Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 19. feb 2023, 15:35Også der kan man mene meget. Hearst ødela i stor grad tegneseriekarrieren til Winsor McCay
Det var nok snarere McCay, der fra 1910ernes slutning begyndte at bruge mere tid på vaudeville-optrædender (live-tegning) og fra 1911 animation, som blev hans helt store interesse. Hearst holdt hånden over Krazy Kat og lod den forsætte, selv om de fleste læsere og mange redaktører indtrængende bad ham lukke serien.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af GoogaMooga »

Hearst er en helt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 19. feb 2023, 18:51 Hearst er en helt.
Well ... :lol:
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 555
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af morlyk1 »

Jeg mener nu også at have læst et sted, at Hearst mere eller mindre tvang McCay til at dedikere det meste af sin arbejdstid til 'editorial cartoons' (kan ikke lige på stående fod - jeg sidder i sofaen - hitte på et passende dansk udtryk) og dermed forhindrede ham i at fokusere tilstrækkeligt på Little Nemo.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 19. feb 2023, 18:50
Mesterius skrev: 19. feb 2023, 15:35Også der kan man mene meget. Hearst ødela i stor grad tegneseriekarrieren til Winsor McCay
Det var nok snarere McCay, der fra 1910ernes slutning begyndte at bruge mere tid på vaudeville-optrædender (live-tegning) og fra 1911 animation, som blev hans helt store interesse. Hearst holdt hånden over Krazy Kat og lod den forsætte, selv om de fleste læsere og mange redaktører indtrængende bad ham lukke serien.
Jeg forstår ikke hvorfor du motargumenterer at Hearst i stor grad saboterte tegneseriekarrieren til McCay. Det er dokumentert massevis av steder. Inkludert i John Canemakers dybdegående biografi.
morlyk1 skrev: 20. feb 2023, 16:27 Jeg mener nu også at have læst et sted, at Hearst mere eller mindre tvang McCay til at dedikere det meste af sin arbejdstid til 'editorial cartoons' (kan ikke lige på stående fod - jeg sidder i sofaen - hitte på et passende dansk udtryk) og dermed forhindrede ham i at fokusere tilstrækkeligt på Little Nemo.
Det er korrekt. Da McCay gikk over til Hearst, var den opprinnelige avtalen at han skulle fortsette med Little Nemo in Slumberland under tittelen "In the Land of Wonderful Dreams", samtidig som han tegnet editorial cartoons. Men det ble snart klart at Hearst ikke hadde den ringeste interesse i tegneseriene hans. Hearst brukte også innflytelsen sin til å motarbeide McCays vaudevilleshow, igjen fordi han mente at McCay skulle bruke tiden til å tegne editorial cartoons for ham.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev: 16. feb 2023, 01:15 Det bliver mere og mere absurd. Heldigvis er jeg ikke Don Rosa fan. Men Barks får nok en tur gennem møllen én gang til. Det kan godt være, at jeg opgiver Fanta's Barks bibliotek i farver. Jeg tror ikke, vi har hørt det sidste fra de paphoveder hos Disney: https://ducktalks.com/2023/02/14/don-ro ... d-stories/
Og nu starter Story House Egmont på deres Don Rosa-bibliotek. Mon ikke det er for sent til at udgive det ucensureret? Fantagraphics har vist problemer med at få lov til at genoptrykke et eller to bind i serien.

Don_Rosa-biblioteket_01.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Laila J. Graf »

Det er for sent - den kommer uden "I drømmeland" og kapitel 11 er fjernet og erstattes med skitsesider.

Det bliver vist første gang nogensinde jeg ikke kommer til at købe noget der bliver udgivet med Don Rosa...
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg købte hæftet med "Son of the Sun" tilbage i 80erne; den eneste gang, jeg har købt Don Rosa. Nu bliver den efterspurgt. Håber ikke, at jeg allerede har solgt den!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 7. aug 2023, 22:23 Jeg købte hæftet med "Son of the Sun" tilbage i 80erne; den eneste gang, jeg har købt Don Rosa. Nu bliver den efterspurgt. Håber ikke, at jeg allerede har solgt den!
Hvorfor skulle den bli mer etterspurt nå enn før? "Son of the Sun" er ikke en av de to Rosa-historiene som er svartelistet.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Mesterius »

Laila J. Graf skrev: 7. aug 2023, 21:53 Det er for sent - den kommer uden "I drømmeland" og kapitel 11 er fjernet og erstattes med skitsesider.

Det bliver vist første gang nogensinde jeg ikke kommer til at købe noget der bliver udgivet med Don Rosa...
Det er da trist, hvis dét er planen. Men hvorfor i all verden velger Egmont Danmark å starte en ny, samlet utgivelse av Don Rosa (basert på Fantagraphics' Don Rosa Library) like ETTER at Disney svartelistet to av Rosas Uncle Scrooge-historier? Det virker da som en svært dårlig timing.

Med mindre Egmont håper på at Disney endrer mening før de kommer til Volum 5, som inneholder den første av de to svartelistede serier. Diskusjoner mellom Disney og forskjellige utgivere verden rundt pågår sikkert fortløpende.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Mesterius »

Mer om det kommende, danske DON ROSA BIBLIOTEKET (skulle det ikke vært en bindestrek i den tittelen, forresten? Don Rosas samlede værker høres bedre ut, men det navnet er jo allerede tatt):

https://www.liveboox.com/produkt/don-ro ... 8794259538
I DON ROSA BIBLIOTEKET samles og sammensættes Rosas historier for første gang med de farver og den opsætning, som Rosa altid har drømt om. Udover de 13 spændende historier indeholder bogen også en række skitser, storyboards, forsideillustrationer og ikke mindst artikler skrevet af Rosa selv, som fører læseren gennem sit liv og sine kendte historier.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af GoogaMooga »

GoogaMooga skrev: 7. aug 2023, 22:23 Jeg købte hæftet med "Son of the Sun" tilbage i 80erne; den eneste gang, jeg har købt Don Rosa. Nu bliver den efterspurgt. Håber ikke, at jeg allerede har solgt den!
Okay, min fejl. Men hæftet er nu alligevel lidt efterspurgt - noget med, at det var det første Disney hæfte af Rosa? Eller første Uncle $crooge? Kan huske, at jeg købte bladet dengang som ren investering. For jeg har aldrig kunnet lide Rosa's streg.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 8. aug 2023, 09:43... danske DON ROSA BIBLIOTEKET (skulle det ikke vært en bindestrek i den tittelen, forresten? ...
Jo, efter reglerne i Retskrivningsordbogen, § 57, stk. 7: https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningso ... indestreg/
Men ejerne af særnavne bestemmer selv, hvordan de staves.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 8. aug 2023, 09:53
GoogaMooga skrev: 7. aug 2023, 22:23 Jeg købte hæftet med "Son of the Sun" tilbage i 80erne; den eneste gang, jeg har købt Don Rosa. Nu bliver den efterspurgt. Håber ikke, at jeg allerede har solgt den!
Okay, min fejl. Men hæftet er nu alligevel lidt efterspurgt - noget med, at det var det første Disney hæfte af Rosa? Eller første Uncle $crooge? Kan huske, at jeg købte bladet dengang som ren investering. For jeg har aldrig kunnet lide Rosa's streg.
Jeg kjøpte nylig samme hefte (altså Uncle Scrooge #219, den første utgivelse av Rosas første Disney-tegneserie) for 20 norske kroner i en bruktbutikk. Forhåpentligvis får du litt mer for det på internett. :lol:
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Robin »

Ud af ren nysgerrighed: hvordan adskiller materialet i denne kommende udgave sig fra Egmonts "Don Rosas Samlede Værker" distribueret af Faraos? Er der nogen, der ved noget om sådanne detaljer?


mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar