Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23015
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af GoogaMooga »

Disney tabte mere end 120 milliarder dollars i 2022. Star Wars er død. Pixar er død. Og MCU (Marvel Cinematic Universe) er også døende. Hør Nerdrotic fortælle om mastodontens mange fejltrin og store nedtur, det er noget så festligt: https://www.youtube.com/watch?v=ifa-sPg0mT0

For min skyld måtte de gerne lukke det hele. Så kan vi frigive forlagsarmen af Marvel og få de kyndige og samvittighedsfulde småforlag til at genoptrykke det, der er værd at læse. For Marvel har 7,000 figurer - der er trængsel i New York, eller hvor de nu ellers render rundt og slås. 7,000 figurer, men strengt taget kun en lille håndful, der holder maskinen i gang: Spider-Man, X-Men, fortsæt selv...
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 23. apr 2023, 18:13 Disney tabte mere end 120 milliarder dollars i 2022. Star Wars er død. Pixar er død. Og MCU (Marvel Cinematic Universe) er også døende. Hør Nerdrotic fortælle om mastodontens mange fejltrin og store nedtur, det er noget så festligt: https://www.youtube.com/watch?v=ifa-sPg0mT0

For min skyld måtte de gerne lukke det hele. Så kan vi frigive forlagsarmen af Marvel og få de kyndige og samvittighedsfulde småforlag til at genoptrykke det, der er værd at læse. For Marvel har 7,000 figurer - der er trængsel i New York, eller hvor de nu ellers render rundt og slås. 7,000 figurer, men strengt taget kun en lille håndful, der holder maskinen i gang: Spider-Man, X-Men, fortsæt selv...
Star Wars og Marvel er for mig især et film univers da det er begrænset hvad jeg har læst af tegneserier inden for de to serier og jeg har læst ligger langt tilbage og er især Edderkoppen samt lidt andet.

Star Wars er for mig det bedste univers i filmverdenen, men desværre har Disney ikke forvaltet det særlig godt selv om det stadig er underholdende serier og film, så er det ret langt fra fordums kvalitet og de har også totalt ødelagt en del med den nyeste trilogi, Luke er fx spoleret. Så meget at Mark Hamill har kaldt ham Jake Skywalker for det er i hvert fald ikke hans Luke Skywalker. Og desværre har har fuldstændig ret.

Marvel har et fantastisk film univers og er en fantastisk succes. Det er heller ikke forvaltet godt af Disney, hvor kvaliteten er faldet meget siden de overtog.

Der mangler i den grad fordums kvalitet, selv om en del af det de sender ud stadig har underholdningsværdi.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af Carsten Søndergaard »

So it goes, som Kurt Vonnegut sagde.

Når noget er godt og populært, står gribbene i kø, når den oprindelige skaberkraft er ved at træde ud af verden. Og de gribbe er finansielle konstruktioner, ikke kreative enheder endsige mennesker i al almindelighed. Gribbene tror, at den kreative kraft bare kan leve videre i et Excel-ark, men navlestrengen bliver naturligvis skåret over, fordi kreative kræfter helt naturligt ikke er kompatible med Excel-ark. Når så den første grib opdager, nå, det gik ikke (aka vi tjente ikke milliarder på det), så finder den en anden grib, som finder en tredje grib. Så er enhver forbindelse med det kreative ophav forduftet, uanset at der sikkert sidder kreative mennesker derude, som godt kunne tænke sig at videreudvikle grundlaget, og sikkert også i mange tilfælde kunne, men det får de ikke lov til, fordi gribbene ikke kan se andet end det, der var engang, uha, vi må fortsætte ad de gamle spor.

Sådan er verden jo blevet, og ikke mindst i USA, men også i Danmark, hvor man nemt kan sidestille de mekanismer med statens frasalg af offentlig infrastruktur eller for eksempel de nye strøm-baroner eller bare COOP, hvor der ingen navlestreng længere er mellem andelsbevægelsen og direktøren, der er udlært hos McKinsey. Det kan jo ikke gå andet end galt.

Så svaret for den tungsindige tegneserielæser er naturligvis at læse tegneserier skabt af nulevende mennesker, nutidens skaberkraft. Det bliver ikke det samme som det, der var engang, nej. Men det bliver ansporende og inciterende. Akkurat ligesom de gamle ting var, dengang de ikke var gamle.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23015
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af GoogaMooga »

Men hvad er alternativet til gribbene? Hvis det kreative er statsstyret, skattefinansieret og statssanktioneret, ender vi ofte bare i at andre, som også er uvedkommende, kommer til at bestemme, hvad der skal laves. Den store forskel på markedsmekanismerne i dag og dengang er, at der blandt kapitalisterne dengang fandtes folk med visioner, en ung George Lucas, en ung Walt Disney, en ung Stan Lee, og selvfølgelig Martin Goodman selv.

Alt har en udløbsdato, og Disney, Star Wars, og Marvel har for længst passeret det punkt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af Gimli »

Udløbsdatoen kommer når det skabte (univers) når den alder hvor forældre-generationen ved mere om universet end ungdomsgenerationen. Så stopper tilstrømningen af de kreative kræfter, fordi de netop ikke må være kreative - men skal comitte sig til det univers, som den ældre generation ikke vil have lavet (grundlæggende) om.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af Erling Søby »

Googamooga:
Den store forskel på markedsmekanismerne i dag og dengang er, at der blandt kapitalisterne dengang fandtes folk med visioner, en ung George Lucas, en ung Walt Disney, en ung Stan Lee, og selvfølgelig Martin Goodman selv.
Den slags "folk med visioner" findes naturligvis stadigvæk, men næppe indenfor de store etablerede industrier. I stedet er det folk som The Daniels, der instruerede årets syvdobbelte orcarvinder Everything Everywhere All at Once, folkene bag John Wick-serien eller en instruktør som Robert Eggers, man skal se efter.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 24. apr 2023, 10:57 Udløbsdatoen kommer når det skabte (univers) når den alder hvor forældre-generationen ved mere om universet end ungdomsgenerationen. Så stopper tilstrømningen af de kreative kræfter, fordi de netop ikke må være kreative - men skal comitte sig til det univers, som den ældre generation ikke vil have lavet (grundlæggende) om.
Star Wars' 3. trilogi er ikke vellykket fordi de næsten har lavet kopiarbejde af den 1. trilogi, med nul nyskabning og fordi historien ikke var skrevet på forhånd af en god historiefortæller, men i stedet formet af de to forskellige instruktører, som man skulle tro nærmest ikke har talt sammen og skelet til hvad hinanden har lavet og samtidig har de destrueret alle helte vi kendte fra den 1. trilogi.

Den 2. trilogi var derimod virkelig nyskabende, og meget anerledes end den 1. trilogi. Her blev udviklet en del på konceptet. Den var ikke helt så vellykket som den første trilogi, men det er stadig virkelig godt og man kan mærke energien og her får vi en godt fortalt Star Wars historie og man går dybere ind i universet omkring jedis og siths, dog halter dialogen nogle steder mellem især Anakin og Padme i episode 2 og vi kunne godt have undværet en figur som Jar Jar Binks.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af Erling Søby »

Den 2. Star Wars-trilogi var aldeles rædselsfuldt ringe. Alt stinker, lige fra historierne, der mest ligner en lang reklame for de dertil hørende computerspil, til figurer og skuespillere (selvsagt Christopher Lee undtaget): Jar Jar Binks, Hayden Christensen og den lille unge, der spiller Anakin i den første film. Og værst af alt: Anakins motivation for at gå med kraftens mørke side - at han er bange for at miste kæresten!!! - Så kan det ikke blive ringere :x
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 24. apr 2023, 19:39 Den 2. Star Wars-trilogi var aldeles rædselsfuldt ringe. Alt stinker, lige fra historierne, der mest ligner en lang reklame for de dertil hørende computerspil, til figurer og skuespillere (selvsagt Christopher Lee undtaget): Jar Jar Binks, Hayden Christensen og den lille unge, der spiller Anakin i den første film. Og værst af alt: Anakins motivation for at gå med kraftens mørke side - at han er bange for at miste kæresten!!! - Så kan det ikke blive ringere :x
Jeg er kun enig i at Anakins overgang til Vader ikke var god.
Men at det er noget så stærkt som kærlighed giver mening, men det var ikke veludført.

Jeg er heller ikke særlig glad for den lange kamp mellem, nu, Vader og Obi-Wan fordi på det tidspunkt mener jeg at Vader var langt stærkere og magtfuld end Obi-Wan, bl.a. eksemplificeret i hvor let Dooku gør det af med Obi-Wan, mens han er fuldstændig chanceløs imod Anakin.
Og det "højeste punkt" er en af de største jokes i diverse Star Wars forum. Det eneste der kunne tale for han taber den kamp var at Vader ikke var ved sine fulde fem på det tidspunkt og var styret af følelser og vrede og ikke kunne tænke klart og det at han var oppe imod sin læremester som kender ham, men det gælder jo lige så meget den anden vej rundt. Men for mig en lidt kedelig og meget lang kamp, som skulle være kommet langt før Vader var så magtfuld, hvis den skulle give mening.

Nå ja, der er også en række andre punkter som jeg gerne havde set anerledes, men jeg synes den 2. trilogi er virkelig god, som i virkelig god.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23015
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg forsøgte at se filmene i 2. trilogi - sågar i biografen - men faldt i søvn til dem. Fra 3. trilogi har jeg filmen med de oprindelige skuespillere, deriblandt Carrie Fisher, som døde under optagelserne. Jeg har endnu ikke set den, for jeg er kørt træt i Star Wars. Af de ni film er det kun de to første, jeg regner for noget. Resten er ikke gode.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af Erling Søby »

Googamooga om Star Wars:
Af de ni film er det kun de to første, jeg regner for noget. Resten er ikke gode.
Man skal også lige have den første halve times tid af tre'eren med, som er afslutningen på historien i to'eren, men ellers er jeg enig. Jeg stod af, da der gik Ewokker i den.

Hvis man vil se en fantastisk, original og uhyre vellykket ny science fiction-film, så se den nye Dune (del 1) af Denis Villeneuve. Den har alt det, som Disney og Marvel mangler.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 24. apr 2023, 22:11 Googamooga om Star Wars:
Af de ni film er det kun de to første, jeg regner for noget. Resten er ikke gode.
Man skal også lige have den første halve times tid af tre'eren med, som er afslutningen på historien i to'eren, men ellers er jeg enig. Jeg stod af, da der gik Ewokker i den.

Hvis man vil se en fantastisk, original og uhyre vellykket ny science fiction-film, så se den nye Dune (del 1) af Denis Villeneuve. Den har alt det, som Disney og Marvel mangler.
Star Wars ep. 6 starter virkelig godt og ja den er fuldstændig fantastisk ind til ewoks blev introduceret (det sker efter lidt over en time). De burde kun have været et lille indklip højest, uden dem ville ep. 6 måske været den bedste film af dem alle. Efter ewoks bliver introduceret er filmen stadig fantastisk, især alle klip hvor vi følger Luke, Vader og Kejseren som er en lang slutning og slutningen er episk og noget af det jeg elsker højest i Star Wars. Klippene med ewoks burde have været udfyldt med noget andet.

Den nye Dune var jeg meget skuffet over, det var virkelige dårlige kamp scener, som er klippet sammen som man gjorde for 20-30 år siden, hvor det var på mode at klippe så man ikke rigtig kunne følge med i kampene. Det er ret ringe. Selve filmen er rimelig, men lavet langtrukken og lidt kedelig fortalt og selv de spændende scener bliver ikke særlig dramatiske. Hallmarks miniserie produktion leverede en langt bedre fortælling, men dog ikke lige så flotte scener. Dune er omkring middel (måske en smule over), men jeg er godt nok skuffet når bogen er blandt de bedste jeg nogensinde har læst, så her har de i den grad skuffet. Måske de får lidt mere gang i den i nr. 2, hvor der sker langt mere. Jeg håber stadig på at de opper sig og vi får bare en smule af bogens højder.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af Erling Søby »

Det er helt bevidst fra Denis Villeneuve, at 1'eren af Dune kun er optakten. Det fik nok nogen til at stå af, at der ikke er mere action, men dog ikke flere end at filmen får 8,0 på IMDB og 83% positive på Rotten Tomatoes. Det er meget over middel.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 24. apr 2023, 22:49 Det er helt bevidst fra Denis Villeneuve, at 1'eren af Dune kun er optakten. Det fik nok nogen til at stå af, at der ikke er mere action, men dog ikke flere end at filmen får 8,0 på IMDB og 83% positive på Rotten Tomatoes. Det er meget over middel.
Du har ret i at det er en høj karakter for Dune.
Men at andre kan lide den hjælper ikke på hvad jeg synes om den. Jeg behøver ikke en masse action, men jeg synes ikke den er nær så godt fortalt som miniserien, som er en noget billigere produktion og den nye Dune er meget langt fra bogens kvalitet, men dog stadig lige over middel, det er jo et fedt univers.

Star Wars ep. 6 får 8,3 på imdb, men det hjælper sikkert heller ikke på hvad du synes om den?
Langt det meste af filmen er uden ewoks, og alt uden ewoks er virkeligt godt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Implikationerne af Disney's katastrofekurs

Indlæg af Erling Søby »

Antaeus:
Star Wars ep. 6 får 8,3 på imdb, men det hjælper sikkert heller ikke på hvad du synes om den?
Næh, mit primære problem med filmen er, at den i lange stræk er en gentagelse af den første film i trilogien: Endnu et angreb på en dødsstjerne. Og at ewokkerne er det rene Muppet Show. De er næsten lige så irriterende som Jar Jar Binks.

Men helt generelt er jeg ikke nogen Star Wars-fan. Jeg foretrækker til enhver tid Star Trek, som dog er intelligent science fiction.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar