Dennis the Menace blowout fantastico

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Dennis the Menace blowout fantastico

Indlæg af GoogaMooga »

Nem og overskuelig guide til min absolutte yndling blandt familieserier, Hank Ketcham's "Dennis the Menace" for fuld musik. Jeg noterer mig, at de første sjældne paperbacks er genoptrykt af Fawcett senere hen, bare med nye forsider.

http://www.tonystrading.co.uk/galleries ... MlfmMBdIiA
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 885
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Dennis the Menace blowout fantastico

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg har en håndfuld af disse pocketbøger på engelsk, udover nogle af dem på dansk. Jeg studsede over, at en af dem var omdøbt ‘The Pickle’, men det var jo fordi det er en britisk udgave, og den kunne jo ikke hedde ‘Dennis the Menace’ der pga. Beano-serien.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Dennis the Menace blowout fantastico

Indlæg af GoogaMooga »

Asger Pedersen skrev: 15. mar 2024, 19:28 Jeg har en håndfuld af disse pocketbøger på engelsk, udover nogle af dem på dansk. Jeg studsede over, at en af dem var omdøbt ‘The Pickle’, men det var jo fordi det er en britisk udgave, og den kunne jo ikke hedde ‘Dennis the Menace’ der pga. Beano-serien.
Den går ikke, vi kan ikke have navneændringer. Så må det blive amerikanske Fawcett paperbacks.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 885
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Dennis the Menace blowout fantastico

Indlæg af Asger Pedersen »

Så ska du tiværtifald ikke gå efter de danske udgivelser. Ud over ‘Dennis’ og ‘Jern Henrik’ har han i Søndags BT gået under noget lignende som ‘Atom Kaj’, det så jeg, da jeg scannede Carlt søndagssider, hvor den var på bagsiden af udklippene 🧐
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: Dennis the Menace blowout fantastico

Indlæg af TorbenB »

Asger Pedersen skrev: 16. mar 2024, 08:34 Så ska du tiværtifald ikke gå efter de danske udgivelser. Ud over ‘Dennis’ og ‘Jern Henrik’ har han i Søndags BT gået under noget lignende som ‘Atom Kaj’, det så jeg, da jeg scannede Carlt søndagssider, hvor den var på bagsiden af udklippene 🧐
Så må det være tid til "Folkebevægelsen for Atom Kajs genkomst", det er da et langt sejere navn end Jern-Henrik!

Atom Kaj eller kaos :!:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Dennis the Menace blowout fantastico

Indlæg af GoogaMooga »

Atom Kaj er i det mindste bedre end Jern-Henrik, men på dansk kan jeg kun goutere "Dennis". 8) Det er en perfekt afrunding, fuldt på niveau rent fonetisk med "Dennis the Menace". De danske oversættere har bare ikke turdet slippe "menace" delen, og så bliver den lille spilopmager tillagt jern og atom og hvad ved jeg. Men det er slet ikke nødvendigt, for Dennis er så universelt og velklingende et navn, at det sagtens kan stå alene, man er aldrig i tvivl. Selve lyden og udtalen leder tanken hen på spilopper. Kan man ikke få et tilsvarende dansk ordspil, bliver det for letkøbt og desperat.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 885
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Dennis the Menace blowout fantastico

Indlæg af Asger Pedersen »

Jern-Henrik fik så endda sit danske modstykke: Bo Bojesen havde parodien ‘Jern-Anker’ om Anker Jørgensen gennem flere år. Jeg foreslog engang Jens Julius, at han kunne lave ‘Hjemme hos Helle’ om Helle Thorning-Smidt, ihukommende Gettermanns panelserie af samme navn, det nærmeste vi har til Dennis. Men det blev så vidt jeg ved ikke til noget 🧐
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 560
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Dennis the Menace blowout fantastico

Indlæg af morlyk1 »

Dennis Drengestreger? ;)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Dennis the Menace blowout fantastico

Indlæg af GoogaMooga »

Dennis.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar