Tsundoku - når en samling tager overhånd

Besvar

Kan du mærke, om du er godt med?

Nej, jeg er ikke en skid godt med
6
100%
Ja, jeg er fuldstændig up to date og glæder mig til at læse næste køb
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 6

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Tsundoku - når en samling tager overhånd

Indlæg af GoogaMooga »

Japansk er et sjovt sprog. De har ord, der slet ikke forekommer i Vesten, som nu f.eks. "tsundoku", en sammentrækning af ordene "tsunde-oku" (lade ting hobe sig op) og "dokusho" (at læse). Dette er velkendt blandt bognørder, men kan vel også bruges på dovne tegneseriesamlere, der bare skal eje det hele, altså køber mere end de kan nå at læse.

Jeg tror, de ældste ting i min samling, jeg ikke har fået læst endnu, har samlet støv i fyrre år. Et sådant eksempel er den famøse hvide Hergé bog fra 1983. Den har jeg nu solgt, men nåede aldrig længere end til 2. kapitel, et interview med Hergé. Hvorfor jeg kunne få mig selv til at sælge dette klenodie, er vist ingen hemmelighed.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Tsundoku - når en samling tager overhånd

Indlæg af Laila J. Graf »

Nu synes jeg "overhånd" har sådan en negativ klang!

Har jeg læst alle mine tegneserier? Nej da :lol:
Jeg er f.eks. ikke særligt glad for stilen i jumbobøgerne, så dem har jeg ikke læst ret mange af.
Jeg har også en kæmpe bunke ved siden af min seng med ting der afventer at blive læst - der ligger nok mindst 30-40 tegneserier der, der mangler at blive læst. Og så er der også ting på hylderne, som jeg ikke har læst.

Men altså, jeg mener jo heller ikke, at det er et problem, for jeg er BÅDE tegneserielæser - OG tegneseriesamler.
Jeg tror faktisk jeg sætter lige meget pris på begge dele.

Jeg ville nok altid have været en samler - at det så blev tegneserier (og disney dimser) er så fordi det blev det jeg elskede ift. indhold. Det giver mig noget større glæde end dengang jeg samlede på mønter eller sten.
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tsundoku - når en samling tager overhånd

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har det på samme måde, Laila - føler lige så stor glæde (nej større) ved at samle, som jeg gør ved at læse i dem. Da jeg var barn, havde jeg ingen penge, ikke andet end et par kroner i lommepenge, så jeg samlede på gratis glæder, som klistermærker, der var meget populære i de tidlige 70'ere. En kort overgang samlede jeg på busbilletter, men det blev sgu for kedeligt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tsundoku - når en samling tager overhånd

Indlæg af Antaeus »

Jeg har en masse jeg ikke har læst, men det er ikke et problem.
Jeg samler det som jeg synes skal stå i mit hjemmebibliotek og finder meget stor glæde ved bare at vide det er der og kigge på det. Jeg tager det jeg har lyst til at læse lige nu og ikke nødvendigvis det jeg mangler som pligtlæsning. Således kan jeg sagtens tage en Lucky Luke jeg har læst 10 gange før i stedet for en tegneserie jeg mangler at læse. Det handler om hvad jeg har lyst til lige her og nu, spontan lystlæsning. Jeg har selvfølgelig øjnene oppe for det jeg mangler at læse, især de mange biblioteksbøger jeg låner da de skal afleveres tilbage, så hvis jeg har lyst til at læse en af dem så bliver de ofte valgt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Tsundoku - når en samling tager overhånd

Indlæg af Asger Pedersen »

Tja, jeg lider vist af tsundoku i svær grad, så meget at jeg nok ikke kan kaldes samler mere men nærmere tegneseriehoarder, som vel betyder det samme som tsundoku. Jeg har læsestof til de næste 50 år og køber stadigvæk serier. Det er svært at k9mme igang med at trimme min samling; når jeg prøver at sælge noget, kommer jeg bare hjem med et godt tilbud om mere i bytte, det ved Googa 🤪
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Tsundoku - når en samling tager overhånd

Indlæg af Jakobsen »

Jeg tror jeg har det sådan at hvis indkøbet til samlingen koster over 100 kr - så SKAL den læses uanset! Derfor ligger der så en del der ikke kommer på plads før det er læst. :D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tsundoku - når en samling tager overhånd

Indlæg af Gimli »

Jeg har masser, som ikke er læst. Men det bliver det. Når jeg læser en ny runde (hele min samling), medtager jeg alt det jeg har købt, men ikke var med i runden som jeg netop har afsluttet. Det jeg køber, mens jeg er I gang med en runde, ligger så og samler støv, til jeg er færdig med runden - og så kommer det med når jeg "begynder forfra".
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tsundoku - når en samling tager overhånd

Indlæg af Mogens »

Jeg kommer uvilkårligt til at tænke på "The chase is better than the catch" med Motörhead, når jeg læser denne tråd, men dengang handlede det vist om andet end tegneserier. :lol:

Det virker ikke som sund fornuft at tjekke de samme internetsider hver eneste dag for nyheder, rygter, bekendtgørelser, udgivelsesplaner, meningsudvekslinger og hvad ellers for at få sit kulørte fix, men det ender med at blive en fast rutine, som næsten fylder mere end at sidde med produktet i hænderne i den sidste ende. Særligt jagten på sjældne, udsolgte eller nærved udsolgte tegneserier kan forvandle én til en omvandrende adrenalinjunkie, når pulsen kommer op at køre. :roll: :lol:

Når det er sagt, må jeg tilstå, at min tegneseriesamling er relativt overskuelig, så det er begrænset, hvad jeg mangler at læse. Men så har jeg en grund til at jagte nye ting. :D
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tsundoku - når en samling tager overhånd

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 9. mar 2023, 06:43Japansk er et sjovt sprog. De har ord, der slet ikke forekommer i Vesten, som nu f.eks. "tsundoku", en sammentrækning af ordene "tsunde-oku" (lade ting hobe sig op) og "dokusho" (at læse). Dette er velkendt blandt bognørder, men kan vel også bruges på dovne tegneseriesamlere, der bare skal eje det hele, altså køber mere end de kan nå at læse.
Vi har jo også et ord for det på dansk (der også er et sjovt sprog), nemlig samlermani.

samlermani samlermani (el. samlemani) sb., -en
samlermani eller samlemani substantiv, fælleskøn -en
• (overdreven) hang til at samle eller gemme på ting


Jeg køber sjældent bøger eller tegneserier, med mindre det er for at læse dem. Det har aldrig interesseret mig at samle på dem bare for at have en komplet samling. Dertil er kvadratmeterprisen for høj i Birkerød. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar