Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 1. dec 2022, 15:48
Jeg antar du mener at du har kikket på Rob-Vel i Egmonts samlebind fra 2009, "Splint & Co 1938-1946"?
Det har jeg også, men faktisk har jeg allerede modtaget den nye Rob-Vel. Det var en del af en større byttehandel. Jeg bytter mig ofte til nyheder, for at holde på kontanterne. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 15:31
Mesterius skrev: 1. dec 2022, 15:28

Antaeus kaller Gottfredson fra første halvdel av 30-tallet "naiv", og har også brukt ordet om et hopetall andre tegnere i periodene før han selv liker deres stiler. Så det er ikke overraskende.
Det sjove ved det er, at de ting som Antaeus kalder naive, er blandt de serier, jeg skatter allermest. F.eks. Steve Ditko's "Amazing Spider-Man".
Hobetal ligefrem, men i hvert fald nogle.
Jeg tror ikke jeg har kaldt Ditkos streg naiv, men hans tidlige Edderkoppen historier kan jeg godt have kaldt naive.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 1. dec 2022, 15:48
Antaeus skrev: 1. dec 2022, 14:59
GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 14:21

Du mener vel:
Jijé
Nej, jeg mener af dem jeg allerede har købt.
Der har jeg kigget på Rob-Vel, det materiale hiver ikke ligefrem i mig.
Og det allerførste af Franquin er væsentlig bedre tegninger, men ser også meget naivt ud så det kommer jeg nok heller ikke til at læse.

Jeg ved ikke hvordan Jijes Splint & Co. ser ud, men hvis vi er i samme naive stil som det andet så bliver det også sprunget over.
Jeg antar du mener at du har kikket på Rob-Vel i Egmonts samlebind fra 2009, "Splint & Co 1938-1946"?

Denne boken inneholder dog hovedsakelig Splint-serier av Jijé fra 1942-46, så da bør du også ha hatt muligheten til å lese Jijé.

Billede
Ja, den har jeg kigget i, så er det tidlige Splint & Co. af Jije nok ikke lige mig.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 1. dec 2022, 12:57Udover at man har taget en serie op igen så tæller det vel også at man bliver vel med at udgive den.
GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 14:18Antaeus, det gør feltet for bredt, hvis vi medtager fortløbende serier, der ikke har været lukket eller afbrudt.
Præcis. Et fejebakkeforlag er et forlag, der viderefører udgivelsen af en serie fra det punkt, hvor et andet forlag gav op. "Peter og Perle" er ikke et fejebakkeprojekt, men en samlet udgave, hvor vi regner med at stå som udgiver fra bind 1 til bind 6.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Antaeus:
Der har jeg kigget på Rob-Vel, det materiale hiver ikke ligefrem i mig.
Og det allerførste af Franquin er væsentlig bedre tegninger, men ser også meget naivt ud så det kommer jeg nok heller ikke til at læse.
Jeg ved ikke hvordan Jijes Splint & Co. ser ud, men hvis vi er i samme naive stil som det andet så bliver det også sprunget over.
Den tidlige Splint & Co. - som dækker perioden frem til Franquins Trolddom og champignoner, og som er indeholdt i de tre første samlebind i den fransk/belgiske serie; bind1 med Rob-Vel, bind 2 med Jije og bind 3 med den tidlige Franquin - bør læses for det tegneseriehistoriske og for at følge hvordan en temmelig naiv og primitiv serie langsomt udvikler sig til én af verdens bedste tegneserier. Det punkt når den dog ikke til i de tre bind, så det er ikke for tegneseriens skyld, at de bør læses.

Og samtidig med, at disse naive og primitive historier blev til, skabte Hergé "Enhjørningen"s hemmelighed, Rackham den Rødes skat, De 7 krystalkugler og Soltemplet, og Jacobs skabte Kampen om verdensherredømmet! - Tal lige om en kvalitetsforskel.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 1. dec 2022, 17:23
Antaeus skrev: 1. dec 2022, 12:57Udover at man har taget en serie op igen så tæller det vel også at man bliver vel med at udgive den.
GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 14:18Antaeus, det gør feltet for bredt, hvis vi medtager fortløbende serier, der ikke har været lukket eller afbrudt.
Præcis. Et fejebakkeforlag er et forlag, der viderefører udgivelsen af en serie fra det punkt, hvor et andet forlag gav op. "Peter og Perle" er ikke et fejebakkeprojekt, men en samlet udgave, hvor vi regner med at stå som udgiver fra bind 1 til bind 6.
Hm... men tidligere i denne tråden ga du uttrykk for at "Luftens Ørne" kvalifiserte Cobolt som feiebakkeforlag:
Frank Madsen skrev: 1. dec 2022, 12:38
GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 04:04Jeg nominerer Cobolt, for årets vigtigste tegneserieudgivelse, Luftens Ørne intégrale bind 1.
Det er vel svært at konkurrere med Cobolt - ingen andre forlag svinger kosten i samme liga som dem.
Det er så klart likevel en forskjell: deler av "Luftens Ørne" er utgitt tidligere i danske album, mens "Peter og Perle" så vidt jeg vet aldri har vært utgitt i bokform før. Men ut fra kriteriene du legger til grunn her, vil "Luftens Ørne"-samlebindene fra Cobolt også være diskvalifisert fra feiebakkeprisen. De er nemlig heller ikke en videreførelse fra punktet hvor forrige danske forlag oppga serien, men et samleverk som går kronologisk fra starten.

Overraskende å høre dette, Frank! Du er jo ellers meget glad i å fremheve Cobolt som tidenes feiebakkeforlag, selvoppofrende som du er når det gjelder ditt eget forlags status.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Luftens Ørne er en intégrale, og vil ende med at færdiggøre en afbrudt serie fra et andet forlag. Den opfylder alle kriterier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 19:28 Luftens Ørne er en intégrale, og vil ende med at færdiggøre en afbrudt serie fra et andet forlag. Den opfylder alle kriterier.
Vi får høre hva Frank sier om saken!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 1. dec 2022, 19:33
GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 19:28 Luftens Ørne er en intégrale, og vil ende med at færdiggøre en afbrudt serie fra et andet forlag. Den opfylder alle kriterier.
Vi får høre hva Frank sier om saken!
Det er Frank og jeg, der kører afstemningen, og har sat kriterierne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Antaeus skrev: 1. dec 2022, 14:57
GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 14:18 Antaeus, det gør feltet for bredt, hvis vi medtager fortløbende serier, der ikke har været lukket eller afbrudt.
Storm har været afbrudt.
Peter og Perle er en avisserie som nu kommer i samlebind
Felix er en avisserie som nu kommer i samlebind
Tim og Thomas har været afbrudt
Allan Falk har været afbrudt
Jonathan har været afbrudt
Michael Logan har været afbrudt
Hvad med ovennævnte, nå ja og Barelli og Al & Brock
samt Alix, Erik Hedspore, Lefranc og XIII fra Faraos Cigarer?
Senest rettet af Antaeus 1. dec 2022, 20:15, rettet i alt 3 gange.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 19:49
Mesterius skrev: 1. dec 2022, 19:33
GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 19:28 Luftens Ørne er en intégrale, og vil ende med at færdiggøre en afbrudt serie fra et andet forlag. Den opfylder alle kriterier.
Vi får høre hva Frank sier om saken!
Det er Frank og jeg, der kører afstemningen, og har sat kriterierne.
Ah, da er jeg desto mer spent på hans utdyping om hvorfor "Luftens Ørne" kvalifiserer.

Personlig synes jeg både den og Agent 327 samt de nevnte Splint-bøker kvalifiserer, mens "Peter og Perle" ikke gjør det. Men kriteriene Frank beskrev om at samlede verk-serier som står på egne ben ikke gjelder, virker temmelig glassklare.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 1. dec 2022, 14:57 Peter og Perle er en avisserie som nu kommer i samlebind
Felix er en avisserie som nu kommer i samlebind
Dét synes jeg ikke holder som kriterie.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Men Peter og Perle har aldrig været udgivet i bogform før. Den kørte som føljeton i et blad eller en avis engang i 60'erne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 20:24 Men Peter og Perle har aldrig været udgivet i bogform før. Den kørte som føljeton i et blad eller en avis engang i 60'erne.
Hvem svarer du her, meg eller Antaeus?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 20:24 Men Peter og Perle har aldrig været udgivet i bogform før. Den kørte som føljeton i et blad eller en avis engang i 60'erne.
Hvorfor har bogform noget at sige, det synes jeg ikke der står noget om i indledningen.
Nå, men jeg nævner nogle af de interessante og så må i sortere fra og til.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar