2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 21. okt 2022, 21:20 De bedste fra 2010erne:

Bilal: Jorden i oprør-trilogien.
Bilal: BUG-kvartetten.
Gibrat: Matteo.
Dufaux & Delaby: Murena.
Dufaux & Delaby: Den forsvundne hedes sang.
Desberg & Marini: Skorpionen.
Marini: Roms ørne.
Canales & Guarnido: Blacksad.
Loisel m. fl.: Jagten på tidsfuglen.
Veys & Puerta: Den røde baron.
Bess: Dracula.
Karoline Stjernfelt: I morgen bliver bedre.
Elfgren & Johnsson: Vei.
Frissen & Snejbjerg: World War X.
Peinkofer & Snejbjerg: Ork-sagaen.
Kring: Weeneetryhl Axtryhl.
Loeb & Sale: Captain America - White.
Ribic: Thor - Gudeslagteren.
Snyder & Capullo: Batman - Uglernes domstol.
Moore & Gebbie: Lost Girls.

Jeg har virkelig mange af de serier, som du har nævnt her Erling. Lost Girls, Uglernes domstol, Worl War X, Vei, I morgen bliver bedre, Dracula, Den røde baron, Jagten på tidsfuglen, Blacksad, Roms ørne, Den forsvundne hedes sang og Murena, hvor det kun er Murena jeg har negative forventninger til (som tidligere forklaret). Jeg glæder mig til jeg når frem til gennemlæsningen. Ork-sagaen har jeg overvejet. Men jeg fik fornemmelsen af, at der måske var lagt lidt for meget vægt på humor - og jeg er usikker på, hvordan Snejbjergs streg virker her. Matteo tænker jeg er med i opløbet ved min forårs-ordre.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Gimli:
Jeg glæder mig til jeg når frem til gennemlæsningen. Ork-sagaen har jeg overvejet. Men jeg fik fornemmelsen af, at der måske var lagt lidt for meget vægt på humor - og jeg er usikker på, hvordan Snejbjergs streg virker her.
Det er også noget at glæde sig til :wink:

Jeg synes, at Peter Snejbjergs streg passer virkelig fint til fantasy. Det har vi også tidligere set i De underjordiske (måske ikke helt fantasy, men alligevel... Og den burde jeg nok have nævnt under 1990erne bedste...). Der er måske lige lovlig meget tysk prutte-humor i Ork-sagaen, men hvis man lige vænner sig til det, så er den altså ret fed.t

Den nye tegner på Murena efter Delaby døde - Theo hedder han - tegner rigtig godt og faktisk mere dynamisk end Delaby.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 23. okt 2022, 18:47
Den nye tegner på Murena efter Delaby døde - Theo hedder han - tegner rigtig godt og faktisk mere dynamisk end Delaby.
Ok - så kan det være jeg skal fortsætte serien. Jeg var ellers stået af.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

dernice skrev: 21. okt 2022, 21:53 I vilkårlig rækkefølge:

Dufaux & Delaby: Den forsvundne hedes sang.
Desberg & Marini: Skorpionen.
Marini: Roms ørne
Ralph Meyer: Undertaker
Homs: Shi
Jérémy: Ridderne af Heliopolis
Nicolas Petrimaux - Gør det af med Ramirez
Bec - Siberia 56
Jeg er virkelig glad for, at du har fremhæver; Shi og Undertaker -Dernice. Det er 2 af de serier, som jeg ser allermest frem til. Og så er du den tredje som har Skorpionen på din liste - så jeg må hellere til at blive lidt mere seriøs med den serie. Jeg har også; Roms ørne, Den forsvundne hedes sang, Siberia 56 og Gør det af med Ramirez, så den eneste serie jeg ikke har (foruden Skorpionen) er Ridderne af Heliopolis, så det er også en serie jeg måske skulle overveje.

Men der er ingen som har nævnt; Gamle gubber. Jeg ved ikke om det var en serie, jeg selv forventer at være oppe blandt årets album, men det er en af de få humoristiske serier, så måske havde jeg tænkt at den var på nogens liste. (Denne kommentar er ikke rettet til dig Dernice - det slog mig bare, at serien ikke har været nævnt af nogen).
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Gamle gubber er ikke en type serie, der interesserer mig, men den skulle være virkelig god (hvis man er den den type serier).

Jeg var meget begejstret for de tre første bind af Ridderne fra Heliopolis, lige indtil Jodorowski - efter min mening - kørte den helt i grøften i den sidste bind. Af hensyn til de, der ikke har læst serien, vil jeg ikke røbe noget. Men lad os bare sige, at serien tager en uventet drejning i sidste bind og det er ikke til det gode. Jeg var virkelig skuffet. Desværre er det ikke usædvanligt med Jodorowski, at han er bedre til at begynde en serie ud, end han er til at slutte den.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

2011: Habibi af Thompson
2012: Hawkeye af Fraction og Aja
2012: Saga af Vaughan og Staples
2012: Skyggernes hær af Speltens
2012: Batman Uglernes domstol af Snyder og Capullo
2013: Den fremmede af Camus og Ferrandez
2013: Ekho af Arleston og Barbucci
2014: Dansker-trilogien af Pisket
2014: Ms. Marvel af Wilson og Alphona
2014: Siberia 56 af Bec og Sentenac
2015: Undertaker af Dorison og Meyer
2017: Vei af Elfgren og Johnsson
2018: Håbets tid af Bravo
2018: Immortal Hulk af Ewing og Bennet
2018: Conan af Cimmeria af Howard + diverse
2019: Power of X/House of X af Hickman + diverse
2019: Dracula af Stoker og Bess
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af dernice »

Gimli skrev: 24. okt 2022, 22:09
dernice skrev: 21. okt 2022, 21:53 I vilkårlig rækkefølge:

Dufaux & Delaby: Den forsvundne hedes sang.
Desberg & Marini: Skorpionen.
Marini: Roms ørne
Ralph Meyer: Undertaker
Homs: Shi
Jérémy: Ridderne af Heliopolis
Nicolas Petrimaux - Gør det af med Ramirez
Bec - Siberia 56
Jeg er virkelig glad for, at du har fremhæver; Shi og Undertaker -Dernice. Det er 2 af de serier, som jeg ser allermest frem til. Og så er du den tredje som har Skorpionen på din liste - så jeg må hellere til at blive lidt mere seriøs med den serie. Jeg har også; Roms ørne, Den forsvundne hedes sang, Siberia 56 og Gør det af med Ramirez, så den eneste serie jeg ikke har (foruden Skorpionen) er Ridderne af Heliopolis, så det er også en serie jeg måske skulle overveje.

Men der er ingen som har nævnt; Gamle gubber. Jeg ved ikke om det var en serie, jeg selv forventer at være oppe blandt årets album, men det er en af de få humoristiske serier, så måske havde jeg tænkt at den var på nogens liste. (Denne kommentar er ikke rettet til dig Dernice - det slog mig bare, at serien ikke har været nævnt af nogen).
Fantastisk med en, som har lige så god smag indenfor tegneserier som mig selv! 😁

Skorpionen er lidt mere kårde-kappe ramasjang, men stadig super god.

Sidste album af Den Forsvundne Hedes Sang er faktisk delvist tegnet af Jeremy, som har tegnet Heliopolis. Han overtog for Delaby, da han desværre døde midt i produktionen af album 4. I øvrigt var Jeremy tidligere elev/assistent til Delaby.

Som en anden skrev længere oppe, så er Heliopolis album 4 lidt skuffende i sin afslutning, men tegnearbejdet og farvelægningen er sublim i alle 4 album!

Gamle Gubber har jeg læst, men den sagde mig ikke så meget… jeg er nok mere til eventyr/spænding 😁
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 24. okt 2022, 22:48 Gamle gubber er ikke en type serie, der interesserer mig, men den skulle være virkelig god (hvis man er den den type serier).

Jeg var meget begejstret for de tre første bind af Ridderne fra Heliopolis, lige indtil Jodorowski - efter min mening - kørte den helt i grøften i den sidste bind. Af hensyn til de, der ikke har læst serien, vil jeg ikke røbe noget. Men lad os bare sige, at serien tager en uventet drejning i sidste bind og det er ikke til det gode. Jeg var virkelig skuffet. Desværre er det ikke usædvanligt med Jodorowski, at han er bedre til at begynde en serie ud, end han er til at slutte den.
Ok - jeg har lignende oplevelser med Jodorowsky. Men der er undtagelser - f.eks. John Difool, hvor slutningen er en af seriens styrker. Men jeg tænker, at den får lidt lavere prioritering med den udtalelse. Generelt har jeg svært ved Jodorowsky, når han bliver for "syret". 'Den hvide Lama' og 'Bouncer' er noget af det bedste han har lavet - i min optik.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

dernice skrev: 25. okt 2022, 17:58
Gimli skrev: 24. okt 2022, 22:09
dernice skrev: 21. okt 2022, 21:53 I vilkårlig rækkefølge:

