Jens Peder Agger-interview på Radio Rackham

Besvar
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Jens Peder Agger-interview på Radio Rackham

Indlæg af Frank Madsen »

Radio Rackham har besøgt Jens Peder Agger og interviewet ham:

https://nummer9.dk/podcast/radio-rackha ... ger-del-1/

Serielands egen Carsten Søndergaard medvirker også. :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Jens Peder Agger-interview på Radio Rackham

Indlæg af Frank Madsen »

Så er 2. del af Radio Rackhams Jens Peder Agger-interview online:

https://soundcloud.com/radiorackham/agg ... %2Fagger-2
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jens Peder Agger-interview på Radio Rackham

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er godt, at hans egen fortælling om sit lange liv i tegneseriernes tjeneste på denne måde kan stå for eftertiden.

Som altid taler han rent ud af posen, af karsken bælg simpelthen, det har han altid gjort, det er indimellem stærkt underholdende, om bl.a. Per Carlsen, Hergé, Bob De Moor, Will Eisner, Jan Lööf, Jarl Borgen, Philip Treschow, Peter Kielland, Freddy Milton osv. osv. Kritisk, men også selvkritisk, med stor indsigt, herunder selvindsigt. Og jo Danmarks allerførste markante tegneserieaktivist nogen sinde fra sidst i 1960'erne med udstillinger, publikationer, biblioteksdebat osv., som man også kan høre om her, og som et nutidigt publikum dermed kan blive bekendt med.

Til allersidst bliver jeg spurgt, om han nogen sinde har skældt også mig ud, og det mener han ikke, men så røber jeg en ting. Men faktisk er der en ting mere, nemlig en komma-fejde vi havde på et tidspunkt, han har altid insisteret på at sætte sine egne kommaer, og det ville Jens Trasborg ikke finde sig i. Den førte til, at Jens Peder blandt andet ikke oversatte det sidste Linda og Valentin-album og ikke fortsatte med at oversætte Thorgal. Visse ting var ikke til diskussion! Men okay, det var måske mest Jens Trasborg, han var sur på.

Det allersidste, Jens Peder har bidraget aktivt med i tegneserieforlagssammenhæng, var at redigere og indskrive sine gamle oversættelser af de fire Buddy Longway-album i det sidste samlebind i serien og oversætte forordet til det. Og det er der noget smukt ved, for man kan finde en del lighedstegn mellem Buddy og Chinook og Jens Peder og hans kone Lene.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Jens Peder Agger-interview på Radio Rackham

Indlæg af GoogaMooga »

En af de allerførste seriøse bøger om tegneserier, jeg læste som barn, må have været "Tegneserien. Fortælleteknik - funktion - udvikling", udgivet af Borgen i 1974. Den skrev han sammen med Ole Hansen. Jeg er endda ret sikker på, at det var den første. Det var også omkring det tidspunkt, at jeg opdagede Nemo og siden Kulørte Sider. Faktisk har jeg talt i telefon med Jens Peder Agger engang, hvor jeg ville høre hans mening om "Jerry Spring" i dansk udgave.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jens Peder Agger-interview på Radio Rackham

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 1. mar 2024, 02:18 En af de allerførste seriøse bøger om tegneserier, jeg læste som barn, må have været "Tegneserien. Fortælleteknik - funktion - udvikling", udgivet af Borgen i 1974. Den skrev han sammen med Ole Hansen. Jeg er endda ret sikker på, at det var den første.
Du har åbenbart ikke hørt podcasten endnu, så ville du ikke være i tvivl :-)
Besvar