Hvad skal Dennis the Menace hedde på dansk?

Hvad skal han hedde på dansk?

Dennis
5
25%
Jern-Henrik
11
55%
Atom Kaj
2
10%
Dennis Drengestreger
2
10%
 
Afgivne stemmer: 20

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9435
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad skal Dennis the Menace hedde på dansk?

Indlæg af Antaeus »

Afstemningen peger ret klart på Jern-Henrik er det rette navn.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23032
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad skal Dennis the Menace hedde på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 22. apr 2024, 08:04 Afstemningen peger ret klart på Jern-Henrik er det rette navn.
Det er jeg pisseligelad med. Afstemninger kan højst være en rettesnor, og i de fleste tilfælde afspejler de bare majoriteten's dårlige smag. Som det gamle mundheld lyder: "Eat shit. 50,000 flies can't be wrong."
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8458
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad skal Dennis the Menace hedde på dansk?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 22. apr 2024, 01:21Peter Atombombe - det var dog alligevel et håbløst navn! Godt, de gik væk fra det. Endnu et tydeligt bevis på, at "Dennis" er det rette navn, igen andre dur rigtigt. De andre forslag er ikke eufoniske, og ligger ikke godt på tungen.
At "Peter Atombombe" er et håbløst, dateret og ikke-eufonisk navn "beviser" ikke, at "Dennis" er det eneste rigtige bud. At "Peter Atombombe" er et håbløst, dateret og ikke-eufonisk navn beviser kun, at "Peter Atombombe" er et håbløst, dateret og ikke-eufonisk navn.

Og som Antaeus skriver: Folket HAR jo stemt, og det vellydende "Jern Henrik" vandt din egen afstemning:
GoogaMooga skrev: 17. mar 2024, 17:48Kom så, venner! Det er nu, vi skal tage stilling.
GoogaMooga skrev: 22. apr 2024, 09:12
Antaeus skrev: 22. apr 2024, 08:04Afstemningen peger ret klart på Jern-Henrik er det rette navn.
Det er jeg pisseligelad med. Afstemninger kan højst være en rettesnor, og i de fleste tilfælde afspejler de bare majoriteten's dårlige smag. Som det gamle mundheld lyder: "Eat shit. 50,000 flies can't be wrong."
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23032
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad skal Dennis the Menace hedde på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

I mine øren kan han ikke hedde andet end Dennis. Det er universelt, det lyder godt, og jeg er lykkelig for, at Ketcham fandt på det navn. Også selv om englænderne fandt på en lignende figur med samme navn til Beano bladet næsten på samme tid. Det var rent tilfældigt, og jeg tør godt garantere for, at de to parter var intetanende om den andens eksistens.

Jeg er ikke så påholdende og hysterisk omkring Beano figuren. Dels er den ikke så god som den amerikanske, og derudover udgør den ingen trussel mod Ketcham's mesterværk. De to landes serier er ret skarpt adskilte, og der er ikke tale om forstyrrende forvekslinger og "cross-pollination". De kan leve lykkeligt side om side, uden at nogen skal føle sig forstyrret. Jeg er også ret overbevist om, at de fleste amerikanere intet ved om Beano.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7195
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad skal Dennis the Menace hedde på dansk?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 22. apr 2024, 15:31 I mine øren kan han ikke hedde andet end Dennis. Det er universelt
Jo, med variationer ...

Latin: Dionysos
Dansk: Dines
Tysk: Dyonisius, Denis, Dion
Engelsk: Denis, Dennis
Fransk: Denis, Denys
Ungarsk: Denes
Italiensk: Dionigi
Tykist: Deniz
Belarussisk: Dsjanis
Lettisk: Deniss
Portugisisk: Dinis, Diniz
Russisk: Denis
Ukrainsk: Denys
Besvar