En tørlagt samlers beretning

Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Robin »

GoogaMooga skrev: 18. feb 2024, 02:55
Robin skrev: 17. feb 2024, 20:20
GoogaMooga skrev: 17. feb 2024, 19:22 Jeg kunne godt finde på at købe dansk Tomahawk med Frank Thorne, for DC kommer ALDRIG til at genoptrykke de ting.
Derfor! Og så er der en del Dick Ayers' Spøgelsesrytteren i Tomahawk, og Vigilante, og Durango Kid, og Røde Maske og......af bl. a. Fred Guardineer og Frank Bolle. Guld!

mvh.
Jeg tror ikke, jeg kender Vigilante. De andre er blevet genoptrykt af public domain forlagene.
[/

Vigilante var en del i Tomahawk, og her er et par billeder. Prøv at google ham. Det er en fed figur! Han var oprindelig en af the Seven Soldiers of Victory, en gruppe med bl. a. Green Arrow og Shining Knight.

mvh.
IMG_1240.JPG
IMG_1239.JPG
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 885
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Asger Pedersen »

lynet skrev: 17. feb 2024, 23:36
Frank Madsen skrev: 12. feb 2024, 22:35
Jack J skrev: 11. feb 2024, 23:16Men du læser Anders And? Hvad er der galt med Lomme-ænder? :o :lol:
Jeg købte Lomme-anden i en periode for 40 år siden, men jeg har fuldstændig glemt dem, og har for længst byttet dem bort. Hvordan er de anderledes end AA-blade???
Lommeanden, eller Onkel Joakim, blev hurtigt en slags "dump yard" for italienske serier, der var for dårlige til at komme i Jumbo-bøgerne, eller korte S-kodede serier fra USA.
Hvad er S-kodede serier for nogle?
Det udtryk har jeg aldrig hørt før.
S-kodede (eller i beg. X-kodede) disneyserier er US-femstillede historier til det europæiske marked, der kom en del af dem sidst i 60erne og først i 70erne, da efterspørgslen herhjemme med ugebladet ikke kunne stilles med US-månedsblade. Det var osse i den periode, at Gutenberghus startede sin egenproduktion, og af samme grund.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af GoogaMooga »

Fætter Vims var S-kodet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af GoogaMooga »

Robin, okay, nu kan jeg genkende Vigilante. Vi fik mindst én Archive med Seven Soldiers of Victory, men jeg købte den nu ikke, da man ikke kan favne alt. Var Toth ikke inde over den serie?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 885
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Asger Pedersen »

GoogaMooga skrev: 19. feb 2024, 13:52 Fætter Vims var S-kodet.
Ja, de goe af Hubbard 🥰
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Frank Madsen »

lynet skrev: 17. feb 2024, 23:36Hvad er S-kodede serier for nogle? Det udtryk har jeg aldrig hørt før.
Som Asger skriver, så begyndte Disney i 1960'erne at producere ekstra tegneserier, som de europæiske forlag kunne tage af, fordi indholdet af Dells tegneseriehæfter ikke længere var nok til at fylde de europæiske Disney-hæfter. Disse serier kom ikke i USA.
I 1959 var Anders And & Co. blevet et ugeblad og brugte dermed dobbelt så meget materiale som tidligere, hvor det var udkommet et AA-blad og et Solohæfte om måneden. Man kan også fornemme, at AA&Co.-redaktionen er nede og skrabe bunden i perioden 1962-64.

https://en.wikipedia.org/wiki/Disney_comics

Disney Studio Program

From 1962 to 1990 the Walt Disney Studio had a unit producing comic book stories exclusively for foreign consumption, the Disney Studio Program, in response to complaints of foreign comic book licensees that Western Publishing was producing fewer stories that they could reprint.

Many European publishers saw a great demand for Disney comics, and it was a typical pattern for a company to publish a comic once a month, then add regular specials, then phase out the specials and publish the comic biweekly, and finally turn it into a weekly magazine. France's Le Journal de Mickey and the Netherlands' Donald Duck Weekblad started the trend, publishing weekly comics in 1952, and the others followed in the late 1950s. Germany's Micky Maus turned weekly in 1957, Denmark's Anders And & Co. in 1958, Sweden's Kalle Anka & C:o in 1959, and Italy's Topolino in 1960. By the early 1960s, the weeklies' voracious need for material was using up the available inventory of stories.

