1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Dit subjektive valg af enkelt-tegneseriehistorier, alt inklusiv i tegneserieverden.
Definitioner af hvornår den lige er udgivet og hvordan du opgør går vi ikke så meget op i, langt mere at du kommer med dit bud.

1990'erne er noget sværere for mig, hvor de andre årtier var ligetil da der var nogle dominerende serier, som jeg kender meget godt.
Jeg skal lige foretage lidt undersøgelser på området før jeg når frem til mit bud for hvert år i 90'erne.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Alt med Steen & Stoffer fra 1990'erne skal på listen:
Jeg har ofte valgt et par stykker til hvert år da der er mange genganger serier. Jeg havde et andet album for 1998 men den forsvandt da jeg trykkede send og nu har jeg lige glemt hvilken jeg havde valgt.

1990: Blueberry - Arizona Love
1990: Linda og Valentin - Det Levende Våben
1991: Valhalla - Ormen i Dybet
1992: Natacha - Gapetos Bælte
1992: Valhalla - Frejas Smykke
1993: Modesty Blaise - En Gave til Prinsessen
1993: Valhalla - Den Store Udfordring
1994: Yoko Tsuno - Den Sorte Død
1994: Linda og Valentin - Magtens Cirkler
1994: Franka - Den Blå Venus
1995: Modesty Blaise: Aristo Piraten'
1995: Splint & Co. - Lunefulde Luna
1996: Blake & Mortimer - Affæren Francis Blake
1997: Modesty Blaise: Frasers Story
1997: Franka - Rorgængerens Øje
1998: Linda og Valentin: Hittebarnet fra Stjernerne
1999: XIII - Undersøgelsen
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Jeg vil begynde med en række serier, som jeg nævnte under der bedste fra 1980erne, og som fortsatte ind i 1990erne:
Liberatore: Ranx (RanXerox).
Otomo: Akira.
Peeters & Schuiten: Hemmelighedsfulde byer.
Bourgeon: Tusmørkets kammerater.
Hermann: Tårnene i Maury-skoven.
Watterson: Steen & Stoffer.
Serpieri: Druuna.

Dertil kommer så i 1990erne:
Gibrat: Besat af begær.
Bilal: Monster-kvartetten.
Frazzetto: Masirs vogtere.
Dufaux & Delaby: Murena.
Moore & Campbell: From Hell.
Moore & O'Neill: The League of Extraordinary Gentlemen.
Ross: Kingdom Come (DC).
Ross: Marvels.
Loeb & Sale: Batman - The Long Halloween.
Loed & Sale: Batman - Dark Victory.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 7. okt 2022, 22:37 Jeg vil begynde med en række serier, som jeg nævnte under der bedste fra 1980erne, og som fortsatte ind i 1990erne:
Liberatore: Ranx (RanXerox).
Otomo: Akira.
Peeters & Schuiten: Hemmelighedsfulde byer.
Bourgeon: Tusmørkets kammerater.
Hermann: Tårnene i Maury-skoven.
Watterson: Steen & Stoffer.
Serpieri: Druuna.

Dertil kommer så i 1990erne:
Gibrat: Besat af begær.
Bilal: Monster-kvartetten.
Frazzetto: Masirs vogtere.
Dufaux & Delaby: Murena.
Moore & Campbell: From Hell.
Moore & O'Neill: The League of Extraordinary Gentlemen.
Ross: Kingdom Come (DC).
Ross: Marvels.
Loeb & Sale: Batman - The Long Halloween.
Loed & Sale: Batman - Dark Victory.
Spændende valg som adskiller sig en del fra mine. For mit vedkommende så er mine valgte egentlig i mange tilfælde lidt svage udgaver eller rest af serierne som især var gode tidligere, men stadig i høj kvalitet.
Jeg har Den Lange Halloween og From Hell stående da jeg betragter dem som klassikere, men de har endnu ikke trukket nok til at jeg har ville læse dem før mange af de andre ulæste.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

