SENSATION: 50 søndagssider med Katzenjammer Kids af Rudolf Dirks i ny bog

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

SENSATION: 50 søndagssider med Katzenjammer Kids af Rudolf Dirks i ny bog

Indlæg af GoogaMooga »

Så fik vi alligevel lov til at fejre Katzies' 125 års-jubilæum med genoptryk af Rudolph Dirks! Det er første gang i mange år, at vi har fået så meget Dirks. Bogen er på tysk, men søndagssiderne er på originalsproget engelsk!

The Katzenjammer Kids – Der älteste Comic der Welt
ISBN: 978-3-96445-090-6
472 Seiten, Hardcover
25 x 32 cm, vierfarbig
Vedhæftede filer
dirks book.jpg
dirks book.jpg (46.91 KiB) Vist 868 gange
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: SENSATION: 50 søndagssider med Katzenjammer Kids af Rudolf Dirks i ny bog

Indlæg af Mesterius »

Ja, det er vel første gang siden 2011 vi har fått så mye Dirks i bokform. Da utkom nemlig både den fantastiske boken "Knoll og Tott: 100 år i Norge" fra Egmont (ennå det mest definitive verket som finnes om Katzenjammer Kids-tegneserien) og "Ole og Peter" fra Fahrenheit (faksimiler fra gamle danske magasinpubliseringer av The Captain and the Kids, der seriene delvis var omtegnet).

Jeg fant litt mer informasjon om Alexander Braun og Tim Eckhorsts kommende bok "KATZENJAMMER - The Katzenjammer Kids - Der älteste Comic der Welt" her: https://www.weltbild.de/artikel/buch/ka ... 39565633-1 Den skal visst komme like etter 125-årsjubileumet, nemlig i januar 2023. Men hvor har du hørt at den skal inneholde nøyaktig 50 søndagssider av Rudolph Dirks? På Weltbild står det bare at den er på 472 sider.

Her er forøvrig produktbeskrivelsen til "Katzenjammer":
Es war die Zeit, als deutsche Familien noch "Wirtschaftsflüchtlinge" waren und in den USA ein besseres Leben ersehnten. 1897 schuf Rudolph Dirks die Charaktere Hans und Fritz, The Katzenjammer Kids: Und um die zahlreichen deutschen Immigranten zu unterhalten, sprechen die Figuren Englisch mit stereotypem deutschen Akzent. Ein Riesenerfolg! "Katzenjammer" erzählt die Geschichte der Brüder Rudolph und Gus Dirks aus Heide in Holstein, die am Ende des 19. Jahrhunderts fast noch als Jugendliche einen kometenhaften Aufstieg im Verlag des Zeitungszaren William Randolph Hearst erlebten: Zwei Deutsche an der Wiege des Comics.Eine Publikation mit Abbildungen von hierzulande nie gezeigten Originalseiten und Fotodokumenten aus Privatsammlungen. Die erste umfangreiche Monographie zum Leben und Werk der Dirks-Brüder und ihrer Kollegen, die einen fundierten Einblick in die Epoche liefert und sowohl Gesellschafts- als auch Kulturgeschichte vermittelt.
På engelsk via Google Translate:
It was the time when German families were still "economic refugees" and longed for a better life in the USA. In 1897, Rudolph Dirks created the characters Hans and Fritz, The Katzenjammer Kids: And to entertain the numerous German immigrants, the characters speak English with a stereotypical German accent. A huge success! "Katzenjammer" tells the story of the brothers Rudolph and Gus Dirks from Heide in Holstein, who at the end of the 19th century, almost as teenagers, experienced a meteoric rise in the publishing house of newspaper magnate William Randolph Hearst: Two Germans at the cradle of comics .A publication with illustrations of original pages and photo documents from private collections that have never been shown in this country. The first comprehensive monograph on the life and work of the Dirks brothers and their colleagues,
Billede
Senest rettet af Mesterius 6. dec 2022, 16:23, rettet i alt 1 gang.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: SENSATION: 50 søndagssider med Katzenjammer Kids af Rudolf Dirks i ny bog

Indlæg af Mesterius »

Utgiveren avant-verlag har forresten også en fyldig produktside om boken, inkludert leseprøver. Det fant jeg ut via Kristian Hellesunds oppslag på den danske Knold og Tot-gruppen på Facebook.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: SENSATION: 50 søndagssider med Katzenjammer Kids af Rudolf Dirks i ny bog

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 6. dec 2022, 16:18 Men hvor har du hørt at den skal inneholde nøyaktig 50 søndagssider av Rudolph Dirks? På Weltbild står det bare at den er på 472 sider.
Tim Eckhorst har fortalt mig det. Ca. 50 sider.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: SENSATION: 50 søndagssider med Katzenjammer Kids af Rudolf Dirks i ny bog

Indlæg af GoogaMooga »

Det ville være fantastisk hvis vi fik bogen oversat. Jaaah, lad os prøve at spørge Egmont. :(
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: SENSATION: 50 søndagssider med Katzenjammer Kids af Rudolf Dirks i ny bog

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 6. dec 2022, 16:57 Det ville være fantastisk hvis vi fik bogen oversat. Jaaah, lad os prøve at spørge Egmont. :(
Jeg har dessverre mine tvil. Også hvis boken er på 472 sider, og kun 50 av disse sidene er faktiske tegneserier. Resten skal altså - foruten teksten - være andre tegninger, malerier og fotografier knyttet til Dirks-brødrene?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: SENSATION: 50 søndagssider med Katzenjammer Kids af Rudolf Dirks i ny bog

Indlæg af Mesterius »

Vot iss? Nå ser jeg at Google Translate kuttet vekk siste del av teksten i den oversatte produktbeskrivelsen jeg delte tidligere. Hater når Google gjør slikt. Her er teksten oversatt igjen, denne gangen via DeepL, og hentet fra avant-verlags egen nettside (hvor teksten er oppdelt i skikkelige avsnitt):
It was the time when German families were still "economic refugees" and longed for a better life in the USA. In 1897, Rudolph Dirks created the characters Hans and Fritz, The Katzenjammer Kids: And to entertain the numerous German immigrants, the characters spoke English with stereotypical German accents. A smash hit!

Katzenjammer tells the story of the brothers Rudolph and Gus Dirks from Heide in Holstein, who at the end of the 19th century, while still almost teenagers, experienced a meteoric rise in the publishing house of newspaper czar William Randolph Hearst: two Germans at the cradle of comics.

A publication with illustrations of original pages never shown in this country and photographic documents from private collections. The first comprehensive monograph on the lives and works of the Dirks brothers and their colleagues, providing an in-depth look at the era and conveying both social and cultural history.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: SENSATION: 50 søndagssider med Katzenjammer Kids af Rudolf Dirks i ny bog

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 6. dec 2022, 17:56
GoogaMooga skrev: 6. dec 2022, 16:57 Det ville være fantastisk hvis vi fik bogen oversat. Jaaah, lad os prøve at spørge Egmont. :(
Jeg har dessverre mine tvil. Også hvis boken er på 472 sider, og kun 50 av disse sidene er faktiske tegneserier. Resten skal altså - foruten teksten - være andre tegninger, malerier og fotografier knyttet til Dirks-brødrene?
Jeg var sarkastisk. Men ja, der er også sider af Knerr, Musial, m.fl.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: SENSATION: 50 søndagssider med Katzenjammer Kids af Rudolf Dirks i ny bog

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 6. dec 2022, 18:25
Mesterius skrev: 6. dec 2022, 17:56
GoogaMooga skrev: 6. dec 2022, 16:57 Det ville være fantastisk hvis vi fik bogen oversat. Jaaah, lad os prøve at spørge Egmont. :(
Jeg har dessverre mine tvil. Også hvis boken er på 472 sider, og kun 50 av disse sidene er faktiske tegneserier. Resten skal altså - foruten teksten - være andre tegninger, malerier og fotografier knyttet til Dirks-brødrene?
Jeg var sarkastisk. Men ja, der er også sider af Knerr, Musial, m.fl.
Ah, så Tim har sagt at boken skal handle om HELE historikken til Katzenjammer Kids-tegneserien? Og at det blir smakebiter av alle tegnerne?

Det forandrer jo saken litt. Produktbeskrivelsen ga meg inntrykk av at boken mest ville dreie seg om de tidlige tiårene til tegneserien, og kunstnerlivene til Rudolph og Gus Dirks. Vet du hvor mye som skal være tegneseriesider utenom Dirks?

Nå merket jeg forresten at Kristian Hellesund beskriver boken som en katalog "laget i forbindelse med Katzenjammer KIds[sic]-dobbeltutstillingen som akkurat nå vises i Heide og Dortmund". Altså utstillingen "125 Jahre Katzenjammer Kids", som vises fra 19. november 2022 til 26. mars 2023. Det er også interessant kontekst å ha med.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: SENSATION: 50 søndagssider med Katzenjammer Kids af Rudolf Dirks i ny bog

Indlæg af GoogaMooga »

Bogen er overvejende Rudolf. Der er helt klart flest sider af ham.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: SENSATION: 50 søndagssider med Katzenjammer Kids af Rudolf Dirks i ny bog

Indlæg af Mesterius »

Ok, så noen få sider med de senere årganger av Knerr, Winner, Musial, Senich (ugh!), DeCesare og Eisman (ugh!)?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: SENSATION: 50 søndagssider med Katzenjammer Kids af Rudolf Dirks i ny bog

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 6. dec 2022, 22:15 Ok, så noen få sider med de senere årganger av Knerr, Winner, Musial, Senich (ugh!), DeCesare og Eisman (ugh!)?
Nok ikke dem alle.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar