Jeg tror, der er flere små faktorer, Redneck. Dels at man bliver ældre og får flere penge mellem hænderne. Mit eget forbrug har det med at stige, alt efter hvor rig jeg føler mig. En anden og måske væsentlig mere betydningsfuld faktor er, for mit vedkommende altså, at jeg mødte en samler på Amager, og han havde (og har stadig) en unik samling. Alt i Mint/Near Mint, og jeg blev både overvældet, begejstret og misundelig og tænkte, at sådan vil jeg også have det.redneck skrev: ↑15. feb 2024, 20:22 Og så et spørgsmål til de af jer, der samler eller har samlet i fanatisk stand: hvornår og hvordan opstår denne drejning i samleriet? For I har vel også engang nydt slidte hæfter og bibliotekseksemplarer. Eller købt antikvariske eksemplarer med prismærke-klistermærke på forsiden? Kan I huske, hvornår og hvorfor det pludselig blev vigtigt at have dem så pæne som muligt? Og hvad med skiftet til at putte dem i plastposer og arkivkasser? Eller skiftet til kun at åbne dem minimalt, hvis de overhovedet skal læses?
Jeg samlede dengang Anders And, og det var herligt. Jeg så, at denne samler havde blade pakket i plast og med rygstiver. Jeg ved, at han og jeg begge har moret os over denne betegnelse, og da han også læser med herinde, så lader jeg ordet rygstiver blive stående. Men altså. Bladene var pakket i plast og med rygstiver, og det gjorde også noget ved mig. Sådan helt lavpraktisk, så ser blade bare bedre ud, når de er sådan. Glattere, mere indbydende.
Og kun yderst sjældent, både hos ham, samt en anden samler, som jeg også blev ven med, og som også havde alt og alt i Mint/Near Mint, så kom de gode sager frem. Vi sad og var benovede, nærmest salige.
Hvorfor det skal være så fint som muligt og så urørt som muligt, aner jeg ikke. Det skal det bare. Måske kommer det der med sjældenhed ind over. AA # 1 er jo ikke sjældent. Der er mange mange eksemplarer, men de vitterligt flotte, dem der fremstår som nye, de hænger ikke på træerne.