Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af GoogaMooga »

DC opkøbte jo Fawcett, og fik dermed rettighederne til deres Captain Marvel titler. I 1960'erne fik vi en Golden Age historie hist og pist, og så relancerede de figuren i 1970'erne med et kortvarigt comeback af mesteren selv, C.C. Beck. Captain Marvel hæftet blev omdøbt til "Shazam", men selv om det var C.C. Beck ved roret, er det mindre interessant. Man kan leve uden. Hvad der siden er udkommet af Big Red Cheese af andre tegnere, som den ellers dygtige Jerry Ordway, kan man bare ignorere. Ingen moderne tegner har kunnet løfte figuren. Vi fik også en spillefilm, åh, hold ved mig! Nej, Captain Marvel og hele gruppen af Marvel Family titler er uløseligt forbundet med Fawcett og Golden Age. Sådan er det bare, og sådan vil det blive ved med at være. DC har aldrig rigtigt forstået at udnytte arvesølvet. Jo, nogle få Archives er det blevet til, men også det fik hurtigt ende. Intet andet amerikansk forlag sidder så tungt på det gamle guld og nægter fandommen genoptryk af deres oldies, som DC gør. Derfor er det også lidt af en sensation, at jeg slår op i denne måneds Previews og finder hele tre faksimile hæfter af Marvel Family titler fra det oldies-venlige forlag PS Artbooks. De er ikke billige, $16 for et 68-siders hæfte, men prøv at finde de originale hæfter i nogen som helst stand, glem det.

De starter lidt tilfældigt i nummereringen, men jeg er bare glad for at få noget overhovedet:

Billede

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Det ser indbydende ud. Ville ikke have noget imod at have råd til den slags udskejelser. I gamle dage (mimrede han) kunne man dog takket være importør Svend Mondrup være heldig at finde CM og relaterede serier i brugtbutikkerne.
captain_marvel.png
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, Svend Mondrup spillede en afgørende rolle før butikkernes tid. Jeg har nu fået at vide af en amerikansk samler, at de senere Marvel Family titler kan fås billigere end de $16, som et faksimile hæfte koster, men så er de godt nok også slidte.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Nogle få af mine ældre hæfter er i en tilstand så jeg er bange for at de går (endnu mere) i stykker hvis jeg kigger i dem. Det tager ligesom lidt af fornøjelsen.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg kan ikke lide at gå under VG, men kan blive nødt til det med de sjældne ting.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Kan du finde på at købe originale blade fra dengang? Hatten af for det. For mit eget vedkommende føles det mere og mere som et overstået kapitel. Og dog. For at par år siden gjorde jeg et overraskende fund på DBA i form af dette gamle EC-blad som har en vis tegneseriehistorisk interesse. Det eneste lille skår i glæden er netop standen. Dels føles bladet som om nogen havde sovet ovenpå det, dels har omslaget en masse rifter og afrivninger i kanterne som gør håndtering yderst nervepirrende.

crime_patrol-15-combo.jpg
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Mirko Woelck »

Det tog lidt tid, at finde dem frem.

Et par eksemplar på hæfter i rimelig stand alderen taget i betragtning med dansk prisstempel. Om det er fra den omtalte grossist, ved jeg ikke.

IMG_1312_resize.jpg
IMG_1314_resize.jpg
IMG_1313_resize.jpg
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Asger Pedersen »

Jo, jeg tror det er typisk for blade fra Svend Mondrup med de prisstempler. Jeg har en snes eller mere fra den tid, mest Dell-hæfter men også nogle få crime og, ja faktisk to Marvel Family - i miserabel stand
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Et meget, meget dejligt syn, Mirko!! (Ved den seneste optælling fik jeg det til at jeg selv har i omegnen af 12 Captain Marvel, 10 Whiz Comics, 6 Captain Marvel Jr., 4 Marvel Family og 3 Master Comics.)

Det klassiske Mondrup-stempel er naturligvis det med "S.M. 50 Øre", men "60 Øre" og før det "85 Øre" er temmelig sikkert også hans. Der er dog varianter som "B.I. 85 Øre" (Blad Import?) som jeg er knap så sikker på. Hvordan researcher man om der var konkurrenter? Jeg mødte kun manden en gang og forsømte desværre at stille alle de gode spørgsmål.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg snakkede engang med Fritz Ørnbo, som i sin tid stiftede Tegneserieklubben Asterix sammen med Carsten Søndergaard og et par andre. Jeg forstod på ham, at Svend Mondrup var hans onkel, og Fritz cyklede rundt til kioskerne for ham med amerikanske blade. Så hvis nogen ved noget, er det nok ham…?
…men når jeg googler Fritz Ørnbo, ser det ud til, han døde i 2004…
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Det havde ellers været interessant. Gad vide om der findes erindringsbøger af folk "i miljøet".
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Robin »

GoogaMooga skrev: 15. feb 2023, 19:41 Ja, Svend Mondrup spillede en afgørende rolle før butikkernes tid. Jeg har nu fået at vide af en amerikansk samler, at de senere Marvel Family titler kan fås billigere end de $16, som et faksimile hæfte koster, men så er de godt nok også slidte.
Fantask havde det her i lørdags til kun 70,-:

IMG_1221.JPG
IMG_1221.JPG (40.36 KiB) Vist 5732 gange

https://fantask.dk/browse.asp?category=comics&sid=27766


mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

Holy moly!
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af Mirko Woelck »

Fik kigget lidt i arkiverne. Nu bliver det vildere. Med den omtale S.M. 50 Øre pris stempel(signatur)
138_resize.jpg
136_resize.jpg
_mucher_
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 76
Tilmeldt: 3. jan 2014, 12:46

Re: Sensation! PS Artbooks genoptrykker Golden Age Captain Marvel

Indlæg af _mucher_ »

De "vildeste" af mine er måske de allersidste numre af Whiz.

whiz_comics-154.jpg
whiz_comics-155.jpg
Besvar