The Big Two i december måned

Besvar

Hvad mener du selv?

Luk lortet
2
29%
Marvel og DC er bare SÅ færdige
1
14%
Jeg elsker newies og de har mange kilometer at løbe på endnu
4
57%
Jeg læser Image i stedet
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 7

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

The Big Two i december måned

Indlæg af GoogaMooga »

For første gang i mands minde, er der intet af værdi fra Marvel og DC Comics. Jeg har pløjet mig igennem Previews for december, og jeg mener det - intet af værdi. Intet-som-helst. Ha ha, wankers - så luk dog de forlag og lad andre tage over på licens!

DC-vs.-Marvel (1).jpg
DC-vs.-Marvel (1).jpg (55.57 KiB) Vist 618 gange
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: The Big Two i december måned

Indlæg af GoogaMooga »

Genoptryk af gammelt guld kan redde begge forlag. Billigere end at blive ved med at producere nye historier, der bare udpiner deres koncept, deres genre. Batman har ikke noget med Scooby-Doo at gøre, nu må det snart være nok. Marvel og DC Comics kunne i stedet gå all-reprint, all in, all-reprint! Der er så meget non-superhero materiale, der bare ligger og venter. Alex Toth, Carmine Infantino, Nick Cardy, Russ Heath, Mike Sekowsky, all-star listen er lang.

Western
Romance
Science Fiction
Horror
War
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Big Two i december måned

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 7. dec 2023, 09:35 Genoptryk af gammelt guld kan redde begge forlag. Billigere end at blive ved med at producere nye historier, der bare udpiner deres koncept, deres genre. Batman har ikke noget med Scooby-Doo at gøre, nu må det snart være nok. Marvel og DC Comics kunne i stedet gå all-reprint, all in, all-reprint! Der er så meget non-superhero materiale, der bare ligger og venter. Alex Toth, Carmine Infantino, Nick Cardy, Russ Heath, Mike Sekowsky, all-star listen er lang.

Western
Romance
Science Fiction
Horror
War
Men hvis det er opskriften på succes på det amerikanske tegneseriemarked, så burde Gwandanaland jo SKOVLE penge ind, eller hvad?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: The Big Two i december måned

Indlæg af GoogaMooga »

Det kan ikke helt sammenlignes. Det er kun PS Artbooks, der er i Previews. Gwanda og de andre har reelt kun én salgskanal, Lulu. De er i fuld færd med at droppe Barnes & Noble og flytte det hele over til Lulu, men selv om det nogle gange er fine ting, de laver, har de slet ikke den samme genkendelsesfaktor som the Big Two nyder.

Jeg kan kun konstatere, at det går støt tilbage for the Big Two med deres evindelige superhelte-opkog. Genoptryk af guldet er nok heller ikke en universal-løsning, men jeg kan kun formode, at det er noget billigere at genoptrykke oversete genrer fra silver age, end det er at hyre skabere og redaktører til hele tiden at finde på nyt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Big Two i december måned

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 8. dec 2023, 17:47Jeg kan kun konstatere, at det går støt tilbage for the Big Two med deres evindelige superhelte-opkog. Genoptryk af guldet er nok heller ikke en universal-løsning, men jeg kan kun formode, at det er noget billigere at genoptrykke oversete genrer fra silver age, end det er at hyre skabere og redaktører til hele tiden at finde på nyt.
Kunderne til "oversete serier fra silver age" er jo folk på vores alder (eller andnu ældre), så det er ikke nogen fremsynet overlevelsesstrategi for Marvel og DC af udgive obskure serier fra gamle dage. De har formentlig allerede udgivet det bedste. Problemet er snarere, at de unge ikke rigtig gider superhelte, men hellere vil læse manga. Manga sidder på halvdelen af GN-markedet og var i voldsom vækst i 2021, mens superheroes ligger omkring 15-16%.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: The Big Two i december måned

Indlæg af GoogaMooga »

Men hvem siger også, at The Big Two skal vedblive med at være store? Deres tid er ovre, uanset hvordan man vender og drejer den.

De har så langt fra genoptrykt det bedste, med mindre man vil nøjes med superhelte. DC har udgivet én luset romance antologi de sidste 30-40-50 år. Det er en skandale. Og det skal åbenbart være pålagt Fanta at genoptrykke Atlas Comics fra Atomic Age, da Marvel for længst har opgivet. Ikke engang Bill Everett's "Venus" kunne de nosse sig sammen til at udgive 2. bind af, den klarer Fanta.

Folk jubler over manga's succés, men den type manga, der sælger, er ikke Yoshiharu Tsuge. Ja, de giver "kunstarten" et forlænget liv, men rent kunstnerisk er de en joke.

Tegneserier er som med film, en til stadighed snævrere kreds af nørder holder liv i en museumsgenre. Der er ingen unge i dag, der kender Casablanca, og hvis de gør, vil de indvende, at den er i sh.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Big Two i december måned

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 8. dec 2023, 23:45Men hvem siger også, at The Big Two skal vedblive med at være store?
Ingen.
GoogaMooga skrev: 8. dec 2023, 23:45Folk jubler over manga's succés, men den type manga, der sælger, er ikke Yoshiharu Tsuge. Ja, de giver "kunstarten" et forlænget liv, men rent kunstnerisk er de en joke.
Jeg jubler ikke over mangas succes, men jeg konstaterer, at manga er det, der sælger, og derfor virker det ikke sandsynligt, at fremtiden for Marvel og DC ligger i at gå all-reprint med 60-70-år gamle westerns og romance. At du så gerne ser, at de gør det, er en anden sag.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: The Big Two i december måned

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 8. dec 2023, 23:59 derfor virker det ikke sandsynligt, at fremtiden for Marvel og DC ligger i at gå all-reprint med 60-70-år gamle westerns og romance. At du så gerne ser, at de gør det, er en anden sag.
Men det er jo min pointe, hvis Marvel og DC scaler ned og bliver til niche-forlag, kan de køre længe på den måde, til gavn for kunstarten. Ellers vil de bare fortsætte med at bløde læsere og blive mere og mere irrelevante.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar