Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Jeps, men utroligt så amatøragtige Lauritz er med deres beskrivelser!
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 555
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af morlyk1 »

Jeg bød også, men synes, de gik alt for højt - også i betragtning af de sparsomme beskrivelser og billederne, der tydede på, at bladene var i temmelig medtaget stand.
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Gid der var flere som dig, Morten. Den nydelige Shanna #1 har nok trukket lidt op, og nogle af de gamle var immervæk fra 1946-7. Auktionen over Shazam!-bladene gik som bekendt endnu højere, hvilket overraskede mig, men det lader til at nogle af numrene (især 28) er hysterisk meget værd i flot stand.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Carsten Søndergaard »

MarvelMorten skrev: 14. mar 2023, 10:13 Nu vi er ved erindringer, så købte jeg faktisk Batman 251 af dig, Carsten og det er over 50 år siden. Jeg tror endda du havde skruet prisen op til 3.00 Kr. Ak, ja...
Ha, det var da for billigt :-)

Men du er ikke den eneste, der nød godt af det, for jeg havde uden tvivl fået det (måske i mere end ét eksemplar) via min amerikanske pusher, Joel Thingvall, som jeg var kommet i kontakt med via en annonce i The Buyers's Guide eller The Menomonee Falls Gazette. På den ene side var han stor tegneseriefan og havde en aftale med sin lokale tegneseriebutik i Minnesota om at aftage stabler af nye comic books, så han fik dem billigt. På den anden side var han meget interesseret i europæiske tegneserier. Så i nogle år sendte han mig nogle af sine stabler af nye US comics, og jeg sendte ham til gengæld franske album af Hermann, Giraud osv. På den tredje side var han venner med fx Steranko og andre koryfæer, som han opsøgte på tegneseriemesserne, så han skrev artikler til Sterankos ComixScene/MediaScene og havde en masse inside viden. Han uddannede sig til skuespiller og har siden både som medvirkende og producent været meget aktiv i kulturlivet i The Twin Cities, Minneapolis-Saint Paul, som jo har mange historiske danske relationer, og hvor der ligger "The Danish American Center (DAC) - a center for Danish cultural exchange & Danish hygge".

Han er stor Wonder Woman-samler, her hans galleri:
https://www.comicartfans.com/gallerydet ... ?gcat=4054
MarvelMorten
Indlæg: 12
Tilmeldt: 8. jan 2022, 18:11

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af MarvelMorten »

Hej, hej...
Nu kan jeg godt huske historien, Carsten og det var mest DC, så vidt jeg husker og på det tidspunkt tog Fantask kun Marvel hjem, da det først var nogle år senere at de tog "hele paletten". Jeg har stadig "Swamp Thing" nr. 1 som jeg også købte af dig og for retfærdighedens skyld var det nok 2.75 Kr. du forlangte og ikke 3.00 Kr., så din "griskhed" var til at overse.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ja, det er rigtigt, Joel var næsten kun DC-fan. Han tog også til New York og besøgte Julius Schwartz og andre på DC.

Når der så kom en postsæk med en stor kasse i, nogle gange med 50-100 blade, fik Henning Kure lov til at komme og plukke de få ting, han var interesseret i, og så satte jeg dem, jeg ikke ville beholde, eller som der var dubletter af, til salg. Jeg aner ikke, hvordan jeg prissatte dem, jeg har nok kigget på de priser Fantask tog for Marvel-bladene. De var jo endnu sindssygt billige i USA, 20 cent, og Joel havde sikkert kun givet 10 cent for dem, og det var jo bare helt nye blade, som stadig mest var beregnet til newsstands og med returret, så store dele af oplagene efterfølgende røg i papirmøllen.

Og før nogen nu begynder håbefuldt at spørge: Jeg har ikke et eneste tilbage fra den tid :(

Men hyggeligt at nogle godbidder fra dengang stadig findes i din varetægt, Morten :-)
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

_mucher_ skrev: 14. mar 2023, 16:07 Jeps, men utroligt så amatøragtige Lauritz er med deres beskrivelser!
... og samtidig udspekulerede nok til at pushe CM/Shazam!-blade lige når der er en film på trapperne.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Carsten Søndergaard »

_mucher_ skrev: 7. mar 2023, 15:01Jeg har også sendt en besked til Bo ...
Har du hørt noget fra ham? Var det ham, der købte Mondrups restlager, og hvornår I så fald?

Vi må vride armen om på Bo og få ham til at tale :-)
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Carsten Søndergaard skrev: 22. mar 2023, 21:36
_mucher_ skrev: 7. mar 2023, 15:01Jeg har også sendt en besked til Bo ...
Har du hørt noget fra ham? Var det ham, der købte Mondrups restlager, og hvornår I så fald?

Vi må vride armen om på Bo og få ham til at tale :-)
Jeg sendte ham lige en genopfrisker--og et link til tråden her, så han kan se hvad vi allerede har fundet ud af af diverse småting.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Sidste nyt fra Sherlock Pedersen, der har været aktiv i marken i Hellerup og omegn for at indhente efterretninger.

Her et et foto af Tranegårdsvej 27-29, hvor Søren og Rolf mødtes med Svend Mondrup på hans kontor og blev præsenteret for den ikke-verificerbare påstand om, at Mondrup havde eneret til at importere Marvelblade til Danmark. Mødet fandt sted i butikslokalet med den hvide facade i begyndelsen af 1970'erne. Det er ikke muligt på stedet præcist at afgøre med sikkerhed, om butikken hører til nr. 27 eller 29, men tænkeligt 29, da den ligger lidt til venstre for midten i bygningen, hvor kvistvinduet er centrum.

Søren har også sat lokale bibliotekarer i sving med Infomedia-søgninger og gamle vejvisere. Blandt andet er fremkommet kendskab til et læserbrev, hr. Mondrup (i en alder af 86 år) skal have skrevet i Berlingske Tidende 1. marts 1990 om "Guld som møntfod". Det nærmere indhold kendes umiddelbart ikke. Men læserbrevet bærer afsenderadressen "Svend Mondrup, Tranegårdsvej 27". Hvilket taler lidt imod, at butikken ligger i nr. 29. Men han kan måske have haft sin private bolig i en lejlighed i nr. 27 og så et kontor i butikken i nr. 29. Hvis den hører til nr. 29.

Djævelen ligger som bekendt i detaljen :-)

Tak til Søren for solidt fodarbejde.
Vedhæftede filer
Svend-Mondrup-Tranegårdsvej-27-29.jpg
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Asger Pedersen »

Carsten Søndergaard skrev: 15. mar 2023, 23:57 Ja, det er rigtigt, Joel var næsten kun DC-fan. Han tog også til New York og besøgte Julius Schwartz og andre på DC.

Når der så kom en postsæk med en stor kasse i, nogle gange med 50-100 blade, fik Henning Kure lov til at komme og plukke de få ting, han var interesseret i, og så satte jeg dem, jeg ikke ville beholde, eller som der var dubletter af, til salg. Jeg aner ikke, hvordan jeg prissatte dem, jeg har nok kigget på de priser Fantask tog for Marvel-bladene. De var jo endnu sindssygt billige i USA, 20 cent, og Joel havde sikkert kun givet 10 cent for dem, og det var jo bare helt nye blade, som stadig mest var beregnet til newsstands og med returret, så store dele af oplagene efterfølgende røg i papirmøllen.

Og før nogen nu begynder håbefuldt at spørge: Jeg har ikke et eneste tilbage fra den tid :(

Men hyggeligt at nogle godbidder fra dengang stadig findes i din varetægt, Morten :-)
Jeg købte ogsåen del af dig, vist nok endda Swamp Thing … jeg har de fleste fakturaer fra dengang i et ringbind, ku prøve at finde dem frem
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Asger Pedersen skrev: 25. mar 2023, 07:45Jeg købte ogsåen del af dig, vist nok endda Swamp Thing … jeg har de fleste fakturaer fra dengang i et ringbind, ku prøve at finde dem frem
Vildt! Der er orden i bogholderiet :-)
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Mirko Woelck »

Robin skrev: 4. mar 2023, 17:49 :o Misundelsens grønøjede uhyre stikker sit grimme hoved frem: jeg er da fuldstændig ødelagt over, at de blade har kunnet købes i Danmark, og at jeg aldrig er stødt på dem - kun alle mulige DELL og Gold Key udgivelser, ÆV!

mvh.
Lidt Eye Candy :arrow: Det ville være uheldigt, hvis man stødte nogle af på disse. Jeg havde dog lidt svært ved at finde gamle Gold Key-udgivelser. En pudsig Brave Eagle som ikke umiddelbart er en US DELL eller Gold Key (?), men en europæisk udgave! Down With Crime er vist i vinkel ift. ovenstående, da den ikke er en DELL eller Gold Key.

scooby doo - april - 15c_resize.jpg
1966 - dr who and the daleks (movie classics)_resize.jpg
058_resize.jpg
046_resize.jpg
05 1948_resize.jpg
02 1948_resize.jpg
[
03 july-sept_resize.jpg
033  a ride for life_resize.jpg
004_resize.jpg
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Carsten Søndergaard skrev: 25. mar 2023, 00:38 Tak til Søren for solidt fodarbejde.
Ja, meget påskønnet!! Jeg benyttede forresten mit prøveabonnement på Politiken til selv at dykke lidt ned i deres elektroniske avisarkiv. Der er nogle artikler om retssagen i 1944 vedr. de famøse "kulørte hæfter" som jeg evt. kan give nogle uddrag af. De mere direkte beskrivelser handler dog om hans (dvs. Mondrups) medtiltaltes udgivelser.
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Mirko Woelck skrev: 28. mar 2023, 21:41 Lidt Eye Candy :arrow: Det ville være uheldigt, hvis man stødte nogle af på disse. Jeg havde dog lidt svært ved at finde gamle Gold Key-udgivelser. En pudsig Brave Eagle som ikke umiddelbart er en US DELL eller Gold Key (?), men en europæisk udgave! Down With Crime er vist i vinkel ift. ovenstående, da den ikke er en DELL eller Gold Key.
Nice! Jeg fandt din herligt obskure Brave Eagle her: https://www.comics.org/issue/1165102/cover/4/

Jeg købte engang en pæn sjat (Gold Key) Twilight Zone og Boris Karloff i Fantask og blev så opildnet at jeg også bestilte de allerførste TZ hjem fra staterne. Det var dengang portoen var til at betale, og der ikke røg alle mulige afgifter på. Jeg har også en Smilin' Jack 4 og alle syv numre af Down With Crime bortset fra nr. 2. Mit eneste UK-blad af ældre dato er en Captain Video 2.

twilight_zone-fc-1173.jpg
boris_karloff_thriller-1.jpg
down_with_crime-7.jpg
captain_video-2-uk.jpg
Besvar