1990: Peter Pan af Loisel
1991: Bone af Jeff Smith
Weapon X af Barry Windsor-Smith
1994: The life and Times of Scrooge McDuck af Don Rosa
Hellboy: Seed of Destruction af Mike Mignola
Lanfeust of Troy af Arleston og Tarquin
1995: Preacher af Ennis og Dillon
1996: Epileptic af David B
1998: Age of Bronze af Eric Shanower
A Distant Neighborhood af Jiro Taniguchi
1999: The League of Extraordinary Gentlemen af Moore og O’Neill
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Ja, Bone og Hellboy glemte jeg. De burde også have været på min liste.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af superboy »

Her er noen av mine favoritter:
Vedhæftede filer
70101006612.jpg
63607.jpg
63577.jpg
36273.jpg
600px-Jerome_K_Jerome_Bloche_10_1_F.jpg
300px-Det_nye_folk_1.jpg
300px-Det_nye_folk_1.jpg (32.15 KiB) Vist 1051 gange
00 skrue.jpg
00 skrue.jpg (37.97 KiB) Vist 1051 gange
00 largo.jpg
00 largo.jpg (42.29 KiB) Vist 1051 gange
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Superboy, også et spændende valg som er domineret af det engelske/amerikanske, mens mit er domineret af det fransk/belgiske, men også med Modesty Blaise, Steen & Stoffer og Valhalla. Jeg overvejede også Largo Winch, men her var der andre serier/album, der kom før.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Og Masamune Shirows Ghost in the Shell. Den glemte jeg også på listen - både for 1980erne og 1990erne.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23017
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af GoogaMooga »

Fårk, hvor er der meget, jeg ville have skippet!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af superboy »

Antaeus skrev: 8. okt 2022, 11:52 Superboy, også et spændende valg som er domineret af det engelske/amerikanske, mens mit er domineret af det fransk/belgiske, men også med Modesty Blaise, Steen & Stoffer og Valhalla. Jeg overvejede også Largo Winch, men her var der andre serier/album, der kom før.
Joda, jeg kunne også ramset opp mange fransk/belgiske som Blueberry, Maury skoven, Jeremiah, Thorgal. m.m. Prøver bare å ta med noen serier som andre glemmer å liste opp. :P
Spesielt Blueberry og Jerome Bloche ligger høyt blant mine favoritter. Men det er så veldig mange gode serier.
The Tale of one bad rat gjorde noe med meg. Denne var så spesiell og så nydelig gjort, at jeg ble glad bare for å kunne ta et gjensyn med den av og til.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

90'erne er et årti, hvor jeg oplever at især de fransk/belgiske tegneserier falder i kvalitet igennem hele årtiet. Da jeg først for nyligt er begyndt at købe engelsk-sprogede udgivelser, forventer jeg at serier som; Berserk, Monster, Kabuki, Hate kan gøre sig gældende. Dertil kommer en del dansk-sprogede udgivelser af Batman og Marvel samt; Den uartige rotte. Og så skal; Steen og Stoffer ikke glemmes. Disse serier er ikke læst endnu, men kan måske få betydning. Endelig har jeg også ; Jerome K Jerome Bloche til gode.

Men min top 10 ser sådan ud;

1990; Kraftprøven - Akira
1991; Kondorens mærke - Spurvehøgen
1992; Helvedesridderne - Ridder Goodwill
1993; Projekt Atlantis - Franka
1994; Den blå Venus - Franka
1995; Ogotais krone - Thorgal
1996; Lady Gerfall - Den forsvundne hedes sang
1997; Det gule svin - Sincity
1998; From hell - Alan Moore
1999; Min fjerne barndomsby - Taniguchi

Min fjerne barndomsby er sat ind på en formodning, da jeg endnu ikke har lavet en egentlig sammenligning med årets øvrige udgivelser. Men da mine udgivelser i dette år primært er fransk/belgisk og kvaliteten generelt er ret ringe dette år, og Min fjerne barndomsby gjorde et enormt indtryk på mig, da jeg læste den første gang, er jeg overbevist om, at det er årets bedste album.

