1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

marius skrev: 8. okt 2022, 10:05 1990: Peter Pan af Loisel
1991: Bone af Jeff Smith
Weapon X af Barry Windsor-Smith
1994: The life and Times of Scrooge McDuck af Don Rosa
Hellboy: Seed of Destruction af Mike Mignola
Lanfeust of Troy af Arleston og Tarquin
1995: Preacher af Ennis og Dillon
1996: Epileptic af David B
1998: Age of Bronze af Eric Shanower
A Distant Neighborhood af Jiro Taniguchi
1999: The League of Extraordinary Gentlemen af Moore og O’Neill
Både Peter Pan og Bone er virkelig gode serier, som dog ikke kommer helt op at ringe for mit vedkommende. Men det er klart serier jeg vil anbefale andre at anskaffe. Jeg er derimod lidt overrasket over at Lanfeust er den eneste serie fra Europa du fremhæver (altså bortset fra Peter Pan). Den første historie med Hellboy er god, men nok en jeg vil sige; læs den før du eventuel køber. Jeg kan godt lide den - men serien derefter oplever jeg koger lidt for meget suppe på "samme grundfortælling". Epilectic er også en god fortælling, som - desværre - ikke for alvor gribber mig. Jeg tror det er tegnestilen, som er lidt for "stiv'. Den gør noget ved de følelser jeg kan knytte til fortællingen. Men for dem, som ikke påvirkes på den måde - go ahead. Jeg kan også godt lide første album i; The League of Extraordinary Gentlemen - dog ikke nok til at gøre det til årets album.

Så spændende liste - som tydeligt er inspireret mere af amerikanske/engelske udgivelser end Fransk/Belgiske. Preacher og Age of Bronce må jeg have kigget lidt nærmere på.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

superboy skrev: 8. okt 2022, 11:07 Her er noen av mine favoritter:
Det er helt sikkert ikke de albums som bliver nævnt mest herinde. Men afgjort spændende. Jeg vidste ikke at Promethea udkom i 90'erne. (Jeg har ikke serien, så det havde ikke ændre min liste). Men der er flere der fremhæver den som en af Alan Moores bedre (sidste) serier. Tom Strong og Xenozoic Tales kendte jeg slet ikke, så dem må jeg kigge nærmere på. Jeg er også overrasket over; 'Det nye folk'. Jeg kan huske jeg så flere i genbrugsbutikker omkring 2005, men jeg lod dem ligge. Men siden har jeg ikke set dem, så det må jo betyde, at folk har kunnet lide dem. Så der begik jeg nok en fejl.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9432
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

1999: XIII - Undersøgelsen
Den skal trækkes tilbage, der huskede jeg forkert. Det er lige akkurat det album i serien der ikke er godt.
Jeg må finde et andet album...
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 7. okt 2022, 22:37 Jeg vil begynde med en række serier, som jeg nævnte under der bedste fra 1980erne, og som fortsatte ind i 1990erne:
Liberatore: Ranx (RanXerox).
Otomo: Akira.
Peeters & Schuiten: Hemmelighedsfulde byer.
Bourgeon: Tusmørkets kammerater.
Hermann: Tårnene i Maury-skoven.
Watterson: Steen & Stoffer.
Serpieri: Druuna.

Dertil kommer så i 1990erne:
Gibrat: Besat af begær.
Bilal: Monster-kvartetten.
Frazzetto: Masirs vogtere.
Dufaux & Delaby: Murena.
Moore & Campbell: From Hell.
Moore & O'Neill: The League of Extraordinary Gentlemen.
Ross: Kingdom Come (DC).
Ross: Marvels.
Loeb & Sale: Batman - The Long Halloween.
Loed & Sale: Batman - Dark Victory.
Du har mange gode serier Erling og jeg er enige i langt hovedparten af dem. Dog er der 2 "alvorlige" serier som ikke var blandt de serier jeg vil fremhæve. Hemmelighedsfulde byer og Bilals; Monster-kvartetten. Hemmelighedsfulde byer har album som er rigtig gode (f.eks. Tårnet), men har også (for) mange album jeg oplever som fortænkte. Og Monster-kvartetten står jeg af på, efter første album. Men ellers er din liste fyldt med gode udgivelser. (Det er de 2 serier som jeg ikke rigtig "tænder på" også - bare ikke for mig).
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Gimli:
Du har mange gode serier Erling og jeg er enige i langt hovedparten af dem. Dog er der 2 "alvorlige" serier som ikke var blandt de serier jeg vil fremhæve. Hemmelighedsfulde byer og Bilals; Monster-kvartetten. Hemmelighedsfulde byer har album som er rigtig gode (f.eks. Tårnet), men har også (for) mange album jeg oplever som fortænkte. Og Monster-kvartetten står jeg af på, efter første album. Men ellers er din liste fyldt med gode udgivelser. (Det er de 2 serier som jeg ikke rigtig "tænder på" også - bare ikke for mig).
Der er i begge tilfælde tale om serier, som givetvis deler vandene. Jeg finder Hemmelighedsfulde Byers tema ret interessant, også i de måske lidt svagere albums i serien; forholdet mellem mennesker, arkitektur og omgivelser og hvordan de hver især påvirker hinanden. Så derfor hele serien på listen. Hvad angår Bilals Monster-kvartet, så har jeg en fornemmelse af, at der var en del ikke-overbeviste-science fiction-fans, der stod af her. Jeg kender selvsagt ikke din grund, Gimli, men det er ihverfald hér, Bilal går all in på science fiction-genren, forstået således, at kender man ikke til især cyberpunken og det såkaldt "nye bølge" i (især) engelsk sf fra 1960erne, som Bilal i høj grad bygger på, så bliver man nok hægtet af her for alvor.