Dufaux & Delaby: Den forsvundne hedes sang.
Desberg & Marini: Skorpionen.
Marini: Roms ørne
Ralph Meyer: Undertaker
Homs: Shi
Jérémy: Ridderne af Heliopolis
Nicolas Petrimaux - Gør det af med Ramirez
Bec - Siberia 56
Jeg er virkelig glad for, at du har fremhæver; Shi og Undertaker -Dernice. Det er 2 af de serier, som jeg ser allermest frem til. Og så er du den tredje som har Skorpionen på din liste - så jeg må hellere til at blive lidt mere seriøs med den serie. Jeg har også; Roms ørne, Den forsvundne hedes sang, Siberia 56 og Gør det af med Ramirez, så den eneste serie jeg ikke har (foruden Skorpionen) er Ridderne af Heliopolis, så det er også en serie jeg måske skulle overveje.

Men der er ingen som har nævnt; Gamle gubber. Jeg ved ikke om det var en serie, jeg selv forventer at være oppe blandt årets album, men det er en af de få humoristiske serier, så måske havde jeg tænkt at den var på nogens liste. (Denne kommentar er ikke rettet til dig Dernice - det slog mig bare, at serien ikke har været nævnt af nogen).
Fantastisk med en, som har lige så god smag indenfor tegneserier som mig selv! 😁

Skorpionen er lidt mere kårde-kappe ramasjang, men stadig super god.

Sidste album af Den Forsvundne Hedes Sang er faktisk delvist tegnet af Jeremy, som har tegnet Heliopolis. Han overtog for Delaby, da han desværre døde midt i produktionen af album 4. I øvrigt var Jeremy tidligere elev/assistent til Delaby.

Som en anden skrev længere oppe, så er Heliopolis album 4 lidt skuffende i sin afslutning, men tegnearbejdet og farvelægningen er sublim i alle 4 album!

Gamle Gubber har jeg læst, men den sagde mig ikke så meget… jeg er nok mere til eventyr/spænding 😁
Arh - Jeg var ikke klar over, at det var Jeremy, som havde overtaget; 'Den forsvundne hedes sang'. Jeg hader at smugkigge, men det kan være jeg lige "snyder" og ser om jeg "falder så meget for tegningerne" at det kan overbevise mig. Men jeg skal lige se, hvordan forårsordren kommer til at se ud - om den kan konkurrerer med andre nye bud på serier.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Gimli:
Arh - Jeg var ikke klar over, at det var Jeremy, som havde overtaget; 'Den forsvundne hedes sang'. Jeg hader at smugkigge, men det kan være jeg lige "snyder" og ser om jeg "falder så meget for tegningerne" at det kan overbevise mig.
Det er kun den sidste tredjedel af fjerde album, han har tegnet, og han har lagt stilen så meget op ad Delabys, at man ikke bemærker nogen større forskel.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

superboy skrev: 22. okt 2022, 06:17 Locke and key
Sprint mot alle odds
Undertaker 4
Gør det af med Ramirez
Krüger og Krogh 1
Munch
Mezolith
Bad weekend
The twelve av Chris Weston
Jerome K Bloche 26
Du har altid et par spændende bud på bedste serier Superboy. The Twelve har jeg aldrig hørt om, så den må jeg lige kigge lidt på. Det samme gælder Mezolith - men den mener jeg, jeg har stødt på under noget surfing tidligere, men uden at jeg har fået den "anbefalet" af nogen. Kruger og Krogh går jeg ud fra er en norsk serie, så det er endnu en ukendt serie. Locke and Key samt Bad Weekend har været under overvejelse mange gange, så nu har de fået endnu et lod i vægtskålen. Gør det af med Ramirez er nu blevet anbefalet af to, så den stiger noget i min forventning. Og Undertaker er - som skrevet tidligere - blandt de serier jeg har allerstørst forventninger til. Munch har jeg også det må jo vise sig, om den kan leve op til forhåbningerne.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 25. okt 2022, 22:29 Gimli:
Arh - Jeg var ikke klar over, at det var Jeremy, som havde overtaget; 'Den forsvundne hedes sang'. Jeg hader at smugkigge, men det kan være jeg lige "snyder" og ser om jeg "falder så meget for tegningerne" at det kan overbevise mig.
Det er kun den sidste tredjedel af fjerde album, han har tegnet, og han har lagt stilen så meget op ad Delabys, at man ikke bemærker nogen større forskel.
Tak for oplysningen Erling. Og når stilen er så tæt på Delabys, er der jo ikke meget ide i "at smugkigge". Ja, ja, så "taber" den serie jo nok i opløbet til forårsordren. Under forudsætning af, at der bliver ved med at komme nye gode kvalitets-serier.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9425
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

marius skrev: 24. okt 2022, 23:47 2011: Habibi af Thompson
2012: Hawkeye af Fraction og Aja
2012: Saga af Vaughan og Staples
2012: Skyggernes hær af Speltens
2012: Batman Uglernes domstol af Snyder og Capullo
2013: Den fremmede af Camus og Ferrandez
2013: Ekho af Arleston og Barbucci
2014: Dansker-trilogien af Pisket
2014: Ms. Marvel af Wilson og Alphona
2014: Siberia 56 af Bec og Sentenac
2015: Undertaker af Dorison og Meyer
2017: Vei af Elfgren og Johnsson
2018: Håbets tid af Bravo
2018: Immortal Hulk af Ewing og Bennet
2018: Conan af Cimmeria af Howard + diverse
2019: Power of X/House of X af Hickman + diverse
2019: Dracula af Stoker og Bess
Også en liste med mange kendte titler, selv om der er adskillelige jeg ikke har læst, fordi min smag er et andet sted.
Jeg regnede med at Habibi ville dukke op og mange nævner også Saga, så jeg tænkte at den også måtte dukke op på et tidspunkt, selv om den ikke rigtig har fanget mig. Og en af de helt store pris-vindere, Dansker-trilogien, kom jeg ikke ret langt ind i, den var ret kedelig læsning.
Ekho synes jeg er meget flot tegnet og jeg kan også godt lide universet, men historierne er ret tynde, hvad er det som fænger mest hos dig ved Ekho? Undertaker kan jeg godt lide, også her synes jeg dog tegningerne er væsentlig bedre end selve historierne.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

Antaeus skrev: 25. okt 2022, 23:20
Ekho synes jeg er meget flot tegnet og jeg kan også godt lide universet, men historierne er ret tynde, hvad er det som fænger mest hos dig ved Ekho? Undertaker kan jeg godt lide, også her synes jeg dog tegningerne er væsentlig bedre end selve historierne.
Det som fænger mig mest er den dynamiske streg i samspil med alle de finurlige og opfindsomme detaljer der forekommer i baggrunden og forgrunden i stort set alle billedrammerne. Det er samtidig et sjovt påfund med de skiftende lokationer rundt om i verden i de forskellige bind. Jeg er også glad for farvelægningen, som underbygger stilen perfekt. Jeg er især glad for første bind af Undertaker, men oplever også at historierne i de efterfølgende bind halter lidt efter tegningerne.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 2010'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

marius skrev: 24. okt 2022, 23:47 2011: Habibi af Thompson
2012: Hawkeye af Fraction og Aja
2012: Saga af Vaughan og Staples
2012: Skyggernes hær af Speltens
2012: Batman Uglernes domstol af Snyder og Capullo
2013: Den fremmede af Camus og Ferrandez
2013: Ekho af Arleston og Barbucci
2014: Dansker-trilogien af Pisket
2014: Ms. Marvel af Wilson og Alphona
2014: Siberia 56 af Bec og Sentenac
2015: Undertaker af Dorison og Meyer
2017: Vei af Elfgren og Johnsson
2018: Håbets tid af Bravo
2018: Immortal Hulk af Ewing og Bennet
2018: Conan af Cimmeria af Howard + diverse
2019: Power of X/House of X af Hickman + diverse
2019: Dracula af Stoker og Bess
Du er opdateret Marius. Du har både 'Skyggernes hær', Siberia 56 og 'Den fremmede' på listen. Alle 3 (4) album er med i den ordre, som formegentlig er på vej. Rart at de optræder på 1 liste. Og du er (Med Habibi og dansker-trilogien) en af de få, som fremhæver et album, der hører til den lidt kryptiske kategori; Graphic novel. (Ellers er det vel kun Munch, som er nævnt). Jeg håber at det blot er nogle af høj-kvalitets albummene i den genre. Jeg har dem alle (også Munch) og jeg håber på solide tegneserieoplevelser - uden at det behøver at være kandidater til årets album. Og så har du også Undertaker, Immortal Hulk, Vei, Ms. Marvel, Dracula, Saga og Uglernes domstol, som jeg kan glæde mig til at læse. Ms. Marvel og Immortal Hulk er dog, for mit vedkommende, begrænset til de danske album af; Forlaget Faraos og Fahrenheit. Jeg har ikke købt; 'Echo' og 'Conan', og jeg er ret overbevist om, at de ikke lige er mig. Conan- universet har jeg altid haft det svært med, og 'Echo' har jeg altid haft været skeptisk over for. Tegningerne kunne godt trække - ud fra din beskrivelse, men jeg er bange for at humoren ikke rigtig er på min bølgelængde. Men rart at se, at nogle nyder serierne.
Besvar