I 1994 kan jeg ikke udelukke at; Min fars dagbog (Taniguchi) presser sig på. I 1996 (som for mig er et ret slapt år), kan Fort Makiling (Largo Winch) og Skydetelt på Place de la Nation (Nestor Burma) måske gøre sig gældende. Og i 1997 kan Domme (XIII) også komme på tale. Disse udgivelser har jeg ikke lavet en reel sammenligning med endnu i forhold til årets øvrige udgivelser.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 8. okt 2022, 14:48 90'erne er et årti, hvor jeg oplever at især de fransk/belgiske tegneserier falder i kvalitet igennem hele årtiet. Da jeg først for nyligt er begyndt at købe engelsk-sprogede udgivelser, forventer jeg at serier som; Berserk, Monster, Kabuki, Hate kan gøre sig gældende. Dertil kommer en del dansk-sprogede udgivelser af Batman og Marvel samt; Den uartige rotte. Og så skal; Steen og Stoffer ikke glemmes. Disse serier er ikke læst endnu, men kan måske få betydning. Endelig har jeg også ; Jerome K Jerome Bloche til gode.

Men min top 10 ser sådan ud;

1990; Kraftprøven - Akira
1991; Kondorens mærke - Spurvehøgen
1992; Helvedesridderne - Ridder Goodwill
1993; Projekt Atlantis - Franka
1994; Den blå Venus - Franka
1995; Ogotais krone - Thorgal
1996; Lady Gerfall - Den forsvundne hedes sang
1997; Det gule svin - Sincity
1998; From hell - Alan Moore
1999; Min fjerne barndomsby - Taniguchi

Min fjerne barndomsby er sat ind på en formodning, da jeg endnu ikke har lavet en egentlig sammenligning med årets øvrige udgivelser. Men da mine udgivelser i dette år primært er fransk/belgisk og kvaliteten generelt er ret ringe dette år, og Min fjerne barndomsby gjorde et enormt indtryk på mig, da jeg læste den første gang, er jeg overbevist om, at det er årets bedste album.

I 1994 kan jeg ikke udelukke at; Min fars dagbog (Taniguchi) presser sig på. I 1996 (som for mig er et ret slapt år), kan Fort Makiling (Largo Winch) og Skydetelt på Place de la Nation (Nestor Burma) måske gøre sig gældende. Og i 1997 kan Domme (XIII) også komme på tale. Disse udgivelser har jeg ikke lavet en reel sammenligning med endnu i forhold til årets øvrige udgivelser.
Fin liste, hvor jeg havde flere af de nævnte under overvejelse. Bl.a. Ridder Goodwill i lige netop 1992, men jeg kunne ikke huske albummet og jeg har ikke hele serien, kun noget af den. Men Ridder Goodwill er en god serie. Dine Franka valg var også under overvejelse og Venus albummet blev da også valgt, selv om det var sammen med flere andre. Sin City og dine japanske valg du har på har ikke rigtig trukket i mig når jeg har kigget.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 7. okt 2022, 17:30 Alt med Steen & Stoffer fra 1990'erne skal på listen:
Jeg har ofte valgt et par stykker til hvert år da der er mange genganger serier. Jeg havde et andet album for 1998 men den forsvandt da jeg trykkede send og nu har jeg lige glemt hvilken jeg havde valgt.

1990: Blueberry - Arizona Love
1990: Linda og Valentin - Det Levende Våben
1991: Valhalla - Ormen i Dybet
1992: Natacha - Gapetos Bælte
1992: Valhalla - Frejas Smykke
1993: Modesty Blaise - En Gave til Prinsessen
1993: Valhalla - Den Store Udfordring
1994: Yoko Tsuno - Den Sorte Død
1994: Linda og Valentin - Magtens Cirkler
1994: Franka - Den Blå Venus
1995: Modesty Blaise: Aristo Piraten'
1995: Splint & Co. - Lunefulde Luna
1996: Blake & Mortimer - Affæren Francis Blake
1997: Modesty Blaise: Frasers Story
1997: Franka - Rorgængerens Øje
1998: Linda og Valentin: Hittebarnet fra Stjernerne
1999: XIII - Undersøgelsen
Jeg må til gengæld indrømme at en del af dine valg her i 90'erne ligger et stykke nede på min liste. Jeg vil medgive at; Lunefulde Luna, Den sorte død, Gapetos bælte og Frejas smykke er udemærkede album af ret god kvalitet. Men når jeg har lavet en aktiv sammenligning, er de altså faldet "tilbage". Jeg ved du er rigtig glad for; Affæren Francis Blake - men for mig er det et ok album, dog ikke i nærheden af årets album. Linda og Valentin - som i 80'erne - Det er ikke min serie. Men 90'er albummene er altså yderligere et step ned af kvalitetstrappen - for mig. Men smag og behag kan altså ikke afgøres efter objektive kriterier. Men jeg spørger måske lidt ind til om din generelle glæde for serierne kan have betydning for dine valg?

Jeg kan godt se, at mit indlæg kan opfattes som om, jeg vil underkende din liste - og det er altså ikke hensigten. Men der er altså rigtig mange album fra de samme serier i dine lister - det er det som gør mig nysgerrig.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1990'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 8. okt 2022, 16:06
Antaeus skrev: 7. okt 2022, 17:30 Alt med Steen & Stoffer fra 1990'erne skal på listen:
Jeg har ofte valgt et par stykker til hvert år da der er mange genganger serier. Jeg havde et andet album for 1998 men den forsvandt da jeg trykkede send og nu har jeg lige glemt hvilken jeg havde valgt.

1990: Blueberry - Arizona Love
1990: Linda og Valentin - Det Levende Våben
1991: Valhalla - Ormen i Dybet
1992: Natacha - Gapetos Bælte
1992: Valhalla - Frejas Smykke
1993: Modesty Blaise - En Gave til Prinsessen
1993: Valhalla - Den Store Udfordring
1994: Yoko Tsuno - Den Sorte Død
1994: Linda og Valentin - Magtens Cirkler
1994: Franka - Den Blå Venus
1995: Modesty Blaise: Aristo Piraten'
1995: Splint & Co. - Lunefulde Luna
1996: Blake & Mortimer - Affæren Francis Blake
1997: Modesty Blaise: Frasers Story
1997: Franka - Rorgængerens Øje
1998: Linda og Valentin: Hittebarnet fra Stjernerne
1999: XIII - Undersøgelsen
Jeg må til gengæld indrømme at en del af dine valg her i 90'erne ligger et stykke nede på min liste. Jeg vil medgive at; Lunefulde Luna, Den sorte død, Gapetos bælte og Frejas smykke er udemærkede album af ret god kvalitet. Men når jeg har lavet en aktiv sammenligning, er de altså faldet "tilbage". Jeg ved du er rigtig glad for; Affæren Francis Blake - men for mig er det et ok album, dog ikke i nærheden af årets album. Linda og Valentin - som i 80'erne - Det er ikke min serie. Men 90'er albummene er altså yderligere et step ned af kvalitetstrappen - for mig. Men smag og behag kan altså ikke afgøres efter objektive kriterier. Men jeg spørger måske lidt ind til om din generelle glæde for serierne kan have betydning for dine valg?

Jeg kan godt se, at mit indlæg kan opfattes som om, jeg vil underkende din liste - og det er altså ikke hensigten. Men der er altså rigtig mange album fra de samme serier i dine lister - det er det som gør mig nysgerrig.
Det er ok. De jeg har valgt synes jeg er de bedste jeg kunne finde også efter jeg ser jeres lister.
Affæren Francis Blake er et fremragende album.
Jeg ved godt at en del kun synes at den første halvdel af Linda og Valentin er gode. Jeg er på hele vejen og synes om dem lige fra start til slut, det en af de helt store serier, den er virkelig god. Jeg er dog enig i at de tidligere album er bedre, men de senere album er stadig virkelig gode i mine øjne. Især når man har dem i en helhed - altså har læst hele historien i en sammenhæng og kronologisk, så giver de virkelig god mening. Som jeg skrev tidligere, så er de tilsvarende 80'er album i serierne bedre, men alle mine valg synes jeg rigtig godt om og jeg har ikke kunnet finde noget der er bedre, men min søgning er selvfølgelig begrænset og det kan sagtens være at jeg har glemt nogle og endnu mere sandsynligt at der er nogle som jeg ikke har læst, som måske kunne komme på listen.

Men sådan er det, de fleste af de du har valgt har slet ikke haft en chance på min liste, dog flere af dem fordi jeg ikke har læst dem, men det skyldes bl.a. også at de ikke har trukket i mig, for i næsten alle tilfælde har jeg stiftet bekendskab med dem.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar