Manga kulturen i 2023

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Manga kulturen i 2023

Indlæg af GoogaMooga »

En af mine gamle klassekammerater har genbesøgt Tokyo for første gang i 25 år. Meget er det samme, men én ting slog ham: folk læser ikke manga i togene mere. Det er selvfølgelig de forbandede mobiltelefoner, der har holdt deres indtog også dér. Når jeg bvæger mig ud i samfundet her i Danmark, ser jeg at ALLE uanset alder har næsen begravet nede i den fucking skærm. Dybt deprimerende at se på. De går ligefrem rundt med deres telefoner i hænderne, da de er så afhængige, at de ikke engang kan stikke den i lommen. Rædselsfuldt.
nipponia.jpg
nipponia.jpg (34.85 KiB) Vist 913 gange
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af Antaeus »

Nu handler det her indslag kun lidt om manga og langt mere om mobiltelefoner.

En mobiltelefon og især smartphones er jo smarte til en del ting, men en masse af det der følger med er ikke så smart.
En ting er at alle hænger i deres telefon og andre skærme som måske er usundt, men en anden er digitaliseringen har medført et kæmpe overvågningssamfund, som kun bliver værre og værre og det er vildt hvad man tillader. Personligt mener jeg at politikerne har storsvigtet både med hensyn til hvad staten overvåger, hvad de giver firmaer lov til og salg af data samt det man taber en masse mennesker som ikke er med på digitaliseringsvognen.

Og hvis jeg springer til manga, som angives i overskriften. Personligt læser jeg ikke manga, det har aldrig rigtig trukket i mig og det meget lidt jeg har læst har ikke givet lyst til mere, men det er muligt der findes en masse godt som jeg bare ikke har opdaget. På kortere togture læser jeg ikke, men på længere togture kan jeg godt læse bøger eller tegneserier.

Jeg tjekker mange forskellige tegneserier ud. Det jeg i hvert fald ved er at tegningerne skal være gode (nogle jeg kan lide eller i hvert fald ikke skræmmer mig væk) før jeg vælger at læse en tegneserie. Jeg har også for længst lært at de tegninger jeg synes klart bedst om er tegninger i hvad jeg vil kalde den klassiske stil om det så er europæiske eller amerikanske tegnere m.fl. Det kan sagtens være nye tegneserier, men i tegninger som er tegnet i det jeg kalder klassisk stil.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8441
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 15. apr 2023, 08:50En af mine gamle klassekammerater har genbesøgt Tokyo for første gang i 25 år. Meget er det samme, men én ting slog ham: folk læser ikke manga i togene mere. Det er selvfølgelig de forbandede mobiltelefoner, der har holdt deres indtog også dér. Når jeg bvæger mig ud i samfundet her i Danmark, ser jeg at ALLE uanset alder har næsen begravet nede i den fucking skærm. Dybt deprimerende at se på. De går ligefrem rundt med deres telefoner i hænderne, da de er så afhængige, at de ikke engang kan stikke den i lommen. Rædselsfuldt.
Japanernes mangalæsning har man ofte hørt beskrevet som hurtig gennemlæsning af telefonbogstykke månedshæfter, der derefter blev smidt ud – og så giver det da god mening, at de nu læser konsumserier på mobiltelefonen i stedet. Akkurat som hvis Interpresses krighæfter eller Dr. Robert Steffen havde trendet i 2023.

Derimod betyder overgangen fra papir til skærm sikkert, at betalingen af forfatterne og kunstnerne har fået endnu et (kraftigt) nøk nedad, fordi det er sværere at skabe en fornuftig digital forretningsmodel end det var på print.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 15. apr 2023, 12:04
GoogaMooga skrev: 15. apr 2023, 08:50En af mine gamle klassekammerater har genbesøgt Tokyo for første gang i 25 år. Meget er det samme, men én ting slog ham: folk læser ikke manga i togene mere. Det er selvfølgelig de forbandede mobiltelefoner, der har holdt deres indtog også dér. Når jeg bvæger mig ud i samfundet her i Danmark, ser jeg at ALLE uanset alder har næsen begravet nede i den fucking skærm. Dybt deprimerende at se på. De går ligefrem rundt med deres telefoner i hænderne, da de er så afhængige, at de ikke engang kan stikke den i lommen. Rædselsfuldt.
Japanernes mangalæsning har man ofte hørt beskrevet som hurtig gennemlæsning af telefonbogstykke månedshæfter, der derefter blev smidt ud – og så giver det da god mening, at de nu læser konsumserier på mobiltelefonen i stedet. Akkurat som hvis Interpresses krighæfter eller Dr. Robert Steffen havde trendet i 2023.

Derimod betyder overgangen fra papir til skærm sikkert, at betalingen af forfatterne og kunstnerne har fået endnu et (kraftigt) nøk nedad, fordi det er sværere at skabe en fornuftig digital forretningsmodel end det var på print.
Mon alle de tidligere manga-hæfte læsere nu læser manga på deres mobil i toget.
Eller måske der er konkurrence fra andet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8441
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 15. apr 2023, 12:10Mon alle de tidligere manga-hæfte læsere nu læser manga på deres mobil i toget.
Eller måske der er konkurrence fra andet.
Svært at sige, men nu handler tråden jo om manga og ikke TikTok. Og ifølge statistikken bliver der læst meget mange på skærm, så mon ikke?

https://www.statista.com/statistics/125 ... downloads/
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Jo, der blev nævnt, at togpendlere læser manga på deres skærme nu. De telefonbogstykke mangahæfter trykt på groft papir var ellers med til at gøre mine endeløse togture lidt mere livlige (jeg var freelance engelsklærer og dækkede Tokyo, Yokohama, og Chiba). De lå jo bare på sæderne, efterladte og til fri afbenyttelse. Alternativet var The Japan Times, for jeg rejste naturligvis aldrig rundt med bøger eller blade, da de kunne blive af-mintet. Jeg synes, det er et kulturtab, og Antaeus har 100% ret i sine antagelser. For øvrigt har jeg bidt til bolle, og har foretaget mit første opkald fra en mobiltelefon nu i dag. Så det er på en måde en historisk dag for mig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 15. apr 2023, 15:20 Jo, der blev nævnt, at togpendlere læser manga på deres skærme nu. De telefonbogstykke mangahæfter trykt på groft papir var ellers med til at gøre mine endeløse togture lidt mere livlige (jeg var freelance engelsklærer og dækkede Tokyo, Yokohama, og Chiba). De lå jo bare på sæderne, efterladte og til fri afbenyttelse. Alternativet var The Japan Times, for jeg rejste naturligvis aldrig rundt med bøger eller blade, da de kunne blive af-mintet. Jeg synes, det er et kulturtab, og Antaeus har 100% ret i sine antagelser. For øvrigt har jeg bidt til bolle, og har foretaget mit første opkald fra en mobiltelefon nu i dag. Så det er på en måde en historisk dag for mig.
Kan du læse japansk?
Jeg frameldte min fastnet telefon i 1999.
Jeg huser stadig at KTAS (tror jeg de hed dengang) var meget uforstående for at jeg ville framelde min fastnet telefon.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 15. apr 2023, 16:19
Kan du læse japansk?
Meget lidt. Jeg kunne læse navnet på den bydel, hvor jeg boede. Og vigtige tegn som lyntog og udgang. Og sjovt nok kunne jeg også læse katakana tegnene for Santana. :wink:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 15. apr 2023, 16:59
Antaeus skrev: 15. apr 2023, 16:19
Kan du læse japansk?
Meget lidt. Jeg kunne læse navnet på den bydel, hvor jeg boede. Og vigtige tegn som lyntog og udgang. Og sjovt nok kunne jeg også læse katakana tegnene for Santana. :wink:
Så du har kigget billeder på de manga du fandt i toget.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Jeps. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

I fredags fyldte omtale af de nye mangaudgivelser på dansk mere end 8 % af hele Politiken, nemlig to fulde sider i kultursektionen plus en stor teaser på forsiden af 1. sektion. Det er Solo Leveling, der er "verdensfænomenet, der nu udkommer på dansk".

Felix Rothstein er ret begejstret for det hele, men lidt modsætningsfyldt skriver han: "Jeg spørger mig selv, hvorfor webtoon'en egentlig er lavet som bog", og så få linjer senere: "Jeg håber, at vi får meget mere manga på dansk, og at målgruppens teens og preteens køber bøgerne og ikke bare lader sig drukne i det digitale doom scroll."

Men det har jo vist sig, at der ikke er nogen modsætning mellem det digitale og det trykte. Ja, folk læser nu webtoons og manga på skærmen i metroen i stedet for trykte bøger, det er bare mere praktisk. Men en del af dem køber og læser så efterfølgende OGSÅ de trykte udgaver, fordi webtoons og manga for mange af læserne ikke er én form (fx skærmform eller bogform), men et multimodalt univers: skærmlæsning, boglæsning, bogsamling, fanforummer, fanart, fanfiction, manga cons, cosplay, anime. I bund og grund ikke så forskelligt igen fra engang i fordums dage, hvor nogle af os andre var unge og også godt kunne lide at inddrage randfænomener og sekundærlitteratur og udveksle viden og meninger om de tegneserieuniverser, der var populære dengang, med ligesindede. Det gik bare lidt langsommere, medmindre det var en tegneserieklub eller lignende fællesskab i ens lokalområde.

Der er jo en grund til, at fx Faraos Cigarer, templet for klassiske tegneserier, er begyndt at udgive manga, mon ikke? Fordi de har kunnet se, at manga fyldes deres butikker med unge mennesker, som de ellers har måttet spejde længere og længere efter, alt imens alderen på hønisser som mig og Googa og Antaeus og mange andre fx her på Serieland bare er steget og steget.

Hvis man kun bryder sig om gammeldags tegneserier af en bestemt type, må man vel blot iagttage, at yngre mennesker har det anderledes (ligesom vores forældre og bedsteforældre blot måtte iagttage, at VI havde det anderledes end de selv havde, da DE var unge).

Hvis man er glad for tegneserier uanset formen, kan man til gengæld glæde sig helt gevaldigt over tilstrømningen af børn og unge som tegneserielæsere.
Vedhæftede filer
Manga-Politiken-2023-04-14-1.jpg
Manga-Politiken-2023-04-14-2.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jesper Tae Jensen, Nummer9's manga- og webtoonekspert, forklarede i sidste uge i Kulturen på P1 på udmærkets vis, hvad det er, der foregår.
https://www.dr.dk/lyd/p1/kulturen-pa-p1 ... 2023-04-12
Starter 1:35

For eksempel hvordan det kan være fedt at læse webtoons digitalt (fx pga. konstante cliffhangers), men også på papir, hvor de kan "give en helt anden fornemmelse at læse, når man har den fysisk i hænderne, det kan jeg - hvis jeg skal være helt ærlig - bedre lide."

Jesper forklarer også, hvorfor epicentret for den fornyede interesse for webtoons og manga i Europa helt naturligt ligger i Frankrig og Belgien, hvilket jo er både antropologisk og på mange andre måder interessant.

Jeg kan også anbefale Radio Rackhams udsendelse om det franske tegneseriemarked, som også zoomer ind på, at asiatiske tegneserier nu er langt større i Frankrig end franske og belgiske tegneserier.
https://nummer9.dk/podcast/radio-rackha ... riemarked/

Radio Rackhams udsendelse om mainstream-manga er også interessant. Personlig kan jeg ikke erindre at have hørt folk i tyverne tale så begejstret og medrivende om nogen som helst tegneserier i flere årtier. Det er i det hele taget længe siden, jeg har hørt så unge mennesker tale om tegneserier. Så det er meget opløftende.
https://nummer9.dk/podcast/radio-rackha ... eam-manga/
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg vidste godt, at manga var populære i USA, det har de jo været siden Viz og Eclipse startede bølgen i 1985-86, men jeg var ikke klar over, at det også var tilfældet i Frankrig og Belgien, da jeg kun har fokuseret på deres egne klassiske serier dér. Og at der skulle findes en parallel fandom, der er funderet på webtoons, havde jeg ingen anelse om. At unge danskere er begyndt at læse tegneserier, er meget overraskende, men okay, den megen skærmtid skal jo fyldes ud med noget.

Jeg kan dog ikke forstå, hvorfor webtoon-læsning skulle kunne sidestilles med det trykte medie. Det viser sig jo også, at de unge entusiaster supplerer webtoon-læsningen med trykte tankobon. Jeg gad nok vide, hvordan oplagstallene på telefonbogshæfterne ser ud i dag, Shonen Jump og hvad de ellers hed. Uden togpendlerne er de måske gået ind. De lå i høje stakke til salg på alle større stationer for 30 år siden.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Tænkte det nok: Oplagstallene er faldende på "Shonen Jump" og alle telefonbogshæfterne fra Shueisha:

fra https://animehunch.com/circulation-of-w ... ger-sales/
On November 13th, 2021, the Japan Magazine Publishers Association (JMPA) released its circulation figures for physical copies of Japanese magazines. The numbers reveal that the downward trend in readership for some of the biggest names in Manga will continue well into 2021, with Weekly Shonen Jump falling below 1.4 million weekly copies for the first time since the early 1970s.

Since Oct 2018, physical copy sales dropped. And it’s not just for one or two publications. Almost all Magazines of Shueisha are getting decreasing sales numbers.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Manga kulturen i 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 16. apr 2023, 02:18 Jeg vidste godt, at manga var populære i USA, det har de jo været siden Viz og Eclipse startede bølgen i 1985-86, men jeg var ikke klar over, at det også var tilfældet i Frankrig og Belgien
Som det fremgår af Radio Rackham-udsendelsen om det franske tegneseriemarked, er mangaer nu langt større end de klassiske tegneserier. Det samlede europæiske mangamarked er uden tvivl også meget større end det amerikanske.
GoogaMooga skrev: 16. apr 2023, 02:22 Tænkte det nok: Oplagstallene er faldende på "Shonen Jump" og alle telefonbogshæfterne fra Shueisha
Det gælder jo alle blade og magasiner i hele verden, så ikke noget mærkeligt i det.

Men samtidig bliver mangamarkedet bare større og større. Man forventer at det vil stige gennemsnitligt 16 % om året frem mod 2030 for de digitale udgavers vedkommende, men også 5 % for udgaverne på papir.
https://www.grandviewresearch.com/indus ... ket-report
Besvar