Af de serier, du selv har på listen, kunne jeg godt have sat Franka på selv, og ligeledes både Thorgal og Den Forsvundne Hedes Sang. Men min liste var lang nok i forvejen.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9432
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

marius skrev: 8. okt 2022, 10:05 1990: Peter Pan af Loisel
1991: Bone af Jeff Smith
Weapon X af Barry Windsor-Smith
1994: The life and Times of Scrooge McDuck af Don Rosa
Hellboy: Seed of Destruction af Mike Mignola
Lanfeust of Troy af Arleston og Tarquin
1995: Preacher af Ennis og Dillon
1996: Epileptic af David B
1998: Age of Bronze af Eric Shanower
A Distant Neighborhood af Jiro Taniguchi
1999: The League of Extraordinary Gentlemen af Moore og O’Neill
Mange engelske/amerikanske udgivelser. Er det især her dine præferencer ligger?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 8. okt 2022, 19:09 Hvad angår Bilals Monster-kvartet, så har jeg en fornemmelse af, at der var en del ikke-overbeviste-science fiction-fans, der stod af her. Jeg kender selvsagt ikke din grund, Gimli, men det er ihverfald hér, Bilal går all in på science fiction-genren, forstået således, at kender man ikke til især cyberpunken og det såkaldt "nye bølge" i (især) engelsk sf fra 1960erne, som Bilal i høj grad bygger på, så bliver man nok hægtet af her for alvor.
Jeg tror du rammer Bulls eyes her - vedr. hvorfor serien ikke appelerer til mig. Jeg har et ekstremt overfladisk kendskab til cyberpunk - så jeg kan givet vis ikke følge med i referencer og miljø.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

Antaeus skrev: 8. okt 2022, 19:21
marius skrev: 8. okt 2022, 10:05 1990: Peter Pan af Loisel
1991: Bone af Jeff Smith
Weapon X af Barry Windsor-Smith
1994: The life and Times of Scrooge McDuck af Don Rosa
Hellboy: Seed of Destruction af Mike Mignola
Lanfeust of Troy af Arleston og Tarquin
1995: Preacher af Ennis og Dillon
1996: Epileptic af David B
1998: Age of Bronze af Eric Shanower
A Distant Neighborhood af Jiro Taniguchi
1999: The League of Extraordinary Gentlemen af Moore og O’Neill
Mange engelske/amerikanske udgivelser. Er det især her dine præferencer ligger?
Jeg er ikke vokset op med Fart og Tempo. Min indgang til tegneserie var hæfter; især Anders And, superhelte, Fantomet og Agent X9. Europæiske albums var ikke rigtig noget for mig. Jeg har senere fået øjnene op for en del europæiske serier og især blandt nye udgivelser er jeg mest til europæiske. Jeg synes 1990’erne er et kedeligt årti for europæiske tegneserier, og den eneste serie jeg ville tage med på min liste udover de to jeg allerede har med, vil være Jerome K Jerome Bloche. Jeg kan egentlig godt lide Franka, men ikke nok til at den havner på min liste.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

Gimli skrev: 8. okt 2022, 17:08
marius skrev: 8. okt 2022, 10:05 1990: Peter Pan af Loisel
1991: Bone af Jeff Smith
Weapon X af Barry Windsor-Smith
1994: The life and Times of Scrooge McDuck af Don Rosa
Hellboy: Seed of Destruction af Mike Mignola
Lanfeust of Troy af Arleston og Tarquin
1995: Preacher af Ennis og Dillon
1996: Epileptic af David B
1998: Age of Bronze af Eric Shanower
A Distant Neighborhood af Jiro Taniguchi
1999: The League of Extraordinary Gentlemen af Moore og O’Neill
Både Peter Pan og Bone er virkelig gode serier, som dog ikke kommer helt op at ringe for mit vedkommende. Men det er klart serier jeg vil anbefale andre at anskaffe. Jeg er derimod lidt overrasket over at Lanfeust er den eneste serie fra Europa du fremhæver (altså bortset fra Peter Pan). Den første historie med Hellboy er god, men nok en jeg vil sige; læs den før du eventuel køber. Jeg kan godt lide den - men serien derefter oplever jeg koger lidt for meget suppe på "samme grundfortælling". Epilectic er også en god fortælling, som - desværre - ikke for alvor gribber mig. Jeg tror det er tegnestilen, som er lidt for "stiv'. Den gør noget ved de følelser jeg kan knytte til fortællingen. Men for dem, som ikke påvirkes på den måde - go ahead. Jeg kan også godt lide første album i; The League of Extraordinary Gentlemen - dog ikke nok til at gøre det til årets album.

Så spændende liste - som tydeligt er inspireret mere af amerikanske/engelske udgivelser end Fransk/Belgiske. Preacher og Age of Bronce må jeg have kigget lidt nærmere på.
Jeg er glad for Fransk/Belgiske tegneserier, men det er primært de helt nye jeg dyrker. Jeg har aldrig læst et klassisk Splint & co album, men er stærkt begejstret for Håbets tid. Jeg kan godt lide mange af de store klassikere, som fx Tintin, Lucky Luke, Corto Maltese, Asterix, Blueberry og Bernard Prince, men Jeg oplever, at 1990’erne var en stor nedtur for europæiske tegneserier. Jeg har svært ved at få øje på noget som skiller sig mærkbart ud. Jeg synes Lanfeust er en undtagelse, derfor tog jeg den med for at have en lille smule modspil til det engelske og amerikanske på min liste.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Marius:
Jeg synes Lanfeust er en undtagelse, derfor tog jeg den med for at have en lille smule modspil til det engelske og amerikanske på min liste.
Jeg har læst Lanfeust (eller Zanfyst, som den er blevet til på dansk), og selv om den er meget hyggelig, så forekommer den mig at ligge i den lette ende af fantasy-genren. Så er der - hvis vi er i (eller i nærheden af) den genre - mere gods i Peter Pan (Loisel), som du selv har nævnt, Thorgal, Den forsvundne hedes sang og Masirs vogtere (alle nævnt tidligere), samt i Dværgenes konge (af Thierry Segur).
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23008
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af GoogaMooga »

Baseret på jeres lister, her er hvad jeg synes er fedt:

Blueberry
Linda og Valentin
Valhalla
Natacha
Modesty Blaise
Franka
Splint & Co.
XIII
Ranx (RanXerox)
Akira
Tårnene i Maury-skoven
Steen & Stoffer
Weapon X af Barry Windsor-Smith
Xenozoic Tales
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

Erling Søby skrev: 8. okt 2022, 23:42 Marius:
Jeg synes Lanfeust er en undtagelse, derfor tog jeg den med for at have en lille smule modspil til det engelske og amerikanske på min liste.
Jeg har læst Lanfeust (eller Zanfyst, som den er blevet til på dansk), og selv om den er meget hyggelig, så forekommer den mig at ligge i den lette ende af fantasy-genren. Så er der - hvis vi er i (eller i nærheden af) den genre - mere gods i Peter Pan (Loisel), som du selv har nævnt, Thorgal, Den forsvundne hedes sang og Masirs vogtere (alle nævnt tidligere), samt i Dværgenes konge (af Thierry Segur).
Dværgenes konge er et godt bud, den kunne jeg godt overveje på listen. Den forsvundne hedes sang synes jeg personligt er lidt tam trods god tegner. Thorgal er en fin serie, men jeg mister lidt interesse for serien i de senere albums. Masirs vogtere har jeg ikke læst, men forsiderne ser spændende ud. Er den serie fuldendt på dansk?
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

@marius, det er den (Masirs vogtere), forstået således at den oprindelige og afsluttede 6 bind-historie er udgivet i 3 dobbeltbind på dansk. Senere skrev Frezzatto en 2-binds fortsættelse, som han ikke selv tegnede. Den er ikke kommet på dansk.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

Erling Søby skrev: 9. okt 2022, 10:37 @marius, det er den (Masirs vogtere), forstået således at den oprindelige og afsluttede 6 bind-historie er udgivet i 3 dobbeltbind på dansk. Senere skrev Frezzatto en 2-binds fortsættelse, som han ikke selv tegnede. Den er ikke kommet på dansk.
Tak, det er bestemt en tegneserie jeg vil overveje.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Og hvis vi så lige skal tage et bud på årtiets bedste: Tårnene i Maury-skoven. Altså den oprindelige serie.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar