Det gør Cobolt faktisk, både over for publikum ("slutbrugeren") og over for boghandlerne. Og det er meget målrettet - men bestemt ikke kun over for den kategori, du mener, du tilhører. Måske var der engang "et tegneseriepublikum", men det er der ikke mere. Eller det er der måske, men det er snævert i forhold til tidligere - og følger selv med i diverse fora på sociale medier og andre grupperinger på internettet eller ved direkte at holde sig orienteret via fx tegneserieforlagenes nyhedsbreve eller ved regelmæssige besøg i tegneseriebutikker. For i hvert fald Cobolts vedkommende er det langt vigtigere at få kontakt med "slutbrugere", der IKKE som udgangpunkt er "et tegneseriepublikum". Men som lige så gerne læser noget i tegneserieform som i bogform, blot emnet er relevant og udførelsen interessant.Keller skrev: ↑19. okt 2024, 15:30]Hvis toplinjen skal øges, så skal der rekrutteres flere. Det kunne eksempelvis forsøges relativ simpelt via markedsføring. Kategorien som jeg tilhører, er afgrænset nok til at man kan være meget målrettet. Er der overhovedet nogen der gør det i dag - andet end de etablerede boghandlere? Der er vel ingen af forlagene der arbejder sådan?
Nemlig, og det skal de også. Udbuddet af tegneserier er i dag så fragmenteret, at det vil være meningsløst at have "hylder for tegneserier". Graphic novels bør stå sammen med almindelig skønlitteratur (under kategorier som fx "historie", "samfund", "biografier" osv.) Og moderne børnetegneserier bør netop stå sammen med andre børnebøger til samme alderklasse. Af den grund er mange af Cobolts moderne børnetegneserier trykt i mindre format end originalen, fordi albumformatet (som fungerer i Frankrig/Belgien) ville gøre, at de enten blev stillet sammen med billedbøger for spædbørn eller sammen med klassiske voksentegneserier (på grund af bøgernes format og reolernes udformning, og boghandlernes lemfældighed), og ingen af de steder vil et formodet publikum opdage dem.
Det har tegneserier så sandelig også gjort gennem de seneste 10-12 år. En meget stor del af solgte tegneserier på dansk i den periode har lige præcis været den type af (gen)udgivelser, som trigger gammel kærlighed. En hel række forlag er ligefrem blevet etableret alene på den baggrund.
Cobolt har i den periode fået kontakt - og får stadig i dag kontakt - til folk, som ikke anede, at man faktisk kan få elskede klassiske tegneserier i nye udgaver. Og må ofte svare på spørgsmål om, om vi ikke også kan genudgive dén og dén gamle tegneserie. Hvortil vi naturligvis høfligt svarer, at de faktisk bliver genudgivet dét og dét andet forlag.
Men også dét publikum ældes jo konstant - og til forskel fra fx brætspil, retrokonsoller og LEGOsæt, som du nævner (eller musik og film), var der et ophold i det kontinuerlige flow af nye tegneserier på dansk for omkring 25 år siden. Det sætter sine spor i dag, hvor manga er stort set den eneste form for tegneserier, hvor der findes et nostalgisk publikum, der er yngre end pensions- eller nærpensionsalderen.
Tak for godt input og gode kommentarer både fra dig og andre