Status fra Cobolt?

Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af redneck »

Antaeus skrev: 2. mar 2024, 07:30 Der var også Lucky Luke En Ulden Affære
Dét var der nemlig viewtopic.php?f=36&t=18961&p=206619&hil ... re#p206619 - min "finest hour". Endnu en serie, hvor jeg er stået af, men jeg går naturligvis ud fra, at mit navn er præget ind i kolofonens takkeliste, selv om jeg endnu ikke har modtaget royalty?

Ooooog så var der også lige denne her viewtopic.php?f=4&t=9731&hilit=navneforandring tilbage fra 2008 (vel nærmest min debut på Serieland), hvor Carsten først måtte forklare sig om nogle navneskift i Yakari-serien og til slut bad om hjælp til at finde det danske navn på bæveren Double Quenotte - blot for selv at finde det. Hvilket samtidig gør det klart, at Cobolt naturligvis bør overveje folkeudgaven af Yakari, der bør være tilgængeligt for ethvert barn i dagens Danmark. Det ER altså bare en fremragende børnetegneserie! Og Derib deltager da vist stadigvæk på festivaler...

Nåh, det må være indlæg nok for i dag.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Antaeus »

Det er en ret skidt beslutning fra forlagene når man undlader at skriver nummer eller årstal på ryggen.
Det er især udtalt, hvis der er mange album i serien som fx Tintin og endnu værre med Tim & Thomas serien.

Det er der flere grunde til:
1. Når man køber ind er det nemt at huske eller orientere sig om hvad man mangler. Fx jeg mangler at købe nr. 11 og 34.
Uden numre kan der ske det at man køber dobbelt eller man kommer til at mangle en i serien.

2. Når man skal stille dem på plads i kronologisk orden.
Her er det virkelig skod når man ikke hurtigt kan orientere sig og stille dem i orden.
Er der numre så tager det sekunder. Er der ikke numre så kan det tage en hel del tid at finde listen og få læst titler og så få stillet dem i orden.
Tintin er irriterende at stille på plads, men det hjælper at bagsiden giver rækkefølgen.
Der hvor jeg har klart flest problemer er når jeg skal stille Tim & Thomas serien på plads, hvor der kun står titel på ryggen. Det tager en del tid at finde listen og så sammenholde titlerne og så få stillet dem på plads.
Og så sker der det at man skal bruge en masse album, hvis man skal studere noget eller lave en liste og så skal man det hele forfra igen.

Jeg forstår ikke at nogle forlage bliver ved med at insistere på ikke at sætte numre på. Og hvis de ikke vil have numre så sæt årstal på. Det er en stor hjælp til dem der gerne vil have hele serien og samlere, men forlagene er åbenlyst ligeglade med de købere.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af GoogaMooga »

I tilfældet Tim & Thomas havde det været nemmere med en nummerering, men jeg går ikke så højt op i, om de står i kronologisk orden. Den proces (eller Sisyfos-opgave), som Antaeus beskriver, ville jeg være for doven til at gennemgå.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Mogens »

Antaeus skrev: 1. mar 2024, 23:21
Mogens skrev: 1. mar 2024, 22:10
Antaeus skrev: 1. mar 2024, 08:17 Jeg mener vi har haft en tråd, hvor vi nævnte de bedste Lucky Luke album og hvor Carsten var overrasket over flere af valgene.
Det skal ikke udlægges negativt, men jeg kan ad flere omgange huske, at Carsten har givet udtryk for, at læserne ikke bør/skal diktere hverken retningen eller udgivelserne hos forlagene. I hvert fald ikke hos Cobolt. Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke har søgt efter citaterne, men det kom sig af, at flere andre forlag gik ud på de sociale medier og spurgte læserne til "råds", hvad angik ønsker til udgivelser og forsider.

Jeg kan godt lide at blive spurgt til råds, og jeg kan også godt lide afstemninger om de bedste album, men jeg gætter på, at det ikke betyder så meget for hverken Carsten eller Cobolt, hvilke album med Lucky Luke, vi læsere synes bedst om, når udgivelsesprogrammet skal fastlægges. Det er blot et hurtigt vådeskud fra min side. :D :roll:
Mit indlæg har intet at gøre med det du nævner, men var svar på at Carsten skrev at vi mangler at finde ud hvilke album, der er bedst.
Det er muligt, at jeg tog fejl af hensigten med dit indlæg, men det ændrer alligevel ikke noget ved hensigten i mit eget indlæg. He he! :D :lol:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 2. mar 2024, 00:56 For du har ret, Mogens, Cobolt spørger principielt ikke læserne til råds om, hvad der skal udgives, eller fx hvilken forside der skal på et samlebind med flere valgmuligheder. Det lyder sikkert hovskisnovski, men redaktøren og forlaget skal jo kunne stå inde for det hele, og der kan være mange årsager til at vælge eller fravælge en forside, som læserne hver især ikke er opmærksomme på eller finder irrelevante. For eksempel om et forsidemotiv kan være for svært at afkode for et publikum, der ikke kender serien (= vil ikke indfange nye læsere), om det minder for meget om tidligere eller kommende bind eller forsiden på en anden serie (= drukner i mængden, mindsket iøjefaldenhed), om det er forståeligt for øjet i lillebitte format i en webshop (= bliver overset der hvor de fleste i dag ser forsider på tegneserier), om konstruktionen giver rimelig plads til placering af den danske titel osv.
Jeg er næppe bedre end andre læsere, når det kommer til afstemninger for forsider, for jeg vælger selvfølgelig også den forside, der tiltaler mig mest, men det indgår altid i mine overvejelser, hvorvidt forsiden har et blikfang og skiller sig ud fra mængden.

Det er positivt at høre, at Cobolt gør sig alle disse overvejelser. Det vidner om, at alt har en årsag, uanset om jeg er enig i forlagets valg eller ej.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Mogens »

Antaeus skrev: 2. mar 2024, 16:23 Det er en ret skidt beslutning fra forlagene når man undlader at skriver nummer eller årstal på ryggen.
Det er især udtalt, hvis der er mange album i serien som fx Tintin og endnu værre med Tim & Thomas serien.

Det er der flere grunde til:
1. Når man køber ind er det nemt at huske eller orientere sig om hvad man mangler. Fx jeg mangler at købe nr. 11 og 34.
Uden numre kan der ske det at man køber dobbelt eller man kommer til at mangle en i serien.

2. Når man skal stille dem på plads i kronologisk orden.
Her er det virkelig skod når man ikke hurtigt kan orientere sig og stille dem i orden.
Er der numre så tager det sekunder. Er der ikke numre så kan det tage en hel del tid at finde listen og få læst titler og så få stillet dem i orden.
Tintin er irriterende at stille på plads, men det hjælper at bagsiden giver rækkefølgen.
Der hvor jeg har klart flest problemer er når jeg skal stille Tim & Thomas serien på plads, hvor der kun står titel på ryggen. Det tager en del tid at finde listen og så sammenholde titlerne og så få stillet dem på plads.
Og så sker der det at man skal bruge en masse album, hvis man skal studere noget eller lave en liste og så skal man det hele forfra igen.

Jeg forstår ikke at nogle forlage bliver ved med at insistere på ikke at sætte numre på. Og hvis de ikke vil have numre så sæt årstal på. Det er en stor hjælp til dem der gerne vil have hele serien og samlere, men forlagene er åbenlyst ligeglade med de købere.
Jeg forstår fuldt ud din holdning, for i min profession som bogholder har jeg altid været tilhænger af regler og retningslinjer. Man er vel miljøskadet. Dog ser jeg ikke længere så alvorligt på tingene, som jeg gjorde tidligere. Jeg har udfordret mig selv ved at gå væk fra mine vante principper og "blander" nu jævnligt min samling i reolen, så jeg kan gå på opdagelse, når jeg søger efter læsestof. Jeg lader inspirationen råde og falder nogle gange over album, jeg ellers ville været gået forbi, hvis jeg havde bibeholdt den oprindelige orden. Man bliver vel ældre og mere afslappet (men ikke nødvendigvis klogere), men det betyder ikke, at min nyvundne tilgang til tingene virker for alle. :wink:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

