1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Dit subjektive valg af enkelt-tegneseriehistorier, alt inklusiv i tegneserieverden.
Definitioner af hvornår den lige er udgivet og hvordan du opgør går vi ikke så meget op i, langt mere at du kommer med dit bud.
Kommenter og diskuter endelig andres indlæg.

Fantomet
Mandrake
Rip Kirby
Steve Canyon
Knold og Tot
1940-1949: Prins Valiant (alle album nr. 4 - 14)
1943: Tintin - Enhjørningens Hemmelighed
1944: Anders And - Skjult i De Sorte Sumpe (Carl Barks)
1947: Anders And - Jul På Bjørnebjerg (Carl Barks)
1948: Tintin - De Syv Krystalkugler
1948: Anders And - Kæphøje Krystere (Carl Barks)
1948: Anders And - Hvem Ved Hvad (Carl Barks)
1949: Tintin - Soltemplet
1949: Anders And - De Firkantede Æg Fra Peru (Carl Barks)
1949: Anders And På Grønland (Carl Barks)

Så vidt jeg kan se så startede EC Comics først i 1950 og Terry og Piraterne har jeg endnu ikke fået læst.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Mesterius »

Så nå er slusene åpnet for absolutt alle typer tegneserier? Inkludert gagserier som Knold og Tot, som stort sett ikke forteller lengre historier?
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Det må så blive, helt subjektivt:
Tintin - "Enhjørningen"s hemmelighed.
Tintin - Rackham den Rødes skat.
Tintin - De syv krystalkugler.
Tintin - Soltemplet.
Blake & Mortimer - Kampen om verdensherredømmet.
U-strålen.
Rip Kirby.
Hogarth - Tarzan.
Arne Ungermann - Hanne Hansen.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Hej Antaeus

Jeg har desværre så få tegneserier fra før 1950'erne at det er stærkt begrænset, hvad jeg kan byde ind med. Foruden Tintin er det meget få album jeg ejer. U-strålen, Et/to Lucky Luke album, et Johnny Hazard album og nogle Spirit album, og så er der ikke meget mere. Så det er lidt for tyndt, til at jeg kan udnævne noget til; de bedste tegneserier. Det bliver mere til en opremsning af hvad jeg har - end hvad der er bedst.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 28. okt 2022, 20:57 Så nå er slusene åpnet for absolutt alle typer tegneserier? Inkludert gagserier som Knold og Tot, som stort sett ikke forteller lengre historier?
Det har det hele tiden været, det er muligt det har været miskommunikeret ved de første tråde eller der har været misforståelser. Men når der skrives "alt inklusiv i tegneserieverden", så er det den vej jeg mener. Du er velkommen til at bidrage "rigtig" i stedet for kun at komme med stikpiller.
Senest rettet af Antaeus 28. okt 2022, 21:28, rettet i alt 1 gang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 28. okt 2022, 21:23 Hej Antaeus

Jeg har desværre så få tegneserier fra før 1950'erne at det er stærkt begrænset, hvad jeg kan byde ind med. Foruden Tintin er det meget få album jeg ejer. U-strålen, Et/to Lucky Luke album, et Johnny Hazard album og nogle Spirit album, og så er der ikke meget mere. Så det er lidt for tyndt, til at jeg kan udnævne noget til; de bedste tegneserier. Det bliver mere til en opremsning af hvad jeg har - end hvad der er bedst.
Du behøver da ikke eje dem, du kan nøjes med at have læst dem - evt. efter hukommelsen om hvad du husker som bedst, selv om det er lang tid siden du har læst dem. Det er kun hygge og sjov.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 28. okt 2022, 21:28 [quote=Gimli post_id=225616 time=<a href="tel:1666985030">1666985030</a> user_id=18944]
Hej Antaeus

Jeg har desværre så få tegneserier fra før 1950'erne at det er stærkt begrænset, hvad jeg kan byde ind med. Foruden Tintin er det meget få album jeg ejer. U-strålen, Et/to Lucky Luke album, et Johnny Hazard album og nogle Spirit album, og så er der ikke meget mere. Så det er lidt for tyndt, til at jeg kan udnævne noget til; de bedste tegneserier. Det bliver mere til en opremsning af hvad jeg har - end hvad der er bedst.
Du behøver da ikke eje dem, du kan nøjes med at have læst dem - evt. efter hukommelsen om hvad du husker som bedst, selv om det er lang tid siden du har læst dem. Det er kun hygge og sjov.
[/quote]

Ja - men det er ved at være så mange år siden, at jeg har læst noget jeg ikke ejer, at det bliver for fejlbehæftet. Jeg har læst agent X9, så Garth, Rip Kirby etc. er kendt, men jeg har ikke tjek på, hvornår det er udgivet. Jeg har selvfølgelig også læst Anders And, men hvilke historier, der oprindeligt er udgivet hvornår - ingen ide - What so ever.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 28. okt 2022, 21:22 Det må så blive, helt subjektivt:
Tintin - "Enhjørningen"s hemmelighed.
Tintin - Rackham den Rødes skat.
Tintin - De syv krystalkugler.
Tintin - Soltemplet.
Blake & Mortimer - Kampen om verdensherredømmet.
U-strålen.
Rip Kirby.
Hogarth - Tarzan.
Arne Ungermann - Hanne Hansen.
Ja, det er jo meningen det skal være subjektivt.
Din liste er ret tæt på min, men der er heller ikke lige så store valgmuligheder som senere, men der er en masse superhelte og andet amerikansk i 40'erne, men det er ikke der mine præferencer ligger og heller ikke dine, tænker jeg.
Kampen om Verdensherredømmet havde jeg vist i 1950, men ville også have taget den med hvis jeg havde den i 40'erne. Men det er jo hvordan man lige klassificerer.
Kunne du godt lide U-strålen?
Personligt synes jeg den er langt fra Blake & Mortimers kvalitet og kan ikke rigtig komme i spil for mig. Jeg så i hvert fald ikke så meget i den, andet end at det var sjovt at se genkendelsen som forganger for Blake & Mortimer. Jeg har også Hogarths Tarzan liggende, men kan ikke rigtig huske dem mere og har ikke fået læst mine nye Titan udgivelser, men flot tegnet er er det i hvert fald også farvemæssigt, hver side kan nærmest hænges op som kunstværk på en væggen. Hanne Hansen har jeg vist aldrig rigtig fået læst, selv om jeg godt kan lidt hans streg.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 28. okt 2022, 21:36
Antaeus skrev: 28. okt 2022, 21:28 [quote=Gimli post_id=225616 time=<a href="tel:1666985030">1666985030</a> user_id=18944]
Hej Antaeus

Jeg har desværre så få tegneserier fra før 1950'erne at det er stærkt begrænset, hvad jeg kan byde ind med. Foruden Tintin er det meget få album jeg ejer. U-strålen, Et/to Lucky Luke album, et Johnny Hazard album og nogle Spirit album, og så er der ikke meget mere. Så det er lidt for tyndt, til at jeg kan udnævne noget til; de bedste tegneserier. Det bliver mere til en opremsning af hvad jeg har - end hvad der er bedst.
Du behøver da ikke eje dem, du kan nøjes med at have læst dem - evt. efter hukommelsen om hvad du husker som bedst, selv om det er lang tid siden du har læst dem. Det er kun hygge og sjov.
Ja - men det er ved at være så mange år siden, at jeg har læst noget jeg ikke ejer, at det bliver for fejlbehæftet. Jeg har læst agent X9, så Garth, Rip Kirby etc. er kendt, men jeg har ikke tjek på, hvornår det er udgivet. Jeg har selvfølgelig også læst Anders And, men hvilke historier, der oprindeligt er udgivet hvornår - ingen ide - What so ever.
[/quote]


Jeg kigger altid rundt på især Comicwiki og andre steder på nettet samt i mine album for lige at få årstallene på plads.
De historier jeg husker som de gode X9 og Garth er først i 60'erne og 70'erne, men de havde begge deres gang i 40'erne også.
Men det er jo fint nok, der er i hvert fald en ide om hvilke veje du går når vi er i 40'erne. Personligt kunne jeg sætte rigtig mange Carl Barks historier ind, men nu tog jeg lige nogle af dem jeg kunne huske og ved er i det ypperste.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Antaeus:
Din liste er ret tæt på min, men der er heller ikke lige så store valgmuligheder som senere, men der er en masse superhelte og andet amerikansk i 40'erne, men det er ikke der mine præferencer ligger og heller ikke dine, tænker jeg.
Kampen om Verdensherredømmet havde jeg vist i 1950, men ville også have taget den med hvis jeg havde den i 40'erne. Men det er jo hvordan man lige klassificerer.
Kunne du godt lide U-strålen?
Personligt synes jeg den er langt fra Blake & Mortimers kvalitet og kan ikke rigtig komme i spil for mig. Jeg så i hvert fald ikke så meget i den, andet end at det var sjovt at se genkendelsen som forganger for Blake & Mortimer. Jeg har også Hogarths Tarzan liggende, men kan ikke rigtig huske dem mere og har ikke fået læst mine nye Titan udgivelser, men flot tegnet er er det i hvert fald også farvemæssigt, hver side kan nærmest hænges op som kunstværk på en væggen. Hanne Hansen har jeg vist aldrig rigtig fået læst, selv om jeg godt kan lidt hans streg.
Jeg har ikke læst særlig meget superhelte fra 1940erne, og det jeg har læst, har jeg ikke været særlig imponeret over. Det er min klare opfattelse, at det generelt set var i de amerikanske aviser, og ikke i hæfterne, man finder de gode ting.
Kampen om verdensherredømmet begyndte at blive publiceret i 1946 i Tintin-bladet, så jeg synes godt den kunne komme med her. Jeg tog nok mest U-strålen med, for at komme op på et rimeligt antal. Men jeg kan nu godt lide klassisk science fiction.
Burne Hogarth var en fantastisk tegner, og om ikke andet, så for det er han værd at læse. Det er mange år siden jeg har læst hans Tarzan, så min begejstring for historierne kan selvfølgelig godt være kølnet, men jeg tror nu på at de stadig holder.
Arne Ungermanns Hanne Hansen er så fint tegnet og så stemningsfuld, at det er en ren fornøjelse at læse - det er egentlig ikke et type serie jeg ellers læser, men den er et billede af et Danmark, man ikke bør snyde sig for. Lige som at se Matador.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 28. okt 2022, 21:26
Mesterius skrev: 28. okt 2022, 20:57 Så nå er slusene åpnet for absolutt alle typer tegneserier? Inkludert gagserier som Knold og Tot, som stort sett ikke forteller lengre historier?
Det har det hele tiden været, det er muligt det har været miskommunikeret ved de første tråde eller der har været misforståelser. Men når der skrives "alt inklusiv i tegneserieverden", så er det den vej jeg mener. Du er velkommen til at bidrage "rigtig" i stedet for kun at komme med stikpiller.
Det er et merkelig aggressivt svar du kommer med her, Antaeus. I Gimlis opprinnelige tråd om "album" fra 50-tallet, viste det seg at han egentlig mente "lengre tegneseriehistorier". Så det er ikke riktig at det "hele tiden" har vært åpnet for gagstriper og lignende, og jeg synes ikke det er noe grunnlag for å si at jeg kommer med "stikkpiller".
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 28. okt 2022, 22:47
Antaeus skrev: 28. okt 2022, 21:26
Mesterius skrev: 28. okt 2022, 20:57 Så nå er slusene åpnet for absolutt alle typer tegneserier? Inkludert gagserier som Knold og Tot, som stort sett ikke forteller lengre historier?
Det har det hele tiden været, det er muligt det har været miskommunikeret ved de første tråde eller der har været misforståelser. Men når der skrives "alt inklusiv i tegneserieverden", så er det den vej jeg mener. Du er velkommen til at bidrage "rigtig" i stedet for kun at komme med stikpiller.
Det er et merkelig aggressivt svar du kommer med her, Antaeus. I Gimlis opprinnelige tråd om "album" fra 50-tallet, viste det seg at han egentlig mente "lengre tegneseriehistorier". Så det er ikke riktig at det "hele tiden" har vært åpnet for gagstriper og lignende, og jeg synes ikke det er noe grunnlag for å si at jeg kommer med "stikkpiller".
Nu startede jeg så trådene siden hen (da jeg egentlig selv startede ideen). Inklusiv denne tråd og med tidligere nævnte beskrivelse. Men det gider jeg ikke diskutere, den slags tråde har vi alt så rigeligt af herinde, grundet folk er vildt pernitne over de mindste ting og jeg har sikkert også bidraget med min del, men det gider jeg ikke mere. Jeg har bare tænkt mig at hygge mig herinde og tage det positive herinde fra.
Gimli startede i øvrigt den første tråd på min opfordring og det var super.
Men alt det er fuldstændig LIGEGYLDIGT, jeg kører tråden videre og alle herinde kan komme med ALLE tegneserier de lyster.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 28. okt 2022, 21:55 Antaeus:
Din liste er ret tæt på min, men der er heller ikke lige så store valgmuligheder som senere, men der er en masse superhelte og andet amerikansk i 40'erne, men det er ikke der mine præferencer ligger og heller ikke dine, tænker jeg.
Kampen om Verdensherredømmet havde jeg vist i 1950, men ville også have taget den med hvis jeg havde den i 40'erne. Men det er jo hvordan man lige klassificerer.
Kunne du godt lide U-strålen?
Personligt synes jeg den er langt fra Blake & Mortimers kvalitet og kan ikke rigtig komme i spil for mig. Jeg så i hvert fald ikke så meget i den, andet end at det var sjovt at se genkendelsen som forganger for Blake & Mortimer. Jeg har også Hogarths Tarzan liggende, men kan ikke rigtig huske dem mere og har ikke fået læst mine nye Titan udgivelser, men flot tegnet er er det i hvert fald også farvemæssigt, hver side kan nærmest hænges op som kunstværk på en væggen. Hanne Hansen har jeg vist aldrig rigtig fået læst, selv om jeg godt kan lidt hans streg.
Jeg har ikke læst særlig meget superhelte fra 1940erne, og det jeg har læst, har jeg ikke været særlig imponeret over. Det er min klare opfattelse, at det generelt set var i de amerikanske aviser, og ikke i hæfterne, man finder de gode ting.
Kampen om verdensherredømmet begyndte at blive publiceret i 1946 i Tintin-bladet, så jeg synes godt den kunne komme med her. Jeg tog nok mest U-strålen med, for at komme op på et rimeligt antal. Men jeg kan nu godt lide klassisk science fiction.
Burne Hogarth var en fantastisk tegner, og om ikke andet, så for det er han værd at læse. Det er mange år siden jeg har læst hans Tarzan, så min begejstring for historierne kan selvfølgelig godt være kølnet, men jeg tror nu på at de stadig holder.
Arne Ungermanns Hanne Hansen er så fint tegnet og så stemningsfuld, at det er en ren fornøjelse at læse - det er egentlig ikke et type serie jeg ellers læser, men den er et billede af et Danmark, man ikke bør snyde sig for. Lige som at se Matador.
Når du godt kan lide klassisk science fiction. Hvordan har du det så med fx Jens Lyn, Buck Rogers og Willy på Eventyr? Og der findes vist en lang række andre amerikanske science fiction tegneserier fra 40'erne, som jeg ikke lige kender så meget til.
Personligt synes jeg de tidlige science fiction og også mange tidlige tegneserier generelt godt kan være lidt for naive i deres fortællinger, mens nogle af dem kan være fantastisk tegnede. Jens Lyn tegnet af Alex Raymond og Willy på Eventyr tegnet af Tage Andersen er fremragende tegnet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

1940: Spirit af Eisner
1941: Miss Fury af Mills
1941: Captain America #1 af Simon og Kirby
1942: Tintin Enhjørningens hemmelighed af Hergé
1943: Tintin Racham den Rødes skat
1943: Tintin De syv krystalkugler
1944: Johnny Hazard af Robbins
1946: Rip Kirby af Raymond
1946: Tintin Soltemplet
1947: Steve Canyon af Caniff
1948: Pogo af Kelly

Gennem hele årtiet:
Dick Tracy af Gould
Prince Valiant af Foster
Li’l Abner af Capp
Terry and the Pirates af Caniff
Det bedste af Carl Barks
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1940'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

marius skrev: 29. okt 2022, 00:19 1940: Spirit af Eisner
1941: Miss Fury af Mills
1941: Captain America #1 af Simon og Kirby
1942: Tintin Enhjørningens hemmelighed af Hergé
1943: Tintin Racham den Rødes skat
1943: Tintin De syv krystalkugler
1944: Johnny Hazard af Robbins
1946: Rip Kirby af Raymond
1946: Tintin Soltemplet
1947: Steve Canyon af Caniff
1948: Pogo af Kelly

Gennem hele årtiet:
Dick Tracy af Gould
Prince Valiant af Foster
Li’l Abner af Capp
Terry and the Pirates af Caniff
Det bedste af Carl Barks
Mange gode valg.
Hvordan er Miss Fury, jeg har set lidt sider derfra og det ser godt ud, men er historierne også gode?
Pogo har også lækre tegninger, men jeg har hørt at teksten er meget slang og med en masse referencer til den tid, så den kan være svær at følge med i og forstå. Jeg går ud fra du læser den på engelsk, hvordan er dit indtryk med hensyn til ovenstående?
Jeg har aldrig rigtig læst Li'l Abner, men ved lejlighed skal jeg i hvert fald lige teste om det er noget for mig.
Dick Tracy tror jeg ikke er noget for mig, men det er kun baseret på tegningerne ikke er så appellerende for mig.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar