Den vigtigste Golden Age tegner, der mangler at blive genoptrykt

Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Den vigtigste Golden Age tegner, der mangler at blive genoptrykt

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 12. feb 2023, 14:28
benadikt skrev: 12. feb 2023, 14:00
Mesterius skrev: 12. feb 2023, 13:32... Mener du ikke boken "The Carl Barks Library of Burros, Hounds, Bears, Pigs, and Bunnies: The Art of Carl Barks, The Complete MGM Masters (and other non-Disney stories)", som utkom i 2019? Den kom sågar i to versjoner... Den inneholder da alle ikke-Disney-seriene så vidt jeg vet.
Den havde jeg glemt. :oops: Jeg har endda begge udgaverne i reolen. De fleste af historierne er i meget god teknisk kvalitet, men to af dem er restaureret fra hæfterne; de andre er i perfekt kvalitet i sort-hvid. Jeg mener Kim Weston arbejder på en ny udgave eller måske en farveudgave af bogen?
Hm, interessant. Del gjerne hvis du har mer (eksakt) informasjon om denne nye (farge)utgave.

Jeg kjøpte den sort-hvite, ordinære utgave av "Burros, Hounds, Bears, Pigs, and Bunnies" for en tid siden, men ble dessverre litt skuffet. Trykkmaterialet Weston har hatt tilgang til er i topp kvalitet, men gjengivelsen i boken hans er ikke optimal. Den sorte streken "blør" litt på de fleste av sidene, som i en dårlig printerutskrift hjemme. Streken ser litt grumsete og utflytende ut. Og det er dessverre også tegn til at de digitale bildefilene er stilt på for lav oppløsning før trykking. Alt i alt liker jeg boken (Barks' Bruno og Benny-serier er fine på engelsk og i sort-hvitt), men jeg hadde håpet på bedre med tanke på at det endelig kom en engelsk utgave laget fra skikkelige black proofs. Jeg vet ikke om spesialutgaven har bedre trykkvalitet.
Jeg fandt Westons annoncering af bogen i 2019:
Kim Weston skrev:... an announcement of a new book: The Carl Barks Library
of Burros, Hounds, Bears, Pigs, and Bunnies. The book contains all of Carl Barks' non-Disney comic book work, 36 stories in all. All of Barks' 34 MGM stories are reproduced from copies of original proofs, except one, the Droopy story, "Serum to Nome", drawn by Harvey Eisenberg, for which no original proofs are known. There are also no known original proofs for Barks' Andy Panda story and Porky Pig story. These three stories are reproduced from new restorations I did in 2018. The new book is 346 pages. The regular edition (all black and white) is $39.95. The SPECIAL EDITION is $59.95 and is printed using color process throughout, but only the 3 non-proof- originated stories are printed in color. However, the color process yields slightly greater density and intensity of the blacks in the 33 black and white proof-originated stories...
Som du ser, så mener Weston, at sort-hvid-historierne står skarpere i specialudgaven. Jeg har dog svært ved at se forskellen. Men øjnene er ikke så gode som de har været, for 10 år siden havde jeg nok bemærket forskellen.

I et senere nyhedsbrev skriver Weston videre om restaureringen og om muligheder for endnu bedre versioner. Dette ender han med
Kim Weston skrev:... I hope that will happen some day.
MÅSKE er det denne sætning, som jeg huskede forkert eller har tolket forkert som at han arbejder med en ny udgave.

Jeg køber i øvrigt ALLE udgaver af Westons indekser og restaureringer.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Den vigtigste Golden Age tegner, der mangler at blive genoptrykt

Indlæg af Antaeus »

Nu har jeg ikke læst alle jeres indlæg og ved ikke om i han nævnt denne udgivelse, men de er i gang med en ny Carl Barks bog.
Udover nedenstående har jeg et 18 siders pdf dokument som også kan ses via linket herunder.
Carl Barks Original Art Edition

Since IDW got a Disney License a few years ago, we have been waiting for the Carl Barks Artist Edition that was announced at the time, with a mockup of the book shown in the advertisement. The Don Rosa Artist Edition came out, but the Carl Barks Artist Edition hasn’t really been mentioned since and mostly people have stopped waiting for it. And nobody else has attempted such a thing either. I don’t know if IDW has trademarked the name, Artist Edition, and don’t really care—I’m not using it. There are reasons why nobody has done such a book, which I will get into in a few pages, but first, I will let my friend John Garvin, who published his own wonderful book, Carl Barks Paintings and Drawings: 1966 – 1971, several years ago, tell you a little bit about the book, what it does, and why it is important.

I have a proof copy of the Carl Barks Original Art Edition, which I have shown to a few people, but the final mass production run won’t start until late January or early February, 2023. The art pages are ready to go and I have made a few small changes in the text pages. I have added the ISBN to the back cover and copyright/indicia page and plan to submit the revised text pages to the printer and pay the down payment before January 15. I expect to have the books in hand about by early April, though official publication date is May. A Carl Barks Artist Edition book is coming soon; it just has a different title.

So this announcement is to tell you a bit about the book, how you can order it, and how, if you are interested, you can become an early supporter and get your name printed in the book (That is why there is still one page that I won’t be able to submit until about Jan 23). I do expect to have someone in the USA distribute copies to comic shops, and I expect to have a partner in Germany to distribute books in Europe, but these are not yet confirmed. They will definitely be available from me, no matter what.

This page of the email is included at the beginning of the attachment to the email, which contains the rest of the update.

Thank you,

Kim Weston
Contact by email: kpjwest@aol.com Please include Carl Barks or CB OAE in the subject line.


Note: not included in the attachment, but in case there is a question, a yard stick and a meter stick are included in pictures of the book to show how big the book is.
Billede

Gå ind på dette link og klik på coveret som også ses herover og så kommer 18 siders information.
http://www.johngarvin.com/
Vedhæftede filer
weston_cover.jpg
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Den vigtigste Golden Age tegner, der mangler at blive genoptrykt

Indlæg af benadikt »

Antaeus skrev: 12. feb 2023, 18:15... de er i gang med en ny Carl Barks bog...
Den er bestilt. Så vidt jeg kan se, er den 37 cm × 54 cm!
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Den vigtigste Golden Age tegner, der mangler at blive genoptrykt

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev: 12. feb 2023, 20:32
Antaeus skrev: 12. feb 2023, 18:15... de er i gang med en ny Carl Barks bog...
Den er bestilt. Så vidt jeg kan se, er den 37 cm × 54 cm!
Jeg sprang over, da min interesse for Barks især er på ænder.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den vigtigste Golden Age tegner, der mangler at blive genoptrykt

Indlæg af Mesterius »

Tittelen "Original Art Edition" på Westons kommende Barks-bok er dessverre misvisende. En slik tittel indikerer det samme som "Artist's Edition" ville ha gjort - nemlig at boken inneholder nye skanninger av Barks' originaltegninger. Det gjør den imidlertid ikke; det er vanlige black proofs Weston benytter seg av. Jeg må si meg enig med Barks-historikerne og -redaktørene Joakim Gunnarsson og Germund Von Wowern (på Facebook-gruppen Carl Barks - The Good Artist), når de sier at tittelen på boken burde ha vært en annen. Her er Germund:
I don’t get it - I’m sure this is a beautiful book in its own right, but the original art for these stories haven’t survived and then this book shouldn’t be called an “Original Art edition”. The very definition of the Artist editions is that the art is reproduced from the actual paper the artist worked on, you see the pencil lines, whiteout, tape, texture of the paper etc. It may be a beautiful “art book” but not “original art book”.
Kim Weston skrev denne kommentaren som svar:
This is a legitimate criticism and it is true that none of this art survives. But what is an Artist Edition type book anyway? It has no original art. It prints scans or photographs or art, usually, but not always newly taken for the book. But there are exceptions, and occasionally some of the reproductions in Artist Editions are taken from stats or older photographs since the art is lost or unavailable. For example, in the Manhunter Artist Edition, the second Manhunter story was taken from stats Simonson had made for himself before he submitted the art to the publisher, because the original art was not being returned to artists at the time. Before the publisher started returning art, the original art for that story was stolen from the publisher. So IDW used Simonson’s stats for that story. And there are other such examples in other Artist Editions and similar type books.

None of Barks’ MGM art survives. What does survive is original proofs and high quality scans of such proofs. What are proofs? They are very high quality copies made from the Photographs that the publisher shot for publication. But what is left out is stuff like pencil lines, paste overs and obvious corrections, page discoloration, and stuff that was never intended for publication anyway. And except for paper discoloration due to aging, there is very little of that anyway in most of the original Barks pages I have seen. In a rare exception, Matti Eronen owns a half page from the trade rat story. In one of the panels Barks put stitches on the real rat instead of the toy rat and then made corrections. This is obvious on the original and very subtle on the photostat I made from the original over 50 years ago. So this book is as close to the original art as we can get. And its image quality for the art itself is comparable to what you see in other artist editions where there are few artist errors or corrections and the art and art paper are still in excellent condition. And I have tried to make that very clear in all of my promotional material and in the book itself. So no one should be deceived as to what they are getting.
Og helt til slutt, her er Joakim Gunnarssons svar på Kims kommentar:
"But what is an Artist Edition type book anyway?" Here's the answer: https://aeindex.org/sales-solicits/defi ... e-formats/
In short: An AE book reproduces scans made from the actual comic art. 🙂
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den vigtigste Golden Age tegner, der mangler at blive genoptrykt

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 12. feb 2023, 18:01
Mesterius skrev: 12. feb 2023, 14:28 Jeg kjøpte den sort-hvite, ordinære utgave av "Burros, Hounds, Bears, Pigs, and Bunnies" for en tid siden, men ble dessverre litt skuffet. Trykkmaterialet Weston har hatt tilgang til er i topp kvalitet, men gjengivelsen i boken hans er ikke optimal. Den sorte streken "blør" litt på de fleste av sidene, som i en dårlig printerutskrift hjemme. Streken ser litt grumsete og utflytende ut. Og det er dessverre også tegn til at de digitale bildefilene er stilt på for lav oppløsning før trykking. Alt i alt liker jeg boken (Barks' Bruno og Benny-serier er fine på engelsk og i sort-hvitt), men jeg hadde håpet på bedre med tanke på at det endelig kom en engelsk utgave laget fra skikkelige black proofs. Jeg vet ikke om spesialutgaven har bedre trykkvalitet.
Jeg fandt Westons annoncering af bogen i 2019:
Kim Weston skrev:... an announcement of a new book: The Carl Barks Library of Burros, Hounds, Bears, Pigs, and Bunnies. The book contains all of Carl Barks' non-Disney comic book work, 36 stories in all. All of Barks' 34 MGM stories are reproduced from copies of original proofs, except one, the Droopy story, "Serum to Nome", drawn by Harvey Eisenberg, for which no original proofs are known. There are also no known original proofs for Barks' Andy Panda story and Porky Pig story. These three stories are reproduced from new restorations I did in 2018. The new book is 346 pages. The regular edition (all black and white) is $39.95. The SPECIAL EDITION is $59.95 and is printed using color process throughout, but only the 3 non-proof- originated stories are printed in color. However, the color process yields slightly greater density and intensity of the blacks in the 33 black and white proof-originated stories...
Som du ser, så mener Weston, at sort-hvid-historierne står skarpere i specialudgaven. Jeg har dog svært ved at se forskellen. Men øjnene er ikke så gode som de har været, for 10 år siden havde jeg nok bemærket forskellen.
Da antar jeg at du ikke ser problemene jeg beskriver i kommentaren over, om at reproduksjonen av den sorte strek ser litt grumsete og knudrete ut (sammenlignet med f. eks. "Bruno Bjørn og venner" fra Egmont)?
benadikt skrev: 12. feb 2023, 18:01 I et senere nyhedsbrev skriver Weston videre om restaureringen og om muligheder for endnu bedre versioner. Dette ender han med
Kim Weston skrev:... I hope that will happen some day.
MÅSKE er det denne sætning, som jeg huskede forkert eller har tolket forkert som at han arbejder med en ny udgave.
Ah, jeg forstår. Dog, problemet i dette tilfelle har ingenting å gjøre med at trykkmaterialet for historiene trenger å "restaureres". Kvaliteten på de eksisterende black proofs for Barney Bear and Benny Burro (etc) er utmerket. De samme proofs ble benyttet til Egmonts norske og svenske bok "Bruno Bjørn og venner", og der er reproduksjonen perfekt, uten noen av problemene jeg har beskrevet i Westons "Burros, Hounds, Bears, Pigs, and Bunnies".

Takk forøvrig for Westons kommentar om forskjellene på ordinær- og spesialutgaven. Jeg er dog ikke helt sikker på om Weston tenker på de samme problemer med standardutgaven som jeg gjør, når han skriver at "...the color [printing] process yields slightly greater density and intensity of the blacks in the 33 black and white proof-originated stories".

Kunne du hatt mulighet til å skanne et par sider fra spesialutgaven (altså fra historiene som er reprodusert i sort-hvitt fra profesjonelle proofs) og sende til meg? :) Da kan jeg sammenligne med standardutgaven.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Den vigtigste Golden Age tegner, der mangler at blive genoptrykt

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 12. feb 2023, 22:00... Kunne du hatt mulighet til å skanne et par sider fra spesialutgaven (altså fra historiene som er reprodusert i sort-hvitt fra profesjonelle proofs) og sende til meg? :) Da kan jeg sammenligne med standardutgaven.
Ja, på onsdag har jeg tid.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Den vigtigste Golden Age tegner, der mangler at blive genoptrykt

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 12. feb 2023, 21:33Tittelen "Original Art Edition" på Westons kommende Barks-bok er dessverre misvisende...
Jeg undrer mig over at Kim Weston absolut vil have den titel. "Art Edition" ville vel ikke være forkert og ville beskrive indholdet.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den vigtigste Golden Age tegner, der mangler at blive genoptrykt

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 12. feb 2023, 22:36
Mesterius skrev: 12. feb 2023, 21:33Tittelen "Original Art Edition" på Westons kommende Barks-bok er dessverre misvisende...
Jeg undrer mig over at Kim Weston absolut vil have den titel. "Art Edition" ville vel ikke være forkert og ville beskrive indholdet.
Nja. "Art Edition" ligner stadig meget på "Artist's Edition", og vil ha lett for å leses i samme betydning, tror jeg.

Jeg synes Weston skulle ha kalt boken noe sånt som "The Black Proofs Art Edition". Dét forteller tydelig hva boken faktisk inneholder.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den vigtigste Golden Age tegner, der mangler at blive genoptrykt

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 12. feb 2023, 22:30
Mesterius skrev: 12. feb 2023, 22:00... Kunne du hatt mulighet til å skanne et par sider fra spesialutgaven (altså fra historiene som er reprodusert i sort-hvitt fra profesjonelle proofs) og sende til meg? :) Da kan jeg sammenligne med standardutgaven.
Ja, på onsdag har jeg tid.
Det går helt fint. Jeg vet ikke om jeg får tid til å se nærmere på det før i helgen uansett.
Besvar