Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Indlæg af Berti Stravonsky »

For en del år siden skrev jeg en historie til Anders And bladet. Caught in a Monitor, var titlen, og jeg afleverede manus både på dansk og engelsk. Jeg fik dengang en ultrakort feedback hvori der blot stod, at historien ikke kunne bruges.

I går ryddede vi op på loftet, og fandt historien, som jeg havde printet. Og da jeg læste den, tænkte jeg med det samme, at den historie er god og god nok. Jeg talte så med mine børn om det i dag, og så fortalte Osvald mig, at den historie HAVDE han læst for nyligt. Handlingen nærmest identisk. Jeg spurgte ind til plottet, og det lyder simpelthen til, at min historie alligevel har været god nok, og nu altså er at finde i en jumbobog.

Selvsagt vil jeg gå på biblioteket, for det var der, at Osvald havde fundet en stak jumbobøger, som han så har læst mens han har været hjemme fra skole grundet sygdom.

Kan I hjælpe? Ved fx at finde nummeret på jumbobogen?

Kort fortalt, så er Anders sur, fordi Rip, Rap og Rup konstant har andehovederne nede i deres pc'ere og tablets. Skidesur går Anders ud og møder Georg Gearløs. Georg bliver sat ind i Anders tristesse og fortæller, at han lige har opfundet noget der gør, at man kan komme 'ind' i de spil, som nevøerne spiller. Henne i Georgs opfinderværksted får Anders både en forklaring og en chip. Sidstnævnte skal så ind i ungernes laptops.

Udenfor er der to fæle banditter, som hele tiden udspionerer Georg. De vil have fingre i opfindelsen, de hører alt og følger så efter Anders.

Hjemme får Ander held til at få chippen ind i ungernes laptop, og stor bliver deres overraskelse, da de pludselig finder Anders derinde. Nu sender ungerne en masse drabelige monstre efter Anders, og forsøger at slå ham ihjel på grumme måder.

Så kommer røverne og forsøger at stjæle laptoppen. Imens er der sket det, at Georg har opdaget, at der er en fatal fejl i hans beregninger, således at Anders kun kan være inde i spillet i kort tid. Han stormer hen til Anders, og lige mens røverne forsøger at stjælpe laptoppen bryder Anders ikke alene ud af spillet, men computeren går i 1000 stykker.

Næste sekvens er Anders på hospitalet. Forslået og med forbindinger overalt. Ungerne og Georg besøger ham, og de har taget en gave med. En bærbar computer så Anders kan spille og få tiden til at gå. Anders skriger og historien slutter.

Kan I finde jumbobogens nummer ved hjælp af disse oplysninger?

Og hvis mit manus ER blevet brugt, hvad gør jeg så? Jeg mener, det er jo pissefrækt hvis min historie afvises, men så sidenhen bruges. Hvad gør jeg?

På forhånd tak.

Venligst

Berti
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev: 24. mar 2024, 13:17Og hvis mit manus ER blevet brugt, hvad gør jeg så? Jeg mener, det er jo pissefrækt hvis min historie afvises, men så sidenhen bruges. Hvad gør jeg?
Skriver til redaktionen med kopi af jeres tidligere mailkorrespondance og din historie. Hvis de virkelig er kommet til at bruge den uden at betale, kan det bero på en fejl, og så vil de formentlig betale dit honorar.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Indlæg af Frank Madsen »

Der er en historie i Jumbobog 394 fra 2012, der hedder "Farligt spil", og hvor ænderne suges ind i computerens verden:

"US demonstrates his new super-modern computer game platform. Meanwhile DD playing, all Ducks Family are sucked into virtuality. DD chases his computer twin over all famous TV shows, but all is other-way-around."

Kan det være den, han har læst?

nl_dup_47k_001.jpeg
nl_dup_47k_001.jpeg (50.64 KiB) Vist 589 gange

Selve ideen med at blive suget ind i et univers i et blad eller et spil er jo lavet før: A-ha lavede en video, hvor Morten Harket og en ung kvinde er fanget i et tegneserieblad og jages af to motorcykelskurke. Selv lavede jeg i 2009 en synops til Skærmtrolden Hugo, hvor han bliver suget ind i et computerspil. Og der er nok en del eksempler, hvis man leder.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hej Frank

Det er ikke den. I min historie er der to røvere, som forsøger at stjæle Georgs opfindelse, og den kunne Osvald ret tydelig fortælle.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 885
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Indlæg af Asger Pedersen »

Du kan prøve på inducks.org at søge på historier. Hvis du har sideantallet fra dit manuskript, kan du sætte det ind. Medvirkende også. Så kan du søge på numre af Jumbobøger efter den tid, hvor du korresponderede, og gå igennem titler, der ligner. Finder du nogle historier, kan jeg godt slå dem op, jeg har ca. 2/3 af Jumbobøgerne.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Indlæg af Mogens »

@Berti: Er det lykkedes dig at komme videre med denne sag?

Jeg er spændt på, hvad det hele ender med. Held og lykke med din videre færden. :wink:
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg har indtil videre fået dette svar af redaktionschef Svend Skytte:

Tak for din mail, som jeg har fået videresendt af Sara Jeppesen fra HAVE. Jeg har selv sendt den videre til Global Content, som er dem, vi køber alle vores historier af, og jeg går ud fra, at det må være dem, du i sin tid har været i dialog med, da vi som udgiver meget sjældent har direkte kontakt med en forfatter – og i hvert fald slet ikke i forbindelse med at give retningslinjer til, hvordan en historie skal skrives? Jeg ved, at deres Head of comics, SLETTET er på ferie indtil midten af næste uge, så du får nok ikke noget svar før. Du er selvfølgelig også velkommen til selv at skrive til Lone Jochumsen.
Så. Jeg afventer.
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 153
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Indlæg af Ozymandias Rex »

Berti Stravonsky skrev: 3. apr 2024, 07:36 Jeg har indtil videre fået dette svar af redaktionschef Svend Skytte:

Tak for din mail, som jeg har fået videresendt af Sara Jeppesen fra HAVE. Jeg har selv sendt den videre til Global Content, som er dem, vi køber alle vores historier af, og jeg går ud fra, at det må være dem, du i sin tid har været i dialog med, da vi som udgiver meget sjældent har direkte kontakt med en forfatter – og i hvert fald slet ikke i forbindelse med at give retningslinjer til, hvordan en historie skal skrives? Jeg ved, at deres Head of comics, Lone Jochumsen [slettet], er på ferie indtil midten af næste uge, så du får nok ikke noget svar før. Du er selvfølgelig også velkommen til selv at skrive til Lone Jochumsen.
Så. Jeg afventer.
Måske burde du slette mailadressen før spambotterne ser den.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Godt set, QR. Tak.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 885
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Indlæg af Asger Pedersen »

Den står osse i indlægget ovenover…
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Tak Asger.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

"Egmont Global Content" er åbenbart det nye navn for "Egmont Creative Center".

Så kan det næppe blive mere internationalt og produktionen af Disney-tegneserier vel ikke komme længere væk fra Gutenberghus og København. Så vidt jeg kan gennemskue, styres det hele i et krydsfelt mellem Spanien, Østeuropa og England.

Nå, men flinkt af Svend Skytte at svare på din henvendelse, Berti. Og han er åbenbart manden, der forsøger at genoplive Egmonts udgivelser af tegneserier i bogform på dansk i det hele taget, det må man tage hatten af for, efter en pause på omkring tolv år i Egmont H. Petersens hjemland.
Peoples Choice
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 97
Tilmeldt: 15. jul 2020, 19:27

Re: Hvis ens manuskript er stjålet - hvad gør man så?

Indlæg af Peoples Choice »

Hej Berti

Prøv at henvende dig på facebookgruppen Dansk Donaldist Forening eller eventuelt skrive til facebook-gruppens ophavskvinde. Jeg er helt sikker på, at der er en af deres medlemmer, som kan finde den jumbobog, hvor din historie er trykt.
Besvar