Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Carsten Søndergaard skrev: 6. mar 2023, 02:44 Købte Fantask ikke Mondrups lager til sidst? Jeg er sikker på, at Søren Pedersen har fortalt en hel del anekdoter om Mondrup i tidens løb, men nu kan jeg da ikke huske dem :lol:

Men det kunne være værd at spørge Søren.
Kendte Søren Mondrup personligt? Det havde jeg ingen anelse om. Googa har nævnt i ældre tråde at det var Pegasus som købte resterne, og der foresvæver mig noget om at Trianglens Antikvariat købte filmbladene (eller i det mindste overvejede det). Den ene gang jeg var ude på lageret (i Hellerup?), var der ikke noget ophidsende tilbage, men da havde Mondrup også annonceret i Overstreet i årevis. Det sjoveste jeg løb med, var nogle (Dell) Tom Corbett af den fortrinlige Al McWilliams. Ingen af dem havde vist stempler.

tom_corbett-fc-400.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Asger Pedersen skrev: 6. mar 2023, 06:33 Jeg husker fra min samtale med Fritz, som egentlig mundede ud i, at jeg fik lov til at købe de to første numre af Sejd, som jeg havde mistet, at han fortalte han havde haft 60.000 hæfter liggende på sine forældres loft, da han en overgang var i Afrika. Da han kom hjem var de ødelagt af vandskade efter en storm. Det var på festivalen i Huset 1975 jeg snakkede med ham, tror jeg.
Der kan man bare se, at han var i Afrika allerede midt i 70'erne!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Carsten Søndergaard »

_mucher_ skrev: 6. mar 2023, 10:31Kendte Søren Mondrup personligt? Det havde jeg ingen anelse om. Googa har nævnt i ældre tråde at det var Pegasus som købte resterne, og der foresvæver mig noget om at Trianglens Antikvariat købte filmbladene (eller i det mindste overvejede det).
Det er også tænkeligt. Det kan jo efterforskes, da både Søren og Rolf, Jussi og Jens Sirich alle lever endnu.
_mucher_ skrev: 6. mar 2023, 10:31Den ene gang jeg var ude på lageret (i Hellerup?)
Jeg ved ikke, om han havde et lager i Hellerup, men i første halvdel af 1970'erne havde han i hvert fald et i Hovedvagtsgade lige ved Kongens Nytorv, med store vinduer ud til gaden, så man kunne se bladene ligge derinde. Det var også bekvemt i forhold til Magasin du Nords dengang bugnende internationale bladkiosk lige rundt om hjørnet, som må have været en af hans største, hvis ikke den allerstørste, aftager.
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Carsten Søndergaard skrev: "B.I." er uden tvivl "Blad-Importen" v/J. Grusgaard, Frederiksberg, grundlagt 1951 ifølge "SAMLING AF ANMELDELSER TIL HANDELSREGISTRENE UDGIVET VED FORANSTALTNING AF HANDELSMINISTERIET ÅRGANG 1958 MED FIRMAFORTEGNELSE FOR 1889-1958 * UDGIVER: AFDELINGSCHEF P. VILLADSEN * HOVEDKOMMISSIONÆR: V. THANING & APPEL'S EFTF. CENTRALTRYKKERIET -KØBENHAVN K."
https://tidsskrift.dk/Handelsregistrene ... 614/112236

Samme firma optræder også i "Kraks vejviser 1957 handelsregister". Samme sted findes Bladhandler-Forbundet i Danmark og Bladkompagniet, som jo er velkendte etablissementer, men også "Bladtjenesten af 1953", som måske tænkeligt også kan have været bladimportør.

Hvis "J. Grusgaard" er identisk med "Jørgen Grusgaard" (hvilket vel er også er ganske tænkeligt), stiftede vedkommende (i så tilfælde privat bosat på grossereravenuen Caroline Amalies Vej i Kongens Lyngby) - ifølge "Registreringstidende for Aktieselskaber, Forsikringsselskaber og Foreninger udgivet på foranstaltning af Ministeriet for Handel, Industri og Søfart årgang 1958 nr. 6, Anmeldelser, bekendtgjorte i Statstidende i juni måned" - i 1957 også en anden virksomhed. Men det var måske bare for at drille efterforskerne i det 21. århundrede.
Det er god research og meget interessant, men strider lidt imod at mine blade med "B.I."-stempel er fra 1948 og 49.
Carsten Søndergaard skrev: Det er også tænkeligt. Det kan jo efterforskes, da både Søren og Rolf, Jussi og Jens Sirich alle lever endnu.
Salget af restlageret var mange år efter Jussis tid, men du har ret. Jeg havde lidt skriverier med Bo for cirka fem år siden, så måske skulle jeg forsøge at udpumpe ham. De andre har jeg ikke haft kontakt med i 100 år.
Carsten Søndergaard skrev: Jeg ved ikke, om han havde et lager i Hellerup, men i første halvdel af 1970'erne havde han i hvert fald et i Hovedvagtsgade lige ved Kongens Nytorv, med store vinduer ud til gaden, så man kunne se bladene ligge derinde. Det var også bekvemt i forhold til Magasin du Nords dengang bugnende internationale bladkiosk lige rundt om hjørnet, som må have været en af hans største, hvis ikke den allerstørste, aftager.
Jeg boede i provinsen og var meget ung i 70'erne, så det var først mod slutningen af årtiet at jeg "opdagede" amerikanske tegneserier. Jeg går ud fra at jeg fandt Mondrups adresse i min første Overstreet PG (som jeg ikke har længere) fra 1981. Hvor mange måneder (eller år) det tog at mande mig op til at kontakte ham, er et godt spørgsmål. I dag er det selvfølgelig temmelig akademisk hvor lageret lå, men det var ikke i nærheden af centrum.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Carsten Søndergaard »

