Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af Jakobsen »

Jeg synes der har manglet et blad om tegneserier - og i denne tid, hvor vi taler om læselyst og at få nye unge læsere til at opdage verden - har vi besluttet at prøve at søsætte et nyt blad - det er Art Bubble tegneseriefestivalen der står bag. Det er et blad for alle - på den måde at forstå - at folk der ikke lige læser tegneserier skulle kunne få noget ud af det - med fokus på læselyst og med fokus på vores verdens billede lige nu. Den er blevet mere digital og mere usikker - der er både krig og koranafbrænding og klimaforandringer.

Netop derfor kommer bladet både på tryk og i en digitalversion. Bladet kommer ud i tegneseriebutikkerne mm. Det arbejdes der på lige nu og ellers kan du få det på tryk til intropris på Art Bubble i sept. Hvor vi ligeledes holder 50 års jubilæum for danske tegneseriefestivaler.

Tag godt imod bladet, planen er at udkomme forår og efterår - der er masser af fejl - men med lidt medvind og hjælp fra alle mulige, og dig - tror jeg på vi kommer igang. Det er svært at løbe sådan et projekt igang, det har også taget os noget tid - så er der nogen der har lyst til at skrive - er de velkommen til at "råwe højt" Det vil være et blad i en positiv tone, der har været for meget fnidder og surmuleri i branchen - det gør vi op med nu.

Det er lige røget i tryk - så det rammer snart butikkerne :)
Vedhæftede filer
magasin for tegneserier.jpg
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af Lars S »

Det var da en glædelig nyhed :D :shock:

Skal desværre ikke til AB, så jeg håber det når ud til butikkerne.
Glæder mig til at læse det. Godt initiativ!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af Antaeus »

Spændende, det skal helt klart tjekkes ud
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af GoogaMooga »

Tillykke med bladet! Glæder mig til at læse det!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af Robin »

Dejligt! God idé! Glæder mig til at læse det!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af Mogens »

Jeg tvivler på, at jeg kan skrive noget klogt, som andre også gider at læse, men det er et godt initiativ, og jeg melder mig gerne under læse-fanerne! :wink:
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af Jakobsen »

Har nogen idéer til emner eller forslag til artikler som man godt kunne tænke sig at vide mere om?

Hvis flere skal nyde at læse tegneserier - hvordan skal man så gøre det aktivt interessant for nye læsere?

Er det vigtigt at kende sin "tegneserie-historie" - skal man igennem en liste af kendte klassikere?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg synes, bladet ville være et godt sted at introducere euroklassikere og slå på tromme for de oversete tegnere. Vi kan starte med Marcel Remacle...
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af Mogens »

På stående fod kan det være svært at komme med gode idéer til emner, for jeg har ingen anelse om, hvad der er interessant at læse om for det yngre publikum (eller det ældre, for den sags skyld).

Umiddelbare tanker:

- Tegneseriens historie. Hvordan startede det hele og hvordan har mediet udviklet sig? Hvilke udfordringer har man kæmpet med og mod, bl.a. restriktioner, censur og retningslinjer? Ekstramaterialet i samlebindene med Blueberry har berørt visse af disse aspekter.

- Hvorfor bør dagens unge interessere sig for tegneserier? Udgør mediet virkelig et interessant alternativ til alle de øvrige tilbud, som er på markedet? Man kan evt. lave spørgeskemaer, hvor man spørger læserne, hvad nutidens tegneserier bør indeholde.

- Hvad skal man gøre for at lave en tegneserie? Og hvordan kommer man overhovedet igang? Hvilke tekniske forudsætninger har man brug for? Hvem udgiver dem? Hvordan arbejder et forlag?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af Gimli »

Der kan også være artikler om;
- samklang mellem tegneserieudviklingen og samfundsudviklingen. (Tjek tråden; Historiske karakteristika - for eksemplificering).
- læringsmulighederne i tegneserien (læsning bl.a. af abstrakte vendinger, læring af sprog mv.).
- mediets store fortællere og tegnere (Hvordan måler de sig med andre store fortællere eller "billedeskabere").
- forskelle og ligheder med andre medier (film-storyboard, grafik i spil, andre muligheder?)
-Anbefalinger af tegneserier inden for specifikke emner (hvor emnet kan appelerer til andre læsere).
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af Jakobsen »

Vi tager alle forslag op og kigger på det - vi vil lave et blad for alle. Hvis vi skulle have en tegneserie med i bladet - hvad skulle det så være?

Bladet er på vej ud i tegneseriebutikkerne - men kan købes online her:
https://shop.art-bubble.dk/?product=art ... egneserier
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af Henriette Westh »

Jakobsen skrev: 17. aug 2023, 12:16 Vi tager alle forslag op og kigger på det - vi vil lave et blad for alle. Hvis vi skulle have en tegneserie med i bladet - hvad skulle det så være?

Bladet er på vej ud i tegneseriebutikkerne - men kan købes online her:
https://shop.art-bubble.dk/?product=art ... egneserier
Jeg tænker både en stribe-tegnserie og en side-tegneserie. Så er der lidt til enhver smag. :-) Striben kunne jo have tegneserier som tema, og siden kunne være en fortløbende tegneserie med et andet tema.
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af GoogaMooga »

Temanummer om Jean Roba: Hvordan ville "Bulder og Bill" kunne ændre på børns mistrivsel? Kan nutidens børn klare oldies? Er "Ungerne" en dødfødt idé?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 885
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af Asger Pedersen »

‘Udgivelse af danske tegneserieklassikere - hvilke er kommet, hvad mangler vi? Hvad skal der til, for at sådanne projekter lykkes - og hvad er kriterierne for success?’

‘Præsentation af nye danske serier.’ Der er vist aldrig før kommet så mange nye kvalitesserier af danske tegnere og forfattere.

‘IA - Hvad sker der i fremtiden for tegneserier?’ Får vi en hoben af uinteressante maskinskabte serier, eller har dygtige kunstnere nu et fabelagtigt redskab til at lave endnu bedre serier (og alligevel få deres nattesøvn 😊).
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Danmark får et nyt blad om tegneserier på rigtig tryk!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 17. aug 2023, 12:59Hvordan ville "Bulder og Bill" kunne ændre på børns mistrivsel? Kan nutidens børn klare oldies?
Den analyse vil jeg se frem til at læse 8)
Besvar