver den nævnt som verdens bedste tegneseriehistorie.
Jeg synes den er god, men jeg har personlig rigtig mange historier som jeg synes er langt bedre.

Erling Søby, Akira er en tegneserie som er helt ukendt for mig. Det kan godt være at jeg synes den vil være fin læsning, men jeg er ret sikker på at den aldrig vil komme op i det højder for mig.

Alt sammen mægtig interessant, med både bud på de bedste på årstal og endnu mere årtiets bedste.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar