Side 1 af 1

Annoncer for tegneserier i danske dagblade

: 22. nov 2022, 13:13
af Frank Madsen
Den 2. og igen den 6. december kan Informations læsere glæde sig over denne flotte annonce fra Forlaget Eudor, som vi kører sideløbende med en identisk kampagne på facebook og instagram.

Det fik mig til at spekulere på, hvor ofte tegneserieforlagene egentlig har optrådt som annoncører i danske aviser og dagblade? Nogen eksempler?

Information-annonce-dec-2022.jpg

Re: Annoncer for tegneserier i danske dagblade

: 23. nov 2022, 00:46
af Carsten Søndergaard
Er det en helsidesannonce? Jeg er bare nysgerrig.

Re: Annoncer for tegneserier i danske dagblade

: 23. nov 2022, 00:50
af Carsten Søndergaard
Her er et par eksempler med Asterix fra 2021, vist nok fra Ekstra Bladet, jeg er ikke helt klar over, om de også var andre steder. Men det var i netavisen, ikke den trykte. Og det var gif'er, tekst og forside skiftede, det kan man ikke se her.

Re: Annoncer for tegneserier i danske dagblade

: 23. nov 2022, 17:59
af Mesterius
Carsten Søndergaard skrev: 23. nov 2022, 00:50 Her er et par eksempler med Asterix fra 2021, vist nok fra Ekstra Bladet, jeg er ikke helt klar over, om de også var andre steder. Men det var i netavisen, ikke den trykte. Og det var gif'er, tekst og forside skiftede, det kan man ikke se her.
Hvis du legger opp GIF-filene på postimages.org, tror jeg du skal kunne embedde dem her på forumet som animerte GIFer.

(Obs: du kan legge ut bilder på Postimages både med og uten en registrert profil, men er du innlogget medlem har du mulighet til å slette filer i ettertid.)

Re: Annoncer for tegneserier i danske dagblade

: 23. nov 2022, 18:39
af Frank Madsen
Carsten Søndergaard skrev: 23. nov 2022, 00:46Er det en helsidesannonce? Jeg er bare nysgerrig.
Ja, det er en helsidesannonce i Informations "Julebøger"-tillæg, der så gentages i førstkommende tirsdagsudgave. Vi har annonceret i Information tidligere med gode resultater, mens en helsides annonce i Politikens bogtillæg skuffede lidt.

Det er Frontmedia, der sælger annoncer for Information (og Samvirke og flere andre specialmedier). De solgte også tidligere annoncer for Weekendavisen, så jeg har været til adskillige julefrokoster og sommerfester med deres folk, inden Berlingske hjemtog annoncesalget.

Jeg er klar over, at mange (Eudor inkl.) annoncerer på nettet, men jeg var mere nysgerrig efter, hvordan det historisk har været med annonceringen for tegneserier i printmedier. Jeg håbede selvfølgelig på, at bl.a. du lå inde med en masse eksempler. :-)

Re: Annoncer for tegneserier i danske dagblade

: 23. nov 2022, 23:38
af Asger Pedersen
Politiken marts 1956:
Den var også i Ekstra Bladet og BT

Re: Annoncer for tegneserier i danske dagblade

: 24. nov 2022, 01:52
af Carsten Søndergaard
Frank Madsen skrev: 23. nov 2022, 18:39
Carsten Søndergaard skrev: 23. nov 2022, 00:46Er det en helsidesannonce? Jeg er bare nysgerrig.
Ja, det er en helsidesannonce i Informations "Julebøger"-tillæg, der så gentages i førstkommende tirsdagsudgave. Vi har annonceret i Information tidligere med gode resultater, mens en helsides annonce i Politikens bogtillæg skuffede lidt.

Det er Frontmedia, der sælger annoncer for Information (og Samvirke og flere andre specialmedier). De solgte også tidligere annoncer for Weekendavisen, så jeg har været til adskillige julefrokoster og sommerfester med deres folk, inden Berlingske hjemtog annoncesalget.

Jeg er klar over, at mange (Eudor inkl.) annoncerer på nettet, men jeg var mere nysgerrig efter, hvordan det historisk har været med annonceringen for tegneserier i printmedier. Jeg håbede selvfølgelig på, at bl.a. du lå inde med en masse eksempler. :-)
Tak for info, det er interessant. Vi overvejer jævnligt forskellige muligheder på Cobolt og kommer også til at gentage noget omkring Asterix. Problemet med trykte medier i forhold til elektroniske er selvfølgelig, at man i langt mindre omfang kan få indtryk af, hvordan annonceringen påvirker opmærksomheden, interessen og salget.

Den eneste avisannonce, jeg selv har kendskab til fra de sidste mere end tre årtier, var en større annonce, som Carlsen Comics havde i Politiken op til jul et år omkring 1990, sådan noget med "tegneserier er også julegaver" eller noget i den stil. Som jeg husker det, så den dog lettere kikset ud.

Men der findes jo en del historiske avisannoncer fra fx Tintin, Anders And & Co. og Fart og tempo.

Re: Annoncer for tegneserier i danske dagblade

: 24. nov 2022, 01:56
af Carsten Søndergaard
Mesterius skrev: 23. nov 2022, 17:59Hvis du legger opp GIF-filene på postimages.org, tror jeg du skal kunne embedde dem her på forumet som animerte GIFer.

(Obs: du kan legge ut bilder på Postimages både med og uten en registrert profil, men er du innlogget medlem har du mulighet til å slette filer i ettertid.)
Aha, smart, tak!

Billede

Re: Annoncer for tegneserier i danske dagblade

: 24. nov 2022, 02:01
af Mesterius
Carsten Søndergaard skrev: 24. nov 2022, 01:56
Mesterius skrev: 23. nov 2022, 17:59Hvis du legger opp GIF-filene på postimages.org, tror jeg du skal kunne embedde dem her på forumet som animerte GIFer.

(Obs: du kan legge ut bilder på Postimages både med og uten en registrert profil, men er du innlogget medlem har du mulighet til å slette filer i ettertid.)
Aha, smart, tak!

Billede
Se der, ja! Der ble det animasjon. :)

Re: Annoncer for tegneserier i danske dagblade

: 24. nov 2022, 14:44
af Frank Madsen
Carsten Søndergaard skrev: 24. nov 2022, 01:52Problemet med trykte medier i forhold til elektroniske er selvfølgelig, at man i langt mindre omfang kan få indtryk af, hvordan annonceringen påvirker opmærksomheden, interessen og salget.
En rabatkode, der knytter sig til annoncen, kan nok give en idé om, hvor stor en del af omsætningen, der er affødt af annonceringen.
Carsten Søndergaard skrev: 24. nov 2022, 01:52Den eneste avisannonce, jeg selv har kendskab til fra de sidste mere end tre årtier, var en større annonce, som Carlsen Comics havde i Politiken op til jul et år omkring 1990, sådan noget med "tegneserier er også julegaver" eller noget i den stil. Som jeg husker det, så den dog lettere kikset ud.
Det har måske været dengang, vi på Det danske Tegneseriekonvent i Gammel Dok diskuterede, hvorfor forlagene ikke i højere grad annoncerede for danske tegneserier. Jeg kan huske, at du eller Jens dengang svarede, at det kun betalte sig at "annoncere for vindere", underforstået at indrykke annoncer for tegneserier, der allerede solgte rigtig godt - man kunne ikke skubbe salget i gang med annoncer, men man kunne få en snebold til at trille hurtigere, hvis den allerede havde fart på.
Carsten Søndergaard skrev: 24. nov 2022, 01:52Men der findes jo en del historiske avisannoncer fra fx Tintin, Anders And & Co. og Fart og tempo.
Lad os se dem. :-)

Re: Annoncer for tegneserier i danske dagblade

: 25. nov 2022, 00:20
af Carsten Søndergaard
Frank Madsen skrev: 24. nov 2022, 14:44En rabatkode, der knytter sig til annoncen, kan nok give en idé om, hvor stor en del af omsætningen, der er affødt af annonceringen.
Klart, men det er svært at knytte en rabatkode til mere end én forhandler, så det er ikke så hensigtsmæssigt hvis den kun gælder i forlagets egen webshop (eller en enkelt anden webshop). Det kan man bedre gøre i digital annoncering, hvor boghandlere i almindelighed ikke vil rynke på næsen ad det, fordi de færreste vil opdage det og studse over det. Til gengæld læser boghandlere helt sikkert aviser, særligt bogtillæggene, og det er også en vigtig sidegevinst ved at annoncere der. Ligesom avisens redaktører og medarbejdere også læser aviser, hvilket giver dem tegneseriers eksistens på nethinden, også en sidegevinst.
Frank Madsen skrev: 24. nov 2022, 14:44Det har måske været dengang, vi på Det danske Tegneseriekonvent i Gammel Dok diskuterede, hvorfor forlagene ikke i højere grad annoncerede for danske tegneserier. Jeg kan huske, at du eller Jens dengang svarede, at det kun betalte sig at "annoncere for vindere", underforstået at indrykke annoncer for tegneserier, der allerede solgte rigtig godt - man kunne ikke skubbe salget i gang med annoncer, men man kunne få en snebold til at trille hurtigere, hvis den allerede havde fart på.
Det lyder sandsynligt, og det mener jeg stadig, hvis vi ikke taler om et en helt særlig udgivelse til et helt bestemt publikum i en helt bestemt avis eller måske snarere et tidsskrift.