Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 1. dec 2022, 20:30
GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 20:24 Men Peter og Perle har aldrig været udgivet i bogform før. Den kørte som føljeton i et blad eller en avis engang i 60'erne.
Hvorfor har bogform noget at sige, det synes jeg ikke der står noget om i indledningen.
Nå, men jeg nævner nogle af de interessante og så må i sortere fra og til.
Det skal handle om serier som har vært utgitt av andre forlag tidligere, men som ble avbrutt underveis i utgivelsesrekken. Det inkluderer ikke avisstriper som gikk i avisene frem til sin naturlige slutt der.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Frank:
Et fejebakkeforlag er et forlag, der viderefører udgivelsen af en serie fra det punkt, hvor et andet forlag gav op. "Peter og Perle" er ikke et fejebakkeprojekt, men en samlet udgave, hvor vi regner med at stå som udgiver fra bind 1 til bind 6.
I så fald er Luftens Ørne fra Cobolt heller ikke et fejebakkeprojekt, da der ikke er tale om, at videreføre udgivelsen fra det punkt, hvor et andet forlag gav op, men tværtimod er tale om en samlet ny udgave, hvor Cobolt regner med at stå som udgiver af den samlede serie. Dette uanset, at Googamooga påstår det modsatte.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 1. dec 2022, 20:46 Frank:
Et fejebakkeforlag er et forlag, der viderefører udgivelsen af en serie fra det punkt, hvor et andet forlag gav op. "Peter og Perle" er ikke et fejebakkeprojekt, men en samlet udgave, hvor vi regner med at stå som udgiver fra bind 1 til bind 6.
I så fald er Luftens Ørne fra Cobolt heller ikke et fejebakkeprojekt, da der ikke er tale om, at videreføre udgivelsen fra det punkt, hvor et andet forlag gav op, men tværtimod er tale om en samlet ny udgave, hvor Cobolt regner med at stå som udgiver af den samlede serie. Dette uanset, at Googamooga påstår det modsatte.
Presis den innvending jeg presenterte i en tidligere kommentar. :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Så må Luftens Ørne kvalificere det øjeblik, hvor vi når til noget ikke-udgivent materiale.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Som altid så fylder diskussionen om definitionen m.m. langt mere end hvad den burde.
Men vi er jo også flere som ikke helt forstår kriterierne, men alt er i hvert fald som det plejer.

Hvis i finder ud af det er i velkommen til at tage alle de jeg har peget på og så stemmer jeg til sidst når der er nogle vi kan vælge imellem.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg vil nu stadig mene, at Luftens Ørne kvalificerer in excelsis, for ikke bare bliver den videreført, den udkommer også samlet og kronologisk. Så bliver det ikke bedre.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Nej, ikke nogensinde, Googamooga - da det ikke er Cobolts intention med udgivelsen, at videreføre udgivelsen af serien fra det punkt, hvor et andet forlag gav op, men at nyudgive den komplet. Derfor hverken nu eller senere.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 1. dec 2022, 20:59 Som altid så fylder diskussionen om definitionen m.m. langt mere end hvad den burde.
Det synes jeg ikke. Det er en relevant og interessant diskusjon.
Antaeus skrev: 1. dec 2022, 20:59Men vi er jo også flere som ikke helt forstår kriterierne, men alt er i hvert fald som det plejer.
Ja, akkurat dét er helt som det pleier.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Så må vi udvide kriterierne, ellers er det alt for rigidt. Skulle Canardo eller Jerry Spring aldrig komme i betragtning?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvor er det dejligt at se, at ordet fejebakkeforlag som altid afføder diskussioner fyldt med SPRÆNGSTOF :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev: 1. dec 2022, 21:02da det ikke er Cobolts intention med udgivelsen, at videreføre udgivelsen af serien fra det punkt, hvor et andet forlag gav op, men at nyudgive den komplet.
OG ... tillader jeg mig diskret at tilføje ... at udgive den i den endegyldigt optimerede og ansigtsløftede udgave, aka den sande og hellige udgave. Ligesom det er tilfældet med fx Blueberry, Asterix og flere andre.

Så hvis nogen vil nominere Cobolt som et forfinelsesforlag, forædlingsforlag, fuldkommengørelsesforlag eller forskønnelsesforlag, vil jeg ikke protestere :lol:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 2. dec 2022, 01:18 Hvor er det dejligt at se, at ordet fejebakkeforlag som altid afføder diskussioner fyldt med SPRÆNGSTOF :lol:
Ja, feiebakker og feiekoster kan være brannfarlige saker.

Billede
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 2. dec 2022, 01:28
Erling Søby skrev: 1. dec 2022, 21:02da det ikke er Cobolts intention med udgivelsen, at videreføre udgivelsen af serien fra det punkt, hvor et andet forlag gav op, men at nyudgive den komplet.
OG ... tillader jeg mig diskret at tilføje ... at udgive den i den endegyldigt optimerede og ansigtsløftede udgave, aka den sande og hellige udgave. Ligesom det er tilfældet med fx Blueberry, Asterix og flere andre.

Så hvis nogen vil nominere Cobolt som et forfinelsesforlag, forædlingsforlag, fuldkommengørelsesforlag eller forskønnelsesforlag, vil jeg ikke protestere :lol:
Cobolt laver fine samlebind, selv om der også er knaster ikke mindst med den "sande og hellige udgave", som bed en hel del tilbage på Cobolt.
Men hvis vi skal over i de meget fine ord så skal vi over i nogle helt andre produkter end Cobolts. Så skal vi over i produkter som faktisk kan leve op til de ord som nogle bøger fra Book Palace eller Taschen, men det er så også andre priser. Vi har jo fx lige haft Carol Day udgaven fremme og den er så noget af det helt ekstreme, det gøres også en del billigere.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 21:08Så må vi udvide kriterierne, ellers er det alt for rigidt. Skulle Canardo eller Jerry Spring aldrig komme i betragtning?
Der er ingen grund til at udvande definitionen på, hvad et fejebakkeforlag er, blot for at kunne give prisen til bestemte forlag. Et fejebakkeforlag er et forlag, der genoptager og viderefører udgivelsen af en serie fra det punkt i udgivelsesrækkefølgen, hvor et andet forlag har givet op – som Donovan gjorde i sin tid. At videreførelse er det centrale, fremgår jo også tydeligt af teksten på diplomet til Den Gyldne Fejebakke:

Den-Gyldne-Fejebakke-2021-diplom[1].jpg
Den-Gyldne-Fejebakke-2021-diplom[1].jpg (41.9 KiB) Vist 531 gange

Begrebet er fastlagt i denne tråd, der er den ældste, jeg kunne finde: https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?p=63090#p63090
Carsten Søndergaard skrev: 2. dec 2022, 01:18 Hvor er det dejligt at se, at ordet fejebakkeforlag som altid afføder diskussioner fyldt med SPRÆNGSTOF :lol:
Og diskussion af diskussionerne. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Frank:
Der er ingen grund til at udvande definitionen på, hvad et fejebakkeforlag er, blot for at kunne give prisen til bestemte forlag. Et fejebakkeforlag er et forlag, der genoptager og viderefører udgivelsen af en serie fra det punkt i udgivelsesrækkefølgen, hvor et andet forlag har givet op – som Donovan gjorde i sin tid. At videreførelse er det centrale, fremgår jo også tydeligt af teksten på diplomet til Den Gyldne Fejebakke.
I så fald diskvalificeres de fleste af de serier, der har været nævnt. Det er vel kun Rødskæg, Bernard Prince, Jonathan og Splint-samlebindene, der falder inden for denne afgrænsning.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar