Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Besvar
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Laila J. Graf »

Det at samle på tegneseriekunst er en nyere ting for mig, da jeg i mange år bare mest gik efter tegneserierne selv.

Men jeg fik på et tidspunkt øjnene op for det, blandt andet fordi jeg mødte kunstnerne og fordi jeg stødte på folk der solgte fine ting.
Så nu har jeg efterhånden en større bunke ting og jeg synes jeg har virkelig mange fine ting imellem.

Jeg har længe bare haft tingene liggende i en bunke og det har man jo egentlig ikke den store glæde ved - så nu har jeg brugt lidt penge på at få indrammet tingene professionelt, hvilket forøvrigt var billigere, end man lige skulle tro - 300kr i gennemsnit pr indramning!

Og her i weekenden fik jeg så også taget mig sammen til at få hængt halvdelen op, nemlig dem der ikke har noget med Disney at gøre - og jeg synes sku det blev godt!

Hvad med jer andre? Samler I på forskellig tegneseriekunst? Og hvad gør I i så fald med dem?

2022-12-18 11.10.10-1.jpg
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Antaeus »

Jeg samler på Paul Murry, som er professionelt indrammet og hængt op.
Men andre kunstnere er også af interesse, hvis det rigtige dukker op til prisen.
Jeg har også en enkelt Jim Holdaway, som ikke er hængt op.

Der er ikke meget ved at have originalkunst som bare ligger i et skab, de skal op på væggen og skabe glæde.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Antaeus »

Laila J. Graf skrev: 18. dec 2022, 21:04 Det at samle på tegneseriekunst er en nyere ting for mig, da jeg i mange år bare mest gik efter tegneserierne selv.

Men jeg fik på et tidspunkt øjnene op for det, blandt andet fordi jeg mødte kunstnerne og fordi jeg stødte på folk der solgte fine ting.
Så nu har jeg efterhånden en større bunke ting og jeg synes jeg har virkelig mange fine ting imellem.

Jeg har længe bare haft tingene liggende i en bunke og det har man jo egentlig ikke den store glæde ved - så nu har jeg brugt lidt penge på at få indrammet tingene professionelt, hvilket forøvrigt var billigere, end man lige skulle tro - 300kr i gennemsnit pr indramning!

Og her i weekenden fik jeg så også taget mig sammen til at få hængt halvdelen op, nemlig dem der ikke har noget med Disney at gøre - og jeg synes sku det blev godt!

Hvad med jer andre? Samler I på forskellig tegneseriekunst? Og hvad gør I i så fald med dem?


2022-12-18 11.10.10-1.jpg
Når man hænger så mange op sammen så drukner det hele i mængden, er i hvert fald min første tanke.
Men når du har så mange så er det vel også svært at løse på andre måder, afhængig af hvor meget vægplads der er til rådighed.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har nogle autografer og signerede ting og småtegninger, de såkaldte "dédicaces", men egentlig originalkunst har været uden for rækkevidde.

Mange ting tager sig godt ud i serieform, men er mindre interessante i isoleret sammenhæng. En enkel stribe har ikke den samme effekt, som hvis den indgår i en serieside. Det samme gælder en comic book side. Derfor er originale forsider da også mest eftertragtede. Hvad koster en Hergé forside mon ikke i dag, millioner af kroner. Så hvis jeg skulle tage springet og investere i original tegneseriekunst, skulle det helst være en forside eller en isoleret tegning. Med mindre altså at en side er meget velkendt og ikonisk. Der er nogle Kurtzman sider fra EC, som er ikoniske for mig, og som endda overgår Kurtzman forsiderne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Antaeus »

Jeg vil helst have publicerede sider og helst splash, man får meget mere for pengene og de er ofte meget flotte. Forsiderne er ofte for enkle, nogle er dog meget lækre, men forsider er også det dyreste. Enkelt tegninger er ikke noget jeg samler eller normalt kigger efter.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Frank Madsen »

Laila J. Graf skrev: 18. dec 2022, 21:04Hvad med jer andre? Samler I på forskellig tegneseriekunst? Og hvad gør I i så fald med dem?
Vi samler ikke, vi sælger dem. :lol: Og indtil da opbevares de tørt & plano i arkivskabe og tegningsmapper.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 19. dec 2022, 13:33
Laila J. Graf skrev: 18. dec 2022, 21:04Hvad med jer andre? Samler I på forskellig tegneseriekunst? Og hvad gør I i så fald med dem?
Vi samler ikke, vi sælger dem. :lol: Og indtil da opbevares de tørt & plano i arkivskabe og tegningsmapper.
Så du kigger/overvejer ikke lige en Tardi, andet eller Claus Deleuran (findes sidstnævnte original- sider eller forsider overhovedet)?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 19. dec 2022, 19:59Så du kigger/overvejer ikke lige en Tardi, andet eller
Nej. Men jeg kan godt lide at se originaltegninger på udstillinger. Kan huske, jeg så en udstilling med Walt Kellys "Pogo" i Tyskland - det var godt nok ærefrygtindgydende præcist arbejde.
Antaeus skrev: 19. dec 2022, 19:59Claus Deleuran (findes sidstnævnte original- sider eller forsider overhovedet)?
Mon ikke hans kone har dem liggende?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Antaeus »

Det kan være at konen har dem.
Ja, originaler er en fornøjelse at kigge på og en dyr fornøjelse at skaffe.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Laila J. Graf »

Antaeus skrev: 18. dec 2022, 23:55 Når man hænger så mange op sammen så drukner det hele i mængden, er i hvert fald min første tanke.
Men når du har så mange så er det vel også svært at løse på andre måder, afhængig af hvor meget vægplads der er til rådighed.
Det fungerer egentlig ok i virkeligheden - men jeg har også gjort mig umage med at sætte forskellige stilarter og farver/ikke-farver ved siden af hinanden, for netop af tingene ikke blendede for meget sammen.
Men ja, pladsmangel er jo en oplagt del af at de kommer op at hænge sådan her!

Men stadig bedre end da de bare lå i en bunke :)
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Laila J. Graf »

Grunden til at jeg godt kan lide forskellig originalkunst (ud over at jeg synes det pynter på væggen!), er at jeg godt kan lide at kigge nærmere på folks arbejdsproces og kigge nærmere på håndværket.
Nogen folk bruger mere rettelak end andre!
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Mogens »

Jeg ved ikke lige, hvad definitionen på tegneseriekunst er, altså om det er originaltegninger, men jeg samler på postere, som jo egentlig blot er tegneserietryk og derfor ikke så dyre som originalerne.

Jeg besidder ikke uanede mængder af postere, men de fleste af dem står Hermann for (Red Kelly og Jeremiah), men også 'Sjukkerne, Tintin og Blake & Mortimer (en alternativ 'Det gule mærke') har fundet vej til mine gemmer. :)

En særlig poster kommer jeg dog aldrig til at glemme. Den forestillede en nedtrykt Vakse Viggo, som hang ud i en bar med en fadøl i hånden. Stakkels Viggo var sat til skue på væggen i én af de store tegneseriebutikker i Bruxelles i 2010, og jeg var solgt til stanglakrids på stedet, men dum som jeg var, slog jeg ikke til, fordi min daværende kæreste ikke syntes, at den var noget specielt (det var vores første rejse sammen). Et år senere vendte jeg tilbage til butikken, men den kære Viggo var væk og dukkede aldrig op igen, men kæresten blev, og nu er hun sågar min hustru. Jeg er dog ikke altid sikker på, at jeg prioriterede rigtigt. Ha ha. :lol: :lol:
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg købte en Carlt-søndagsside original for et par år siden, så fik jeg fat på et par flotte rammer i bøg, der passede i bredden, og hvor der var plads til tre sider mere. Dem købte jeg så, men så viste det sig, de var et par cm bredere end den første, så det blir nok et par skifterammer 🤪 Alle mine lodrette vægge er dækket af reoler, så de skal op på en skråvæg. I får et billede, når de er kommet op.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 8. jun 2023, 21:07 Jeg ved ikke lige, hvad definitionen på tegneseriekunst er, altså om det er originaltegninger, men jeg samler på postere, som jo egentlig blot er tegneserietryk og derfor ikke så dyre som originalerne.

Jeg besidder ikke uanede mængder af postere, men de fleste af dem står Hermann for (Red Kelly og Jeremiah), men også 'Sjukkerne, Tintin og Blake & Mortimer (en alternativ 'Det gule mærke') har fundet vej til mine gemmer. :)

En særlig poster kommer jeg dog aldrig til at glemme. Den forestillede en nedtrykt Vakse Viggo, som hang ud i en bar med en fadøl i hånden. Stakkels Viggo var sat til skue på væggen i én af de store tegneseriebutikker i Bruxelles i 2010, og jeg var solgt til stanglakrids på stedet, men dum som jeg var, slog jeg ikke til, fordi min daværende kæreste ikke syntes, at den var noget specielt (det var vores første rejse sammen). Et år senere vendte jeg tilbage til butikken, men den kære Viggo var væk og dukkede aldrig op igen, men kæresten blev, og nu er hun sågar min hustru. Jeg er dog ikke altid sikker på, at jeg prioriterede rigtigt. Ha ha. :lol: :lol:
Poster, altså plakater?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvordan opbevarer I jeres tegneseriekunst?

Indlæg af Mogens »

Ja, du har nok ret i, at det gængse ord på dansk er plakat, men jf. ordbogen kan man også anvende poster. :wink:

Kalder man det også en plakat, hvis størrelsen er A4? Eller A3? Og hvad med A5?

Måske har kvinderne ret, at størrelsen har en betydning. :lol:

Poster_Betydning.JPG
Besvar