I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Hvilket land eller sprogområde er bedst for en tegneseriefan?

Frankrig/Belgien
6
43%
Tyskland
0
Ingen stemmer
Danmark
6
43%
USA/UK
1
7%
Holland
1
7%
 
Afgivne stemmer: 14

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

Når jeg engang i mellem har klaget over, at den og den euroklassiker ikke kunne fås på dansk, er jeg blevet fortalt af Carsten, at Danmark er et af de lande, der har fået oversat flest fransk-belgiske tegneserier. Og det skal nok være rigtigt. Jeg ved, at Tyskland også er godt med, i hvert fald hvad angår belgisk guldalder, men jeg ved ikke, hvor godt de er dækket ind med amerikansk og manga. Dér indtager Frankrig en flot førsteplads. Franskmændene er ikke så gode til engelsk, da fransk jo stadig er et verdenssprog, men hvad de ikke kan læse på engelsk, får de oversat. Og mere til! Franskmændene fik "Romeo Brown", det gjorde selv englænderne ikke. Franskmændene fik "Ashita no Joe", en af de vigtigste manga overhovedet. Amerikanerne snøler...

Så rækkefølgen er nok omtrent sådan her:

1. Frankrig/Belgien
2. Tyskland
3. Danmark
4. USA/UK
5. Holland (?)

Jeg kunne godt finde på at købe de franske oversættelser fra Futuropolis, det eneste forlag i verden, der har gidet at samle "Romeo Brown" af den uforlignelige pantheon-tegner, Jim Holdaway.
romeo brown go go.jpg
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 20. apr 2023, 13:12Franskmændene er ikke så gode til engelsk, da fransk jo stadig er et verdenssprog, men hvad de ikke kan læse på engelsk, får de oversat. Og mere til! Franskmændene fik "Romeo Brown", det gjorde selv englænderne ikke.
Men de franske Romeo Brown-bøger er jo 40 år gamle, hvor mange franskmænd ganske rigtigt ikke var så gode til engelsk, men det er de i dag. I dag ville de særligt interesserede blot læse serien på engelsk, hvis den fandtes.

Udgivelserne kom til verden, fordi Futuropolis endnu nærmest var et fan-forlag (udløber af en tegneseriebutik), drevet af Étienne Robal og Florence Cestac, som ud over dengang meget moderne franske tegneserier (fx af Tardi) også udgav amerikanske og engelske klassikere som Romeo Brown, Krazy Kat, Popeye, Terry and the Pirates osv., fordi de syntes det var sjovt.

Fordi Jean-Pierre Dionnet, grundlæggeren af Métal Hurlant, havde sendt den indiske forfatter, oversætter, redaktør og ekspert i amerikanske tegneserier Fershid Bharucha til USA for at finde amerikanske serier til Métal Hurlant, men alligevel ikke ville bruge dem i bladet, foreslog Fershid dem i stedet til Nikita Mandryka, der var blevet forladt af Claire Bretécher og Marcel Gotlib (med hvem Mandryka havde stiftet Éditions du Fromage i protest mod René Goscinnys forstokkede redaktionelle linje på Pilote-bladet), og så begyndte Bharucha og Mandryka at udgive de berømte "Spécial USA"-numre af forlagets blad "L'Écho des savanes", og på den måde udkom Wally Wood, Robert Crumb, Neal Adams, Will Eisner, Rand Holmes, Shary Fleniken, Joe Kubert, Bernie Wrightson, Jeff Jones og Richard Corben pludselig på fransk. Mange af de ting var jo på samme tid også under udgivelse på dansk eller allerede udkommet.

Som det tynde øl var Romeo Brown så tilbage, og den foreslog Fershid så til Futuropolis, som udgav to samlinger med den, dog hverken episoderne tegnet af Alfred Mazure eller samtlige episoder tegnet af Jim Holdaway. I Danmark blev en del episoder bragt i James Bond-bladet, takket være yours truly :-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

Var det dig, Carsten? Det må da have været i slut-tresserne? Vidste ikke, du var involveret i Interpresse så tidligt. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Antaeus »

Det afhænger af hvilke tegneserier man har præferencer for.

Den går klart til Frankrig/Belgien fra mit synspunkt. Men har bestemt ikke noget med Romeo Brown at gøre.
De har virkelig mange lækre specieludgivelser.
Og er man franskmand så kan de fleste læse det engelske i dag, mens det ikke er det samme den anden vej rundt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Asger Pedersen »

GoogaMooga skrev: 21. apr 2023, 02:24 Var det dig, Carsten? Det må da have været i slut-tresserne? Vidste ikke, du var involveret i Interpresse så tidligt. :)
James Bond-bladet fortsatte frem til 1982.
Romeo Brown gik i Dansk Familieblad i 60erne, der er en facebookside om D.F. Hvor der er eksempler.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 21. apr 2023, 02:24 Var det dig, Carsten? Det må da have været i slut-tresserne? Vidste ikke, du var involveret i Interpresse så tidligt. :)
Ifølge Comicwiki var Romeo Brown første gang i James Bond nr. 45: "I Danmark har serien været bragt i Dansk familieblad 1955-1962, Agent 007 nr. 45, 47, 48, 50 og 52 samt i Comics 8."

Og nr. 45 udkom i 1978, så ja, det var mig :-)
https://www.bond-o-rama.dk/jb007-dk-nr45-1978/

Serien passede godt ind i bladet, fordi den havde samme britiske baggrund og samtidig havde anderledes tone end Bond selv. Og så gav det selvfølgelig anledning til at trykke Holdaways tegninger.

I hvert fald passede den bedre end "Air Hawk", og hvad der ellers havde været som udfyldning i bladet.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Frank Madsen »

I Frankrig

- udkommer der 10.000 tegneseriealbum om året (inkl. genoptryk).
- er der mindst en tegneseriefestival om ugen.
- er der tegneserieforretninger i de fleste byer.
- koster et hardcoveralbum typisk omkring 100 kr.
- udkommer der stadig tegneserieblade.
- besøger kulturministeren landets største tegneseriefestival — hvert år. I år også undervisningsministeren.
- er Romeo Brown genoptrykt i bogform for 40 år siden, dog ikke Jim Holdaways run på serien.

Fortsæt selv listen. :D

I Danmark

- udkommer der godt 300 tegneseriealbum om året
- er der 3-4 tegneseriefestivaler om året.
- er der tegneserieforretninger i 5 byer.
- koster et hardcoveralbum typisk omkring 200 kr.
- udkommer Anders And & Co. stadig — men hvor længe endnu?
- besøger kulturministeren aldrig landets største tegneseriefestival. Og slet ikke undervisningsministeren.
- har Jim Holdaways run på Romeo Brown-serien været trykt i 007-bladet.

Uh, det er svært at vælge.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

Dansk Familieblad bliver nok svær at opdrive, men så sene 007 blade skulle være muligt at finde. Hvis jeg finder dem, og køber Futuropolis bøgerne, er det nok det nærmeste, jeg kommer en Romeo Brown komplet, for jeg kan ikke forestille mig, noget forlag ville være interesseret i 2023. Så skal det da være et fan-forlag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 21. apr 2023, 20:12
GoogaMooga skrev: 21. apr 2023, 02:24 Var det dig, Carsten? Det må da have været i slut-tresserne? Vidste ikke, du var involveret i Interpresse så tidligt. :)
Ifølge Comicwiki var Romeo Brown første gang i James Bond nr. 45: "I Danmark har serien været bragt i Dansk familieblad 1955-1962, Agent 007 nr. 45, 47, 48, 50 og 52 samt i Comics 8."

Og nr. 45 udkom i 1978, så ja, det var mig :-)
https://www.bond-o-rama.dk/jb007-dk-nr45-1978/

Serien passede godt ind i bladet, fordi den havde samme britiske baggrund og samtidig havde anderledes tone end Bond selv. Og så gav det selvfølgelig anledning til at trykke Holdaways tegninger.

I hvert fald passede den bedre end "Air Hawk", og hvad der ellers havde været som udfyldning i bladet.
Ser fint ud med den Bond tegneserie i linket, men det går galt når man skriver "årets Bond pige" er Barbara Bach og så viser et billede af Caroline Munro, der i øvrigt var skurk i filmen. Billedet er ikke fra filmen. I "indhold" teksten oven over billederne står det så rigtig nok.

Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 21. apr 2023, 21:08 Dansk Familieblad bliver nok svær at opdrive, men så sene 007 blade skulle være muligt at finde. Hvis jeg finder dem, og køber Futuropolis bøgerne, er det nok det nærmeste, jeg kommer en Romeo Brown komplet, for jeg kan ikke forestille mig, noget forlag ville være interesseret i 2023. Så skal det da være et fan-forlag.
Jeg ville gerne læse Romeo Brown da det er lavet af parret som står for verdens bedste tegneserie i mine øjne, Modesty Blaise. Men det jeg har snust til Romeo Brown så ligner det at kvaliteten er en hel del under kvaliteten af Modesty Blaise.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 21. apr 2023, 21:25Ser fint ud med den Bond tegneserie i linket, men det går galt når man skriver "årets Bond pige" er Barbara Bach og så viser et billede af Caroline Munro, der i øvrigt var skurk i filmen. Billedet er ikke fra filmen. I "indhold" teksten oven over billederne står det så rigtig nok.
Personlig var jeg altid mere til Sabotør Q5 end til James Bond bladet.

9988760385661.jpg

Var Carsten nogensinde redaktør på det blad?

squirrel-dog.gif
squirrel-dog.gif (1.55 MiB) Vist 850 gange
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Robin »

Antaeus skrev: 21. apr 2023, 21:29
GoogaMooga skrev: 21. apr 2023, 21:08 Dansk Familieblad bliver nok svær at opdrive, men så sene 007 blade skulle være muligt at finde. Hvis jeg finder dem, og køber Futuropolis bøgerne, er det nok det nærmeste, jeg kommer en Romeo Brown komplet, for jeg kan ikke forestille mig, noget forlag ville være interesseret i 2023. Så skal det da være et fan-forlag.
Jeg ville gerne læse Romeo Brown da det er lavet af parret som står for verdens bedste tegneserie i mine øjne, Modesty Blaise. Men det jeg har snust til Romeo Brown så ligner det at kvaliteten er en hel del under kvaliteten af Modesty Blaise.
Her er lidt mere Romeo Brown at se på:

https://smurfswacker.blogspot.com/2013/ ... brown.html


mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 21. apr 2023, 21:29Jeg ville gerne læse Romeo Brown da det er lavet af parret som står for verdens bedste tegneserie i mine øjne, Modesty Blaise.
Det var nu Alfred Mazure, der var den originale tegner på Romeo Brown-serien. Og her er der rigeligt at tage fat på for et ambitiøst fanforlag med appetit på at udgive Alfred Mazure komplet, her f.eks. et klip fra hans "Dick Bos" fra 1941, hvor helten genfortæller plottet i historien:
Vedhæftede filer
mazure_alfred_zilver.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Antaeus »

Men der er dele lavet af det nævnte makkerpar og det var det jeg ville dykke ned i fordi jeg ved hvilken kvalitet de senere stod for.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Laila J. Graf »

Jeg har faktisk valgt DK, selvom jeg godt ved at det objektivt nok er Frankrig.

Men jeg synes faktisk, vores meget afgrænsede sproglige området til trods, at vi efterhånden har et varieret og lækkert udvalg af tegneserier at vælge imellem. Vi får både gode "mainstream" tegneserieudgivelser og virkelig skønne og smalle udgivelser, som giver muligheden for at få udvidet horisonten.

Men en anden grund er også, at vi jo i DK er så heldige, at vi også næsten alle lærer engelsk som andetsprog, hvilket tilføjer en bred udgivelsesrække fra flere lande til repertoiret - og her tænker jeg vi har det nemmere end franskmændene.

Alt i alt føler jeg mig som en velsignet tegneserieelsker her i DK.
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Besvar