_mucher_ skrev: 6. mar 2023, 13:44
Carsten Søndergaard skrev:"Blad-Importen" v/J. Grusgaard, Frederiksberg, grundlagt 1951
Det er god research og meget interessant, men strider lidt imod at mine blade med "B.I."-stempel er fra 1948 og 49.
Men selv om bladene er udgivet i 1948 eller 49, kan de jo sagtens have været flere år undervejs, før de nåede Danmark. Det har uden tvivl ofte været noget recirkulation eller overskudslagre, der med forsinkelse havnede i udlandet.

Nå, men nu har jeg udspurgt Søren Pedersen og Jussi, så må vi se, om de kan kaste noget lys over sagerne :-)
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Carsten Søndergaard skrev: 6. mar 2023, 23:46
_mucher_ skrev: 6. mar 2023, 13:44
Carsten Søndergaard skrev:"Blad-Importen" v/J. Grusgaard, Frederiksberg, grundlagt 1951
Det er god research og meget interessant, men strider lidt imod at mine blade med "B.I."-stempel er fra 1948 og 49.
Men selv om bladene er udgivet i 1948 eller 49, kan de jo sagtens have været flere år undervejs, før de nåede Danmark. Det har uden tvivl ofte været noget recirkulation eller overskudslagre, der med forsinkelse havnede i udlandet.

Nå, men nu har jeg udspurgt Søren Pedersen og Jussi, så må vi se, om de kan kaste noget lys over sagerne :-)
Meget spændende!! Jeg har også sendt en besked til Bo ...
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Fandt denne på tidsskrift.dk:

blad-importen-6-48.png
(NB! Jeg har snydt lidt og klippet og klistret to dele sammen.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Carsten Søndergaard »

_mucher_ skrev: 7. mar 2023, 16:50 Fandt denne på tidsskrift.dk:


blad-importen-6-48.png

(NB! Jeg har snydt lidt og klippet og klistret to dele sammen.)
Ah, storartet :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Søren Pedersen (Fantask) har svaret, at han ikke ved, hvem der købte Mondrups lager til sidst, det var i hvert fald ikke Fantask.

Kontoret i Hellerup lå på Tranegårdsvej, på den lille stump af gaden der ligger mellem jernbanen og Gersonsvej. Det var mere en butik/kontor end et lager. Så måske egentlig hans privatbolig. Søren og Rolf havde et møde med ham derude angående rettighederne til at importere Marvel Comics. Han sagde at det var ham, der havde rettigheden, og som bevis fremlagde han et brev, hvor han havde skjult dele af teksten. De kunne læse, at afsenderen af brevet var villig til at give ham eneforhandlingen af bladene såfremt han........ resten var skjult. De fortsatte med at importere selv, og hørte aldrig mere til sagen.

Søren mener, at lageret lå i Tordenskjoldsgade, ikke i Hovedvagtsgade, som jeg mener at kunne huske.

At Mondrup skulle være onkel til Fritz Ørnbo, har har ikke hørt før.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Robin »

"Svend Mondrup importerede som sagt tegneserier, blade og magasiner og fik dem solgt steder, hvor der var mulighed for, at mange turister dukkede op. På forsiden af produkterne var der et prismærke med navn og pris, som nemt kunne listes af. Svend Mondrup holdt til i Tordenskjoldsgade, og nogle gange var jeg derinde for at se på Skipper Skræk, Kong Kylie, Seriebladet, Superman fra 50’erne og som sagt DC og Marvel blade. Det var et sandt Eldorado. Det var Søren fra Fantask, der fortalte mig, at det kunne man godt." Sakset fra Robins blog-Sidekick views hér på Serieland. Samt hvis jeg googler ham, så dukker dette op fra Kraks vejviser 1967 gaderegister: "TORDENSKJOLDSGADE [K] (Søhelt, f 1691 d. 1720) KORT 3 D5-D6. 2 Villumsen M, Pramf. ... 11 62 68 Internat, litterært Agentur, ☆ PA 9942 Mondrup Sv. Gross."
Og vi kan da lige nå at få med, at mange af hans blade også kunne købes i Jorcks Passage lige overfor Faraos.
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af GoogaMooga »

PS Artbooks har andet end Captain Marvel på programmet; det er snart hver måned, at der dukker nye flotte faksimile-hæfter op i Previews:

L.B. Cole 1952:
Billede

Eller denne Alex Schomburg skønhed fra 1940, Startling Wonder Comics #49:
Billede

Bernard Bailey giver os myrekryb på forsiden, og inden i bladet finder vi Basil Wolverton:
Billede
Senest rettet af GoogaMooga 7. mar 2023, 20:33, rettet i alt 1 gang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Asger Pedersen »

Carsten Søndergaard skrev: 7. mar 2023, 17:21 At Mondrup skulle være onkel til Fritz Ørnbo, har har ikke hørt før.
Tja, det var måske heller ikke det, Ørnbo fortalte mig, det er næsten 50 år siden. Men jeg husker han sagde, at hans onkel (eller hans fars bekendte) importerede US-blade, og Fritz cyklede rundt til kiosker med dem i fritiden (det har nok været sidst i 40erne og først i 50erne efter hans alder at regne), og han fik lov til at tage et eller to eksemplarer af hver til sig selv. De 60.000 blade (han fortalte han så havde samlet) lå så på et loft, mens han var U-landsfrivillig i Afrika (dette kan måske være 'pynt' på hans egentlige ærinde med rejsen), og da han kom hjem, var de ødelagt af regnvand efter en storm.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af GoogaMooga »

Asger Pedersen skrev: 7. mar 2023, 20:43 De 60.000 blade (han fortalte han så havde samlet) lå så på et loft, mens han var U-landsfrivillig i Afrika (dette kan måske være 'pynt' på hans egentlige ærinde med rejsen), og da han kom hjem, var de ødelagt af regnvand efter en storm.
Dette overgår alt, hvad jeg har hørt om i Danmark af den slags tab. Jeg tror aldrig, jeg ville kunne komme over det.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tak for den utvetydige bekræftelse, Robin! Der kan ikke herske tvivl om, at Svend Mondrups biks lå i Tordenskjoldsgade (med filial eller hovedkontor på Tranegårdsvej). Han forekommer ikke specielt nem at søge sig frem til i Krak, men her er dog et klip fra 1955, hvor han står og putter sig i handelsregisteret uden nogen form for virksomhedsbetegnelse. Tordenskjoldsgade 32 E, tlf. Palæ 9942. Men se så en halv snes linjer længere oppe i samme klip, "Internationalt Litterært Bureau v. E Moth-Lund", Tordenskjoldsgade 17. Måske overtog han sin næsten-nabo Moth-Lunds litterære bureau? I 1981 har Svend Mondrup adresse rundt om hjørnet i Holbergsgade 20, samme telefonnummer (efter centralernes nedlæggelse nu 01-149942) - men nu med virksomhedsnavnet "International Literary Agency". Måske ville han bare have et mere internationalt klingende navn på sin biks? Måske lå hans bladbiks fortsat i Tordenskjoldsgade, og så havde han en ny virksomhed i Holbergsgade?

Men bortset fra det, så var der faktisk en tilsvarende biks i Hovedvagtsgade 8, "Dansk Bladdistribution" og/eller "Victor Schröders Bladimport" (alternativt: "Victor Schröder Eftf.'s Bladimport"). Ifølge denne familiekrønike blev Dansk Bladdistribution grundlagt af Kaja Signe Dohlmann f. Welding (1918-1979), født i England med dansk far og engelsk mor. Hun har haft smag for grosserere, for hun giftede sig med to, og den anden var Mogens Victor Schröder (1918-2015) i 1957, hvor virksomheden måske blev overtaget af hendes nye mand, mens hun fortsat havde prokura.
https://www.familiesporet.dk/wt/tree/Co ... ne-Welding

En nekrolog over Mogens Victor Schröder i Kristeligt Dagblad 8. maj 2015 fortæller en lidt alternativ historie, men mon ikke humlen har været, at Dansk Bladdistribution og Victor Schröders Bladimport slog pjalterne sammen - Kaja Signe fik sig en ny grosserer, og Mogens Victor blev reddet fra sin fars firmas konkurs.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/mennesker/doede-92

Virksomhederne eksisterer i flere år under begge navne, med samme adresse Hovedvagtsgavde 8 og samme telefonnummer Minerva 3045. New York Herald Tribune havde i 1967 også samme adresse og telefonnummer. Men alt det er jo en anden historie og har ikke så meget med tegneserier at gøre.
Vedhæftede filer
Dansk-Bladdistributions-1970.jpg
Mondrup-1981-Krak.jpg
Mondrup-1981-Krak.jpg (86.89 KiB) Vist 3190 gange
Mondrup-1955-Krak-Tordenskjoldsgade.jpg
Mondrup-1955-Krak-Tordenskjoldsgade.jpg (85.21 KiB) Vist 3190 gange
New-York-Herald-Tribune-Krak1967.jpg
New-York-Herald-Tribune-Krak1967.jpg (36.32 KiB) Vist 3190 gange
Senest rettet af Carsten Søndergaard 7. mar 2023, 21:32, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Robin »

Sejt detektivarbejde, Carsten! Mægtig interessant! Tak!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar