2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 13. okt 2022, 21:54 Her er så mine bud for 2000erne:

Peeters & Schuiten: Hemmelighedsfulde byer.
Bilal: Monster-kvartetten.
Bilal: Jorden i oprør-trilogien.
Frazzatto: Masirs vogtere.
Dufaux & Delaby: Murena.
Dufaux & Delaby: Den forsvundne hedes sang.
Desberg & Marini: Skorpionen.
Marini: Roms ørne.
Gibrat: Kragens flugt.
Canales & Guarnido: Blacksad.
Loisel m. fl.: Jagten på tidsfuglen.
Kuijpers: Franka (som også burde have været på i 1980erne og 1990erne).
Loeb & Sale: Spiderman - Blue, Daredevil - Yellow, Hulk - Gray og Captain America - White.
Gaiman & Kubert: Marvel 1602.
Moore & O'Neill: League of Extraordinary Gentlemen 2.
Morrison & Kubert: Batman and son.
Mignola: Hellboy.
Rodi & Ribic: Loke.
Straczynski & Ribic: Silver Surfer - Requiem.
Loeb & Lee: Batman - Hush.
Du har en meget omfattende - men spændende - liste Erling. Men bemærkelsesværdig få sammenfald med min liste. Jeg overvejede også Jagten på tidsfuglen (i 2007), og måske skulle den have vundet over Åbne sår. Blacksad er vi enige om - virkelig god serie med et meget højt bundniveau. Men så stopper sammenfaldne også (selv om Franka er et halvt sammenfald :wink:). Jeg tror noget af det har at gøre med de mange superheltealbum/-serier. En del af dem har jeg ikke. Men jeg har da nogle Hellboy (de danske fra G.Floy) Marvel 1602 og Det hemmelighedsfulde selskab 2, hvor de 2 sidstnævnte helt sikkert er kvalitetsudgivelser - men ikke fra den allerhøjeste (kvalitets)hylde - i min verden. Jeg tænker, at jeg ikke er opvokset helt så indædt med superheltegenren som du er. Jeg håber det kommer, nu hvor jeg har en del flere superhelte-album - men selve genren virker lidt "fjern" for mig, så jeg tror det er min egen begrænsning, der er problemet.

Murena finder jeg lidt uinteressant, men måske er det fordi jeg endnu ikke har læst den kronologisk.Den er ikke dårlig, men den brænder altså ikke rigtig igennem hos mig. Det gælder også de flotte tegninger.

Men jeg ser også de meget divergene lister (hele vejen rundt), som en stærk indikator på, hvor godt det er at tegneserier er så forskelligartetede som de er. Hvor ville det egentlig være trist, hvis alle læsere var enige om, hvad der var det bedste album, hver år.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Gimli:
Jeg tror noget af det har at gøre med de mange superheltealbum/-serier. En del af dem har jeg ikke. Men jeg har da nogle Hellboy (de danske fra G.Floy) Marvel 1602 og Det hemmelighedsfulde selskab 2, hvor de 2 sidstnævnte helt sikkert er kvalitetsudgivelser - men ikke fra den allerhøjeste (kvalitets)hylde - i min verden. Jeg tænker, at jeg ikke er opvokset helt så indædt med superheltegenren som du er. Jeg håber det kommer, nu hvor jeg har en del flere superhelte-album - men selve genren virker lidt "fjern" for mig, så jeg tror det er min egen begrænsning, der er problemet.
Det sjove er, at jeg ikke er nogen indædt superhelte-læser. Faktisk har jeg meget svært ved at tage de mere typiske superhelte-historier alvorligt. Eller som Alan Moore vist har sagt det, så kan man godt lave en kompleks superhelte-serie med troværdige figurer. Men på et tidspunkt skal de jo have dragterne på... Så min interesse for superhelte er egentlig dels for bestemte tegneserieskaberne, Alan Moore, Neil Gaiman, Esad Ribic, Alex Ross, Tim Sale. Og så kan jeg godt lide Batman, når det er bedst og mere er hårdkogt krimi, end det er superhelte.
Murena finder jeg lidt uinteressant, men måske er det fordi jeg endnu ikke har læst den kronologisk. Den er ikke dårlig, men den brænder altså ikke rigtig igennem hos mig. Det gælder også de flotte tegninger.
For mit vedkommende handler det ligeså meget om en interesse for romerriget. Murena forsøger virkelig at give en troværdig skildring. Havde det ikke været for alt det, så havde jeg næppe sat den på listen, uanset at den er godt skrevet og flot tegnet.
Men jeg ser også de meget divergene lister (hele vejen rundt), som en stærk indikator på, hvor godt det er at tegneserier er så forskelligartetede som de er. Hvor ville det egentlig være trist, hvis alle læsere var enige om, hvad der var det bedste album, hver år.
Ja, det er jo meget subjektive lister. En ting, som flere af I andre har med, men som jeg ikke har, er grafiske romaner. På trods af, at jeg har omkring et halvt hundrede af de bedste, heraf flere af de nævnte: Berlin, En dyne af sne, Asterios Polyp og Rabbinerens kat. Og selv om jeg godt kan se kvaliteterne i dem, så er jeg endnu ikke rigtig blevet grebet.

Og serier som Lysbrigaden eller Mouse Guard kunne jeg godt have sat på.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

2000: Blake & Mortimer – Doktor Voronovs Komplot
2001: Blake & Mortimer – Det Uhyggelige Møde
2001: Linda og Valentin – Gennem Usikre Tider
2001: Franka – Høj Selvrisiko
2001: Vinden i Piletræerne
2004: Linda og Valentin – På Randen Af Det Store Intet
2004: Franka – Kidnapning
2005: Splint & Co. – Manden Som Ikke Ville Dø
2006: Franka – Iskanders Sværd
2007: Linda og Valentin – Stenenes Orden
2008: Logicomix
2009: Franka – Den Hvide Gudinde
Bluberrys Unge År
Blacksad
Skorpionen
Modesty Blaise

Det er desværre ikke alle historier jeg husker godt nok, men generelt fandt jeg disse serier gode og så kunne jeg godt lide især den første halvdel af Logicomix, som desværre blev lidt svagere mod slutningen, men det var spændende læsning og jeg kunne ikke umiddelbart finde en bedre.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

marius skrev: 13. okt 2022, 20:02 2000: Persepolis af Satrapi
2001: Berlin En by af sten af Lutes
2003: En dybe af sne af Thompson
2003: Lou! af Neel
2003: The Walking Dead af Kirkman, Moore og Adlard
2003: Rabbinerens kat af Sfar
2004: Astonishing X-Men af Whedon og Cassaday
2006: Ultimate Spider-Man af Bendis og Bagley
2006: Mouse Guard af Petersen
2009: Asterios Polyp af Mazzucchelli
Marius, igen en meget anderledes liste end min med en del GN og superhelte. Normalt ikke noget som er i hverken mine første eller anden prioriteter. Jeg kunne godt lide Persepolis, på grund af historien samt det at jeg følte at jeg fik et indblik i et liv i et ellers lukket Iran. Mouse Guard har jeg på hylden, som egentlig havde nogle gode takter og gode tegninger, men den kom ikke rigtig op at ringe for mig, det er ikke en jeg har læst igen og heller ikke søgt nogle af de nye bind. The Walking Dead kender jeg kun via tv-serien, hvor jeg har set de første 8 sæsoner som har været ganske underholdende, men også er meget af det samme.
Erling Søby skrev: 13. okt 2022, 21:54 Her er så mine bud for 2000erne:

Peeters & Schuiten: Hemmelighedsfulde byer.
Bilal: Monster-kvartetten.
Bilal: Jorden i oprør-trilogien.
Frazzatto: Masirs vogtere.
Dufaux & Delaby: Murena.
Dufaux & Delaby: Den forsvundne hedes sang.
Desberg & Marini: Skorpionen.
Marini: Roms ørne.
Gibrat: Kragens flugt.
Canales & Guarnido: Blacksad.
Loisel m. fl.: Jagten på tidsfuglen.
Kuijpers: Franka (som også burde have været på i 1980erne og 1990erne).
Loeb & Sale: Spiderman - Blue, Daredevil - Yellow, Hulk - Gray og Captain America - White.
Gaiman & Kubert: Marvel 1602.
Moore & O'Neill: League of Extraordinary Gentlemen 2.
Morrison & Kubert: Batman and son.
Mignola: Hellboy.
Rodi & Ribic: Loke.
Straczynski & Ribic: Silver Surfer - Requiem.
Loeb & Lee: Batman - Hush.
Også en alsidig og lang liste, hvor jeg kender i hvert fald lidt til de fleste.
Hemmelighedsfulde byer har nogle album som jeg er blevet godt underholdt af og de er godt tegnet, men de er også ret underlige og holder som regel ikke hele historien. Bilal har aldrig rigtig faldet i min smag. Murena og Den Forsvundne Hedes Sang har jeg kigget i mange gange, men de har ikke haft nok tiltrækningskraft i mig. Roms Ørne har jeg og den er rimelig, men jeg overvejer at sælge dem igen og har ikke haft lyst til at læse længere end de tre jeg har, selv om jeg dog lige har skimmet album 4 for at tjekke ud hvilken vej den gik. Kragens Flugt er flot tegnet og med en tiltrækkende kvinde, historien er dog ikke særlig interessant i mine øjne. Blacksad kan jeg godt lide, men jeg har kun læst nogle af de første selv om jeg har hele serien. Jagten på Tidsfuglen er ret god, men her er det kun de første album der er gode, de senere er ikke noget særligt i mine øjne. Franka er jeg enig i. Spiderman Blue fik jeg også købt, men jeg har ikke afsluttet den. 1602 synes jeg var fin. Jeg har lånt League of Extraordinary Gentleman nogle gange, men er aldrig kommet i mål og jeg er ikke så glad for tegningerne. Batman and son kender jeg ikke, Hellboy har jeg også stående, men jeg skal nok lige vænne mig til tegningerne for umiddelbart er de ikke så tiltrækkende på mig. Loke samt Hush kender jeg ikke. Silver Surfer kan jeg godt lide det er dog især det tegnet af John Buscema og også Jack Kirby, men grunden til at jeg købte lige den samling jeg har med Silver Surfer var fordi jeg var interesseret i at se samarbejdet og udgaven fra Moebius og Stan Lee (Parable).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 16. okt 2022, 11:05 Hellboy har jeg også stående, men jeg skal nok lige vænne mig til tegningerne for umiddelbart er de ikke så tiltrækkende på mig
8)

Jeg går i en stor bue udenom Mignola.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Erling, jeg kan godt lide fx Lady S og Wayne Shelton og der er sikkert også andre af de nyere udgivelser fra Zoom m.fl. som er udgivet i 2000'erne. Du har givet udtryk for at mange af de nye er gode og jeg havde egentlig regnet med at du måske havde dem på. Overvejede du dem, men var der andre der overgik dem?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Jeg kan også rigtig godt lide Lady S og Wayne Shelton og - for at nævne et par helt nye i samme stil - også serier som Tango og IR$. Og havde jeg lavet listen dobbelt så lang, kunne de sagtens være kommet på.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 16. okt 2022, 12:28 Jeg kan også rigtig godt lide Lady S og Wayne Shelton og - for at nævne et par helt nye i samme stil - også serier som Tango og IR$. Og havde jeg lavet listen dobbelt så lang, kunne de sagtens være kommet på.
Ja, man må jo vælge når man har med lister som disse at gøre.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 15. okt 2022, 20:31 2000: Blake & Mortimer – Doktor Voronovs Komplot
2001: Blake & Mortimer – Det Uhyggelige Møde
2001: Linda og Valentin – Gennem Usikre Tider
2001: Franka – Høj Selvrisiko
2001: Vinden i Piletræerne
2004: Linda og Valentin – På Randen Af Det Store Intet
2004: Franka – Kidnapning
2005: Splint & Co. – Manden Som Ikke Ville Dø
2006: Franka – Iskanders Sværd
2007: Linda og Valentin – Stenenes Orden
2008: Logicomix
2009: Franka – Den Hvide Gudinde
Bluberrys Unge År
Blacksad
Skorpionen
Modesty Blaise

Det er desværre ikke alle historier jeg husker godt nok, men generelt fandt jeg disse serier gode og så kunne jeg godt lide især den første halvdel af Logicomix, som desværre blev lidt svagere mod slutningen, men det var spændende læsning og jeg kunne ikke umiddelbart finde en bedre.
Her må jeg konstaterer, at vores smag går i hver vores retning Antaeus. Bortset fra Doktor Voronovs komplot og din runners-up serie; Blacksad, så er de serier du har oppe i min bog, faldet så meget i kvalitet, at de ikke reelt er i nærheden af mine bud på at være årets album. Franka er en serie jeg er glad for - men slet ikke på niveauet fra 90'erne. Logicomix havde jeg under overvejelse. Den er god, men som du selv siger - kvaliteten falder i sidste halvdel.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 16. okt 2022, 16:19
Antaeus skrev: 15. okt 2022, 20:31 2000: Blake & Mortimer – Doktor Voronovs Komplot
2001: Blake & Mortimer – Det Uhyggelige Møde
2001: Linda og Valentin – Gennem Usikre Tider
2001: Franka – Høj Selvrisiko
2001: Vinden i Piletræerne
2004: Linda og Valentin – På Randen Af Det Store Intet
2004: Franka – Kidnapning
2005: Splint & Co. – Manden Som Ikke Ville Dø
2006: Franka – Iskanders Sværd
2007: Linda og Valentin – Stenenes Orden
2008: Logicomix
2009: Franka – Den Hvide Gudinde
Bluberrys Unge År
Blacksad
Skorpionen
Modesty Blaise

Det er desværre ikke alle historier jeg husker godt nok, men generelt fandt jeg disse serier gode og så kunne jeg godt lide især den første halvdel af Logicomix, som desværre blev lidt svagere mod slutningen, men det var spændende læsning og jeg kunne ikke umiddelbart finde en bedre.
Her må jeg konstaterer, at vores smag går i hver vores retning Antaeus. Bortset fra Doktor Voronovs komplot og din runners-up serie; Blacksad, så er de serier du har oppe i min bog, faldet så meget i kvalitet, at de ikke reelt er i nærheden af mine bud på at være årets album. Franka er en serie jeg er glad for - men slet ikke på niveauet fra 90'erne. Logicomix havde jeg under overvejelse. Den er god, men som du selv siger - kvaliteten falder i sidste halvdel.
Ja, her afviger vores lister og det er fordi jeg stadig synes at flere af serierne holder høj kvalitet, hvor nogle synes de har tabt en del og vores seriesmag ikke er helt ens.
Linda og Valentin læste jeg som sagt først, rigtig, da samlebindene kom ud og de ramte mig så meget at jeg slet ikke kunne vente på de nye samlebind, men måtte låne og læse fremad og jeg synes hele serien var fremragende, og de første mange album endda endnu bedre. Og intet var som at komme hjem med et nyt Agent X9 med en ny Modesty Blaise historie, selv de senere, jeg er super underholdt. Vi har Voronovs Komplot og Blacksad på vores lister, og den eneste anden jeg også kunne overveje på din liste er USS Nebraska Helligdommen, men det år kom Blake & Mortimer Det Uhyggelige Møde, som jeg nok synes er den bedste af alle de nye Blake & Mortimer album, og så var det virkelig synd at Helligdommen historien slet ikke kunne følge op i det kommende album. De nederste er ikke ment som runner-up, men det er fordi jeg ikke husker enkelt-albummene godt nok til at jeg specifikt kan udpege et album.
2000; Doktor Vornokovs komplot - Blake og Mortimer
2001; USS Nebraska - Helligdommen
2002; På afgrundens rand - Helligdommen
2003; Johannes eller Ravnens dag - Det tredje testamente
2004; Lysbrigaden - Snejbjerg
2005; Rød sjæl - Blacksad
2006; Muchacho, 2. del - Lepage
2007; Åbne sår - Modan
2008; Den sorte enke - Bouncer
2009; Asterious Polyp - Mazzucchelli
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

marius skrev: 13. okt 2022, 20:02 2000: Persepolis af Satrapi
2001: Berlin En by af sten af Lutes
2003: En dybe af sne af Thompson
2003: Lou! af Neel
2003: The Walking Dead af Kirkman, Moore og Adlard
2003: Rabbinerens kat af Sfar
2004: Astonishing X-Men af Whedon og Cassaday
2006: Ultimate Spider-Man af Bendis og Bagley
2006: Mouse Guard af Petersen
2009: Asterios Polyp af Mazzucchelli
Jeg vil tilføje
2006: Alene af Gazzotti og Vehlmann
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

marius skrev: 23. okt 2022, 00:35
marius skrev: 13. okt 2022, 20:02 2000: Persepolis af Satrapi
2001: Berlin En by af sten af Lutes
2003: En dybe af sne af Thompson
2003: Lou! af Neel
2003: The Walking Dead af Kirkman, Moore og Adlard
2003: Rabbinerens kat af Sfar
2004: Astonishing X-Men af Whedon og Cassaday
2006: Ultimate Spider-Man af Bendis og Bagley
2006: Mouse Guard af Petersen
2009: Asterios Polyp af Mazzucchelli
Jeg vil tilføje
2006: Alene af Gazzotti og Vehlmann
Er Alene god (udvikler sig godt)? jeg fik læst de første fire album og synes den var ok, men heller ikke noget der virkelig fangede.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

Antaeus skrev: 23. okt 2022, 12:26 Er Alene god (udvikler sig godt)? jeg fik læst de første fire album og synes den var ok, men heller ikke noget der virkelig fangede.
Jeg er nok mest til de første album hvor plottet og persongalleriet ikke er så omfattende som i de senere bind. Men jeg synes fortsat stregen er god og historien gribende i alle seriens bind og spændende med introduceringer af nye karakterer og plotlag. Serien skal være planlagt til at omfatte 18 bind, så forhåbentlig har forfatter og tegner styr på plottets udviking og afslutning.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

marius skrev: 23. okt 2022, 13:42
Antaeus skrev: 23. okt 2022, 12:26 Er Alene god (udvikler sig godt)? jeg fik læst de første fire album og synes den var ok, men heller ikke noget der virkelig fangede.
Jeg er nok mest til de første album hvor plottet og persongalleriet ikke er så omfattende som i de senere bind. Men jeg synes fortsat stregen er god og historien gribende i alle seriens bind og spændende med introduceringer af nye karakterer og plotlag. Serien skal være planlagt til at omfatte 18 bind, så forhåbentlig har forfatter og tegner styr på plottets udviking og afslutning.
Ja, det må man håbe.
Det sidste du nævner er her det går galt med mange tv-serier (og Star Wars ep. 7 - 9), hvor det slet ikke er færdigudviklet og gennemtænkt, men man bare kører videre i evighedssæsoner og findes på under vejs.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 2000'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

Jeg har helt glemt at nævne:
2001: Amazing Spider-Man af Straczynski m.fl.
2007: Neandertal af Roudier
Besvar