redneck skrev: 2. mar 2024, 14:35ærgerligt, at serien foreløbig ikke får en udgave, der matcher noget i stil med "Den store Asterix", da det ville tiltale mig, der allerede har den på reolen. Jeg er helt på det rene med, at Lucky Luke på mange måder ikke 1-til-1 kan sammenlignes med fx Asterix, men der er dog tale om en utroligt populær serie, med nogle langtidsholdbare kvaliteter. Personligt savner jeg i hvert fald at se den udgivet med relativt fyldigt ekstramateriale.
Der er mere end 100 album, lidt efter hvad man tager med, så hvis der nu faktisk kom samlebind med "Den store Lucky Luke", med to album i hver ligesom Den store Asterix, og lad os bare sige, at der blev udgivet så meget som tre samlebind om året. Så ville det tage 16-17 år at få udgivet det nu eksisterende, og yderligere nogle år at få det med, som vil nå at blive fremstillet i løbet af de 16-17 år. Det holder jo bare ikke. Hvor mange vil hænge på i tyve år?

Så kunne man selvfølgelig beskære og udelade, men hvor skal man næsten starte og slutte? Der er bare for mange historier, ganske enkelt, alt for mange sider.
redneck skrev: 2. mar 2024, 14:41
Carsten Søndergaard skrev: 1. mar 2024, 00:29 Som en blanding af en teaser og en 100-års hyldest til Franquin udkommer Bravo Brothers i en særudgave allerede til sommer, som ud over selve historien også gengiver samtlige Franquins originalplancher og et omfattende ekstramateriale, der fortæller om hans arbejde med Splint og også om restaureringen.
Det er til gengæld en vild nyhed, som jeg ikke havde forestillet mig ville have gang på (dansk) jord. Af en eller anden grund hadede jeg den historie som barn. Jeg tror, det havde noget med aberne at gøre, der er tegnet og fremstillet som vanvittigt dovne og usympatiske - det sidste i hvert fald i mine barneøjne. Godt man kan ændre holdning med alderen.
Det er i hvert fald Franquins egen yndlingshistorie og alene af den grund et passende valg til enn 100-års fødselsdagsudgivelse.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 2. mar 2024, 07:30 Der var også Lucky Luke En Ulden Affære
Rigtigt, ja, tak for at minde om det :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 2. mar 2024, 16:23 Det er en ret skidt beslutning fra forlagene når man undlader at skriver nummer eller årstal på ryggen.
Det er især udtalt, hvis der er mange album i serien som fx Tintin og endnu værre med Tim & Thomas serien.
Jeg går ud fra, du nævner det igen her, fordi genudgivelserne af de klassiske Lucky Luke-album ikke bliver nummereret. Men der bliver langt fra tale om en komplet udgavelsesrække, og de vil heller ikke blive udgivet i kronologisk orden, så hvis man nummererede dem, ville det blive en mærkelig kunstig kronologi - faktisk svarende til de oprindelige danske nummereringer af fx Tintin, Asterix, Splint & Co. og Lucky Luke. Vel ikke ligefrem et eksempel til efterfølgelse.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Mogens »

Det er efterhånden mange år siden, at jeg jævnligt læste Lucky Luke, men jeg tror, at jeg trodt alt ville springe på omkring 10 af historierne, hvis de blev genudgivet, bl.a. Storfyrsten, Billy the Kid, Calamity Jane, Diligencen, Pyskopater på slap line, Ma Dalton og Slægtsfejden.

Det altafgørende spørgsmål er selvfølgelig, hvor mange af de 37 album af Morris og Goscinny, Cobolt har i sinde at udgive? Og hvordan definerer man overhovedet en folkeudgave, for på dén måde at sammensætte en samling af de allerbedste historier, når der sikkert er tusind meninger om, hvilke historier, der er de bedste af de bedste?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 2. mar 2024, 22:50
Antaeus skrev: 2. mar 2024, 16:23 Det er en ret skidt beslutning fra forlagene når man undlader at skriver nummer eller årstal på ryggen.
Det er især udtalt, hvis der er mange album i serien som fx Tintin og endnu værre med Tim & Thomas serien.
Jeg går ud fra, du nævner det igen her, fordi genudgivelserne af de klassiske Lucky Luke-album ikke bliver nummereret. Men der bliver langt fra tale om en komplet udgavelsesrække, og de vil heller ikke blive udgivet i kronologisk orden, så hvis man nummererede dem, ville det blive en mærkelig kunstig kronologi - faktisk svarende til de oprindelige danske nummereringer af fx Tintin, Asterix, Splint & Co. og Lucky Luke. Vel ikke ligefrem et eksempel til efterfølgelse.
Hvis du nu læser efter så skriver jeg "eller årstal". Netop af den grund at nummer ikke altid er hensigtmæssig.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af redneck »

Carsten Søndergaard skrev: 2. mar 2024, 22:42Der er mere end 100 album, lidt efter hvad man tager med, så hvis der nu faktisk kom samlebind med "Den store Lucky Luke", med to album i hver ligesom Den store Asterix, og lad os bare sige, at der blev udgivet så meget som tre samlebind om året. Så ville det tage 16-17 år at få udgivet det nu eksisterende, og yderligere nogle år at få det med, som vil nå at blive fremstillet i løbet af de 16-17 år. Det holder jo bare ikke. Hvor mange vil hænge på i tyve år?

Så kunne man selvfølgelig beskære og udelade, men hvor skal man næsten starte og slutte? Der er bare for mange historier, ganske enkelt, alt for mange sider.
Det synes jeg egentlig ikke er så svært. Der ville jeg klart "nøjes" med de 37 album, som Goscinny har været forfatter på (og samme fremgangsmåde ville være alt rigeligt i Den store Asterix for min skyld, men fint at alt kan udgives og sælges, som det ser ud til). Så er man nede på 18-19 dobbeltalbum med tre om året = 6-7 år. Jeg vil ikke sige, at alt andet Lucky Luke er ligegyldigt, men meget af det er i hvert fald. Det kunne så komme i folkeudgaver, hvis der stadigvæk var interesse for mere, startende med tiden før Goscinny.

Ærgerligt jeg ikke er forlægger, så var den ged barberet nu :mrgreen:
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 2. mar 2024, 23:22Det altafgørende spørgsmål er selvfølgelig, hvor mange af de 37 album af Morris og Goscinny, Cobolt har i sinde at udgive?
Det er der ikke noget svar på. Hvis det går godt med det bedste, kan man jo nok forestille sig, at også det næstbedste bliver genudgivet. Ligesom det jævnligt foregik i forrige århundrede :-)
Mogens skrev: 2. mar 2024, 23:22Og hvordan definerer man overhovedet en folkeudgave, for på dén måde at sammensætte en samling af de allerbedste historier, når der sikkert er tusind meninger om, hvilke historier, der er de bedste af de bedste?
Det gør man ved en patenteret proces, der indebærer at stikke fingeren i jorden og se, hvilken vej vinden blæser, ved at lytte godt til ens mavefornemmelse og smag og fingerspitzgefühl og intuition og erfaring og viden, af og til tilsat et gran anskuelser fra udenforstående. Denne metode blev patenteret af de gamle grækere, men da de havde skrevet og udgivet alle historiers mødre og ikke mente, der var grund til at skrive og udgive flere, stillede de patentet til fri disposition for verden. Metoden har lige siden været anvendt af forlæggere over hele verden og således også i dette tilfælde.

Netop her vil det uden tvivl blandt andet indgå i overvejelserne, hvordan titlerne på de enkelte album lyder, og hvordan forsidemotiverne tager sig ud, fordi genkendelse er en del af selve projektet. Fx er det uden tvivl lettere at huske titler, der indeholder en bestemt figur (fx Calamity Jane, Billy the Kid, Grønskollingen, Ma Dalton, Billy the Kid) end titler, hvori "Daltonbrødrene" indgår.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 2. mar 2024, 23:24Hvis du nu læser efter så skriver jeg "eller årstal". Netop af den grund at nummer ikke altid er hensigtmæssig.
Jo, årstal kan være udmærkede, men i denne sammenhæng kan man forestille sig, at der kommer til at stå 1965 på to album, 1967 på to, 1971 på et, 1977 på et, mens mange årstal slet ikke er med. Så det bliver nemt ret kryptisk og uforståeligt for menigmand, hvoraf de fleste formentlig er bedøvende ligeglad med, hvilket årstal et Lucky Luke-album er lavet i i forrige århundrede. Men jeg kan godt love, at årstallet vil fremgå af indholdet. I forvejen står det som regel også i kolofonen. Men altså ikke på ryggen.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

redneck skrev: 3. mar 2024, 16:30Ærgerligt jeg ikke er forlægger, så var den ged barberet nu :mrgreen:
Jamen hvis du vil binde dig for nogle millioner i de kommende 5-10 år, så kan vi da nok tale om det :lol:
Besvar