Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. dec 2022, 21:07 Vi bliver nødt til at forenkle det, ellers bliver det noget rod at skulle holde rede på, om et intégrale bind indeholder album, historier, eller sider, der ikke har været udgivet på dansk:

(1) Føljeton blade som Fart & Tempo tæller ikke med, det skal mangle i album eller bogform på dansk.

Enig her. Jeg synes vi skal skille mellom føljetongpubliseringer og fullverdige "samlede" utgivelser av en historie.

GoogaMooga skrev: 9. dec 2022, 21:07 (2) Hvis det er en intégrale, der indeholder på dansk manglende albums eller bøger eller historier, bør hvert bind af intégralen kvalificere, uanset hvornår det nye materiale måtte forekomme. Intégralen skal betragtes som en helhed. Det er sådan, vi har gjort indtil nu, men det er godt at få det på skrift.

Ikke like enig her. Slik jeg ser det, har prisen alltid handlet om å hedre forlag som utgir nytt materiale fra en serie. Da synes jeg det gir mer mening å hedre de spesifikke bindene av et samleverk som inneholder det hittil upubliserte materialet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 9. dec 2022, 21:14
GoogaMooga skrev: 9. dec 2022, 21:07 (2) Hvis det er en intégrale, der indeholder på dansk manglende albums eller bøger eller historier, bør hvert bind af intégralen kvalificere, uanset hvornår det nye materiale måtte forekomme. Intégralen skal betragtes som en helhed. Det er sådan, vi har gjort indtil nu, men det er godt at få det på skrift.
Ikke like enig her. Slik jeg ser det, har prisen alltid handlet om å hedre forlag som utgir nytt materiale fra en serie. Da synes jeg det gir mer mening å hedre de spesifikke bindene av et samleverk som inneholder det hittil upubliserte materialet.
Principielt enig, det kræver bare lidt mere arbejde/tid at skulle tjekke. Men da vi er flere om det, skulle det nok kunne lade sig gøre.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 9. dec 2022, 21:07 Vi bliver nødt til at forenkle det, ellers bliver det noget rod at skulle holde rede på, om et intégrale bind indeholder album, historier, eller sider, der ikke har været udgivet på dansk:

(1) Føljeton blade som Fart & Tempo tæller ikke med, det skal mangle i album eller bogform på dansk.

(2) Hvis det er en intégrale, der indeholder på dansk manglende albums eller bøger eller historier, bør hvert bind af intégralen kvalificere, uanset hvornår det nye materiale måtte forekomme. Intégralen skal betragtes som en helhed. Det er sådan, vi har gjort indtil nu, men det er godt at få det på skrift.
Hvis Fart & Tempo ikke tæller, så er det vel det samme med avisudgivelser, så fremstår Peter og Perle som en helt ny serie da de mig bekendt ikke har været udgivet i album form, så den tæller ikke med. Mens Felix af Werner Wejp-Olsen også har været udgivet i albumform og vil således tælle med i form af samlealbum (jeg kan dog ikke huske på stående fod om samlebind nr. 2 er fra 2022, men når bind 3 udkommer så må det tælle med det år det udkommer).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 9. dec 2022, 21:44
Hvis Fart & Tempo ikke tæller, så er det vel det samme med avisudgivelser, så fremstår Peter og Perle som en helt ny serie da de mig bekendt ikke har været udgivet i album form, så den tæller ikke med. Mens Felix af Werner Wejp-Olsen også har været udgivet i albumform og vil således tælle med i form af samlealbum (jeg kan dog ikke huske på stående fod om samlebind nr. 2 er fra 2022, men når bind 3 udkommer så må det tælle med det år det udkommer).
Korrekt. Samme med Rasmus Dyrepasser.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 9. dec 2022, 23:01
Antaeus skrev: 9. dec 2022, 21:44
Hvis Fart & Tempo ikke tæller, så er det vel det samme med avisudgivelser, så fremstår Peter og Perle som en helt ny serie da de mig bekendt ikke har været udgivet i album form, så den tæller ikke med. Mens Felix af Werner Wejp-Olsen også har været udgivet i albumform og vil således tælle med i form af samlealbum (jeg kan dog ikke huske på stående fod om samlebind nr. 2 er fra 2022, men når bind 3 udkommer så må det tælle med det år det udkommer).
Korrekt. Samme med Rasmus Dyrepasser.
Som ikke gældende serie da den må betragtes som ny da Kong Kylie og Skipper Skræk er at betragte som Fart & Tempo.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Robin skrev: 8. dec 2022, 11:42 Jeg kan ikke helt overskue det alt sammen, men jeg synes, det er interessant og følger opmærksomt med.
Ditto her :lol:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Vi har fire dage tilbage til at nominere.
Hvis alle kriterierne er på plads nu, vil jeg gerne, om vi kan samle en liste her over de forlag og titler, der kvalificerer i år. Det er vigtigt, at vi er enige her i denne tråd, så vi kan få en fejlfri afstemning, når den smækkes op den 15. december kl. 00.00.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Der er nok ikke mange som har styr på kriterierne, så det vil nok være en rigtig god ide med et indlæg som gør kriterierne fuldstændig klart.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

"Den gyldne genstart" hædrer et forlag, der succésfuldt har genoptaget udgivelsen af en tegneserie på dansk, der tidligere er droppet af et andet forlag. Det være sig kronologisk fra starten, som videreførelse af den oprindelige danske nummerorden eller som en komplet udgave. Det er en betingelse for nominering, at der i årets løb er udgivet mindst ét bind i den pågældende serie, og at det indeholder materiale, der ikke tidligere er set på dansk.(*)

(*) Føljeton-blade tæller ikke med.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Jeg forstår simpelt hen ikke den her sætning er med, den sætter i den grad en begrænsning.
Det være sig kronologisk fra starten, som videreførelse af den oprindelige danske nummerorden eller som en komplet udgave.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 10. dec 2022, 14:04 Jeg forstår simpelt hen ikke den her sætning er med, den sætter i den grad en begrænsning.
Det være sig kronologisk fra starten, som videreførelse af den oprindelige danske nummerorden eller som en komplet udgave.
Det synes jeg nu ikke. Hvad mangler der? Det er jo de tre måder, vi efterlyser. Hvad ville du tilføje?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 10. dec 2022, 14:09
Antaeus skrev: 10. dec 2022, 14:04 Jeg forstår simpelt hen ikke den her sætning er med, den sætter i den grad en begrænsning.
Det være sig kronologisk fra starten, som videreførelse af den oprindelige danske nummerorden eller som en komplet udgave.
Det synes jeg nu ikke. Hvad mangler der? Det er jo de tre måder, vi efterlyser. Hvad ville du tilføje?
Jeg ville fjerne den sætning. Den er ikke nødvendig (den begrænser kun).
Som jeg forklarede med det tænkte eksempel hvor jeg brugte Yoko Tsuno så ville Cobolts samlebind ikke kunne nomineres, hvis Cobolt kun havde udgivet 20 af de 29 album i album form.

For så ville samlebindet ikke være kronologisk fra starten (det er i temaer), det ville ikke være en videreførelse af den oprindelige danske nummerorden, og ikke komplet (i hvert fald ikke før om man ved at alle album er samlet i samlebindet).

Hvis et forlag sendte et album i en serie vi havde i Danmark (fx Bob Morane eller anden serie), men et album som ikke tidligere var udgivet på dansk så ville det ikke være kronologisk fra starten, det ville højst sandsynligt ikke følge den oprindelige danske nummerorden og heller ikke være en komplet udgave. Altså ville det album blive diskvalificeret, hvilket jo ikke giver nogen mening.
Senest rettet af Antaeus 10. dec 2022, 14:35, rettet i alt 1 gang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Antaeus skrev: 9. dec 2022, 20:49
Carsten Søndergaard skrev: 9. dec 2022, 20:34
Mesterius skrev: 9. dec 2022, 02:27Luftens Ørne er derimot godkjent med første bind, som inneholder nytt materiale for danske lesere. (Jeg har ikke helt oversikt over føljetongutgavene i Fart og Tempo, men det er da en eller to historier i samlebind 1 som ikke har vært utgitt i dansk albumform?)
De to historier i første samlebind (som faktisk er én historie) blev trykt i Fart og tempo, men har aldrig været udgivet som album på dansk.
Ja, det burde betyde at det er senere samlebind, der kan nomineres for her kommer de første historier som ikke tidligere er udgivet på dansk.
I nr. 2 og 3 drejer det sig om en side, hvilket jeg ikke mener tæller som en historie, men det er jo hvor man sætter skillelinjen for nyt materiale.
Og ellers er der nr. 4, hvor der er en 16 siders historie samt hele samlebind 5 som ikke er udgivet tidligere på dansk
Og så blev der heller ikke svaret på det her. Hvornår er det nok til at det kvalificerer.
I Luftens Ørne Samlebind 2 kommer der en side som ikke er set før, er det nok til at man kan nominere det samlebind?
Hvis ja, er et nyt panel så også nok?
https://comicwiki.dk/wiki/Luftens_%C3%98rne
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 10. dec 2022, 14:23
Jeg ville fjerne den sætning. Den er ikke nødvendig (den begrænser kun).
Som jeg forklarede med det tænkte eksempel hvor jeg brugte Yoko Tsuno så ville Cobolts samlebind ikke kunne nomineres, hvis Cobolt kun havde udgivet 20 af de 29 album i album form.

For så ville samlebindet ikke være kronologisk fra starten (det er i temaer), det ville ikke være en videreførelse af den oprindelige danske nummerorden, og ikke komplet (i hvert fald ikke før om man ved at alle album er samlet i samlebindet).

Hvis et forlag sendte et album i en serie vi havde i Danmark (fx Bob Morane eller anden serie), men et album som ikke tidligere var udgivet på dansk så ville det ikke være kronologisk fra starten, det ville højst sandsynligt ikke følge den oprindelige danske nummerorden og heller ikke være en komplet udgave. Altså ville det album blive diskvalificeret, hvilket jo ikke giver nogen mening.
Nej, Antaeus, du læser det forkert. Der bliver ikke stipuleret, at et værk skal opfylde alle tre krav på én gang. Det kan være kronologisk ELLER efter tidligere dansk nummerorden ELLER komplet. Det er jo de tre måder, en serie kan færdiggøres på, med mindre vi er ovre i noget føljeton.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 10. dec 2022, 14:27Og så blev der heller ikke svaret på det her. Hvornår er det nok til at det kvalificerer.
I Luftens Ørne Samlebind 2 kommer der en side som ikke er set før, er det nok til at man kan nominere det samlebind?
Hvis ja, er et nyt panel så også nok?
Nej, det skal være en hel side (mindst), en hel historie, eller et helt album, vi mangler på dansk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar