Inkjet vs. laserprint vs. offset

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Inkjet vs. laserprint vs. offset

Indlæg af GoogaMooga »

Hej. Som I måske har gættet, er jeg medudgiver af "Jerry Spring Komplet", den flotteste europæiske western-tegneserie nogensinde. Det er en livdrøm for mig, som har oplevet en del modgang. Men nu har jeg ydet et tilskud til færdiggørelsen af dette projekt. Det drejer sig om bind 3, som skal trykkes om i et mikro-oplag, og bind 5, som er det afsluttende bind. Fahrenheit's kontrakt må da snart udløbe, så mon ikke det bliver i år, at champagneproppen springer og cigaren tændes?

Billede

Det er meget vigtigt for mig, at de fem bind får ensartet tryk. Derfor har jeg korresponderet med Frank og Bjarne på Facebook de sidste par dage.

Her er, hvad jeg har lært:

Frank:
On demand vil også være laserprint (eller rettere inkjet). De fleste vil ikke kunne se forskel på offset og inkjet, mange danske tegneserieudgivelser i oplag på 2-300 er inkjet.
Bjarne:
Laser fungerer på den måde, at det sorte ligger ovenpå papiret. Med offset bliver den sorte farve suget ind i papiret.

Inkjet tror jeg, du skal holde dig fra, da det bliver for uensartet - det fungerer jo på samme måde som en almindelig hjemmeprinter.
Frank:
Det er ikke noget, folk bemærker. Moderne inkjet giver fremragende resultater.
Jeg håber, at Fahrenheit vælger offset og garnsyet indbinding. Det er meget vigtigt, for vi får kun denne ene chance. Så er det farvel til "Jerry Spring" - for evigt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Inkjet vs. laserprint vs. offset

Indlæg af Frank Madsen »

Bjarne:
Laser fungerer på den måde, at det sorte ligger ovenpå papiret. Med offset bliver den sorte farve suget ind i papiret.
Inkjet tror jeg, du skal holde dig fra, da det bliver for uensartet - det fungerer jo på samme måde som en almindelig hjemmeprinter.
Altså, der er jo I-N-G-E-N forlag, der trykker bøger i laserprint, så den mulighed er der jo ingen grund til at diskutere. Men det er korrekt, at fotokopiering fungerer på den måde, at toneren brændes fast til overfladen af papiret, mens flydende trykfarve suges ned i papiret i varierende grad - mest, hvis papiret er ubestrøget, og mindre, hvis det er bestrøget. Jo mere, farven suges ned i papiret, jo svagere bliver den.

Professionel inkjet som f.eks. Toptryks Indigo, hvor maskinerne printer med flydende farver og gummidug, er meget svært at skelne fra offset, og jeg ved ikke, hvad Bjarne mener med "uensartet". Slutresultatet er meget langt fra hjemmeprint. Jeg kan afsløre, at ét af de 6 oplag af "Ørsted" er inkjet, og jeg tror, det er de færreste, der uden at kigge i kolofonen kan afgøre, hvilket der er tale om.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Inkjet vs. laserprint vs. offset

Indlæg af benadikt »

Frank Madsen skrev: 19. feb 2023, 22:36... ét af de 6 oplag af "Ørsted" er inkjet, og jeg tror, det er de færreste, der uden at kigge i kolofonen kan afgøre, hvilket der er tale om.
Interessant. Men hvordan skaffer man sig de oplag, som man ikke ejer? På biblioteket kan man bestille bestemte udgaver med bestemte ISBN, men jeg har aldrig spurgt dem om bestemte oplag.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Inkjet vs. laserprint vs. offset

Indlæg af Niels Jørgen »

Jeg er selv uddannet grafiker, har arbejdet i mange år på trykkeri, og er i dag Grafisk Designer. Jeg har selv været repromand på adskillige tegneserier.

Der er ingen tvivl om, at offset er klart det bedste. Og det dyreste. Men printerteknologien har gjort kvantespring de seneste 10 år, og i dag vil 90% ikke se forskel på et tidsskrift eller tegneserie der er trykt på en high-end printer og så offset.
Men ved offset har du mulighed for virkelig at kæle for kvaliteten, og "opløsningen" er noget højere. Så hvis du giver den gas med godt papir, stokastiske raster og sv, så er der klart forskel, hvis du trykker en kunstbog. Men det er der jo ikke tale om her, vel. Tegneserier oplagt til at printe.

Så reelt er det i mine øjne helt forsvarligt at "trykke" på den måde.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Inkjet vs. laserprint vs. offset

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har i dag fået bekræftet af Paw, at alle fem bind af "Jerry Spring Komplet" får ensartet tryk, så vi kan forvente offset og garnsyet indbinding til 2. oplag af bind 3, med korrekt omslag. 8)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Inkjet vs. laserprint vs. offset

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 21. feb 2023, 15:19Jeg har i dag fået bekræftet af Paw, at alle fem bind af "Jerry Spring Komplet" får ensartet tryk, så vi kan forvente offset og garnsyet indbinding til 2. oplag af bind 3, med korrekt omslag. 8)
Det lyder ... dyrt for så lille et oplag (og så lille en forskel). Men garnsyning er under alle omstændigheder et must.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar