Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Hvilket forlag har du mest tillid til?

Dark Horse
0
Ingen stemmer
Fantagraphics
5
31%
IDW/LOAC
0
Ingen stemmer
Clover Press
1
6%
Hermes Press
1
6%
PS Artbooks
0
Ingen stemmer
ingen af dem, for jeg kan slet ikke lide oldies
9
56%
 
Afgivne stemmer: 16

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af GoogaMooga »

Her i vort livs efterår må vi sande, at festen er slut. Der udkommer bare ikke så mange oldies mere. På nær fra Gwandanaland og Retro Comics Reprints, men det er altsammen public domain... Fra de store, licensbetalte genoptryks-projekter af komplette avis-serier, til de fedeste Archives og tungeste Omnibusser, der bliver bare færre og færre af disse oldies! Hele forlag trækker stikket; Dark Horse var de første til at gøre det her i nyere tid.

Fantagraphics har forelsket sig i newies, og fortsætter kun nogle få avis-serier, som er i slutfasen. Alt ved det forlag lugter af slut og uinteressante newies. "Prince Valiant" er godt inde i John Cullen Murphy-perioden, ja, de er vel forbi det sidste manuskript af salig Hal Foster, og så må man spørge sig selv, om man virkelig vil blive ved. Så er det bedre at nappe de monster-store "Peanuts Sundays", men de lakker også mod enden. Hos Fanta er det kun underground og "Disney Masters", der giver mig håb om noget godt. Deres alt-comics er, hvad deres hjerter banker for, og "Krazy Kat Dailies" har Rick Norwood overtaget, da Fanta ikke kan tage sig sammen. Så hellere udgive Sundays én gang til, hva' Fanta?

Billede

IDW/LOAC er nærmest gået i stå. De nåede at gøre "Dick Tracy" færdig, men jeg frygter for "Little Orphan Annie". Nogen, der har hørt noget? Craig Yoe har startet et imprint, Yoe Books, og "Terry and the Pirates" får en ny ombæring hos Clover Press.

Billede

Hermes Press er som de altid har været, pålidelige men langsomme. Kommer der mere "Mandrake"? Kan grise flyve? "The Phantom" når snart frem til 1978 og brylluppet, og så er det godnat derefter. Både med dén serie og muligvis også med det forlag.

Billede

Så hvem holder egentlig stand her i 2023? Der skal vi over dammen til England, hvor PS Artbooks holder til. De gør også i publc domain, men gør meget mere ud af design og præsentation. Deres "Blackhawk" er den bedste af de tre udgaver, der udkommer p.t. - og så har de fået Charlton på programmet, og dermed også panteon-tegneren Steve Ditko!

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af GoogaMooga »

En bruger har stemt på "ingen af dem, for jeg kan slet ikke lide oldies"... :lol:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af GoogaMooga »

Hvis'n altså I kender til andre spændende oldies-forlag, så er det lige præcis her, I kan poste jeres anbefalinger og jeres forhåbninger.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af Antaeus »

Spændende oldies forlag har vi mange af i Danmark fx.:

Cobolt
Zoom
E-voke
Fabel
desAHJn
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 21. feb 2023, 22:57 Spændende oldies forlag har vi mange af i Danmark fx.:

Cobolt
Zoom
E-voke
Fabel
desAHJn
Ja, det er lige før, vi har det bedre end amerikanerne, hvad oldies angår. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 21. feb 2023, 22:59
Antaeus skrev: 21. feb 2023, 22:57 Spændende oldies forlag har vi mange af i Danmark fx.:

Cobolt
Zoom
E-voke
Fabel
desAHJn
Ja, det er lige før, vi har det bedre end amerikanerne, hvad oldies angår. :)
Eudor udgiver 4. bind af "Peter og Perle" til april. >host!<

Måske er forklaringen, at USA har været så meget FORAN Danmark, hvad angår genudgivelse af gamle tegneserier i nye samleudgaver. Hvad er der egentlig tilbage af VIRKELIG store serier, der ikke er blevet genudgivet i samleudgaver de seneste 30 år eller er på vej?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 21. feb 2023, 23:24 Måske er forklaringen, at USA har været så meget FORAN Danmark, hvad angår genudgivelse af gamle tegneserier i nye samleudgaver. Hvad er der egentlig tilbage af VIRKELIG store serier, der ikke er blevet genudgivet i samleudgaver de seneste 30 år eller er på vej?
Uh, der er mange. De (vi) har været privilegerede, men der er stadig meget godt. Foruden de store avis-serier, der måtte lukke i utide, er der hele melodrama-sfæren:

Apartment 3.G.
The Heart of Juliet Jones (5. bind og frem)
Mary Worth
Carol Day (britisk)
Rex Morgan M.D. (men ikke de nye)

... og sikkert flere til, som jeg ikke kan komme i tanker om.

Mary Worth, 7. januar 1945
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af GoogaMooga »

Hov, jeg glemte helt Classic Comics Press. Charles Pelto er tæt at gøre "Cisco Kid" færdig, og så er det Frank Godwin's "Connie" dernæst. "Rusty Riley" er jeg ikke helt sikker på; den er nok dødsdømt ligesom "Big Ben Bolt" og "The Heart of Juliet Jones". Og det er egentlig synd, for "Rusty Riley" er klart den bedste af de to serier.

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af Erling Søby »

GM:
En bruger har stemt på "ingen af dem, for jeg kan slet ikke lide oldies"... :lol:
Som nu er oppe på fire. Næsten lige så mange, som har stemt for oldies :mrgreen:
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 22. feb 2023, 08:40 GM:
En bruger har stemt på "ingen af dem, for jeg kan slet ikke lide oldies"... :lol:
Som nu er oppe på fire. Næsten lige så mange, som har stemt for oldies :mrgreen:
Ja, forstå det, hvem der kan. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af marius »

Jeg holder af amerikanske oldies, men har ingen interesse for de viste eksempler. Alt det væsentligste er udgivet og jeg er meget tilfreds med det jeg har. Jeg har læsestof til adskillige år og har absolut ikke behov for mere.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 22. feb 2023, 01:46 Apartment 3.G.
The Heart of Juliet Jones (5. bind og frem)
Mary Worth
Carol Day (britisk)
Rex Morgan M.D. (men ikke de nye)

... og sikkert flere til, som jeg ikke kan komme i tanker om.
Det er jo ikke meget, og hvis listen ikke er længere, kan jeg da godt forstå, hvis de amerikanske forlag begynder at se sig om efter nogle nutidige serier at udgive.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 23. feb 2023, 11:00 Det er jo ikke meget, og hvis listen ikke er længere, kan jeg da godt forstå, hvis de amerikanske forlag begynder at se sig om efter nogle nutidige serier at udgive.
Det ene behøver ikke udelukke det andet; disse melodramaer henvender sig til unge og voksne læsere, ganske som datidens film. Det er en helt anden måde at fortælle på, noget man kan identificere sig med på et dybere plan end når man læser eskapisme. Der er da også flere fine ting end mine forslag, men jeg vil mene, at mine forslag er cremen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 23. feb 2023, 18:02disse melodramaer henvender sig til unge og voksne læsere, ganske som datidens film.
Altså ... de tegneserier blev jo lavet for at kvindelige læsere af de amerikanske aviser i 1950'erne, 60'erne og 70'erne også havde noget at læse.

Og findes der virkelig moderne kvinder, der i 2023 føler, at melodramatiske film fra 1950'erne, 60'erne og 70'erne henvender sig til dem? Det lyder usandsynligt. I så fald ville de vel køre i sløjfe i stedet for Landsbyhospitalet, Bjerglægen, Dr. Kleist, Skadestuen i Holby, Jordemoderen osv., mon dog ikke?
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Oldies i USA 2023 - en situationsrapport

Indlæg af Erling Søby »

Ja, så burde Douglas Sirks film stadig være efterspurgte af den unge generation. Det er ikke lige tilfældet, vel?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar