Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af GoogaMooga »

Det bliver mere og mere absurd. Heldigvis er jeg ikke Don Rosa fan. Men Barks får nok en tur gennem møllen én gang til. Det kan godt være, at jeg opgiver Fanta's Barks bibliotek i farver. Jeg tror ikke, vi har hørt det sidste fra de paphoveder hos Disney: https://ducktalks.com/2023/02/14/don-ro ... d-stories/
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 16. feb 2023, 01:15 Det bliver mere og mere absurd. Heldigvis er jeg ikke Don Rosa fan. Men Barks får nok en tur gennem møllen én gang til. Det kan godt være, at jeg opgiver Fanta's Barks bibliotek i farver. Jeg tror ikke, vi har hørt det sidste fra de paphoveder hos Disney: https://ducktalks.com/2023/02/14/don-ro ... d-stories/
Det er ikke til at holde ud når de censurerer historie væk.
Det minder mig om da jeg læste "1984"
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af GoogaMooga »

Så vidt vil jeg ikke gå, men det går i den forkerte retning.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev: 16. feb 2023, 01:15... Det kan godt være, at jeg opgiver Fanta's Barks bibliotek...
Det samme her. En af hovedårsagerne til at jeg overhovedet køber Fantagraphics' serie er at få Barks mere komplet end i de andre genudgaver. Hvis historier bliver udeladt, er der ikke nogen grund til at købe Fantagraphics' serie.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af superboy »

Det er snakk om to historier av Don Rosa.

As part of its ongoing commitment to diversity and inclusion, The Walt Disney Company is in the process of reviewing their library of stories.
As a result of this, some stories that do not align with their values will no longer be published. This applies to two of your classic stories, “The Richest Duck in the World” and “The Dream of a Lifetime”. These stories will not be part of any reprints or new collections."
Vedhæftede filer
don rosa.jpeg
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af GoogaMooga »

benadikt skrev: 16. feb 2023, 07:52
GoogaMooga skrev: 16. feb 2023, 01:15... Det kan godt være, at jeg opgiver Fanta's Barks bibliotek...
Det samme her. En af hovedårsagerne til at jeg overhovedet køber Fantagraphics' serie er at få Barks mere komplet end i de andre genudgaver. Hvis historier bliver udeladt, er der ikke nogen grund til at købe Fantagraphics' serie.
Andet end at de er i farver. Men du købte måske Gladstone's farve-albums?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev: 16. feb 2023, 10:17... du købte måske Gladstone's farve-albums?
Ja, jeg har Gladstones farvealbum og Another Rainbows sort-hvide bøger.
Årsagen til, at jeg også køber Fantagraphics bøger, er først og fremmest at jeg havde håbet på en mere komplet serien end i Gladstones farvealbum. Men med den kraftige censurering fremover forsvinder den begrundelse.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af GoogaMooga »

benadikt skrev: 16. feb 2023, 10:54
GoogaMooga skrev: 16. feb 2023, 10:17... du købte måske Gladstone's farve-albums?
Ja, jeg har Gladstones farvealbum og Another Rainbows sort-hvide bøger.
Årsagen til, at jeg også køber Fantagraphics bøger, er først og fremmest at jeg havde håbet på en mere komplet serien end i Gladstones farvealbum. Men med den kraftige censurering fremover forsvinder den begrundelse.
Ja, så er det bare spild af penge. Som situationen er nu, får vi aldrig Barks komplet og ucensureret.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Antaeus »

Jeg har halvdelen af guldbøgerne, cbsv og køber også fantagraphics udgave.
Grunden til at jeg køber fantas udgave er at guldbøgerne ikke er komplet, jeg er skuffet over cbsv, især valg af papir og farvelægning og her er fantas udgave langt mere i min stil, og så er den også forholdsvis billig (især da den startede og jeg kunne købe dem meget billigt via saxo). Havde cbsv været i orden så havde jeg aldrig end overvejet fantas udgave. Lad os se hvad der sker på fantas udgave, nu har jeg trods alt en stor del af dem og det kan være at det kun er fremtidige udgaver der bliver censureret.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af GoogaMooga »

CBSV er en katastrofe. Godt, jeg aldrig købte den.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 16. feb 2023, 18:46 CBSV er en katastrofe. Godt, jeg aldrig købte den.
Der er stadig meget kvalitet i cbsv og jeg er glad for at jeg har Barks komplet (eller meget tæt på), men det er ret langt fra hvad der blev lovet, desværre. Jeg havde virkelig håbet på at det her blev det ultimative luksusbind med Barks. Når det er sagt så er der som sagt stadig en del kvalitet i cbsv som fx lækker indbinding, i boksformat, det store format, kvalitetsmaterialer, komplet, vildt meget ekstramateriale, men der er også mange ting som jeg er knap så glad for, som jeg har nævnt mange gange før. Så jeg lader den ligge der.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev: 16. feb 2023, 18:46CBSV er en katastrofe...
Ja, helt bestemt.
GoogaMooga skrev: 16. feb 2023, 18:46... Godt, jeg aldrig købte den.
Jeg købte serien og vil ikke sælge den igen. Men jeg læser fakisk meget sjældent i den. Så hellere Guldbøgerne eller Bedste historier om Anders And eller Carl Barks' Andeby/Ankeborg eller en af de engelske udgaver.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 16. feb 2023, 21:07
GoogaMooga skrev: 16. feb 2023, 18:46CBSV er en katastrofe...
Ja, helt bestemt.
GoogaMooga skrev: 16. feb 2023, 18:46... Godt, jeg aldrig købte den.
Jeg købte serien og vil ikke sælge den igen. Men jeg læser fakisk meget sjældent i den. Så hellere Guldbøgerne eller Bedste historier om Anders And eller Carl Barks' Andeby/Ankeborg eller en af de engelske udgaver.
Hvorfor Carl Barks' Andeby/Ankeborg istedenfor CBSV? Jeg antar at presentasjonen av bakgrunnsartiklene i det danske CBSV kan ha noe med saken å gjøre, men bortsett fra det? CBA bruker akkurat de samme farger osv. på tegneseriene, og papiret (i hvert fall i de norske utgaver) er til og med merkbart blankere enn CBSV. Så jeg ville ha trodd at CBSV stadig var et mer attraktivt valg for å lese selve seriene.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 16. feb 2023, 21:39Hvorfor Carl Barks' Andeby/Ankeborg istedenfor CBSV? Jeg antar at presentasjonen av bakgrunnsartiklene i det danske CBSV kan ha noe med saken å gjøre, men bortsett fra det? CBA bruker akkurat de samme farger osv. på tegneseriene, og papiret (i hvert fall i de norske utgaver) er til og med merkbart blankere enn CBSV. Så jeg ville ha trodd at CBSV stadig var et mer attraktivt valg for å lese selve seriene.
Der er nok to årsager.
1. Især ekstramaterialet i dansk CBSV er af så horribel sproglig kvalitet, at det går ud over humøret at læse i bøgerne. Enkelte af historierne er også fyldt med fejl, f.eks. er navneordet "guldgravere" i Riches, Riches, Everywhere! skiftet ud med udsagnsordet "prospektere", selv om der SKAL stå et navneord i sætningen. Som barn lærte jeg dansk retskrivning ved at læse Anders And, så det er pinefuldt at læse den slags sludder i en luksusudgave af Anders And.
2. De store bøger er umulige at læse i i sengen. (Men der er også en fordel at siderne er store, man skal bare sidde ved et bord og læse i dem.)
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Disney skrinlægger visse Scrooge McDuck historier

Indlæg af Laila J. Graf »

Jeg synes det er frygteligt, at man på den måde begår censur i så voldsomt omfang - man kan ikke, bør ikke, censurere historien, for så fjerner man muligheden for at lære af den!

Og det er desværre ikke kun Rosas to historier det går ud over - det er bare ham vi har hørt om det fra.
Det er jo zombien der er problemet i præcis hans historier - hvilket selvfølgelig også betyder censur af den oprindelige historie med Barks...

Og andre historier, der lige falder Disney for brystet...
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Besvar