George Sherman, head of Disney's Publications Department at the time, hired Tom Golberg to run the program. Sherman noted the purpose of the program was "We [will] use new characters in our foreign comics, characters that we don't have [in the United States].... to bring out facets of existing characters, [and to] give the stories more variety."

Tony Strobl, Cliff Voorhees, Al Hubbard, Paul Murry, Jack Bradbury, Carson Van Osten, Ellis Eringer and Romano Scarpa were among the artists during its early years; Carl Fallberg, Floyd Norman, Ed Nofziger, Cecil Beard, Jim Fanning, Dick Kinney, Diana Gabaldon and Mark Evanier were among those who at some point did scripts for it. From the late 1970s on, the Jaime Diaz Studios of Argentina drew most of the stories.

In a few instances, Studio Program stories were reprinted in the United States in promotional giveaways of Gulf Oil (Wonderful World of Disney) in the late 1960s and Procter & Gamble (Disney Magazine) in the mid-1970s. Mickey and the Sleuth stories were published by Gold Key in Walt Disney Showcase #38, 39 and 42 (1977–1978). Besides the Sleuth, other characters created for the program include Donald's cousin Fethry Duck and the hillbilly hermit Hard Haid Moe. Also, while Carl Barks created John D. Rockerduck, he used the character only in a single story ("Boat Buster", Walt Disney's Comics and Stories #255, Dec. 1961) while the program subsequently created numerous stories with the Scrooge McDuck rival and helped refine him (along with stories by Brazilian and Italian Disney comic book licensees).

Domestic printing of Studio Program stories became common starting in the late 1980s as the Disney comics published by Gladstone and Gemstone have featured them on a regular basis, along with reprints from Gold Key/Dell and material produced by foreign licensees.

This program was merged into Disney Comics, and is the precursor of the comics that subsequently appeared in Disney Adventures.


Gutenberghus satte også selv en produktion i gang, i første omgang med Nils Rydahl på forsider, redaktionelle tegninger og enkelte historier, men fra 1972 blev produktionen sat i system og fyldte mere og mere af Anders And & Co. Mogens Sørensen har skrevet om det på sin blog:

http://disneyserier.blogspot.com/2014/0 ... bogen.html
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af GoogaMooga »

Hard Haid Moe. :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Robin »

GoogaMooga skrev: 19. feb 2024, 13:55 Robin, okay, nu kan jeg genkende Vigilante. Vi fik mindst én Archive med Seven Soldiers of Victory, men jeg købte den nu ikke, da man ikke kan favne alt. Var Toth ikke inde over den serie?
Jeg sy's ikke jeg har set noget til Toth i den sammenhæng, men....

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af GoogaMooga »

Robin skrev: 20. feb 2024, 17:15
GoogaMooga skrev: 19. feb 2024, 13:55 Robin, okay, nu kan jeg genkende Vigilante. Vi fik mindst én Archive med Seven Soldiers of Victory, men jeg købte den nu ikke, da man ikke kan favne alt. Var Toth ikke inde over den serie?
Jeg sy's ikke jeg har set noget til Toth i den sammenhæng, men....

mvh.

Nej, det var Mort Meskin. Det er mindst lige så godt! 8)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Robin »

GoogaMooga skrev: 20. feb 2024, 19:30
Robin skrev: 20. feb 2024, 17:15
GoogaMooga skrev: 19. feb 2024, 13:55 Robin, okay, nu kan jeg genkende Vigilante. Vi fik mindst én Archive med Seven Soldiers of Victory, men jeg købte den nu ikke, da man ikke kan favne alt. Var Toth ikke inde over den serie?
Jeg sy's ikke jeg har set noget til Toth i den sammenhæng, men....

mvh.

Nej, det var Mort Meskin. Det er mindst lige så godt! 8)
JÆS! :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af GoogaMooga »

Velkommen til Hoyos. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 5. mar 2024, 20:44 Velkommen til Hoyos. :)
Det er vist en fake profil.
Det er i hvert fald en kopi af mit indlæg.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar