Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Vi, eller i det mindste jeg, lever i en parallel verden her på Serieland. Her beskæftiger vi os fortrinsvis med euroklassikerne, men ifølge Paw Mathiasen, som er tilknyttet Faraos Cigarer qua sit forlag Fahrenheit, er det ikke de traditionelle eurocomics, der sælger hos Faraos, men derimod manga, graphic novels, og "traditionelle tegneserier med utraditionelle emner", hvad det så end skal betyde. Det er nok ikke euroklassikere, der menes her, men "Jerry Spring" bliver gjort færdig, selv om det er ren con amore. Det er sandelig nye tider!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af Mirko Woelck »

Det kan ikke passe med manga. Jeg er lige blevet belært, at dansk manga er DØDT. Stendød. Uanset om FC, Paws Fahrenheit og Cobolt blå udgiver manga på dansk. Endda fortløbende. Og det dem, jeg har lagt mærke til. Nævn gerne flere. Selvfølgelig var det for at skambyde mig henholdvis 91, 92 og 72 procent på mine annoncer i et andet forum.

Jeg fik snakket med Sivert fra FC i lørdags om bl.a. hvorfor de fx ikke solgte Atlas & Axis. Måske det var blot mig, som ikke kunne stave til det :lol: Den genre (for børn og unge) sælger ikke (nok) hos FC ! Så der er åbenbart ikke plads til dem (i butikken).

Af utraditionelle udgivelser kunne det være Kenneth Bøgh Andersens Skæbnemageren, som jeg fandt brugt for nogle måneder siden. Det var 4. oplag - Den kan jeg ikke finde på FC's hjemmeside. Heller ikke antikvarisk. Det er så ikke alt FC sælger indenfor danske tegneserier !

Sapiens. En Graphic History i 2 bind - baseret på en "bestseller bog" af Yuval Noah Harari - kunne jeg heller ikke finde som tegneserie, og den kendte han ikke. Den udkom for et par år siden og kan ikke skaffes mere fra ny for begge binds vedkommende - igen kan det være, at jeg ikke kan stave eller om der er trolde i google's algoritmer.

https://www.saxo.com/dk/sapiens-mennesk ... 8711984406
https://www.saxo.com/dk/sapiens-civilis ... 8711997352
- der står "kan ikke skaffes"
- en vupti-væk-udsolgt udgivelse ? Endda begge bind

Graphic Novel salgets stigning betyder vel blot, at flere end en dem man tidligere så som tegneseriekøbere ("ævroklaaassikere" og kiosklitteratur) er kommet til og at genren er blevet etableret (for længst). Og forlagene og nogle butikker har selvfølgelig arbejdet for at nå ud til flere.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1844
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af Erling Søby »

Zoom offentliggør jævnligt deres aktuelle bestseller-liste, her fra januar frem til august:

Top 10 januar-august:
1. Pondus album 26: Bare klem på!
2. Den lille Splint 19: Man taler ikke med munden fuld!
3. Sherlock Holmes og vampyrerne i London
4. Pondus bog 9: Nummer 9
5. Happy End 1: Det store kollaps
6. Bruno Brazil album 3: Kold rædsel ved Eskimo point
7. Blåfrakkerne: Irish Melodi
8. Flip & Flop 29: Mafiabossen stikker af!
9. Flip & Flop 28: Hvem vinder valget?
10. Børnehjemmet 1

Så hvad har vi her?
Fem humoralbums
Tre andre nye serier
To andre klassikere

Jeg ved ikke hvad man kan uddrage af dét, men det kunne være interessant, hvis andre forlag kom med tilsvarende lister. Så kun man måske begynde at se et mønster.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Mirko Woelck skrev: 30. aug 2023, 08:21 Det kan ikke passe med manga. Jeg er lige blevet belært, at dansk manga er DØDT. Stendød. Uanset om FC, Paws Fahrenheit og Cobolt blå udgiver manga på dansk. Endda fortløbende. Og det dem, jeg har lagt mærke til.
Jeg tror, der menes importeret manga fra USA, hvor der udkommer så rigeligt endda.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 147
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af LarsChristiansen »

:) – Ja, det er vist altid et spændende emne at forsøge at dykke ned i – omend spørgsmålet måske lidt er, hvad skal man egentlig bruge det til?

... Men på baggrund af vores forlag, E-voke, så vil jeg da godt løfte en flig af at det især er 'store navne,' som sælger godt; det vil sige tegnere som Manara, Corben og Serpieri. Derudover så er det en serie som "Agent 327" der pt. går fuldstændig vildt (altså med forudbestillinger og afsætning der i hast næsten overgår "Historier fra det vilde vesten" af Serpieri – som dog havde en 'fast bagkant' med et begrænset oplag i samlerversionen).

En liste som nævnes og efterspørges er jo "på papiret" fin – men i virkeligheden helt uigennemskuelig. For er der tale om stk. solgt – eller bundlinie? Er det album som har ligget til salg en uge, en måned eller længere? Selv en års-liste vil jo være vanskelig at udmåle – for kan album udgivet i januar sammenlignes med album udgivet i december – salgsmæssigt?
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af Lars S »

Mirko Woelck skrev: 30. aug 2023, 08:21 Jeg fik snakket med Sivert fra FC i lørdags om bl.a. hvorfor de fx ikke solgte Atlas & Axis. Måske det var blot mig, som ikke kunne stave til det :lol: Den genre (for børn og unge) sælger ikke (nok) hos FC ! Så der er åbenbart ikke plads til dem (i butikken).

Ok, det overrasker at de ligefrem fravælger danske udgivelser - troede virkelig på at man hos dem kunne finde alle danske nyere danske udgivelser!
Men forklarer hvorfor jeg ikke har fundet serien hos dem når jeg har besøgt dem.
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af Henriette Westh »

Lars S skrev: 30. aug 2023, 14:18
Mirko Woelck skrev: 30. aug 2023, 08:21 Jeg fik snakket med Sivert fra FC i lørdags om bl.a. hvorfor de fx ikke solgte Atlas & Axis. Måske det var blot mig, som ikke kunne stave til det :lol: Den genre (for børn og unge) sælger ikke (nok) hos FC ! Så der er åbenbart ikke plads til dem (i butikken).

Ok, det overrasker at de ligefrem fravælger danske udgivelser - troede virkelig på at man hos dem kunne finde alle danske nyere danske udgivelser!
Men forklarer hvorfor jeg ikke har fundet serien hos dem når jeg har besøgt dem.
Tjaeh, Faraoh skal jo også overleve, så måske derfor satser de på udgivelser, de er nogenlunde sikre på vil sælge. Mine (danske) udgivelser har de i hvert fald været helt sikre på ikke ville sælge, så jeg fik et 'nej', da jeg henvendte mig. Til gengæld har Fantask ingen skrupler og fører vedvarende min (danske) tegneserie om Dorthea. Så hvis man er interesseret, kan den fås i Europas ældste tegneseriebutik. :-)
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er umuligt at sige noget konkret om, og man kan ikke bruge enkeltbutikker eller enkeltforlags lister til noget i en større sammenhæng.

Zooms lister er jo blot øjebliksbilleder af den interne popularitet blandt deres udgivelser. Cobolt har vist også en nytårstradition med at offentliggøre en årshitliste, men den er kun baseret på Cobolts egen webshop og siger heller ikke noget generelt.

På samme måde er Faraos Cigarer heller ikke et endegyldigt billede af noget som helst, det er et billede af, hvad Faraos sælger eller ikke sælger, hvilket, som det også fremgår af eksempler her, har at gøre med hvad de overhovedet ønsker at føre, eller hvad de ønsker at promovere. For eksempel sælger Cobolt og en række andre forlag (herunder adskillige bogforlag) for tiden masser af børnetegneserier, men det er bestemt ikke i Faraos, de ryger over disken.

Der findes jo masser af andre forhandlere, fysiske boghandlere, andre specialbutikker og ikke mindst en hærskare af webshops, hvortil også kommer bibliotekerne. At få et samlet billede af, hvad der egentlig sælger rigtig godt, er umuligt.

Mit bud på, hvad der er solgt mest af i de sidste ti år, er Maren Uthaug, Morten Ingemann og Peter Madsen (både Valhalla og bibeltegneserierne).
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 30. aug 2023, 16:35 Mit bud på, hvad der er solgt mest af i de sidste ti år, er Maren Uthaug, Morten Ingemann og Peter Madsen (både Valhalla og bibeltegneserierne).
Det skal nok være rigtigt. Jeg tror, Morten Ingemann er topscoreren.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Dertil kommer selvfølgelig Egmonts Disney-serier. Selv om de samlet og hver især er for nedadgående, er de også samlet set stadig en betydende faktor i helhedsbilledet af markedet.

Så det kommer meget an på, hvordan man forsøger at opstille præmisserne - kæmpeoplag for enkeltudgivelser eller serier med få bind, eller samlet oplag for et begrænset antal bind med ganske store oplag eller ligefrem serier med talrige bind, uanset at oplaget for bindene enkeltvis måske kan siges at være begrænset.

Så kommer der jo mange flere i spil, for eksempel Asterix (8 udgivelser fra Egmont for 5-10 år siden, mere end 30 udgivelser fra Cobolt i de seneste fire år), Tintin og Steen & Stoffer og Linda og Valentin med talrige genoptryk og nyudgivelser i de seneste ti år, eller en hel række af Zooms bindstærke serier som Allan Falk, Basserne, Pondus, Tim & Thomas, Blåfrakkerne osv.

Men det giver bare nogle fingerpeg, ingen konkret viden, fordi oplagstal er hemmelige i Danmark. I modsætning til i for eksempel Frankrig, hvor den franske forlæggerforening (med 700 medlemmer) hvert år offentliggør en udførlig og detaljeret statistik over oplagstal, økonomi osv. Det er derfor, man i de seneste år for eksempel har kunnet få evidens for, at årets mest solgte bog på fransk ikke er en bog, men en tegneserie, at der nu sælges flere mangaer end "euroklassikere", at superhelteserier er ved at uddø, at flere og flere kvinder køber og læser tegneserier osv.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 30. aug 2023, 18:05Det skal nok være rigtigt. Jeg tror, Morten Ingemann er topscoreren.
Formentlig, men interessant nok interesserer hverken Ingemann eller Uthaug jo gængse tegneseriefans. Uanset at de laver nutidens største danske tegneserier.

https://nummer9.dk/nyheder/morten-ingem ... sellerhit/

Som man kan se, er det ikke Faraos Cigarers bestsellerliste, der refereres, men den daværende boghandlerkæde Arnold Buscks.
MarvelMorten
Indlæg: 12
Tilmeldt: 8. jan 2022, 18:11

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af MarvelMorten »

"Ting jeg gjorde i ti år" af Uthaug var for mig nok den bedste danske tegneserie jeg læste i år.
Uthaug har virkelig styr på sit udtryk, meget stilfuld og....pissesjov!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 30. aug 2023, 23:23
GoogaMooga skrev: 30. aug 2023, 18:05Det skal nok være rigtigt. Jeg tror, Morten Ingemann er topscoreren.
Formentlig, men interessant nok interesserer hverken Ingemann eller Uthaug jo gængse tegneseriefans. Uanset at de laver nutidens største danske tegneserier.
Uthaug laver vel nærmere enkeltbilledgags i samme genre som "Lykken er...", "Hjemme hos Helle" og Jern-Henrik. Men Ingemann laver egentlige tegneserier og har i hvert fald tidligere solgt stort og været synlig i både boghandeler og supermarkeder.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 31. aug 2023, 16:24Uthaug laver vel nærmere enkeltbilledgags i samme genre som "Lykken er...", "Hjemme hos Helle" og Jern-Henrik.
Nej, for langt de fleste striber har faktisk to ruder, de har bare ingen ruderammer.

Og i øvrigt er det for sent at bringe den diskussion på bane :!:

Og jeg er enig med MarvelMorten, "Ting jeg gjorde" er bare pissesjov og sidder lige i skabet dag efter dag, med enkle men uhyre udsøgte virkemidler, grafisk såvel som sprogligt. I modsætning til Ingemann, som bedriver en sær form for betonagtig, konstrueret humor, der sjældent er morsom. Og i øvrigt er mange af hans striber faktisk netop en enkeltrudet gag.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad er det for nogle tegneserier, der virkelig sælger i Danmark

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 31. aug 2023, 23:04
Frank Madsen skrev: 31. aug 2023, 16:24Uthaug laver vel nærmere enkeltbilledgags i samme genre som "Lykken er...", "Hjemme hos Helle" og Jern-Henrik.
Nej, for langt de fleste striber har faktisk to ruder, de har bare ingen ruderammer.
Billedrammer er vel ikke noget krav, men alle "striber" jeg har set af "Ting jeg gjorde", har været enkeltbilleder af denne type, meget i stil med Storm P's "Dagens flue", som ingen vel heller vil betegne som en tegneserie:
web_maren_2021-01-01.jpg
Carsten Søndergaard skrev: 31. aug 2023, 23:04Og i øvrigt er det for sent at bringe den diskussion på bane :!:
I forhold til hvad? Den diskussion har jeg da rejst for længe siden:

https://serieland.dk/forum/viewtopic.ph ... 37#p188137
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar