2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Dit subjektive valg af enkelt-tegneseriehistorier, alt inklusiv i tegneserieverden.
Definitioner af hvornår den lige er udgivet og hvordan du opgør går vi ikke så meget op i, langt mere at du kommer med dit bud.
Kommenter og diskuter endelig andres indlæg.

At finde en historie for hvert år kræver igen nogle undersøgelser da jeg ikke lige har i hovedet hvilke serier og historier jeg skal kigge efter, som jeg har haft med 50'erne til 80'erne.
Jeg kan lige komme i tanke om et par Blake & Mortimer album, som i hvert fald skal med i vurderingen og opløbet:
Doktor Voronovs Komplot og Det Uhyggelige Møde og sikkert også noget Franka
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Det første årti i det nye årtusind er - for mit vedkommende - kendetegnet ved, at der er rigtig meget jeg ikke har læst endnu. Men ellers genfinder de fransk/belgiske album en del af deres tidligere kvalitetsniveau. Men uden at have den "horde" af kvalitetsalbum, der er med i konkurrencen. Min liste er - med et utal af forbehold;

2000; Doktor Vornokovs komplot - Blake og Mortimer
2001; USS Nebraska - Helligdommen
2002; På afgrundens rand - Helligdommen
2003; Johannes eller Ravnens dag - Det tredje testamente
2004; Lysbrigaden - Snejbjerg
2005; Rød sjæl - Blacksad
2006; Muchacho, 2. del - Lepage
2007; Åbne sår - Modan
2008; Den sorte enke - Bouncer
2009; Asterious Polyp - Mazzucchelli
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 12. okt 2022, 23:13 Det første årti i det nye årtusind er - for mit vedkommende - kendetegnet ved, at der er rigtig meget jeg ikke har læst endnu. Men ellers genfinder de fransk/belgiske album en del af deres tidligere kvalitetsniveau. Men uden at have den "horde" af kvalitetsalbum, der er med i konkurrencen. Min liste er - med et utal af forbehold;

2000; Doktor Vornokovs komplot - Blake og Mortimer
2001; USS Nebraska - Helligdommen
2002; På afgrundens rand - Helligdommen
2003; Johannes eller Ravnens dag - Det tredje testamente
2004; Lysbrigaden - Snejbjerg
2005; Rød sjæl - Blacksad
2006; Muchacho, 2. del - Lepage
2007; Åbne sår - Modan
2008; Den sorte enke - Bouncer
2009; Asterious Polyp - Mazzucchelli
Det var hurtigt du fandt din liste og igen med en masse album. Super at se et bud.
Voronovs Komplot har jeg allerede nævnt, så den kan jeg helt klart bekræfte er et valg i min smag.
Helligdommen startede rigtig godt i 1. album, men jeg synes at 2. album var meget skuffende og vel nærmest 2 klasser under det første album. Jeg kan godt lide Blacksads tegninger, men det er begrænset hvad jeg har læst af album, selv om jeg har dem og jeg kan ikke huske om jeg har læst Rød Sjæl. Asterious Polyp, startede jeg på, fordi den fik så god omtale, men den fandt jeg kedelig og stoppede hurtigt med. Der er flere af de andre jeg lige skal tjekke op på, men jeg tror ikke jeg har læst nogle af dem da jeg ikke har valgt dem til, tror jeg.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Jeg kalder jo min hobby for; Autismen. Og en af mine særheder er, at jeg jo har lavet lister for tegneserier for hvert år - inkl. en potentiel kvalitets-seedning. :shock: Så jeg kan meget hurtigt danne mig et overblik over potentielle muligheder. Det er ikke altid at det er de bedst seedede som ender som årets album. F.eks. er jeg i tvivl om; Åbne sår. Det er et album som er på min top 3 liste for bogstavet; Å. Men det er også en "pulje" med meget få album, så det er lidt let at få en top 3 placering. Så det kan sagtens være at et album fra en "lavere" seedning er bedre. Men jeg har kigget på de øvrige muligheder, og er kommet frem til, at det stadig er Åbne sår, som er det bedste album fra 2007. Men der er ikke lavet en egentlig sammenligning af albummene, så det er mere fornemmelse, end det har været på listerne fra 1900-tallet.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af superboy »

- Jerome K Bloche bok nr 7. Første album i boka kom 2009. De to første albumene henger sammen. Bedre blir det ikke.
- Lysbrigaden av Peter Snejbjerg.
- Grandville av Bryan Talbot
- Mperiet slår tilbake av Mads Eriksen
- Uti vår hage julalbum
- Sprint, ung og naiv
- Blacksad, red soul
- All-star superman, Frank Quitely
- Betelgeuse
- Ex Machina
Vedhæftede filer
000 uti.jpg
000 sup.jpg
000 spr.jpg
000 m.jpg
000 lysbrig.jpg
000 lysbrig.jpg (74.2 KiB) Vist 1471 gange
000 jerome.jpg
000 grandville.jpg
000 ex m.jpg
000 blacksad.jpeg
000 bet.jpg
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

superboy skrev: 13. okt 2022, 08:07 - Jerome K Bloche bok nr 7. Første album i boka kom 2009. De to første albumene henger sammen. Bedre blir det ikke.
- Lysbrigaden av Peter Snejbjerg.
- Grandville av Bryan Talbot
- Mperiet slår tilbake av Mads Eriksen
- Uti vår hage julalbum
- Sprint, ung og naiv
- Blacksad, red soul
- All-star superman, Frank Quitely
- Betelgeuse
- Ex Machina

Spændende liste Superboy. Jeg glæder mig til at læse "Jerome" især nu, da jeg kan se vi har samme smag vedr. Lysbrigaden og Rød sjæl. All-Star Superman har jeg overvejet at købe et par gange, men det er ikke blevet til noget endnu. Men de øvrige serier du har oppe kender jeg simpelthen ikke. (Dog har jeg hørt om Bravos Splint & Co. udgave. Det kan da være jeg må overgive mig og købe den. Mini-serien er rost højt af de fleste). Så der er da et par mulige overvejelser på din liste.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af GoogaMooga »

Ung og naiv har jeg ikke set før. Mon det er noget, vi får på dansk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af superboy »

GoogaMooga skrev: 13. okt 2022, 10:04 Ung og naiv har jeg ikke set før. Mon det er noget, vi får på dansk.
Tror den fikk en annen forside og tittel på dansk.
Vedhæftede filer
0000 s.jpg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Mesterius »

superboy skrev: 13. okt 2022, 10:13
GoogaMooga skrev: 13. okt 2022, 10:04 Ung og naiv har jeg ikke set før. Mon det er noget, vi får på dansk.
Tror den fikk en annen forside og tittel på dansk.
Det stemmer. Jeg synes Egmont tok et dårlig valg med forside til sin norske utgave (og er ikke så begeistret for tittelen deres heller). Den originale albumforsiden er mye mer interessant, og passer også bedre sammen med forsidene på Bravos senere album.

Det første forsideutkastet Egmont postet på nettet hadde tittelen "En ung manns nedtegnelser", og brukte den franske forsidetegningen. Denne versjonen ble dog forkastet før albumet kom ut, til fordel for det regntunge gatemotivet med tittelen "Ung og naiv".

Billede

Billede
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

superboy skrev: 13. okt 2022, 08:07 - Jerome K Bloche bok nr 7. Første album i boka kom 2009. De to første albumene henger sammen. Bedre blir det ikke.
- Lysbrigaden av Peter Snejbjerg.
- Grandville av Bryan Talbot
- Mperiet slår tilbake av Mads Eriksen
- Uti vår hage julalbum
- Sprint, ung og naiv
- Blacksad, red soul
- All-star superman, Frank Quitely
- Betelgeuse
- Ex Machina
Fin liste som jeg også reflekterer lidt over. Bl.a. at der nu er to der både har nævnt Lysbrigaden og Blacksad, det gør mig nysgerrig på begge.
Hvis du spørger mig så er Imperiet Slår Igen verdens bedste film, så at du har noget der ligner en parodi af denne på listen gør mig også nysgerrig, hvad er det helt nøjagtig og er den både godt tegnet og fortalt?

Uti vår hage har en ret lækker forside, som giver mig lyst til at bladre videre.
Grandville har jeg også stående (flere album) og jeg har fået læst lidt af det, det ser umiddelbart fint ud og Talbot er en god tegner, jeg har også andet af Talbot.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

2000: Persepolis af Satrapi
2001: Berlin En by af sten af Lutes
2003: En dybe af sne af Thompson
2003: Lou! af Neel
2003: The Walking Dead af Kirkman, Moore og Adlard
2003: Rabbinerens kat af Sfar
2004: Astonishing X-Men af Whedon og Cassaday
2006: Ultimate Spider-Man af Bendis og Bagley
2006: Mouse Guard af Petersen
2009: Asterios Polyp af Mazzucchelli
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Her er så mine bud for 2000erne:

Peeters & Schuiten: Hemmelighedsfulde byer.
Bilal: Monster-kvartetten.
Bilal: Jorden i oprør-trilogien.
Frazzatto: Masirs vogtere.
Dufaux & Delaby: Murena.
Dufaux & Delaby: Den forsvundne hedes sang.
Desberg & Marini: Skorpionen.
Marini: Roms ørne.
Gibrat: Kragens flugt.
Canales & Guarnido: Blacksad.
Loisel m. fl.: Jagten på tidsfuglen.
Kuijpers: Franka (som også burde have været på i 1980erne og 1990erne).
Loeb & Sale: Spiderman - Blue, Daredevil - Yellow, Hulk - Gray og Captain America - White.
Gaiman & Kubert: Marvel 1602.
Moore & O'Neill: League of Extraordinary Gentlemen 2.
Morrison & Kubert: Batman and son.
Mignola: Hellboy.
Rodi & Ribic: Loke.
Straczynski & Ribic: Silver Surfer - Requiem.
Loeb & Lee: Batman - Hush.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

marius skrev: 13. okt 2022, 20:02 2000: Persepolis af Satrapi
2001: Berlin En by af sten af Lutes
2003: En dybe af sne af Thompson
2003: Lou! af Neel
2003: The Walking Dead af Kirkman, Moore og Adlard
2003: Rabbinerens kat af Sfar
2004: Astonishing X-Men af Whedon og Cassaday
2006: Ultimate Spider-Man af Bendis og Bagley
2006: Mouse Guard af Petersen
2009: Asterios Polyp af Mazzucchelli
Du starter årtiet med en række Graphic novels. Jeg holder af alle tre album, uden at de altså når op i højeste liga for mig. En dyne af sne kan måske komme op og være med i opløbet. Jeg har kun læst den en gang og den er god. Men den var oppe mod nogle skyhøje forventninger, med derhørende skuffelse. Det kan være, at jeg oplever den mere i øjenhøjde næste gang jeg læser den, og at den så kommer mere i balance med den egentlige kvalitet. Det har jeg oplevet nogle gange tidligere. Lou - jeg har kun læst første album, og det var en nydelse. Hvis resten af serien er af samme kvalitet, kan jeg godt forstå, at den er på din liste. Men - trods alt tvivler jeg på, at den kommer på min. Men morsom - det er den. Årtiets år må da være 2003 for dig Marius - der er godt nok mange valg fra det år. Jeg har ikke rigtigt læst superhelteserier (dog nogle få Batman), så jeg må kigge lidt nærmere efter de to du har fra midten af årtiet. Alle album på din liste (af dem jeg kender) er af høj kvalitet, så afgjort en spændende liste.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

Gimli skrev: 13. okt 2022, 22:54
marius skrev: 13. okt 2022, 20:02 2000: Persepolis af Satrapi
2001: Berlin En by af sten af Lutes
2003: En dybe af sne af Thompson
2003: Lou! af Neel
2003: The Walking Dead af Kirkman, Moore og Adlard
2003: Rabbinerens kat af Sfar
2004: Astonishing X-Men af Whedon og Cassaday
2006: Ultimate Spider-Man af Bendis og Bagley
2006: Mouse Guard af Petersen
2009: Asterios Polyp af Mazzucchelli
Du starter årtiet med en række Graphic novels. Jeg holder af alle tre album, uden at de altså når op i højeste liga for mig. En dyne af sne kan måske komme op og være med i opløbet. Jeg har kun læst den en gang og den er god. Men den var oppe mod nogle skyhøje forventninger, med derhørende skuffelse. Det kan være, at jeg oplever den mere i øjenhøjde næste gang jeg læser den, og at den så kommer mere i balance med den egentlige kvalitet. Det har jeg oplevet nogle gange tidligere. Lou - jeg har kun læst første album, og det var en nydelse. Hvis resten af serien er af samme kvalitet, kan jeg godt forstå, at den er på din liste. Men - trods alt tvivler jeg på, at den kommer på min. Men morsom - det er den. Årtiets år må da være 2003 for dig Marius - der er godt nok mange valg fra det år. Jeg har ikke rigtigt læst superhelteserier (dog nogle få Batman), så jeg må kigge lidt nærmere efter de to du har fra midten af årtiet. Alle album på din liste (af dem jeg kender) er af høj kvalitet, så afgjort en spændende liste.
Ja, det kom lidt bag på mig at lige netop 2003 er massivt repræsenteret på min liste. 2000’erne er nok det store årti for graphic novels og der er en del hovedværker som ikke optræder på min liste. Jeg vil tro, at europæiske albums vil være mere fremtrædende på min liste for 2010’erne.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

Spændende lister med en masse gode tegneserier. Bemærkelsesværdigt at der er så få sammentræf mellem listerne.
Besvar